Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Kjipt at Sindre18 forsvant frå diskusjonen. Eg syntes han var gøy!

Merkeleg korleis han kan sei at eit stoff er samme stoffet, sjølv om han får link der strukturformelen til stoffet er skrevet opp. Og den er heilt tydleg forskjellig.

Har fått fortalt mange ganger at ein ikkje har klart å finne nokon direkte sammenheng mellom kosthold og kviser endå. Men er det kun eg som merker ein sammenheng mellom overdrevet inntak av sukker og kviser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Det er utvilsomt (for min del i allefall) en tydelig sammenheng mellom sukkerinntak og kviser...

Jeg merker at om jeg gjør en stor forandring av sukkerinntaket mitt; enten ved at jeg kutter sukker helt ut, eller at jeg spiser/drikker mye mer enn vanlig, så kommer kvisene med en gang.

Spiller for min del ikke noen rolle hvilken av de to nevnte scenarioene som blir realitet, men kvisene kommer like mange hver gang...

Lenke til kommentar

Trur kosthaldet har litt å sei, men ikkje mykje. Var sjølv plaga med kviser leeenge. Gikk til doktoren og fikk roaccutan som eg gjekk på i ganske lang tid. Fikk ingen effekt før etter eit par mnd men så begynte det å bli mykje betre. Er no to eller tre år sidan eg slutta og huda mi er mykje finare. Får fortsatt litt kviser inni mellom, men ikkje på langt nær så gale som det var. Berre eit par her og der.. og det kan eg leve med!

Vil anbefale alle å prøve bodyshop sin "Tea Tree"-serie.. veldig god :)

Lenke til kommentar

Har gått på isotetronoin i vel over 3 mnd nå og kan ikke si jeg ser noen forandring og det dukker stadig opp nye. Vet at det kunne bli verre i starten, men vil si jeg er forbi startfasen etter 3mnd...

Hvor mye tar du om dagen?

Jeg har vel gått på det nå i litt over 2 måneder, og jeg merker stor forskjell. Jeg får ikke lenger kviser, bare noen få små hudormer.

Lenke til kommentar

Wiciwato: Jeg ville bare fortsatt hvis det ikke hadde hatt noe effekt.

Uansett, jeg fikk resept på Iso for litt over et år siden. Gikk på det i 6 måneder og avsluttet i Juni i fjor. Jeg startet med 40mg/dag, og skulle sikkert ha økt til 60 eller 80 etter hvert (75kg og 180cm), men grunnet noe kluss med kontrolltimen etter ca. 2 måneder så kom jeg aldri tilbake til legen (tok forøvrig bare blodprøver de tre første månedene av den grunn). Jeg gikk altså på 40mg/dag under hele kuren. Den eneste bivirkningen jeg slet med var neseblod.

Allerede i slutten av juli begynte jeg å se kviser komme tilbake, og det var en god del små. Det kom nye hver dag. Jeg feraka selvfølgelig ut fordi jeg fryktet dette pga. den lave dosen. Det ble bare verre og verre, og jeg kontaktet legen i håp om å få en nye kort kur, men jeg gikk aldri til legen. Istedet begyne jeg til slutt å ta de resterende tabletene mine i 8 uker fra september til oktober. Da tok jeg 20mg/dag og disse små kvisene ble borte. Igjen, etter en måneds tid, kom de små kvsiene tilbake, og med tiden har det bltt verre og verre. Har fått noen på bryst, nakke og i hodebunnen faktisk. I ansiktet er det i pannen og rundt munnen og nesa som er mest utsatt. Som sagt så er de små, men det hender det kommer noen dypere som gir røde merker i noen uker. Når det gjelder de små, så kommer det nye hver dag.

Er det noen som opplevde Iso på lignende måte? Jeg har lest litt rundt og ser at mange som får for lav dose kommer tilbake til legen og får en 3 måneders kur, og etter den så får de ikke mer. Jeg har i hvertfall bestemt meg for at hvis det ikke demper seg innen feburar så går jeg til legen igjen.

Lenke til kommentar

Har selv hatt kviser nå i rundt 14 år (25år nå, normalvekt). Har funnet ut at jeg må holde meg unna blant annet all alkohol, sukker og begrense meg når det gjelder "usunn" mat alla hamburgere o.l og usunt fett. You get the point.

Enkelt og greit, må spise ren og sunn mat, og drikke vann og skumma melk.

Har hatt problemer med å bli helt sunn, men har starta prosessen med å bli helt "grønn" nå, da jeg er dritlei av de store konsekvensene av å bare unne seg litt ny og ne.

