Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Men jeg bare lurer. Har noen av dere opplevd svingninger i humør eller tap av energi?

Jeg har aldri tidligere vært skikkelig deprimert. Har hørt at personer som tidligere har vært deprimerte er spesielt utsatt innenfor denne bivirkningen?

Jeg har slitt med kviser ganske lenge, men skal ærlig innrømme at jeg vegrer meg litt mot Roaccutan og alle bivirkningene. På en annen side kan jeg fint leve med tørr hud og slike mindre bivirkninger i en 2-3 måneders periode, mot at kvisene forsvinner nesten for godt.

Jeg har helt klart opplevd tap av energi, jeg er langt mer "daff" nå, enn tidligere. Av og til er jeg rett og slett tom for energi selv om jeg har fått en 9-10 timer søvn og er daff resten av dagen.

Ikke for å skremme, men enkelte må bruke lipsyl/blistex og fuktighetskrem i lang tid etter kuren er unnagjort. (selv om de ikke gjorde det før)

Om det er verdt det? (huden min var ganske og er ganske forferdelig for tiden og da snakker jeg om hud så tørr som sandpapir)

Jeg vet ikke helt ennå, er 4 måneder 1 uke og 2 dager ut i kuren, jeg må nesten se på det endelige resultatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har noen gode tips til å dekke over kviser over en liten periode (f.eks en kveld?) hvis man skal på f.eks date?

Jeg har prøvd dekkstift på noen kviser, men syns det ser så pålagt ut, da den ikke matcher hudfargen min i det hele tatt. Noen tips?

Lenke til kommentar

Roaccutane er ingen mirakelkur... har selv brukt det i over et år uten varige resultater. kvisene kom tilbake gradvis de. orket ikke gå igjennom greiene på ny, så nå bruker jeg kun tetracyclin. fungerer faktisk minst like bra, bare dosene er høye nok+ at det ikke er bivirkninger ved bruk over lang tid. var tidligere alvorlig plaget av kviser... merkelig at hudlegene ikke prøver ut "alt" før roaccutane.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stephan_*

Gode "Bestemor" råd mot kviser:

1: Gå ut og nyt norges friske luft

2: Drikk minst 1 liter rent vann daglig (ikke kjøp vann, vi er heldige og har godt vann i springen)

3: Ikke lev på fastfood, snacks og brus (bestemors kjøttkaker er bedre)

4: Vask deg i annsiktet morgen og kveld med fuktighetskrem etterpå som ikke er fet

5: Ikke klem eller pille på kvisene som er der. Da blir de bare større og rødere

6: Hår middler som vox og lignende er ikke bra (vist du er avhengig, så vask det ut før du legger deg)

7: Bruk minst mulig stramme klær (Kviser på kroppen) Luer er ikke bra når du har kviser i pannen.

8: Gå til hudlege for eventuelle råd

9: Prøv og bry deg minst mulig, det er ikke så mye du kan gjøre med det! Uheldigvis.

Lenke til kommentar

En ulempe med å gå på roacuttan er at man blir rød rød rød. Ikke så tørr i huden faktisk, da jeg smører meg hver dag morgen og kveld med Skin recovery cream, calming formula, men huden blir så jævla rød. Men jeg har blitt sååå mye bedre i huden og det er akkurat som man føler det på huden at roacuttanen er aggressive og jobber pga det røde.

Lenke til kommentar

Da var jeg ferdig med min (forhåpentlig vis) nest siste pilleboks.

Da var det en igjen, som jeg begynner på i morgen.

Akkurat nå så har jeg ingen aktive kviser, men en del røde merker som er "igjen", og som jeg har hørt kan ta en stund før de forsvinner. Så rent hudmessig er jeg fornøyd.

Et tips til dere som skal gå på Roaccutan: Vær mentalt forberedet på at huden og leppene dine er tørre og fæle igjennom (nesten) hele kuren.

Selv hadde jeg kanksje 3 uker der huden min var fin, og 1 uke hvor leppene mine var uberørte. Og en annen ting er det at hvis du bruker linser, kan blikket bli ganske slørete, og da er det eneste som hjelper å ta de av og heller bruke brillene.

Du kan ikke ha gått på Roaccutan i 1 år, det skal være en pause på 2 måneder (minst), mellom første og andre kur. (kilde: Wikipedia.org - Isotretinoin.)

Lenke til kommentar

Jeg har en mamma som er apotektekniker ;)

Hun gir meg litt anbefalinger om hvilke midler jeg bør bruke.

Jeg har funnet ut en mirakelkur (som funker for meg da, vertfall).

-Ta en god joggetur slik at du blir svett og får frisk luft.

-Ta en dusj mens du bruker Avène grønn ansiktssaus... :D

-Smør på en anen slags Avène hvit kvisekrem og ligge med denne over natten.

Dette må selvsagt gjøres hver dag.

Noe som er veldig viktig er å ikke bruke sterke midler som fjerner kviser raskt, men bruke midler som er litt mildere. Sterke midler kan gjøre at huden blir for tørr og andre ubehageligheter.

Det beste er nok å holde kvisene nede istedenfor å fjerne dem til kvisene avtar av seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest kvisersuger

Det er julaften og jeg sitter her med trynet pepra fullt av kviser. Hvorfor måtte jeg fået slikt stygt utbrydd akkurat nå? De kom akkurat når jeg minst trengte dem. Føler meg kvalm hver gang jeg ser mitt eget speilbilde. Jeg har prøvd mengder av forskjellige hudkremer, P-piller og andre tabletter, men ingen ting har funka. Har hatt problemet i årevis. Kan gå i perioder med relativt fin hud, men kan aldri føle meg helt sikker for kviser popper frem hele vegen. Faen så jeg hater dette!!

Lenke til kommentar
Det er julaften og jeg sitter her med trynet pepra fullt av kviser. Hvorfor måtte jeg fået slikt stygt utbrydd akkurat nå? De kom akkurat når jeg minst trengte dem. Føler meg kvalm hver gang jeg ser mitt eget speilbilde. Jeg har prøvd mengder av forskjellige hudkremer, P-piller og andre tabletter, men ingen ting har funka. Har hatt problemet i årevis. Kan gå i perioder med relativt fin hud, men kan aldri føle meg helt sikker for kviser popper frem hele vegen. Faen så jeg hater dette!!

Har du gått på Tetracyclin, Roaccutan eller lignende? Trenger info om hva du har prøvd og hvordan det har virket.

Roaccutan har garantert effekt, men da med kraftige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Gjest kvisersuger

Har du gått på Tetracyclin, Roaccutan eller lignende? Trenger info om hva du har prøvd og hvordan det har virket.

Roaccutan har garantert effekt, men da med kraftige bivirkninger.

Har gått på tetralysal. Føler ikke det har virka så veldig bra. Brukt en krem på resept, resten har jeg kjøpt på hudpleie/kosmetikkforretninger rundt omkring eller reseptfritt på apoteket.

Lenke til kommentar

Har det på akkurat samme måte som deg. Er så lei av dette drittet.

Tenkte å bestille en time hos fastlegen min på torsdag. Regner med at det er åpent da? Pleier man å få time på dagen?

Men er ikke klar for Roaccutane. Har ikke lyst til å at sjansen p\å noe jeg evt. kan komme til å angre på lenge

HVa tror dere fastlegen utskriver første gangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...