Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Tror det er ekstremt mange myter som skal "hjelpe" mot kviser. Jeg, som mange andre, var i min ungdom veldig plaget med kviser, men for mange er faktisk den eneste kuren å bli eldre. Kviser oppstår som regel ikke på grunn av kosthold eller at man er uhygenisk. Det er rett og slett noe mange må leve med i en overgangsperiode pga at kroppen i en periode produserer talgkjertler som tetter porene og blir betente. Jeg prøve det meste. Hudvask, kostholdsendring, trening, kurer fra butikk og apotek. Ingenting hjalp. Kvisene gikk over når jeg ble eldre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det er ekstremt mange myter som skal "hjelpe" mot kviser. Jeg, som mange andre, var i min ungdom veldig plaget med kviser, men for mange er faktisk den eneste kuren å bli eldre. Kviser oppstår som regel ikke på grunn av kosthold eller at man er uhygenisk. Det er rett og slett noe mange må leve med i en overgangsperiode pga at kroppen i en periode produserer talgkjertler som tetter porene og blir betente. Jeg prøve det meste. Hudvask, kostholdsendring, trening, kurer fra butikk og apotek. Ingenting hjalp. Kvisene gikk over når jeg ble eldre.

 

Å vente til man blir eldre er ofte en veldig tvilsom løsning for de som er plaget med kviser. For det første kan det være med på å ødelegge deler av det sosiale livet ditt, samtidig som mange kan få arr hvis de ikke behandler kvisene. Dessutten var nok du heldig som vokste det fra deg sånn uten videre, mange fortsetter å få kviser langt opp i 20-årene.

Lenke til kommentar

jeg har mistet mye av mine kviser atter at jeg har begynt å trene, spise mindre søtt, er litt mer ute i frisk luft og vasker meg to ganger daglig med clearasil spot control og fuktighetskrem.

har ikke mistet alle kvisene enda men jeg har mistet en god del etter bare 2-3 uker.

 

så mot sommerferien regner jeg med at alle er nesten borte :p

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg er snart ferdig med min Roaccutan-kur, er faktisk ferdig 16. mai! :) Deilig er det.

 

Har en del arr, men regner med at noe av dette forsvinner over tid. Akkurat nå tar jeg 3 og 2, annen hver dag etter avtale med hudlege.

Når jeg gikk på 3 ble jeg så tørr, så hudlegen min anbefalte at jeg reduserte til 2 og 3.

 

Når jeg er ferdig, har jeg tilsammen tatt 500 kapsler. Får håpe kvisene holder seg unna når jeg slutter med kuren!

 

Leser her at Raste "bare" skal ha 300 kapsler, jeg trodde det var vanlig med 500 kapsler, men det er vel kanskje litt avhending av kropshøyde og vekt eller?

Lenke til kommentar

hold deg i form! hemm fett- og talgproduksjon i ansiktet, og kviser forekommer ikke.

 

jeg har bare 2 kviser, og jeg er GODT inne i puberteten. jeg bruker ingen hudprodukter eller noe, jeg bare trener og dusjer på en daglig basis.

 

husk å ikke bruke såpe hver gang du dusjer. jeg brker såpe hver 3e dag, hvorav jeg dusjer 2 - 3 ganger pr. dag

Lenke til kommentar
Jeg er snart ferdig med min Roaccutan-kur, er faktisk ferdig 16. mai! :) Deilig er det.

 

Har en del arr, men regner med at noe av dette forsvinner over tid. Akkurat nå tar jeg 3 og 2, annen hver dag etter avtale med hudlege.

Når jeg gikk på 3 ble jeg så tørr, så hudlegen min anbefalte at jeg reduserte til 2 og 3.

 

Når jeg er ferdig, har jeg tilsammen tatt 500 kapsler. Får håpe kvisene holder seg unna når jeg slutter med kuren!

 

Leser her at Raste "bare" skal ha 300 kapsler, jeg trodde det var vanlig med 500 kapsler, men det er vel kanskje litt avhending av kropshøyde og vekt eller?

Trodde også at det var vanlig med 500, jeg synes at 300 er egentlig lite. Men er kvisefri nå, og har bare endel røde merker igjen. Sola funker bra da, sole seg litt hver dag når det er fint vær gjør susen :)

Lenke til kommentar
Jeg er snart ferdig med min Roaccutan-kur, er faktisk ferdig 16. mai! :) Deilig er det.

