Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men jeg skal prøve å følge tipsene dine Polluks og se om det virker ;)

8772794[/snapback]

Lykke til! :thumbup:

Dokumentasjon?

8773100[/snapback]

Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?c...t_uids=15692464

CONCLUSION: We found a positive association with acne for intake of total milk and skim milk. We hypothesize that the association with milk may be because of the presence of hormones and bioactive molecules in milk.
Lenke til kommentar
After accounting for age, age at menarche, body mass index, and energy intake, the multivariate prevalence ratio (95% confidence intervals; P value for test of trend) of acne, comparing extreme categories of intake, were: 1.22 (1.03, 1.44; .002) for total milk; 1.12 (1.00, 1.25; .56) for whole milk; 1.16 (1.01, 1.34; .25) for low-fat milk; and 1.44 (1.21, 1.72; .003) for skim milk.

Vel, "comparing extreme categories of intake".

Jeg går i klasse med en som drikker 2-4L melk daglig. Det kvalifiserer vel til ekstremt inntak av melk, regner jeg med.

Han har ingen kviser, nada, none. Jeg er klar over at dette ikke gjelder alle, men i følge den samme forskningen burde han i hvertfall hatt noen?

(det er snakk om en tidsperiode fra August - Juni, da vi går på skolen)

Det er merkelig dette her med kviser :hmm:

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at hvis du drikker masse melk så får du automatisk masse kviser selvfølgelig. Men om du allerede er genetisk disponert for det og har alvorlig acne kan inntak av melk påvirke alvorlighetsgraden.

Jeg prøvde selv å kutte ut melk og melkeprodukter i ca. et halvt år, men la ikke merke til noen synbar effekt av det. Det kan være at det hadde en effekt, bare at jeg ikke klarte å se det. Å skulle vurdere om det hjelper er faktisk svært vanskelig siden det er så sinnsykt mange andre faktorer som veier inn, man kan bare har en tilfeldig periode med mindre acne f.eks.

Men det skader ikke å prøve. Når man har masse acne må man ofte eksperimentere en del uansett. Funker det ikke så funker det ikke, men funker det er du et skritt videre.

Lenke til kommentar

Fant en artikkel om dette med melk og acne som foreslår at det kan være Iodin i melk som er ansvarlig.

"Nevertheless, various studies have shown there is still a significant level of iodine in milk in several countries, including the U.S., Britain, Denmark, Norway and Italy.

Those bastards! :ohmy:

Link

Endret av Polluks
Lenke til kommentar
Kan eg då få låv å spørr om; Kossen fjerne eg "kvise" på låre?.. Eg har mange prikka/kvise på oppsio av låre.. Dei komme nor eg har hatt på meg våte bokse..

.. ikke gå med våte bukser?

---

Ikkje lett å unngå .. I gymmen; Blir alltid våt.. På bading; Blir alltid våt.. Etter håndball-trening; Blir alltid våt..

.. ha med deg bytte klær?

---

Eg lurte no på om da fantest ein salve/krem for da? =)

8751137[/snapback]

Svar plz?

Endret av Zeoh
Lenke til kommentar
Kan eg då få låv å spørr om; Kossen fjerne eg "kvise" på låre?.. Eg har mange prikka/kvise på oppsio av låre.. Dei komme nor eg har hatt på meg våte bokse..

.. ikke gå med våte bukser?

---

Ikkje lett å unngå .. I gymmen; Blir alltid våt.. På bading; Blir alltid våt.. Etter håndball-trening; Blir alltid våt..

.. ha med deg bytte klær?

---

Eg lurte no på om da fantest ein salve/krem for da? =)

8751137[/snapback]

Svar plz?

8790794[/snapback]

Det er gjerne flere ting sammen som gjør at en får kviser. Yngre mennesker har gjerne større talgporer som gjør at skitt lettere kommer nedi. At svette, skitt, døde hudceller el. blander seg og tetter igjen poren er min teori om hva som kan være problemet i ditt tilfelle. Noen kremer dreper bakteriene, andre hjelper huden å bryte ned hudcellene slik at de har vanskeligere for å tette poren. På apoteket har de gjerne to kremer som dreper bakteriene; basiron og vebroxyl. Basiron har 5% virkningsmiddel, vebroxyl 4,5%. Disse fåes reseptfritt, så det kan være noe å prøve ut. Skinoren bryter ned døde hudceller, men er reseptbelagt.

