Gå til innhold

MegaPixels, utskrift og "kvalitet"

Anbefalte innlegg

All fokusen på megapixels gjøre ting en smule forrvirrende.

Og så sies det at xMP holder til utskrift på 10x13, yMP må du ha for A4 osv.

Problemet er at 'x' og 'y' varierer veldig ut i fra hvor du leser eller hvem du snakker med...

Med tanke på utskrift så bør man objektivt kunne regne seg fram til hvor stor oppløsning ett bilde må ha i punkter ut i fra hvor stort det skal skrives ut, for å få ett skarpt bilde uten at punktene blir fremtredende.

Men hvordan skal man beregne dette? Når skriverprodusentene snakker om f.eks. oppløsning på 2400dpi, dvs. 945 pixels/cm, så blir det 12285 pixels horisontalt på 13cm. Det stemmer i hvertfall ikke med hvordan verden funker i praksis :-)

Noen som kan forklare dette, evt. vise til nettsider som har en saklig fremstilling av dette?

BTW, når det gjelder ren bildekvalitet: Personlig etter å ha sett en rekke testbilder fra 4, 5 og 6MP kameraer så er min egen konklusjon at optikk, kvaliteten på CCD og kameraets egen prosessering har like mye å si som antall MP som CCDen har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvordan skal man beregne dette? Når skriverprodusentene snakker om f.eks. oppløsning på 2400dpi, dvs. 945 pixels/cm, så blir det 12285 pixels horisontalt på 13cm. Det stemmer i hvertfall ikke med hvordan verden funker i praksis :-)

Du bør heller ta utgangspunkt i at du ved utskrift helst bør ha 300dpi, for det er det de fleste skrivere bruker på toppkvalitet. Utskrifter du bestiller i fotobutikker vil også ha 300dpi (120 pixels/cm). Så du trenger ca 2600 pixler for 21,7cm og ca 3500 pixler for 29cm. A4 bør altså ha ca 2600*3500=9,1megapixler for A4-utskrift ved 300dpi.

En annen sak er at 150-200dpi vanligvis vil være nok for å få en flott utskrift, og selv har jeg skrevet ut 3 megapixler på 30*45cm-ark med brukbart resultat, og på 20*30cm med flott resultat..

Lenke til kommentar

Med fare for å få deng av de "faste" her, må jeg få gjenta mine tidligere utsagn om at du ikke skal bare henge deg opp i megapixel. Jeg har nå mitt 3. Olympuskamera. Startet med C-960 med usle 1.3 megapixel, deretter C-700 med 2.1 og nå sitter jeg med C-750 med 4 megapixel. Jeg har skrevet ut en del detaljrike bilder fra alle 3 (natur, sommerfugler, osv.) på A4 kvalitetsfotopapir, og hengt dem opp som en liten utstilling på jobben. De henger blandet, og ennå har ingen klart å skille ut hvilke som er tatt med hvilket kamera. Så altså selv bildene fra 1.3 megapixel (1280 x 960) ble meget bra i A4. Kjøper man derfor et 3- eller 4-megapixels kamera har man dermed mer enn nok til normale utskrifter. Det er derfor heller kvaliteten på optikken som teller.

For sammenlikningens skyld kan du jo se bilder fra alle 3 kameraene på min lille galleriside Galleri Manskow.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...