Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette funker for meg:

- En GOD natts søvn

- Masse vann, jevnt over hele dagen

- En lang, varm dusj

- Tannkrem (Jeg tar det på hvis det er noe grøsselig i ansiktet. Har det på om natta så slipper folk å se meg med noe hvitt i fjeset)

- Frisk luft. Ta en lang tur i skogen og få litt roser i kinnene har man BARE godt av!

Jeg er kanskje ikke den med de værste kvisene, men de er ergelige uansett i hvilken grad..

Lenke til kommentar

Et godt tips, når en kvise har blitt skikkelig moden, så kan du egentlig bare ta den av huden, så blir det bare et bittelite rødt merke under den. Men hvis du glemmer på den når den ikke har modnet (les: nylig kommet) så kan det bli arrdannelse og store røde sår. Hjelper veldig. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri vært EKSTREMT plaga med kviser, men vil si jeg har hatt moderate plager, noe som er ille nok, sitter igjen med en del små arr på overarmene og skuldrene nå f.eks. Problemet så ikke ut til å ha noen ende.

Jeg prøvde noen runder antibiotika, og kvisene var borte ei lita stund, men kom tilbake. Mens jeg gikk på den siste kuren kika jeg litt på nettet og fant ut at kostholdet sannsynligvis hadde litt innvirkning på denne typen hudproblemer, og spesielt slutta jeg å spise produkter med store mengder raffinert/tilsatt sukker bare for å se hva som skjedde. Jeg vurderte roaccutan like etter denne kruen, da jeg så at den feite huden var på vei tilbake, men på dette tidspunktet var jeg fortsatt _relativt_ fin i huden av antibiotika-kuren, pluss at den sukkerfrie dietten (etter min mening) ganske tydelig minsket forekomsten av betennelser, så hudlegen ville ikke gi meg dette.

Hudlegen anbefalte meg heller Basiron (Benzoyl Peroxid-vaskekrem), noe jeg siden da har brukt i tillegg til Avene Cleanance K (krem/lotion smurt på huden etter vask med BP), samt fortsatt den tilnærmet sukkerfrie dietten.

Dette fungerer veldig bra for meg. Jeg har siden da hatt minimalt med kviser. BP fjerner oljer, åpner porer, samt trenger ned i porene og dreper bakterier (husker ikke helt hvordan, men det oppstår en kjemisk reaksjon hvor bakteriene rett og slett kveles), mens Avene-kremen bl.a. minsker oljeproduksjonen i huden. Dette tar seg av den generelle fetheten i huden og tette porer.

Om du ønsker å bli kvitt betente, puss-fylte kviser, så vil i hvert fall jeg anbefale å ligge unna sukker. Dette stoffet har ingenting å gjøre i kostholdet vårt, spesielt i de mengdene folk flest får i seg, og etter mine og mange andres observasjoner funker sukker av en eller annen grunn som en katalysator for kvisedannelse. Drikk heller fruktjuice uten tilsatt sukker, eller spis frukt om du får lyst på noe søtt. Fruktsukker har en litt annen sammensetning som ikke påvirker huden like dramatisk. Har du lyst på brus, drikk lettbrus - i de mengdene vi drikker av brus, så er faktisk sukker langt mer helseskadelig enn aspartam og lignende, så dette kan du gjøre med god samvittighet.

Andre ting jeg har hatt nytte av å holde meg unna:

- Ekstremt feit fastfood i store mengder

- Melk (dette er ikke engang menneskemat)

- Alkohol (drikk mindre og mindre regelmessig)

Endret av spock84
Lenke til kommentar

Basiron AC Wash har funket bra for meg i lang tid nå. Bruk det i fjeset, på ryggen eller hvor du enn har kviser/akne, hver gang du dusjer. :) Og vær tålmodig, resultatene kommer langsomt. Regn med over en uke før du ser bedring.

Edit: Husk å vente 5 minutter med å skylle av :thumbup:

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

For min del har stort sett alt blitt prøvd så roaccutan var eneste utvei. Har et ganske sunt kosthold og har hatt det lenge, så for min del har det ingen påvirkning på huden.

Er forøvrig på dag 32 i roaccutan-kuren min.

Fikk svar på blodprøven min og den var helt normal. Glad for å se at leveren tålte de få fyllakulene jeg har hatt første måneden. Har også økt doseringen nå fra 40 mg/dagen til 60/mg dagen, dvs. fra 2 til 3 piller daglig. Spent på hvordan det blir med bivirkningene.

Huden er vel stort sett den samme som når jeg startet kuren, og jeg har faktisk fått litt mer fettete hud enn for en uke siden. Håper for all del at det er kortvarig og at jeg snart vil se forbedring. Av bivirkninger har jeg veldig tørre lepper, lettere hodepine ved lite vanninntak og litt stølhet i musklene.

-dingorz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...