 

Har en del arr, men regner med at noe av dette forsvinner over tid. Akkurat nå tar jeg 3 og 2, annen hver dag etter avtale med hudlege.

Når jeg gikk på 3 ble jeg så tørr, så hudlegen min anbefalte at jeg reduserte til 2 og 3.

 

Når jeg er ferdig, har jeg tilsammen tatt 500 kapsler. Får håpe kvisene holder seg unna når jeg slutter med kuren!

 

Leser her at Raste "bare" skal ha 300 kapsler, jeg trodde det var vanlig med 500 kapsler, men det er vel kanskje litt avhending av kropshøyde og vekt eller?

Trodde også at det var vanlig med 500, jeg synes at 300 er egentlig lite. Men er kvisefri nå, og har bare endel røde merker igjen. Sola funker bra da, sole seg litt hver dag når det er fint vær gjør susen :)

 

Sikkert greit og sole seg littegrann, men vær klar over at dette gjør at de røde merkene du har igjen kommer til å bli lenger. Det føles godt der og da fordi det ser ut som de forsvinner ettersom du får en rødere/brunere farge, men i lengden gjør det bare at de blir lenger.

 

Sliter fortsatt med røde merker etter kviser og overdreven soling forrige sommer.

Lenke til kommentar

hehe, jeg er litt plaget med kviser i fjeset, bittelitt på brystet, har noen på ryggen. i det siste har de på ryggen blitt knall rød :S

jeg hvet dere har skrevet masse, men hva er best, og lett å få tak i for å fjerne dem? :tease:

 

min far lot det gå med alderen, han har enda et par på ryggen =/

Endret av dan882
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

raste; vet ikke helt hvilke arr du er plaget med, men nå har det kommet en ny laser på markedet som heter fraxel laser. skal vissnok være svært effektiv på akne- arr, sol skader, rynker og økt pigmentering. i tillegg er den mer skånsom mot huden i forhold til eksempelvis co2- laseren, og er et svært godt alternativ til ablativ laser.. som du sikkert vet, vil ikke majoriteten av hudpleieklinikkene behandle deg med denne typen behandling før ett år etter avsluttet roaccutan kur, men legemiddelhånboda, pasienthåndboka og pakningsvedlegget til roaccutan sier 5-6 mnder ang laser, hudsliping, etc.. selv er jeg ca like langt i kuren som deg, samme dosering. det som stort sett står igjen nå er 3-4 nesten usynlige "nupper" under huden+ et par hakk og små groper av arr. kommer sannsynligvis til å benytte meg av dette tilbudet dersom arrene ikke er fraværende 6 mnd etter endt kur.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten kvitt alle røde merker etter kvisenene nå.. Men jeg savner den "glødene" huden, hvis dere skjønner hva jeg mener. Hvis jeg sammenligner med halsen som man ikke får kviser på er den helt naturlig, mens ansiktet har en mer "rødere" farge.. Hva kan jeg gjøre for å få tilbake samme "glød"?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg gikk på Roacuttan fra 21. September til slutten av Januar. Altså 4 måneder og ble helt fin. Kjørte 3 piller hver dag siden starten.

 

Jeg har fått tilbakeslag og kvisene har kommet tibake. Sånn ca i Mars. Det værste er at jeg tror jeg har utviklet Rosacea (rødhet varmhet i ansiktet) Det opptår under stress eller hvis jeg oppholder meg i sola uten solkrem. Blir helt rød på spesielt venstre skin.

 

Kan oppleves som en smygende varme i ansiktet og man blir helt rød.

 

Spørsmålet er om jeg skal kontakte hudlegen igjen og ta en ny roacutan kur. Er det noen som har noe erfaring med å gå på Roacutan 2 ganger, og blir man 100% fin da eller same shit igjen ?

 

Noen som har noen tips ?

Lenke til kommentar

Hvor mange år er du?

 

Jeg er nesten kvitt alle røde merker etter kvisenene nå.. Men jeg savner den "glødene" huden, hvis dere skjønner hva jeg mener. Hvis jeg sammenligner med halsen som man ikke får kviser på er den helt naturlig, mens ansiktet har en mer "rødere" farge.. Hva kan jeg gjøre for å få tilbake samme "glød"?

 

*qoute*

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

jeg er 21. Har ikke mye kviser da, men det har kommet tilbake litt sånne små kviser. Er bare irriterende når man ble helt fin og så gå tilbake til ''normalt'' igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...