Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som går på Roaccutan/eller har gått: Hvor ofte må dere bruke fuktighetskrem egentlig?

 

Har tenkt å hamstre inn lipsyl/hydro care og en eller annen fuktighetskrem, da jeg skal på en Roaccutan kur selv i August.

 

Hva er bra? Hvilken fuktighetskrem bruker dere/hva anbefalere dere?

Lenke til kommentar
Tåler man ikke sol når man går på Roaccutan?

8299342[/snapback]

 

Det er ikke slik at du smuldrer opp, men du tåler mye mindre sol.

 

Det er jo også veldig individuelt, men hudlegen min sa at du burde ikke regne med å kunne være ute hele dagen, f. eks på sommeren, men et par timer burde gå.

 

Skal på en kur ifra August til Januar, litt kjipt at den kommer opp i tiden med 18'årsdager og slikt, men men har jo alltids russefeiringen til å ta igjen med.

 

Roaccutan - bivirkninger

Lenke til kommentar

Har noen her prøvd å bruke ansiktsmasker da? Eller så kan dere også prøve Silicol Skin som fjerner hudormer og skitt fra porene.

 

Siterer dette fra Kjaks som anbefalte produktet:

Silicol skin fungerer veldig bra for å få bort hudormer og skitt fra porene. Det blir på en måte en slags peeling. Jeg bruker å stå med hodet over dampende vann fra vannkokeren og gni inn silicol skin i ansiktet. Kremen består av silisium (som har reagert med oksygen og vann og har dannet kiselsyre) og konsistensen er som bitte bittesmå sandkorn i en slags gel. Etter noen minutter stivner gelen i ansiktet og det blir som en slags ansiktsmaske. Jeg dusjer det av etterpå. Talget i porene forsvinner simpelthen og porene blir mindre noe som resulterer i finere hud. Det at porene blir mindre gjør også at kviser ikke blir dannet.
Lenke til kommentar
Tåler man ikke sol når man går på Roaccutan?

8299342[/snapback]

Det er veldig individuelt. Selv merket jeg absolutt ingen forskjell fra når jeg ikke gikk på Roacutan.

 

Xtra: Jeg brukte fuktighetskrem morgen og kveld, og det holdt for meg. Det var mer leppene som ble tørre og sprakk, i tillegg ble det tørt i nesa, og jeg blødde en del neseblod i starten. Det og gikk over etter ca. 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Dere som går på Roaccutan/eller har gått: Hvor ofte må dere bruke fuktighetskrem egentlig?

 

Har tenkt å hamstre inn lipsyl/hydro care og en eller annen fuktighetskrem, da jeg skal på en Roaccutan kur selv i August.

 

Hva er bra? Hvilken fuktighetskrem bruker dere/hva anbefalere dere?

8299333[/snapback]

 

Fyrte fuktighetskrem om morran, husker ikke navnet, men den var skikkelig bra. Kom i en passelig liten tube. Er sikkert bare å spørre på apoteket.

 

Fikk selv litt tørre slimhinner tror jeg, blødde neseblod kanskje 4 gang (iløpet av de månedene jeg brukte roaccutan). Brukte også solfaktor 20 på sommern (i norge), men så blir jeg til vanlig heller ikke så lett solbrent.

Men uansett, så var det verdt det.

Lenke til kommentar
Husker et avisoppslag der en her i norge hadde tatt livet av seg etter å ha brukt roaccutan

8300079[/snapback]

 

Hudlegen diskuterte dette med meg, og ifølge han hadde det mer å gjøre med sinnstilstanden til den personen, ikke det at han/hun gikk på roaccutan, men det kunne visstnok gjøre deg mer deprimert hvis du først var nedenfor. (noe slikt)

 

Hmm, får ta å spørre på apoteket da.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg jeg gikk på roaccutan for 8 år siden. Var veldig plaget med acne. Opplevde ingen spesielle bivirkninger av medisinen, bortsett fra at det svei i ansiktet når jeg trente. Jeg ble helt kvitt mitt acne problem, og mange av arrene ble også mye bedre. Etter behandlingen var ferdig fikk jeg økt selvtillit.

 

Ser at noen skriver at det koster 40 000.- det er ikke sant. Prisen er ca. 14 000.- for 400 tabletter. Du tar 4 tabletter om dagen i 100 dager. av de 14 000.- dekker du 1/3 selv, mens trygdekontoret dekker resten.

