Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

*snip*

9461534[/snapback]

 

1. Bullshit. Kostholdet har veldig mye med saken å gjøre. Fet mat = mer/mye kviser.

2. Bruk resept ansiktsvask (f.eks Dalacin)

3. Fuktighetskremer er fetende = tetter porene (selverfart)

4. Skulle egentlig ikke ha en dritt å si, pga at fysisk fett på kvisene spiller ingen rolle.

5. Retorisk eller hva?

6. Se nummer 4.

 

Hva jeg anbefaler:

 

Spis sunt og riktig. Kutt alt av sukker og fett. Dvs, potetgull, brus, sjokolade osv. Fett i mat er tillatt, da dette ikke er det samme fettet som i ''godisen''

Drikk mye vann, da dette tørker ut kvisene. Også bruk ansiktsvask (f.eks Dalacin) og skyll området på forhånd (før påføring av ansiktvask) Dalacin er forøvrig en leave-in kur.

 

Jeg går personlig på tabletter (antibiotika) og syns det fungerer greit. Men ikke kom her å si at kosthold ikke påvirker kvisene for det gjør det.

 

Jeg tar også badstue 5 ganger i uken, og jeg kjenner at dette åpner porene noe veldig. Dette er veldig lurt og hvis du ikke tror på dette; prøv å påføre en leave-in kur etter at du har vært i badstue. Du kan kanskje kjenne det svir? Exactly ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
*snip*

9461534[/snapback]

*Snapp*

1. Kommer an på hvorfor du har kviser. Er det grunnet hormonell ubalanse har kostholdet svært lite å si.

2-6. Sikkert riktig, men hva er vitsen med å vaske seg i ansiktet om fysisk fett ikke har noe å si? :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt kviser i 7 år, med ulik alvorlighetsgrad. Har selv vært innom alle medikamentene, og prøvd det meste.

 

Thewitz:

1.Dette kan selvsagt være individuelt, men det er ingen påvist

sammenheng mellom kosthold og kviser.

2.Ikke enig her. Den må ikke være på resept.

3.Der tar du fullstendig feil. Hvis huden din tørker ut så bare forverrer det tilstanden. Leser du litt på acne.org så finner du ut av det. Dette er folk med lang erfaring.

Jeg er enig at mange fuktighetskremer vill tette porene, men de jeg snakker om er parfymefri, ufetende og spesielt beregnet til uren hud.

4.Dette vil også variere fra person til person. Har du en del kviser i nedre delen av ansiktet som væsker, så vil dette komme på puten. Dette vil da ha samme effekt som hvis man popper kviser, som aldri er bra. Forøvrig er dette et tips jeg har lest på acne.org fra erfarne folk.

5.Skjønner ikke helt hva du mener her.

6.Tenk at du smører deler av ansiktet inn med litt hårvoks. Tror du ikke det vil tette porene? Forøvrig kommer dette litt an på hvor mye voks man har, hvor langt hår man har osv. Men uansett så vil det ikke være skadelig å gjøre det.

 

Sunt kosthold er selvfølgelig ingen uting, og det kan hjelpe for mange. Jeg bare påpekte at det ikke er noen bevist sammenheng. Enig at man må drikke mye vann, glemte å ta det med, men absolutt et bra tips. Har selv erfart at badstue, solarium etc. kan hjelpe på huden. Men det gir ingen langvarig effekt, og enkelte mener at overdrevent mye solarium/sol kan gi tilbakeslag iform av mer kviser.

 

 

-dingorz

Lenke til kommentar

Når man vasker seg i ansiktet tar man bort skitt og lort som hadde blokkert veien for

''middelet'' og dette hadde redusert effekten av ''middelet'' du bruker. Men om du har skitt og lort i ansiktet har ingen praktisk betydning av om du har kviser, fordi fysisk fett utenfor kvisene gjør ikke at du får mer, men det blokkerer bare litt av veien for vaskemiddelet du bruker. Derfor er det lurt å bli helt ren før du tar på middelet du bruker, fordi da får middelet gjort jobben sin ordentlig :)

 

 

EDIT: Jeg snakker ut i fra mine erfaringer, og alt jeg sier har jeg sagt på grunnlag av mine erfaringer. Men folk er forskjellig. Hos meg har det veldig mye med kosthold å gjøre. Jeg har holdt meg clean fra goddis i flere uker, og ser at kvisene er omtrent borte. Andre uker har jeg stappet i meg, og da ser jeg virkelig at det blomstrer.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Xtra:

Har ikke prøvd blistexen enda, men regner med den kommer til god nytte iløpet av de nærmeste dagene. Prøv E-vitamin, det skal visst lindre bivirkningene. Man ser en del gjengangere i medikamenter folk bruker, når man leser roaccutan-loggene på acne.org.