Lenke til kommentar

Hvorfor ser jeg helt jævlig ut i ansiktet etter å ha dusjet? Tåler faen ikke å få vann i ansiktet. Blir helt rød, og har småe røde kviser over hele ansiktet. Disse vises best når jeg har dusjet.

Får også veldig tørr flassende hud og må bruke masse fuktighetskrem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Har vært ute i solen et par dager hele dagene, det har forbedret seg noe helt utrolig hos meg. Drikker i tillegg mye vann. :)

Lenke til kommentar

Var selv plaget med kviser i mine yngre år, spesielt etter 7 klasse og igjennom hele ungdoms skolen. Det minsket litt etterhvert, men hadde fortsatt endel gjennom vgs frem til april 2006. Etter april kuttet jeg totalt ut brus, godteri og andre typer "snacks". Har gådd over 1 år nå uten brus og godteri.

En annen ting jeg begynte med var å spise mer frukt og drikke mer vann (som det er nevnt i tråden). Mosjon hjelper mye... hold deg oppegående, jogging, trening generelt. Selv har jeg spilt mye fotball og slikt. Kutt også ned på snusing/røyking. Dette kan være et litt vanskeligere punkt, men det hjelper. Brukte å snuse mye før, men har kuttet ned.. har ikke klart å gi den helt opp enda :tease:. Vasker forøvrig ansiktet om morgenen og kvelden før jeg legger meg med "Aco" -cleansing face wash og smører etterpå med "Aco"-moisturising face gel. Man får enkelt kjøpt disse på apoteket.

Er mange gode råd i denne tråden though... men det er forskjellig fra person til person om hva som er best osv. Det jeg har nevnt funket fint for meg og husk.. til syvende og sist går det over. Er 20 år nå og er ikke plaget med kviser. Har fortsatt "litt" , men ikke mer enn at det bekymrer meg nevneverdig.

Mosjon, sunt kosthold og mye vann :)

Lenke til kommentar

Siden det er 39sider her regner jeg med at det har kommet mange bra svar, men kan legge ut noen egne erfaringer selv.

Om du/dere føler dere plaget av kviser ta en tur til kontaktlagen og fortell han/hun akkurat slik det er. Hvis du syns du har masse kviser kan du spørre om en rekvisisjon til en hudspesialist. Masse kviser vil være "byller" rundt haken/kjeven, mange får også kviser/byller på ryggen, enkelte også på brystkassen. Og selvfølgelig T-sonen som de aller fleste er brydd av :p

Om fastlegen ikke syns problemet er stort nok, kan du alltid be ham/henne skrive ut resept til "Differin", dette er en krem som skal påføres alle kviser hver kveld. Hjelper godt mot sorte prikker og mindre kviser.Om man er skikkelig plaget av kviser hender det man får skrevet ut av hudlegen noe som heter "Roaccutan", dette er et stoff som stopper talgproduksjonen i kroppen (om jeg husker korrekt). For å kunne starte på en slik kur må man bl.a. ta en blodprøve som gir et "klar signal".

Effekten av Roaccutan vil vare i omtrent 2 år, etter det vil det kanksje komme kviser tilbake igjen, men ikke like mye som før!

Produkten er svært dyrt, jeg tror jeg betalte noe slik som 36kr pr pille. Men man får refundert fra staten når beløpet kommer over 1500 (var det da jeg tok det for noen år siden) Mon tro om jeg ikke hadde 2-300 piller. Dette er hvis man veier 50Kg. Om man veier 100kg vil antallet være det dobbelte.

Etter man er ferdig med Roaccutan-kuren kan det være smart å gå rett tilbake Differin-kremen.

=D

Lenke til kommentar

Egne erfaringer? Hvordan ble resultatet etter roaccutan kuren? :)

Forresten... nå er det slik at du får dekket ca 80 % av summen.

