Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Larsen_*

Gått på roa i over 2mnd... Er blitt veldig tørr i huden, og nesen osv. Men har fortsatt kviser... Har nesten mer røde merker nå, enn da jeg startet... Hvor lang tid tok det før dere begynte å se tydelige virkninger?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Joakim_*

heisan, for dere som diskuterte om at det var farlig å ta roa, datteren av min mor sin venn har havnet på sykehuset pga alvorlig angt depresjon, fikk det ca 1 år etter kuren, jeg skal selv begynne på den i dag, se på det på denne måten, enten bli deprimert av å ha kviser, eller bli deprimert samtidig som kvisene forsvinner. det er jo bare et fåtall som får psykiske problemer, men jeg er ihvertfall forberedt på det siden depresjon ligger i familien

Lenke til kommentar
heisan, for dere som diskuterte om at det var farlig å ta roa, datteren av min mor sin venn har havnet på sykehuset pga alvorlig angt depresjon, fikk det ca 1 år etter kuren, jeg skal selv begynne på den i dag, se på det på denne måten, enten bli deprimert av å ha kviser, eller bli deprimert samtidig som kvisene forsvinner. det er jo bare et fåtall som får psykiske problemer, men jeg er ihvertfall forberedt på det siden depresjon ligger i familien

At man har hatt depresjoner er en grunn til å ikke start på roa, mener også legen skal nekte deg det om du har hatt det

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Joakim_*

Og for de som lurer på om alkohol kan taes samtidig som kuren, så fikk eg beskjed av hudlegen at det ikke gjorde noe om eg drakk,så lenge roa ikke påvirket leveren, og så lenge eg ikke drakk så alt for mye.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Joakim_*

At man har hatt depresjoner er en grunn til å ikke start på roa, mener også legen skal nekte deg det om du har hatt det

Han sa det gikk greit, men at jeg skulle gi beskjed om jeg fikk depresjoner eller lignende så han kunne undersøke det. jeg vill helst ta risken for jeg blir ikke direkte glad av å gå rundt med kviser. Jeg er rammet av dype store kviser som lett lager arr, har en del røde og mørke flekker i fjeset, og jeg ble jo 18 år 25/5 og vill begynne å gå på byn snart, blir ikke så gøy når jeg ser helt for jævlig ut

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Gått på roa i over 2mnd... Er blitt veldig tørr i huden, og nesen osv. Men har fortsatt kviser... Har nesten mer røde merker nå, enn da jeg startet... Hvor lang tid tok det før dere begynte å se tydelige virkninger?
Jeg startet vel å gå på roaccutan på rundt disse tider for et år siden. I begynnelsen blomstret kvisene opp skikkelig, men så ble det gradvis bedre. Oppblomstringen av nye kviser sluttet ganske raskt, og i slutten av august sluttet jeg helt å få nye kviser. Rødfargen/arrene etter kvisene holdt derimot en del lengre, og kom seg ikke på et mer usynlig nivå før rundt juletider. Man kan fortsatt se arrene øverst på nakken min i dag, men det er bare helt ubetydelig i forhold til de nærmest bylleliknende sårene jeg hadde.
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Larsen_*
Jeg startet vel å gå på roaccutan på rundt disse tider for et år siden. I begynnelsen blomstret kvisene opp skikkelig, men så ble det gradvis bedre. Oppblomstringen av nye kviser sluttet ganske raskt, og i slutten av august sluttet jeg helt å få nye kviser. Rødfargen/arrene etter kvisene holdt derimot en del lengre, og kom seg ikke på et mer usynlig nivå før rundt juletider. Man kan fortsatt se arrene øverst på nakken min i dag, men det er bare helt ubetydelig i forhold til de nærmest bylleliknende sårene jeg hadde.

Okei, så det tok ca 3 mnd før du ble kvitt faenskapet? Jeg personlig føler at jeg har sett helt lik ut siden jeg starta, bortsett fra at de kvisene jeg har syntes mye bedre + er der mye lengre enn før. Har dog ingen kviser andre steder enn i ansiktet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Okei, så det tok ca 3 mnd før du ble kvitt faenskapet? Jeg personlig føler at jeg har sett helt lik ut siden jeg starta, bortsett fra at de kvisene jeg har syntes mye bedre + er der mye lengre enn før. Har dog ingen kviser andre steder enn i ansiktet.

Etter ca. 3 måneder sluttet det helt å komme nye kviser, men det som var av sår og rødhet i huden brukte en del lengre tid på å bli bra. Det var som sagt ikke før rundt juletider at rødfargen ble helt borte på sidene av ansiktet(nedenfor ørene og litt "under" kjeven). Husk at det er en langvarig prosess, og pillene bruker såpass lang tid på å brytes ned at effekten vedvarer ganske lenge etter kuren er ferdig også. Totalt fikk jeg vel i meg 500 piller, hvor jeg tok 3 piller daglig(blir vel 60mg om dagen, med en kroppsvekt på i underkant av 75kg.)

Lenke til kommentar

Etter ca. 3 måneder sluttet det helt å komme nye kviser, men det som var av sår og rødhet i huden brukte en del lengre tid på å bli bra. Det var som sagt ikke før rundt juletider at rødfargen ble helt borte på sidene av ansiktet(nedenfor ørene og litt "under" kjeven). Husk at det er en langvarig prosess, og pillene bruker såpass lang tid på å brytes ned at effekten vedvarer ganske lenge etter kuren er ferdig også. Totalt fikk jeg vel i meg 500 piller, hvor jeg tok 3 piller daglig(blir vel 60mg om dagen, med en kroppsvekt på i underkant av 75kg.)