 

Forøvrig finner du en liste over anbefalte tilleggsprodukter til roaccutan her:

Anbefalte produkter

 

Jeg er så heldig å bo med en kar som selv har vært igjennom en roaccutan-kur, så han har gitt meg mange gode tips.

Lenke til kommentar

Thewitz: Hvis det funker for deg så for all del bare fortsett med det. Det viktigste er jo at man blir kvitt dritten, ikke hvordan man gjør det. Skjønte ikke helt hva du mente med posten din, men hvis du tenkte på bruken av fuktighetskrem, så vil jeg si meg sterkt uenig. Jeg trodde det samme som deg opptil et år siden, da jeg fikk et tips av en kamerat, og leste en del om det.

Lenke til kommentar

.[/url]

Men ikke kom her å si at kosthold ikke påvirker kvisene for det gjør det.

 

Jeg vil si at det er ikke gjort nok (vitenskapelig) forskning som skal tilsi at kosthold påvirker kvisene og hvordan det gjør det.

 

At du mener det, vil ikke si at det gjelder for alle. ;)

 

datating: den er laget for å brukes sammen med andre "regimen" produkter.

 

Tenker på å begynne å ta E-vitaminer, Zinc og Biotin. Sistnevnte for å forhindre hårtap :ermm:

 

Men det kan bli litt dyrt, så jeg får se hvordan det går utover.

Lenke til kommentar

Personlig erfaring:

Problemet med kviser startet i 12-13-års alderen og nå er jeg i slutten av ten-årene og jeg er fremdeles plaget. Er en del plaget i ansiktet og på ryggen. En stund var jeg plaget på brystkassen også, men er ikke plaget der nå lenger. Det er utrolig kjedelig å være så plaget på rykken etter som at jeg liker å være i bassenget og slikt. Før kvisene kom dro jeg i bassenget flere ganger i uken, men etter at kvisene kom sluttet jeg.

 

I ansiktet er de fleste kvisene småe, men ikke alle, på ryggen derimot er kvisene større og røde, og vonde ikke minst. Jeg har gitt opp å finne en kur til å fjerne kvisene, og jeg har prøvd. Jeg har vært hos fastlegen min mange ganger og har fått forsjellige kremer som skal smøres rett på kvisene. Samtlige av kremene er nevnt tidligere i denne tråden.

 

Noen av kremene funket på en måte, etter som at huden min tørket inn. Men jeg kunne ikke bruke kremene hver dag siden huden ble alt for tørr. Og jeg var heller ikke særlig lysten på å smøre meg inn med fuktighetskrem hver morgen, ettermiddag osv. Blir feil å si at kremene funket siden kvisene ikke forsvant, men de fikk iallfall huden til å tørke inn. Da ingenting funket vurderte jeg Roacctuane, men gadd ikke. Alle bivirkningene osv. Kan ikke si at jeg angrer på at jeg styrte unna Roaccutane, men det hadde selvsagt vært kjekt å vært uten kviser nå.

 

Skal sies at jeg har et usunt kosthold, men jeg tror ikke det er derfor jeg er så plaget med kviser. Skal nok mer enn kviser til for å få meg til å slutte å drikke cola. :)

 

Jeg er veldig plaget med kviser på vinteren, om sommeren drar så godt som alle kvisene - i ansiktet - bort. De på ryggen forsvinner ikke, men de ser mye bedre ut de også, når de får sol på seg. Så sol hjelper garantert for kvisene mine, selv om det ikke hjelper for alle. Derfor har jeg vurdert å ta sol, men nei, har ikke gjort det hittil.

 

Jeg sa tidligere i dette innlegget at jeg har gitt opp med å prøve å finne en kur til å fjerne kvisene, og det har jeg. Men jeg bruker "Vichy - NormaDerm" av og til. Det er en ansiktsvask som får huden tørrere. Jeg smører for eksempel på et lite lag om morgenen og kvelden og skyller det av et par minutter senere. Ganske enkelt, og det hjelper faktisk.

 

Etter å ha lest litt i denne tråden har jeg bestemt meg for å prøve å:

- Drikke vann oftere.

- Skylle håret og vaske ut voksen før jeg legger meg.

- Unngå fingrene i ansiktet.