For meg, på 80kg, blir det vel en ca 10 000 kroner for kuren.

I tillegg til kuren skal du ha et par timer hos hudlegen og blodprøver med jevne mellomrom.

Mener å huske at hudlegen min sa at jeg måtte nok ut med 2-3000 kroner selv, alt i alt.

Lenke til kommentar

Jepp, egne erfaringer.

Jeg hadde gigantiske byller på rygg, som jeg heldigvis ble kvitt. De rundt kjeven holdt i gankse lenge, selvom jeg var ute sjøvann og sol :\

Etter 2 år begynte det å komme igjen, dette er ca 6mnd siden. Stakk til hudlegen igjen og hun var enig at jeg ikke var helt bra, selvfølgeig mange ganger bedre enn utgangspunktet, men det var fortsatt litt stash igjen.

Fikk skrevet ut en hel bøtte med Differin, tror jeg kan ta ut nesten 600gram =D, masse Skinorem samt Dalacin. Jeg er godt utrustet for å si det slik!

Kuren er utrolig dyr, men nå som det viser seg at man får refundert 80% er det veldig digg!.

Jeg tok kun én blodprøve for å sjekke opp mot kroppen min om det var "greit".

Jeg prøvde å få ta Roaccutan en gang til, men det fikk jeg desverre ikke - hadde ikke nok kviser =) Det kjipeste var at jeg tok en blodprøve uten at jeg trengte :o uuuaææ!!

Lenke til kommentar
Jepp, egne erfaringer.

Jeg hadde gigantiske byller på rygg, som jeg heldigvis ble kvitt. De rundt kjeven holdt i gankse lenge, selvom jeg var ute sjøvann og sol :\

Etter 2 år begynte det å komme igjen, dette er ca 6mnd siden. Stakk til hudlegen igjen og hun var enig at jeg ikke var helt bra, selvfølgeig mange ganger bedre enn utgangspunktet, men det var fortsatt litt stash igjen.

Fikk skrevet ut en hel bøtte med Differin, tror jeg kan ta ut nesten 600gram =D, masse Skinorem samt Dalacin. Jeg er godt utrustet for å si det slik!

Kuren er utrolig dyr, men nå som det viser seg at man får refundert 80% er det veldig digg!.

Jeg tok kun én blodprøve for å sjekke opp mot kroppen min om det var "greit".

Jeg prøvde å få ta Roaccutan en gang til, men det fikk jeg desverre ikke - hadde ikke nok kviser =) Det kjipeste var at jeg tok en blodprøve uten at jeg trengte :o uuuaææ!!

8845691[/snapback]

Hyggelig å høre at du fikk bedre hud som resultat av kuren.

Dalacin har absolutt null virkning på meg, har ikke sett forbedringer på ca. 1 måneds bruk. Basiron virket heller ikke på meg, og det samme gjaldt tetracyclin.

Så det blir Roaccutan kur fra og med høsten.

Et par ting jeg lurer på:

Hvilke bivirkninger fikk du? Hvordan motvirket du de? (hvis du fikk noen)

Kunne du drikke i løpet av kuren? (Jeg blir nemlig 18 i løpet av den tiden jeg går på Roaccutan kuren, pluss det er mange kamerater som også blir 18 i den samme tidsperioden.) Går det fint å drikke alkohol, da med store og jevne mellomrom?

Lenke til kommentar

JA stemmer, jeg gikk også på tetracycliner, disse hjalp en del for meg mot "vanlige" kviser, men ikke sånne store og ekle :p

Dalacin har jeg nesten ikke brukt, ga den bort til søstern.

Det er sånn væske som man skal ta på ferske kviser?

Det beste er absolutt Differin, hvis du ikke er så "heldig" og får roaccutan.

Og som du sikkert har blitt fortalt skal man ikke gå på roaccutakur om sommern :\ men sommer og sol hjelper heldigvis utrolig mye mot kviser og andre ekle ting!

Bivirkninger: Hmm, jeg merket ikke at jeg ble uvell på noen som helst måte, står i anvisningen at man ofte kan føle litt smerter i magen. Tror dette hører til sjeldenhetene.

