Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Gjest Guest

er bare rett og slett lei dette nå, tenker på å stikke til legen på mandag... 18,5år nå og kvisene viser ikke engang tegn til å gi seg.. har litt spørsmål her:

 

1. fastlege eller hudlege først? er det sånn at hvis jeg stikker til fastlegen min bare sender de meg videre til hudlege?

 

2. hvem av de har mest peiling og vet hva slags medisin jeg trenger?

 

2. mye koster første besøket hos en lege.? vet ikke hva jeg finner ut eller noe men jeg vil ha utskrevet en eller annen form for indre behandling... prøvd mye kremer og all annen dritt men ingenting funker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Masse frisk luft. Ikke sitt mye inne.

 

2. Ikke spis søtsaker eller drikk brus, det kødder med blodsukkeret og skaper ubalanse i hormoner osv. Noen man ikke trenger mer av i tenårene.

 

3. Dropp all junkfood, spis også mye grønnsaker og frukt.

 

4. Unngå å pelle på de og ikke ha hendene i ansiktet, kan fort bli en uvane.

 

5. Ikke klem ut enhver kvise, forsøk heller å tørk den ut. Man kan klype vekk smågule, men kun når du står å vasker hender først og ansikt osv.

 

6. Sørg for å få et godt søvnmønster. Legg deg tidlig om du har behov for å sove lenge.

 

7. Ikke sitt lenge foran PC skjermen, det irriterer huden mer.

 

8. Unngå klorvann, det kan ofte irritere kviser mer.

 

9. Om du røyker, dropp røyken, det er ikke spesielt dempende på kviser.

 

10. Unngå alt for feit mat, som du kjenner "legger seg litt på huden". Fisk derimot er meget bra.

 

11. Vask ansiktet med rensesåpe hver morgen og kveld, da får du renset porene som tetter seg til i løpet av dagen og natten.

 

12. Bruk en tørkestift på slike vonde røde dype kviser.

 

13. Bruk også gjerne en rensekrem og natten, eller night conditioner som de kaller det. Biotherm har fine produkter som ikke irriterer følsom hud.

 

14. Saltvann er bra for huden, det samme med sol, men det er viktig å sørge for at huden er ren og sunn ellers, ellers kan det meste irritere den.

 

15. Ikke bruk sterk parfyme i ansiktet som etterbarberingsvann ol. Det kan irritere mer enn det "renser". Bruk heller rense vann og nøy deg med deostick osv.

 

16. Trener du og svetter mye så vil det hjelpe porene å holde seg åpne.

 

 

Dette var noen tips som vil forbedre det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
er bare rett og slett lei dette nå, tenker på å stikke til legen på mandag... 18,5år nå og kvisene viser ikke engang tegn til å gi seg.. har litt spørsmål her:

 

1. fastlege eller hudlege først? er det sånn at hvis jeg stikker til fastlegen min bare sender de meg videre til hudlege?

 

2. hvem av de har mest peiling og vet hva slags medisin jeg trenger?

 

2. mye koster første besøket hos en lege.? vet ikke hva jeg finner ut eller noe men jeg vil ha utskrevet en eller annen form for indre behandling... prøvd mye kremer og all annen dritt men ingenting funker...

9114459[/snapback]

Stikk til fastlege. Jeg fikk først noen medisiner av han som jeg prøvde ut, men det funket ikke. Til slutt sa han at jeg skulle få roaccutan, og jeg ble sendt til hudlege. Gikk på roaccutan i et halvt år. Fulgte med litt bivirkninger, men det var lett verdt det. Hadde veldig mye kviser før, nå har jeg nesten ingenting. Fantastisk.

Lenke til kommentar

Vurder bivirkninger veldig nøye før du går på sterke medisinske kurer. Jeg fikk tarmtottene mine ødelagt av en hudlege som kjørte meg på sterke kurer i for lang tid når jeg var i tenårene.

 

Jeg var en av de som fikk tilbud om å være testpasient på Roaccutan, jeg valgte da å si nei. Hadde fått nok av medisin tull.

Lenke til kommentar
Vurder bivirkninger veldig nøye før du går på sterke medisinske kurer. Jeg fikk tarmtottene mine ødelagt av en hudlege som kjørte meg på sterke kurer i for lang tid når jeg var i tenårene.

 

Jeg var en av de som fikk tilbud om å være testpasient på Roaccutan, jeg valgte da å si nei. Hadde fått nok av medisin tull.

9120506[/snapback]

 

jeg har også gått på roaccutan behandling. veldig effektiv , men skumle bivirkninger!