Lenke til kommentar

Skal sies at jeg har et usunt kosthold, men jeg tror ikke det er derfor jeg er så plaget med kviser. Skal nok mer enn kviser til for å få meg til å slutte å drikke cola.  :) 

 

Jeg sa tidligere i dette innlegget at jeg har gitt opp med å prøve å finne en kur til å fjerne kvisene, og det har jeg. Men jeg bruker "Vichy - NormaDerm" av og til. Det er en ansiktsvask som får huden tørrere. Jeg smører for eksempel på et lite lag om morgenen og kvelden og skyller det av et par minutter senere. Ganske enkelt, og det hjelper faktisk.

 

Etter å ha lest litt i denne tråden har jeg bestemt meg for å prøve å:

- Drikke vann oftere.

- Skylle håret og vaske ut voksen før jeg legger meg.

- Unngå fingrene i ansiktet.

9490750[/snapback]

 

Nei, man får ikke kviser av usunt kosthold. Bare drikk Cola du. Har prøvd å drikke 3l vann daglig. Hjelper ingenting. Drikker nå mellom 1-2l. Jeg vasker ikke ut hårvoks før jeg legger meg. Får ikke kviser av det.

 

Vichy Normaderm - Kjøpte ansiktsrens, dagkrem og nattkrem. Ansiktsrensen måtte jeg bare slutte med. Denne tørker huden ut, slik at ingenting nytter. Jeg kan smøre flere lag fuktighetskrem i ansiktet, men huden flasser uansett hvor mye krem jeg har på. Kuttet ut ansiktetsrens av Vichy Normaderm, og begynte med Shiseido Men igjen. Har brukt den før. Den er veldig god og drøy i bruk. Anbefales!

Når jeg brukte Normadert rens, ble kvisene værre. Fordi jeg måtte bruke så mye krem.

 

Ta også omega 3 tilskudd. Kan være bra.

Lenke til kommentar
Når jeg brukte Normadert rens, ble kvisene værre. Fordi jeg måtte bruke så mye krem.

9494704[/snapback]

Det er ikke sikkert det er fuktighetskremen som er direkte skyld i det. Tørre, døde hudceller tetter lett igjen talgkjertlene og skaper kviser. Det finnes faktisk en krem som heter skinoren som virker slik at den hjelper til å bryte ned døde hudceller. Den inneholder for det meste krem og den fungerer jo, så kremen har ikke nødvendigvis så mye å si. Skinoren blir gjerne brukt til folk som tar roaccutan fordi huden kan bli ganske tørr.

Lenke til kommentar
Har erfaring pluss at jeg sliter med kviser ennå.

Har snakket med hudleger og søsteren til samboeren til morra mi er lege og skriver ut en del til meg nå at jeg skal bli kvitt det. Får da Aberala(?) krem på Søndag, da jeg har brukt Skinoren en stund, men Aberala var bedre da det reduserer talger og gjør kvisene mindre hissige.

Noen som vet om kremen er bra, erfaringer?

9494877[/snapback]

Søkte litt på google, men fant bare en uttalelse om kremen av ei jente som kaller seg "Leena" fra et svensk forum:

Hej! Jag är ny här och jag bara måste berätta vad som hjälpte mig med min acne..Jag provade MASSOR med olika preparat, och fick även en kur med ett läkemedel som heter Tetralysal som inte hjälpte mig ALLS!! Fick sedan testa Diane som faktiskt hjälpte mig, men efter några år så kände jag att jag ville försöka klara mig utan Diane då det trots allt är hormoner. Då använde jag en tid bara en receptbelagd kräm som heter "Aberela" (Kan VERKLIGEN rekommendera den  Men jag kände ändå att "finnarna" började komma tillbaka, tills jag en dag läste på internet om en speciell diet mot acne där du helt enkelt minskar på kolhydraterna och istället äter mer av proteiner och grönsaker, vilket jag också gjorde och KORS I TAKET!! FINNARNA FÖRSVANN!! Efter alla år som jag har lidit, och idag märker jag att OM jag "slarvar" under flera dagar med "dieten" så märker jag att min hy försämras, och att det dyker upp en och annan finne igen, så jag kommer garanterat att hålla mig till det som faktiskt hjälpte mig i fortsättningen  Hoppas att det var till hjälp för någon!! Kramisar..

Akkurat det med den dietten hun snakker om tar jeg med en klype salt, det kan godt hende det var kremen som trengte litt tid for å fungere el. (Ikke at jeg vet hva "finnarna" er, men regner med at det er en slags kvise). Men for all del, grønnsaker er viktig for det meste. Fant ellers veldig lite info om kremen i de første resultatene av søket, men Leena anbefaler den iallefall;)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...