Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Xtra: Sikker på at du ikke skal ta de 60 pillene? Ikke gå i fellen og avslutt for tidlig fordi du ser bra ut nå, hvis det egentlig er meningen du skal bruke de lengre. Gikk selv tom for Tetracyclin en stund, og det så ut til at de kom rett tilbake etter hvert, så måtte ringe til den nye legen min å få resept på flere tabletter. Må snart finne en vedlikeholdsdose som jeg kan gå på noen måneder til, selv om jeg ikke har en eneste kvise i ansiktet.

Jo... jeg burde vel egentlig det, men får nesten ta å vurdere det om en to ukers tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gått på roa i snart 2 mnd har blitt BETYDELIG mye bedre. bivirkninger inkluderer MEGA sinnsykt tørre lepper, tørr hud vondt i hodet og slapp. alt i alt vært det som faan.

mine tips og erfaringer:

Solarium er THE shit når du går på dette akselererer prosessen voldsomt! men vær forsiktig kan LETT bli solbrent!!!

Bruk en peeling krem en gang i uken. gjerne på lørdag før du skal ut på fest. funker gull

kjøp en god fuktighetskrem! bruk det vær dag! jeg bruker spenol for og kline inn tryne til det er fuktig som faan tørker meg litt og bruker en vishy krem som var jævelig dyr.

er du opptatt av hvordan du ser ut på fest går det an og bruke brunkrem \ dekkstift men det krever at du gjør godt forrabeid med fjerning av død \ tørr hud... eller så der det HELT jævelig ut.

jeg har vært på fylle nesten vær helg og mye i juletider... sikkert ikke bra.. men jeg er ivertfall ikke merket noe på det.. og har ikke død så overlever vel det og :p

Lenke til kommentar
Solarium er THE shit når du går på dette akselererer prosessen voldsomt! men vær forsiktig kan LETT bli solbrent!!!

I og med at solarium generelt sett er dårlig for kvisene sin del, forstår jeg hvorfor ikke du vil anbefale det til noen som går på Roaccutan, da "alle" hudleger og den informasjonen du fra Roche (de som lagde roa) sier at du ikke skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Basiron? Bruker det nå, og lurer bare på om det gir utslag?

Basiron fungerer utmerket for meg. Det er lenge siden jeg var tenåring, men det har dessverre ikke huden min fått med seg. Med Basiron har jeg likevel endelig blitt helt kvisefri! Det er umulig å si hva som virker for andre, men for mine overflatiske småplager var i alle fall dette den riktige løsningen. Har du dypere og mer betente kviser, må det nok hardere skyts til.

Lenke til kommentar

Min hudlege sa: and i quote

det værste som kan skje er at du blir orntlig solbrent.

vi snakker om en lege som har egen hudpleie serie

og nei solarium er ikke en dårlig ide mot kviser... uv stråler tørker ut kviser.

samme prisnsipp som og være i sola. tro meg det fungerer.

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

digitalglenn: Nå vet jeg ikke helt hvilken hudlege du går til, men min hudlege sa ihvertfall at jeg skulle holde meg unna sol, både naturlig og solarium, under hele roa-kuren. Var i syden i julen og da fikk jeg streng beskjed om å bruke høy solfaktor ala. 30-35. Dette sa forøvrig og en annen hudlege som en kamerat av meg gikk til da han gikk på roa-kur for i overkant et år siden. Se forøvrig første myte om kviser i artikkelen under.

DinSide - 5 myter om kviser

Tror du bør være litt forsiktig før du slenger om deg med slike påstander. Såvidt jeg har hørt og lest så kan soling/solarium under roa-kur være direkte skadelig. Dette fordi huden er tynnere og mer ømfintelig enn ellers. Kan godt være du har hatt en god effekt av det, men ville absolutt vært forsiktig. Du kan i verste fall forbrenne deg og få arr.

-dingorz.

Lenke til kommentar

jeg slenger rundt meg så mye jeg vil om hva jeg har gjort og hva som har fungert for meg!

sorry ass men for min del så har det fungert på denne måten.

drat til syden om sommeren skuldre full av kviser gennerelt blek. når jeg dro hjem etter 2 uker var jeg så og si kvisefri og lettere brun. sier ikke at det ikke finnes badass kviser som er stikk skud og eksplosjonsikre untak finnes ALLTID! jeg sa også at du MÅ være forsiktig med solarium.. ja det kan være direkte skadelig men om du ikke er totalt BLÅST og er litt forsiktig går det nok bra

mener betemt at det står mine erfaringer og ikke alle andres på toppen av inlegget mitt?

