B4stian Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Bruker for tiden Vichy NormaDerm og en sånn grønn stift som skal tørke inn kvisene. Problemet er at jeg ikke tror de funker så bra... vet ikke om jeg gjør noe feil, men NormaDerm'en gnir jeg forsiktig inn i ansiktet og tar det vekk etter noen minutter. Skal det være lenger på? Stiften bruker jeg over kvisene og tar litt ekstra mye på hvis jeg bare skal være hjemme en stund. Problemet er at det dukker opp fler og fler nå for tiden... det er mest ved haka og kinnet. Jeg bruker de to produktene der 1-2 ganger om dagen som anbefalt, men mange av kvisene forsvinner ikke. De blir bare til arr eller røde kviser. Er dette vanlig? Noen produkter uten resept som vil fungere bedre? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Bruker for tiden Vichy NormaDerm og en sånn grønn stift som skal tørke inn kvisene.Problemet er at jeg ikke tror de funker så bra... vet ikke om jeg gjør noe feil, men NormaDerm'en gnir jeg forsiktig inn i ansiktet og tar det vekk etter noen minutter. Skal det være lenger på? Stiften bruker jeg over kvisene og tar litt ekstra mye på hvis jeg bare skal være hjemme en stund. Problemet er at det dukker opp fler og fler nå for tiden... det er mest ved haka og kinnet. Jeg bruker de to produktene der 1-2 ganger om dagen som anbefalt, men mange av kvisene forsvinner ikke. De blir bare til arr eller røde kviser. Er dette vanlig? Noen produkter uten resept som vil fungere bedre? 8128762[/snapback] De færreste produktene går på årsaken til kvisene (overaktive talgkjertler), hvor de fleste går på hvordan de ser ut, og hvordan de skal tørke de ut slik at de forsvinner eller blir seende mindre ut. Derfor vil du ikke få en permanent reduksjon i antall kviser som faktisk kommer før hormonnivåene stabiliseres eller når du tar en kur som går på årsak. Min søster har hatt stor suksess med et produkt kalt MD Formulations. Rimelig dyrt, skal kunne skaffes på WahWah og muligengs andre lignenge steder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Noen som vet om basiron 5% vil gjøre slik at du får flass i hodebunnen? Lenke til kommentar
Raste Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) ...... Endret 17. januar 2008 av Raste Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Nettopp kommet hjem fra legen og fått resept på Tetracyclin og Differin, håper dette hjelper. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Bumper vel denne litt. Bare lure på en ting, når jeg ser at kvisene er sånn hvit guffe i seg pleier jeg å presse de ut, men da får jeg jo et sår istede, men synes faktisk det ser bedre ut enn sånne svære byller fylt med gul masse. Men er det noe lurt? Har sånn såpe jeg bruker om morgenen, men har ikke merket noe forskjell, og blir veeeldig tørr i huden av den. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Klem den ut, og så kan du jo f.eks rengjøre den skikkelig med noe sterkt fra apoteket. Så få litt luft sånn at ikke porene tetter seg igjen. Tette porer = mere kviser. ALLTID VASK DEG! Når du trener, hopp rett i dusjen. Når du står opp, hopp rett i dusjen. Når du har sola deg, hopp rett i dusjen. Når du har brukt solkrem, hopp rett i dusjen når du er ferdig. Ting som tetter porene = Kom deg i dusjen. EDIT: Ja og bruk luftige klær, ikke sånn trange seige klær man svetter i. Svette tetter porene, og det tar ikke mange timene før det blir betennelse og blir til en kvise. Endret 23. mars 2007 av Databamse Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Bumper vel denne litt. Bare lure på en ting, når jeg ser at kvisene er sånn hvit guffe i seg pleier jeg å presse de ut, men da får jeg jo et sår istede, men synes faktisk det ser bedre ut enn sånne svære byller fylt med gul masse. Men er det noe lurt? Har sånn såpe jeg bruker om morgenen, men har ikke merket noe forskjell, og blir veeeldig tørr i huden av den. 8222052[/snapback] Om du blir tørr så vil jeg anbefale å kutte ut såpa og ikke dusje mer enn 1-2 ganger pr. dag. Tørr->død hud tetter porene. Uansett du fortsetter å bruke såpa eller ikke så vil jeg iallefall anbefale å bruke en anti-kvise krem som har litt fett i seg. Smør den på straks etter du har dusjet. Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Kviser vokser så godt som alle av seg. Noen få er uheldige og sliter fortsatt med dem i voksen alder, sånne som meg. Dermed har jeg nå hatt kviser i over 15 år og begynner altså å få god oversikt over hva som forverrer problemet. -Å drikke alkohol gjør problemet verre -Vanlig daglig renhold er viktig, men tro ikke at jo mer du vasker deg jo bedre ligger du an. For mye renhold gjør huden følsom og du får flere kviser. Bruk alltid nytt rent håndkle etter dusj og vent gjerne en stund med å kle på deg hvis mulig (hvis du har kviser andre steder enn i ansiktet). Det er bra å luft-tørke seg litt hvis mulig -Unngå såpe, vask deg med såpefrie og uparfymerte produkter som f.eks Dr. Greves sensitiv blablabla... -Problemet er ofte verre om vinteren, grunnene kan være mange. Sol påvirker sikkert både huden direkte og gjennom den "kjemiske balansen" i kroppen. Ikke mye sol å se om vinteren. -Noen opplever at problemet blir verre av visse typer mat. Det er strid om hvorvidt kostholdet egentlig påvirker kviseproblemet, men at psyken påvirker huden er det ingen tvil om. Så dersom du tror at noe du har spist vil gi deg mer kviser, så gjør det som regel nettopp det "Stress" i en eller annen form gir så godt som alltid mer kviser hos de som er utsatt. Har du en date eller ett jobbintervju du er nervøs for kan du banne på at kvisemonsteret viser sitt stygge tryne Endret 23. mars 2007 av Pellick Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Bumper vel denne litt. Bare lure på en ting, når jeg ser at kvisene er sånn hvit guffe i seg pleier jeg å presse de ut, men da får jeg jo et sår istede, men synes faktisk det ser bedre ut enn sånne svære byller fylt med gul masse. Men er det noe lurt? Har sånn såpe jeg bruker om morgenen, men har ikke merket noe forskjell, og blir veeeldig tørr i huden av den. 8222052[/snapback] Om du blir tørr så vil jeg anbefale å kutte ut såpa og ikke dusje mer enn 1-2 ganger pr. dag. Tørr->død hud tetter porene. Uansett du fortsetter å bruke såpa eller ikke så vil jeg iallefall anbefale å bruke en anti-kvise krem som har litt fett i seg. Smør den på straks etter du har dusjet. 8223284[/snapback] Hadde en sånn krem dings som gjør huden myk og fuktig som jeg skulle ta etter jeg hadde tatt den såpa, men den kremen var fryktelig dyr og på en liten tube, så nå har jeg bare sånn såpe igjen. Har brukt spenol nå for tia, men er det egentlig noe smart? Mye fett? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Bumper vel denne litt. Bare lure på en ting, når jeg ser at kvisene er sånn hvit guffe i seg pleier jeg å presse de ut, men da får jeg jo et sår istede, men synes faktisk det ser bedre ut enn sånne svære byller fylt med gul masse. Men er det noe lurt? Har sånn såpe jeg bruker om morgenen, men har ikke merket noe forskjell, og blir veeeldig tørr i huden av den. 8222052[/snapback] Om du blir tørr så vil jeg anbefale å kutte ut såpa og ikke dusje mer enn 1-2 ganger pr. dag. Tørr->død hud tetter porene. Uansett du fortsetter å bruke såpa eller ikke så vil jeg iallefall anbefale å bruke en anti-kvise krem som har litt fett i seg. Smør den på straks etter du har dusjet. 8223284[/snapback] Hadde en sånn krem dings som gjør huden myk og fuktig som jeg skulle ta etter jeg hadde tatt den såpa, men den kremen var fryktelig dyr og på en liten tube, så nå har jeg bare sånn såpe igjen. Har brukt spenol nå for tia, men er det egentlig noe smart? Mye fett? 8223582[/snapback] Spenol inneholder iallefall olje/fett så det er nok bedre enn ingenting. Hvilken krem du brukte da? Jeg bruker en som heter skinoren, men den må fås på resept og koster 100kr. pr 30 g på tube. Den gir fuktighet og inneholder en syre som finnes naturlig i huden som hjelper til med å bryte ned død hud slik at den ikke tetter porene. Funker bra og huden blir mye finere i forhold til når jeg ikke bruker den, ikke bare i form av få kviser. Endret 23. mars 2007 av kjaks Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 jeg husker ikke helt hva den het, men var samme serie som såpa, om heter: EAU THERMALE Avène, Cleanance, soapless gel cleaner (oily, blemish-prone sensitive skin). ... Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Jeg har oppdaga at jeg får kviser i panna hvis jeg går mye med caps, er dette fordi det er varmere under der eller noe? Noen ideer om hvordan får stoppa det? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Jeg har oppdaga at jeg får kviser i panna hvis jeg går mye med caps, er dette fordi det er varmere under der eller noe? Noen ideer om hvordan får stoppa det? 8227209[/snapback] Capsen med skitt/støv/død hud/fett osv.. fører vel til at talgporene blir tettet og blir til en kviser. Hovedsaken uansett årsak er iallefall at talgporene blir tettet igjen. Løsningen må være å droppe capsen og bruke et produkt mot kviser. Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 At du får kviser av å bruker en cap er bare noe du tror. Å bruke et produkt mot kviser kan fjerne de litt fortere, men det fjerner ikke årsaken til at du får kviser. Som jeg har sagt veldig tidlig i tråden, så er det sol, sand og saltvann som funker. Et godt kosthold og trening er heller ikke dumt. Eller bare vent til du blir voksen. Clerasil er i alle fall ikke godt for noe som helst. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Nå er ikke jeg noe ekspert, men jeg vil tro at det faktisk stemmer at han får mer kviser av å bruke caps. Det gjør at huden ikke får luft, og porene tettes til med svette og dritt. Samme med hårvoks. Mange gutter sliter med kviser pga hårvoks som kliner seg utover. Jeg er 21 og sliter fremdeles med kviser, så "vent til du blir voksen" tror jeg bare er noe piss. Det bedrer kanskje situasjonen når det blir færre hormoner som suser rundt i kroppen, men det gjør ikke at alle kvisene automatisk forsvinner. Ps. Jeg ville ikke brukt Spenol i ansiktet. Det finnes mange andre ansiktskremer som ikke er så dyre, men som sikkert er bedre å bruke enn spenol. Du kan f.eks prøve en fra Cosmica. Serien fåes kjøpt hos Apoteket og er ikke så svindyr som Avene. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 At du får kviser av å bruker en cap er bare noe du tror. Å bruke et produkt mot kviser kan fjerne de litt fortere, men det fjerner ikke årsaken til at du får kviser. Som jeg har sagt veldig tidlig i tråden, så er det sol, sand og saltvann som funker. Et godt kosthold og trening er heller ikke dumt. Eller bare vent til du blir voksen. Clerasil er i alle fall ikke godt for noe som helst. 8231643[/snapback] Synes det er litt bastant å påstå at det bare er noe han tror. Min teori er avhengig av at noe blir presset ned mot pannen, enten håret eller capsen. Et produkt kan hindre kviser i å danne seg. Det er mange ting som må "klaffe" for at en kvise skal dannes. To grunnelementer er høy talgproduksjon og kjapp hudfornyelse. Noen kremer hindrer bakteriene som dannes inni en tilstoppet talgkjertel å formere seg, andre hjelper huden å bryte ned død hud slik at den kan vaskes av lettere og ikke tetter porene. Greit nok at ikke alle kvisene forsvinner ved bruk av kremer ol. og at kvisene blomstrer opp når en slutter med de men jeg synes ikke at en skal være så opphengt i at de ikke fjerner "årsakene". Det er jo prosesser som også er nødvendige for langt viktigere ting i kroppen så det hadde ikke vært så smart. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Drikker 4 liter vann om dagen, trener 2-3 ganger om dagen. Men likevel har jeg en del kviser på hvert kinn. Klemmer forresten kviser med neglene og graver dem vekk, får ikke arr! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Arr pleier som oftest å bli mer fremtredene hvis man har dyptsittende kviser. Mener å ha lest at etter hvert som man blir eldre, jo lettere er det å få arr. Kan være at man får dypere men færre kviser etter hvert som man blir voksen? Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Arr pleier som oftest å bli mer fremtredene hvis man har dyptsittende kviser. Mener å ha lest at etter hvert som man blir eldre, jo lettere er det å få arr. Kan være at man får dypere men færre kviser etter hvert som man blir voksen? 8236038[/snapback] Lar man dem holde på for lenge blir det ofte til arrdannelse - konglobat akne. Noen får det, andre får det ikke. Om du ikke har noe utsikter for arrdannelse burde vel greie midler fra apoteket duge. Men, som jeg har skrevet en to-tre ganger fra før i denne tråden kan man bare gi opp hudpleiemidler som du ser i reklamene om du ser at det begynner å bli arrdannelser (huden blir rød og betent, og det blir liksom "gropete"). Du kan også drite i legen, og dra rett til en hudspesialist, som ser nøyere på huden og tar tester osv. Hudlegen vil da gi deg råd for behandling og muligens en resept (Roaccutan er en klassiker som funker i allefall). Husker også at hudlegen avkrefta masse humbug og fanteri (aka. kjerringråd) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå