Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tusen takk:) tenkte eg skulle prøva sebamed serien, viss ikkje gå til lege. :thumbup:

 

Gå til legen. Sebamed er som alle andre anti-kvisemiddel uten respet bare avanserte såper, som egentlig sliter mer på huden enn de løser kviseproblemer.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jensern_*
Det er kun hvis du skal gå på Roaccutan, noe som jeg ikke tror du trenger ennå. De gir det først noe som heter Tetracyclin og kanskje en krem dvs. Aberela, Differen, Skinoren...

Roaccutan gir dem deg hvis du en del plaget med akne, og hvis du har prøvd andre preperater.

 

Var hos hudlegen igår, og fikk beskjed at om 6-7 uker så nærmet det seg slutten. Fikk ikke hevet dosen, siden han sa at 2 om dagen var egentlig den opprinnelige dosen hos alle hudleger.

Slapp også å ta blodprøve, siden blodprøvene mine var så fine at det ikke trengtes å ta ny. Så ny blodprøve blir om 5-6 uker sa han.

Fikk også beskjed om at røde merker blir kalt arr, men de bleknes etterhvert. Kan også ta opptil 1 år sa han.

Gikk også fint å bruke rens osv hvis man hadde lyst til det, så det blir vel MD formulation på meg snart.

 

Sa han virkelig at 2 tabletter var vanlig dose? Nesten alle jeg har snakket med tar 3. Og hudelegen min, sa i tillegg til meg at hvis 3 gikk bra, kunne jeg etterhvert øke til 4. Men skal til hudelegen i morra, så da får jeg se hva han sier :)

Lenke til kommentar

Ok, du får prøve og få Roaccutan utskrevet på resept fra din private hudlege. Bare vær obs på bivirkningene, siden du har hatt depresjon osv. Jeg trodde at jeg ikke skulle få så mange bivirkninger. De to siste ukene har jeg følt meg som 50 år eldre, slapp, vond rygg som fy. Så er det ca 2. mnd igjen av kuren.

 

Heldigvis har jeg aldri vært angrepet kraftig, nå som jeg har sett litt på acne.org så er jeg ikke sterkt angrepet engang. Det jeg har er lite i forhold.

 

Matias, tror du får Roaccutan utskrevet siden du har vært plaget en stund og gått på Tetracyclin i en stund uten du er kvitt kvisene.

Endret av Raste
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jensern_*
Ok, du får prøve og få Roaccutan utskrevet på resept fra din private hudlege. Bare vær obs på bivirkningene, siden du har hatt depresjon osv. Jeg trodde at jeg ikke skulle få så mange bivirkninger. De to siste ukene har jeg følt meg som 50 år eldre, slapp, vond rygg som fy. Så er det ca 2. mnd igjen av kuren.

 

Heldigvis har jeg aldri vært angrepet kraftig, nå som jeg har sett litt på acne.org så er jeg ikke sterkt angrepet engang. Det jeg har er lite i forhold.

 

Matias, tror du får Roaccutan utskrevet siden du har vært plaget en stund og gått på Tetracyclin i en stund uten du er kvitt kvisene.

 

 

Nå vil jeg legge til, at det ikke er alle som får sterke bivirkninger her. Snakket med flere personer som har gått gjennom en hel kur med minimalt av bivirkninger. Jeg personlig har gått på roaccutan i over 3 uker, med dose 3 piller om dagen. Jeg har kun fått litt tørre lepper, og litt tørr hud i ansiktet, ellers ingen andre bivirkninger. Dem sier jo også at du bør være veldig forsiktig med trening under kuren. Dette er også veldig individuelt. Noen har ikke sjans å trene i det hele tatt mens andre kan trene fullt. Jeg spiller fotball i 3 divisjon sammtidig som jeg er en ivrig atlet på sats, og trener fra 3-6 ganger i uka. Jeg har ikke merket noe til stive ledd , rygg smerter eller noe. Jeg vet jo ikke om det kommer senere i kuren, men forløpig har alt gått i overkant av bra. Det jeg prøver å si her, er at selv om andre får sterke bivirkninger, vil ikke det automatisk si at andre får det :)

Lenke til kommentar
Noen erfaringer med Brevoxyl? Har litt kviser på kinnene og ryggen, det begynner å forsvinne av faenskapet. Jøss

Om du har normal til tørr hud burde du være litt varsom siden huden kan bli litt tørr av kremen. Den bruker samme virkestoff som Basiron, men er basert på krem. Vær klar over at klær blekes av virkestoffet. Derfor burde du bruke hvite t-skjorter. Blir krem sølt på fargede klær vil den garantert bleke området om den ikke skylles av kjappt. Basiron og brevoxyl er nok av de mer effektive kremene etter hva jeg har erfart og hørt. Ta gjerne litt ekstra rett på kvisene.

Lenke til kommentar
Noen erfaringer med Brevoxyl? Har litt kviser på kinnene og ryggen, det begynner å forsvinne av faenskapet. Jøss

Har brukt den i rundt tre uker nå og har sett små forbedringer. I begynnelsen ble jeg ganske rød i huden, men det ser ut som huden har blitt vant til den nå. Har øket dosen litt etterhvert. Effekten av kremen går opp og ned for meg, men den holder seg stabilt.

Lurer på om jeg bør gå over til Basiron etterhvert nå som huden er vant til Brevoxyl?

Lenke til kommentar

Virkestoffet heter benzoylperoksid. Om huden blir irritert/tørr kan det igjen føre til fler kviser, så kombiner den med en grei fuktighetskrem. Det er bedre å starte med det før huden blir tørr, siden en må slutte med kremen for en periode om den blir det, og da er en der en startet ;)

 

Basiron: 5% benzyolperoksid, resten gel

Brevoxyl: 4.5% benzyolperoksid, resten krem

 

- Slutter for tidlig

Professor Tony Avery ved Queen¿s Medical Centre i Nottingham sier funnene ikke betyr at alle med akne bør slutte med antibiotika, men at man bør bli mer kritisk til bruken av slike midler. Han mener et av problemene med benzoylperoksid krem er at ungdom slutter behandlingen for tidlig fordi den kan gjøre huden tørr og flassende.

 

- Dersom pasientene får gode råd om hvordan de skal bruke kremen, og får beskjed om å bruke fuktighetskrem i tillegg, kan flere holde ut hele behandlingsperioden, sier Avery, ifølge BBC.

 

http://www.tidsskriftet.no/?nyhe_id=6859

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Du får ha lykke til Matias, men det er en veldig liten sjanse at du kanskje ikke blir kvitt problemet :p

 

Til Gjest:

 

Jeg har jo blitt mye bedre, men har en del igjen selfølgelig.

Det jeg så idag at kvisene så annerledes ut, mye tørrere enn de har vært vanlig så tror at det får en full virkning nå.

Er nå snart inne i min 3 mnd eller er, og har vel 8-10 uker igjen ca sa hudlegen min.

Tar 2 om dagen. Har mest kun røde merker/arr igjen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...