 

Det er ikke bevist at noen har tatt livet av seg fordi de har gått på roaccutan. Hvis du spør 10 000 ungdommer uavhengig om de går på roaccutan, om de har hatt selvmordstanker, vil mange svare at de har det. Hvem har vel ikke i kjærlighetssorg som ung tenkt at det kansje hadde vært bedre om man ikke levde?

 

Det eneste jeg ser nå i ettertid, r at jeg får røde flekker i ansiktet når jeg stresser. Disse forsvinner når jeg ror meg ned igjen.

Lenke til kommentar

 

Ser at noen skriver at det koster 40 000.- det er ikke sant. Prisen er ca. 14 000.- for 400 tabletter. Du tar 4 tabletter om dagen i 100 dager. av de 14 000.- dekker du 1/3 selv, mens trygdekontoret dekker resten.

8314353[/snapback]

 

Anntall tabletter du tar er individuelt, jeg fikk dosert 2 tabletter pr. dag. Skulle tas til hovedmåltidet. :)

Lenke til kommentar
Dere som går på Roaccutan/eller har gått: Hvor ofte må dere bruke fuktighetskrem egentlig?

8299333[/snapback]

Hele tiden.

 

Og ja, man er en god del mer sensitiv mot sol. Selv bruker jeg 3 tabletter om dagen.

 

blødde neseblod kanskje 4 gang (iløpet av de månedene jeg brukte roaccutan).

Har blødd 4-5 ganger selv. Skjer som regel om du peller deg litt i nesa fordi man er så tørr. Kjøpte en slags neseolje greie som fungerer som nesespray. Da er man fuktig i nesa igjen. Men har bare brukt det noen få ganger.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Dere som går på Roaccutan/eller har gått: Hvor ofte må dere bruke fuktighetskrem egentlig?

8299333[/snapback]

Hele tiden.

 

Og ja, man er en god del mer sensitiv mot sol. Selv bruker jeg 3 tabletter om dagen.

 

blødde neseblod kanskje 4 gang (iløpet av de månedene jeg brukte roaccutan).

Har blødd 4-5 ganger selv. Skjer som regel om du peller deg litt i nesa fordi man er så tørr. Kjøpte en slags neseolje greie som fungerer som nesespray. Da er man fuktig i nesa igjen. Men har bare brukt det noen få ganger.

8314998[/snapback]

Uff, under MUNTLIG EKSAMEN blandt annet her ...

Og flere ganger mens jeg sov

Lenke til kommentar

Jeg slet endel før, men har merket at jeg er på bedringens vei. Om sommeren tror jeg jeg kommer til å få så godt som 100% ren hud, men jeg vet at det kommer til å forverre seg utover høsten og vinteren. Er det noen produkter som er forebyggende (ikke for å behandle allerede eksisterende, men forebyggende) som kan anbefales? Er det noen reseptfrie tabletter eller hudprodukter som hjelper mot at de oppstår? Bruker fuktighetskrem etter hver gang jeg dusjer pga tørr hud i ansiktet hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Gjest "Terje"

Jeg har i mange år vært plaget med kviser i ansiktet og på skuldre/rygg. Da jeg oppsøkte hudlege følte jeg at han ikke tok problemene mine på alvor. Han nektet å gi meg Roaccutan fordi jeg ikke var "alvorlig nok" rammet. Og det på tross av at jeg har prøvd stort sett alt annet som finnes på markedet i dag.

 

Da tok jeg saken i egne hender og bestilte de selv på internett. Jeg har nå tatt tablettene i 4 måneder og har blitt mye bedre. Med unntak av litt tørr hud og tørre lepper så merker jeg ingenting til depresjon o.l. som det er mye snakk om.

 

 

Jeg synes selvfølgelig det er veldig dumt at jeg ikke får den oppfølgingen som jeg burde ha. Men når hudlegene er så vanskelige å ha med å gjøre på dette området så var dette enste utvei for meg. Og det angrer jeg ikke på.

 

Edit av mod: Link fjernet. Vi ønsker ikke at andre skal bli oppfordret til å kjøpe et legemiddel som er på resept, uten rådføring med en lege først. Det er en grunn til at legemiddelet er på resept. Om man ikke føler at man blir tatt seriøst, bør man heller oppsøke en annen lege.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...