 

en blir tørr!! leppene mine var ødeladge under hele behandlingen og når det vart en smule kaldt i været fikk jeg blå/hvite hender og ansiktet ble blekt. :no:

 

jeg frøs bestandigt...

 

er ganske glad jeg er ferdig med behandlingen :) deilig med nytt mykt og kvisefritt ansikt. :thumbup:

Endret av Raines
Lenke til kommentar
Aha, men hvor alvorlig må det være for å få utskrevet dette? Og hvor store bivirkninger gir det?

8929117[/snapback]

 

Jeg gikk på tetracyclin i 6 måneder, merket absolutt ingen bivirkninger.

 

Du må nok snakke med legen din om dette, vanskelig å si "hvor alvorlig".

8929245[/snapback]

 

 

Husk at det er en vesentlig forskjell på tetracycliner og roaccuten. Tetracycliner "hindrer" gugga i å komme ut i form av kviser, fungerer godt sammen med differin (krem som påsmøres kviser), mens roaccutanen skal få ut all gugga fra kroppen.

 

Om du ikke syns det er ille å poste et bilde av ansikt eller evt rygg hvis du har kviser der, så er det vel flere som har gått på de samme kurene som kan fortelle deg hvor "ille" det er...

8929435[/snapback]

 

Tetracyclin sammen med en eller annen krem (Basiron?) funka dritbra i ansiktet mitt. Jeg hadde mye kviser. Pannen var full, samme med kinna. Nå er pannen kvisefri, mens jeg bare har rundt 3-4 kviser ellers i ansiktet. Disse kvisene er dessuten ikke store og røde, men de er der... Noe jeg fint kan leve med. Synes ikke de 3-4 kvisene er hvert alle bivirkningene til f.eks Roaccutan.

 

Desverre funker ikke Tetracyclin på skuldrene og ryggen min i allefall. Har fortsatt endel der. Kanskje jeg burde smøre på litt krem der også ...

Lenke til kommentar

Tetracycliner hjalp meg utrolig mye med "vanlige" kviser som de aller aller fleste ungdommer har, men det tok ikke knekken mot de kvisene på ryggen, som i mitt tilfelle kunne bli omtrent 1cm i diameter. Der måtte det sterkere saker til gitt!

 

Har fortsatt litt kviser, ved hårfestet i nakken/hodet/bak øret, men jeg er egentlig storfornøyd for at jeg fortsatt ikke har det store problemet som før.

 

Flaks for meg at sommern hittil har kun bestått av regn og møkk, da kan jeg bruke differin så mye jeg orker!

Lenke til kommentar
Vurder bivirkninger veldig nøye før du går på sterke medisinske kurer. Jeg fikk tarmtottene mine ødelagt av en hudlege som kjørte meg på sterke kurer i for lang tid når jeg var i tenårene.

 

Jeg var en av de som fikk tilbud om å være testpasient på Roaccutan, jeg valgte da å si nei. Hadde fått nok av medisin tull.

9120506[/snapback]

Har selv brukt ca 1000 piller av roaccutan, det er/var noe dritt, det hjalp ikke noe heller?

Da eg var ung drakk eg vanlig bakegjær blandet i melk, det hjalp, men det smakte ikke gått?

Har og meget gode erfaringer ved bruk av aloe vera. Bruker jason 98% aloe vera gel?

Lenke til kommentar

Ønsker ikke å skremme noen fra Roaccutan her, jeg valgte å ikke bruke den fordi jeg hadde en hudlege som ant. burde vært saksøkt. Det har alle fastleger sagt i etterkant.

 

Men man lærer så lenge man lever. Han skremte meg til å brukte kapsler med tetracycliner hver dag i ca. 4 år. Fra 14 til jeg selv stoppet som 18 og ikke ville mer. Jeg har plastsmaken fra kapselene i munnen ennå og fordøyelsen er fucked for life.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Deostick med alkohol fungerer på en del kviser.

Hadde en liten koloni med småkviser på brystkassa, men de er så godt som vekk etter jeg begynte å legge et lag deo på hver morra.

Begynte å trene for en liten stund siden, mulig det også kan spille litt inn.

 

Men det tipset med saltvann og sol stemmer ganske bra med hva jeg har erfart.

Kvisene kommer ikke når du har vært mye ute og bada i havet.

Lenke til kommentar

Det ligger nok noe i det at ujevnt blodsukker forstyrrer hormonene, og at det på den måten forårsaker kviser.

Personlig har jeg ikke merket noe til det, men du skal ikke se bort i fra at det kan være sant.

 

I så fall vil det å ikke spise også være kvisefremkallende.

For når du ikke spiser på lenge, synker blodsukkeret, på samme måte som hvis du spiser masse sukkert og kroppen produserer litt for mye insulin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...