Eneste jeg vet om er deprisjoner, det var nok ikke kun roaccutenkuren som gjorde meg deprimert, også et helvettes år i 3kl. Hvis du har vært litt på www.mozon.no har det stått en del ganger at roaccuten fører til deprisjoner, værste fall selvmordstanker o.l.

EDIT: fikset info!

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Har gått på roaccutan kuren ifjor sommer.. Alt forsvant etter ca 4 måneder på den kuren. Nå 1 år etterpå, så har jeg fått litt tilbake, men ikke de store som jeg pleide å få, så det har en virkning, men i ulike grader fra person til person, noen er vel så heldig og blir kvitt alt. Har slitt selv med kviser fra 11 år og fortsatt nå som jeg er snart 21 år..bah = / Men har jo blitt bedre nå siden den kuren.. får vel prøve å kutte ut melk og annet usunt som godteri,brus o.l for å bli "kvitt" resten ( godteri og alt det der er ikke årsaken til at man får kviser, det gjør at kvisene blir hissigere og rødere). Trener ganske mye nå, så det er jo noe jeg egentlig skulle gjort uansett.

XTRA: Den tørker ut hele kroppen, så er MEGET viktig å drikke MYE vann.. jeg drakk desverre ikke så mye vann som jeg burde og begynnte å pisse blod blant annet som var meget vondt.. fikk sjokk når det kom blod ut..hehe =p. Blir ellers meget tørr på lepper og ellers i ansiktet, så skaff noe for leppene, ellers kan det bli vondt.

Du kan IKKE drikke alkohol mens du går på de og IKKE være ute i sola!

Denne kuren er meget sterk og du kan få problemer med leveren din ved å drekke alkohol (hvis jeg husker riktig, og det kan du få ved å bare gå på kuren også, derfor skal du ta blodprøver i jevne mellomrom for å sjekke at ingenting går galt med kroppen din mens du går på den). så må nok droppe all drekking desverre! = /

Ellers som sagt, drekk vann vann vann vann vann som om sola steker midt i trynet ditt i ørkenen og det er 100 grader..hehe = ) Det kjenner ut som om du ikke trenger vann, men drekk vann forde.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Drekk til du skjems =D

8847326[/snapback]

Det er det dummeste rådet du kan gi...

Du kan få problemer med leveren når du går på den kuren og derfor tar man blodprøver i jevne mellomrom for å sjekke at alt er bra med den og resten av organene... Hvis du drekker alkohol mens du går på den kuren, så øker du sjansen betraktelig for å ødelegge leveren osv.

Det har vært rapporter som viser at det går utover leveren spesielt og at kuren er "farlig" og derfor så må de ta minst par blodprøver i jevne mellomrom for å se at alt er fint inne i kroppen og at du kan fortsette videre på kuren.

Veldig rart hvis du ikke fikk beskjed om dette når du snakka selv med hudlegen, for det er noe av det viktigste og farligste med kuren som man SKAL vite før man bestemmer seg for om man vil begynne på den eller ei.

Edit: fant litt mer info... Det som skjer når du går på den kuren, er at leveren blir belastet og begynner og rense blodet mindre. Hvis man begynner å drekke alkohol i tillegg mens man går på kuren, så vil ikke leveren klare å rense ut alkoholen og leveren vil bli mye mer belastet og det kan bli frigjort uønska fettceller i blodet som kan føre til åreforkalkninger og høyere risiko for blodpropp blant annet. Det er en grunn til at de må ta blodprøver i jevne mellomrom... for å sjekke at leveren er intakt og alt er bra.

Så jeg sier igjen til deg xtra, IKKE drekk alkohol, men du bestemmer jo selv. Nå har du fått vite hva konsekvensene kan være ihvertfall. Mange vil si "kan", men når jeg snakka med hudlegen min, så fortalte han om personer som hadde vært uforsiktig og fått problemer med leveren, så han sa strengt til meg " IKKE drekk alkohol, det er forbudt! og ikke vær i sola, sola ødelegger kuren".

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...