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
Min hudlege sa: and i quote

det værste som kan skje er at du blir orntlig solbrent.

vi snakker om en lege som har egen hudpleie serie

og nei solarium er ikke en dårlig ide mot kviser... uv stråler tørker ut kviser.

samme prisnsipp som og være i sola. tro meg det fungerer.

Riktig nok, UV-stråler tørker ut bakterien som forårsaker acne, kalt porphyriner, men det blir ofte værre et par uker etterpå igjen. (etter du har tatt solarium)

Men siden du tar solarium og du går på roaccutan, hvor lenge tar du om gangen/hvor ofte?

Lenke til kommentar

jeg har nettop begynt med det.. tok to dager på rad ble litt rød men det gikk over etter et par dager igjen.etter de to dagene merket jeg stor forskjell på kvisene. sant nok at de kan komme tilbake etter et par uker med det er ikke fordi du har vært i sola men fordi du gikk ut av den :p du kan ikke forvente og pakke deg inn i klær og spise drittmat og ikke få igjen kviser :)

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Da var èn uke med Roaccutan tilbakelagt :)

Kan se resultater allerede. Kvisene er ikke så betente lenger, ikke så mye dritt inni.

Har ikke fått noe større utbrudd i ansiktet, kun mindre.

Har dog fått ett par kviser rundt nakken og bak ørene.

Har ikke opplevd noen kjedelige bivirkninger enda. Har kun opplevd litt tørre lepper, blodig nese (Ikke rennende, kun tett og store busemenn :p), prompene lukter hevd og bittelitt tørre øyne. Men dette er ikke noe problem i det heletatt, håper det blir med så få bivirkninger :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Mamboo_*

Jeg har nå funnet ut ossen jeg kan holde kvisene borte. Jeg spiser sundt og holder meg borte fra all drit mat. Og jeg leste også om folk som fikk kviser pga de var alergiske av forskjellige mat ingredienser, så melk og ost skal visst ikke være bra.

Men det som jeg egentlig sliter litt med nå er røde merker igjen etter kvisene. Noen plasser er det rødt og andre plasser er det slik som huden skal være. Har kjøpt et produkt for å prøve å få fortgang i prosessen.

Men jeg blir jo så lei for det tar jo evigheter å få vek!! Jeg reiser til thailand i 2uker om ca 4 uker så jeg håper sol og saltvann kan ta knekken på de røde merkene.

Lenke til kommentar
Jeg har nå funnet ut ossen jeg kan holde kvisene borte. Jeg spiser sundt og holder meg borte fra all drit mat. Og jeg leste også om folk som fikk kviser pga de var alergiske av forskjellige mat ingredienser, så melk og ost skal visst ikke være bra.

Men det som jeg egentlig sliter litt med nå er røde merker igjen etter kvisene. Noen plasser er det rødt og andre plasser er det slik som huden skal være. Har kjøpt et produkt for å prøve å få fortgang i prosessen.

Men jeg blir jo så lei for det tar jo evigheter å få vek!! Jeg reiser til thailand i 2uker om ca 4 uker så jeg håper sol og saltvann kan ta knekken på de røde merkene.

Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden. Ikke prøv å sol bort de røde merkene som er igjen etter kviser. Ja, det blir bedre akkurat da og de kommende dagene, men etter noen uker er merkene like tydelige og solsskaden har gjort at de blir der lenger.

Jeg betaler for all tiden i solen hvor jeg prøvde å få vekk de røde merkene....

Visse produkter kan ha en viss innvirkning på å fjerne de røde merkene, men i all hovedsak er det tålmodighet som gjelder, e.l. operasjon av noe slag.

Les mer her: http://www.acne.org/messageboard/index.php?showforum=34

Lenke til kommentar
Nå til mandag skal jeg til hudlegen og få Roacutan. Men jeg lurer på om jeg må ta blodprøve først, så må jeg tilbake igjen? Eller får jeg begynt med det med engang?

Først konsultasjon med hudlege, så får du en resept på Roaccutan og deretter tar du en blodrprøve slik at de har verdiene dine (på forskjellige ting, bl. a. kolesterol) til senere blodprøve, slik at de har en referanse til senere blodprøver. (for å se avvik)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...