Gi opp, neida.

Øv som faen bare eneste mulighet!!! Eller du kan jukse, legg boka på dassen, inni den boksen der dopapiret er!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Gi opp, neida.

Øv som faen bare eneste mulighet!!! Eller du kan jukse, legg boka på dassen, inni den boksen der dopapiret er!

Hva var poenget med det innlegget? :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært plaget med kviser en god stund, men ikke sånne store, røde.

Problemet mitt er igrunn ikke kvisene, men rødheten i kinnene :S

Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette, bruker sminke, men det går vekk igjen

etter en stund, så er ikke så kjekt det heller. Har store porer og tørr hud.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Å bruke mye sminke er iallefall det dummeste du gjør. Spesielt foundation og alt det andre tullet som dekker huden og sperrer porene.

Lenke til kommentar

Er det egentlig kviser du snakker om og rødheten som er igjen etter de eller har det ikke noe med hverandre å gjøre?

Har ikke så veldig god peiling på rosacea, men kan det være noe lignende det?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Går det ann å få effekt av Roaccutan etter ferdigbehandlet kur også? Har snart 2 uker igjen og jeg ser forbedring. Men er ikke 120% kvisefri enda.

Hvor mange piller har du fått i deg? Legen skriver gjerne ut en ny resept, om du ikke har fått de resultatene som er ønsket. Effekten skulle ifølge legen min vedvare etter kuren var ferdig også, om den ikke gjør det ville nok de aller fleste få tilbakefall ganske raskt igjen etter endt kur.

Lenke til kommentar
Hvilken dose brukte du? Du er klar over at den eneste studien som er foretatt med vitamin B5 var på en dose på 10 gram per dag!

Jeg tok anbefalt dose som jeg hadde fått beskjed om, tror det var 10g ja.. ca 2 teskjeer. Var ikke klar over det nei, hva tenker du på ?

Endret av 029kid
Lenke til kommentar
Gjest Guest_nilsss_*
Hei.

Jeg er en kar på 25.

Jeg har gått på roaccutan kur. Kvisene ble borte men jeg ble helt ødelagt fysisk og psykisk.

Før jeg begynnte på kuren var jeg i veldig god fysisk og psykisk form . Trente mye utholdenhet og styrke, var i skikkelig knall form. Men etter roaccutanen begynnte og virke forandret alt seg. Jeg ble rett og slett helt ødelagt. Jeg var ferdig på kuren august 2007, og føler meg fortsatt veldig redusert. Har perioder der det føles ut som om jeg har den værste fyllesjuka og den verste forkjøelsen samtidig og svetting osv om hverandre.

Roaccutan fungerer forskjellig fra person til person . Noen kjenner ingen bivirkning utenom tørrhet. Mens andre får

så og si alle bivirkningene som er nevnt.

Pass dere for denne medisinen. Man vet aldri hvordan den vil virke på akkurat deg.

Soppas ja. Det hørtes ikke bra ut. Men du er fortsatt helt kvisefri eller? Jeg personlig har gått på roa i 2 mnd. Eneste bivirkninger er tørre lepper/nese. Har allerede begynt å se en stille fremmgang! Hvordan bivirkninger hadde du?

Vel.

Er fortsatt helt fri for kviser ja, men det har kostet mye.

Bivirkninger jeg hadde:

Vondt i muskler og ledd, (måtte slutte og trene. har kommet igang igjen men det har vært veldig vanskelig)

Helt uttørkede øyne. (måtte bruke øye gele for og smøre og holder på med det ennå da tørrheten ikke har gitt seg.)

Uttørkede slimhinner. (hele nesa , dette har ikke gitt seg ennå , holder på og smører og styrer hver dag)

Uttørket hud i ansikt. ( Kjøpte spessiell krem på apoteket, holder på ennå men det har blitt bedere.)

Veldig dårlig imunforsvar og mye dårlig form.

Noen ganger føltes det ut som jeg hadde drukket i uker i strekk og hadde den værste forkjøelsen med svetting og frysing om hverandre.

Søvn problemer Har blitt bra etter jeg begynnte på remeron.

Har måtte begynnt på en antideprisiva for og kunne fungere sånn passe greit psykisk. (remeron)

Var innom apoteket i går og henta noe medisiner. Pratet med hun bak disken og hun hadde hatt mye av de samme opplevelsene som meg. Jeg spurte henne om når hun hadde gått på medisinen og hun svarte for 6 år siden. Også

spurte jeg henne om når hun begynnte og føle seg bedre fysisk og psykisk og hun svarte at hun fortsatt ikke hadde kommet tilbake til der hun var før hun begynnte på medisinen. Hun følte rett og slett at hun hadde mye av bivirkningene ennå og at hun var fortsatt sterkt redusert.

Så, hvis dere der ute har hatt noen form for , Deprisjon ,angst ,søvnproblemer smerte i muskler og ledd el liknende. Holde dere unna denne medisinen sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Er det egentlig kviser du snakker om og rødheten som er igjen etter de eller har det ikke noe med hverandre å gjøre?

Har ikke så veldig god peiling på rosacea, men kan det være noe lignende det?

Vel, er ikke helt sikker selv :p

Altså har vært plaget en del av kviser før, men de siste årene har de dabbet av.

Nå er det, som du sier, rødhet og noen små kviser igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...