Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har gått på roaccutan i litt over 5 måneder nå, og har ca. 3 uker igjen.

Av bivirkninger jeg har hatt gjennom kuren:

-Tørre lepper. Har det forøvrig fortsatt.

-Stiv i muskler og ledd, spesielt i øvre deler av ryggen. Fortsatt et problem.

-Tørre og irriterte øyne. Måtte begrense linsebruken og gå over til å bruke en del briller.

-Plutselig blø neseblod. Hendt kun to ganger iløpet av kuren.

-Litt vondt i hodet av og til. Ganske sjeldent, mest pga. jeg ikke drakk noe i det hele tatt.

-Små tørre, røde flekker på hender og armer. Stort sett gått vekk.

-Tørrhet og rødhet i ansiktet. Spesielt etter dusjing/ansiktsvask. Sies at det går gradvis vekk etter endt kur.

Det er litt man kan gjøre selv for å lindre bivirkningene:

-Leppepomade som blistex eller medplus tar hånd om tørrhet på leppene.

-Fuktighetskrem er et must.

-Omega-3, E-vitamin og C-vitamin gir mindre muskelsmerter.

-Drikk vann.

Det er bare å holde ut. Angrer ikke ett sekund på at jeg begynte på roaccutan. Bivirkningene er minimale med tanke på oppsiden ved å bli kvitt kvisene.

Huden min er blitt vanvittig mye bedre. Ikke en eneste kvise, kun litt rødhet og overfladiske arr etter tidligere plager.

Lenke til kommentar

NurseBetty: og det har du fra hvor?

Hvis du leser litt rundt på nettet så finner du fort ut at det er få eller ingen studier som viser at det er noe sammenheng mellom kosthold og kviser. Dette kan selvfølgelig være individuelt, og noen vil nok si at endring av kostholdet har minsket andelen av kviser, men for de fleste vil det ikke ha noe å si.

Men for all del, å kutte ut litt sukkerholdig mat i kostholdet er bare positivt, bare ikke forvent at det vil gjøre det store utslaget på huden.

Lenke til kommentar
Faktisk hjelper det å spise sunnere. For ikke snakke om drikke.

Men vi vet jo at det er en helvetes jobb i denne idiotiske alderen :p

Det er individuelt det å spise, for de fleste i tenåringsalderen, så har ikke kosthold noe å si. Det kommer av hormoner.

For de eldre kanskje, så hjelper det nok å ete litt sunnere.

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd Md formulations? Først en cleanser, så olje og så noe utta på der igjen. En sånn tre-trinns greie.

Funka det for deg?

Fikk du et utbrudd i begynnelsen?

Jeg prøvde Md for en stund siden og ble ikke veldig fornøyd. De verste og vondeste kvisene ble borte, men syns ikke det var verdt prisen. Men effekten varierer sikkert fra hudtype til hudtype. Kan være at den fungerer bedre på din hud. Jeg bruker nå Avenè, og er mye mer fornøyd med det igrunn. Det får du kjøpt på apoketet til en mye snillere pris.

Hvis du skal prøve Md, bør du sjekke priser i USA og Canada. Mye billigere der, og som regel fri shipping hvis du bestiller over en viss sum.

Lenke til kommentar
Noen som vet om hvordan man kan bli kvitt de røde merkene fortere? Har nå ingen aktive kviser lenge faktisk, etter snart bare tre uker med Roaccutan :D

Samme her. Ansiktet ser fortsatt helt jævlig ut pga. alle de røde merkene, men antallet aktive kviser er under 10, mot sikkert 100 før kuren begynte for èn og 1/2 måned siden.

Lenke til kommentar

Syns det er ganske utrolig at jeg ikke har hatt noen aktive på et par dager nå :p

Foreldrene mine syns at jeg har blitt bedre å.

Ryggsmertene og leddsmertene har forsvunnet, har dem i noen tider. Det som plager meg med leddet er halebeinet eller rompa enklere sagt. Jeg greier ikke å sitte ned på rompa alt for lenge, for da blir det hælt jævlig å reise seg opp.

Leppene er dritt, og huden i ansiktet er litt tørt. Leppene er verst.

Lenke til kommentar

Jeg har så få bivirkninger at jeg nesten vil si ingen. Litt tørre lepper og ansikt. Men dette er ikke noe problem i det heletatt om man bruker fuktighetskrem ett par ganger til dagen. Har litt tørr hud på oppsiden av hånda, men er ikke irriterende i det heletatt. Har ikke stive ledd eller muskler, andre smerter eller nedsatt energi i det heletatt. :D

Angrer ikke ett sekund på at jeg begynte på kuren. Var veldig skeptisk til å begynne med, men innser jo nå at det var uten grunn :p

Edit: Har heller ikke opplevd nedsatt psyke/lettere depresjon heller. Vil heller si, stikk motsatt!

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Jeg har så få bivirkninger at jeg nesten vil si ingen. Litt tørre lepper og ansikt. Men dette er ikke noe problem i det heletatt om man bruker fuktighetskrem ett par ganger til dagen. Har litt tørr hud på oppsiden av hånda, men er ikke irriterende i det heletatt. Har ikke stive ledd eller muskler, andre smerter eller nedsatt energi i det heletatt. :D

Angrer ikke ett sekund på at jeg begynte på kuren. Var veldig skeptisk til å begynne med, men innser jo nå at det var uten grunn :p

Det er jo bra :p

Det er vel litt forskjellig til person til person hvem som får hvem bivirkninger og hvor mange :p

Lenke til kommentar

Bruker ansiktsvask og en krem som heter Basiron AC 5% og har hatt gode resultat med denne. Kvisenivået er kraftig redusert, men sliter fortsatt med at det dukker opp en del på haken, og huden er ofte irritert her grunnet barbering osv. Vil en fuktighetskrem hjelpe til å motvirke kvisene, eller vil den bare gjøre problemet verre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...