Gå til innhold

Hva kan hjelpe meg med å finne en billig ferie?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne en måte å ta ei halv uke i Yorkshire, og det jeg strir mest med er å finne transport til og fra Øyene. Fly er absolutt å foretrekke, men det ser ut til å dra seg på i pris. Om noen skulle ha noen tips om destinasjon og selskap eller hvor jeg enkelt (alle søkemotorene på nettet jeg har prøvd til nå er ikke spesielt hendige, da jeg for eksempel må velge avresiested på forhånd, før jeg får sett de aktuelle rutene) kan finne disse tas imot med stor takk.

Vi er to som skal reise, på 18 og 17 år, og vi regner med å reise fra Gardermoen eller Torp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste og mest praktiske jeg har funnet så langt for oss to er Torp - Stavanger - Newcastle t/r for ~3700 kr.

Men nå fikk jeg høre tidligere i dag at man kan komme seg ganske så rimelig fra Torp til London eller Glasgow, regner med det er noe à la Ryanair eller noe. Skal sjekke det opp.

Bil er forresten uaktuelt, ettersom ingen av oss har lappen.

Lenke til kommentar
Båt fra Kristiansand til Newcastle er jo også en mulighet. Avstanden mellom Newcastle og Yorkshire er ikke all verden..

Først og fremst heller fra Göteborg, har allerede tatt begge alternativene én gang hver i år. Men vi prøver å unngå båt, for det første tar det avsindig lang tid, det er JÆVLIG lite å gjøre ombord på de båtene, det er masse folk vi klarer oss uten der, og det er sist men ikke minst mye dyrere enn å fly med Ryanair. Dessuten er det dyrt å komme seg både til Göteborg og til Kristiansand.

Og Yorkshire er syd-øst for Manchester, så da stemmer det bra med at toget skulle ta to timer fra London til Leeds, derfra går det buss direkte til Scarborough.

Har tatt kontakt med et lite hotell, det vi brukte når vi var på skoletur, og spurt om de har rom ledige i den aktuelle tiden. Hvis de har det er i grunn det meste i orden, da blir regnestykket seende slik ut:

Fly Ryanair Torp - Stansted: 199,- per person.

Taxi Stansted - London C: Uvisst, men langt fra norske priser. Sier £10 for å ha noe.

Tog London C - Leeds: ~£25 pp.

Buss Leeds - Scarborough: ~£25 pp.

--

Overnatting, hvis det går i boks med Kenton (www.kentonhotel.com): £20 per natt per person, antakelig 3 netter.

--

Samme rute tilbake igjen.

Altså 400 kroner og £340 så langt. Overslaga jeg har gjort er ganske rause, så jeg kan nok få slipt ned en del.

Lenke til kommentar
Taxi Stansted - London C: Uvisst, men langt fra norske priser. Sier £10 for å ha noe.

Går det ikke tog eller subway fra Stanstead til London C? Mener å huske at det gjør det....i så fall er det jo en mengde spenn å spare.

Edit: Sjekk denne linken, her er det oversikt over både buss og tog:

http://www.baa.co.uk/main/airports/stanste...here_frame.html

mvh

Pantera

Endret av Pantera
Lenke til kommentar
Tja, en mulighet er jo å fly fra Gardermoen til London med Norwegian. Du får tur-retur til under 2000 kr. Fra London er det vel 2 muligheter; tog eller leiebil. Å leie bil i England er faktisk ganske billig.

mvh

Pantera

Aldri bil i England. :no: blir svimmel av venstrekjøring .p

Lenke til kommentar

Ah, ypperlig! Nå begynner ting å ta form her.

Folka på Kenton har booka rom til meg, jeg har faktisk klart å planlegge ferie den éne uka det er cricket-festival i Scarborough, så det kan bli ganske trangt om plassen der. Videre har jeg sett litt på tog, og ettersom det går tog hele veien fra London til Scarborough, og det på drøye tre timer, ser jeg ingen grunn til å blande inn buss.

Revidert regnestykke ser slik ut:

Fly Ryanair Torp - Stansted: Her skulle man ikke være så godtroende, nei. Kommer på 2654 kroner t/r. Billigere enn noe annet allikevel.

Buss Stansted - London Kings Cross: Aner ingenting om kostnadene. ~£10 pp. Dobler for t/r. ~£20 pp.

Tog London Kings Cross - Scarborough: Her kom det en hyggelig overraskelse. £88 for to personer, t/r.

--

Overnatting, Kenton Hotel: £20 per natt per person, antakelig 3 netter. £120.

2654 NOK, pluss £228 (~3000 NOK). Da begynner regnestykket i hvert fall å falle på plass. 2800 per person er ikke så gale egentlig. Kan jo legge til 250 NOK pp per ekstra natt, det blir ikke så gale det heller. Ikke at det er aktuelt i dette tilfellet, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...