Spist litt sjokolade o.l i helgene, men det gjentar seg gang på gang, så nå er det helt slutt. Når det ødelegger så mye av selvtilliten, så må man bare ta seg selv i nakken og akseptere at ståa er som den er.

Har selv gått på alt av roaccutan og andre behandlinger som finnes iløpet av årene, men ingenting nytter.

Trur for de fleste at det samme gjelder, og man må bare tåle å bli uren i huden og få kviser så lenge man dytter i seg ting som ikke er av det sunneste.

Hvis du takler dette, så er det jo bare å fortsette ha det kostholdet, men er du like lei som meg, så må man bare akseptere at man ikke tåler det like godt som andre kanskje gjør.

Kanskje like greit ?

Har også et annet familie medlem som slet veldig mye pågrunn av gluten allergi, så hos noen kan det ligge der også.

Konklusjonen min er at, etter min mening, så trur jeg det ligger i kostholdet hos 90-95%.

Så istedenfor å lete etter mirakel kurer, så begynn med kostholdet, og sjekk også hos legen når det gjelder allergier.

edit: kan legge til at det hjelper også på hvis man Trener litt, soler seg, bader i saltvann, vasker seg med klut før man legger seg, lufte soverommet før nattan. "Enkle" naturlige ting er veien å gå.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

snipp, snipp...

edit: kan legge til at det hjelper også på hvis man Trener litt, soler seg, bader i saltvann, vasker seg med klut før man legger seg, lufte soverommet før nattan. "Enkle" naturlige ting er veien å gå.

Vaske ansiktet i saltvann før man legger seg var ny for meg, kanskje jeg skal prøve ut det noen uker :)

Lenke til kommentar

Konklusjonen min er at, etter min mening, så trur jeg det ligger i kostholdet hos 90-95%.

Bullshit. Du kan ikke påstå noe om alle andre, fordi noe gjelder deg. Om du har gått på roaccutan uten å ha blitt bedre, er det faktisk litt unikt. Å så trykke dine erfaringer over på alle andre blir da veldig, veldig feil.

Kosthold har blitt bevist mange ganger har lite å si. Det eneste er at noen reagerer på melkeprodukter, og noen reagerer litt på sukker. Men dette gjelder veldig få, altså helt motsatt av hva du påstår.

Så ja, drit i og påstå kosthold er grunnen til kviser hos 90-95%. Det er utrolig stigmatiserende for folk som sliter med kviser. Konstant måtte høre at det sikkert er fordi en spiser usunt, har dårlig hygiene osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor du tar >mine meninger< og tips så hardt, skjønner jeg ikke.

Hadde jeg slitt med 1 ting, og det hadde blitt ramset opp mange forskjellige tips og meninger, så hadde jeg vært kjempehappy for alt.

Hvis du har prøvd en slik levestil 100% og eksperimentert, og dette ikke fungerer for deg, så ... javel. Trenger vel ikke rakke ned på det ?

Er det noe jeg absolutt ikke prøver på, så er det å stigmatisere og fortelle folk at de har dårlig kosthold og dårlig hygiene. (Slitt/sliter nok med det selv). Overraska over at du ikke leste det avsnittet om at jeg selv sliter med dette, men selvsagt begynner å få mer og mer kontroll på det, må bare disiplinere meg selv veldig.

Når det gjelder Hygiene, så sier det seg jo selv ganske fint.. Er jo for alle sammen med kviser eller uten, bare positivt å vaske seg i ansiktet før nattan o.l.

Når jeg snakker om kostholdet, så formulerte jeg meg kanskje bittelitt feil, dog ser jeg ikke noe feil med det. Slik som situasjonen min har vært, så reagerer jeg på hver minste sjokolade, skolebolle, yoghurt osv.. Jeg kan være helt fin i huden når jeg har stramma inn, men så spiser jeg fks 1 liten sjokolade + 1 yoghurt fks.. neste dag popper det frem "gulinger", underliggende kviser som blir store og hissige, fetere hud og selvfølelsen blir dritt.

Grunnen til at jeg mener mange burde eksperimentere med kostholdet, er som sagt at jeg trur mye ligger i mat og drikke som folk reagerer kraftig på.. De i min familie og andre jeg har snakket med, så har det vært samme greia hele veien.. Om det er gluten, sukker, melk osv. Sier ikke at dette er årsaken til absolutt alt av grunnleggende kviser som ligger under huden, men gjør at dette blir trigget og blir 10x verre og blomstrer opp til det vi helst ikke vil ha.

"Fakta" : Hver gang folk sitter å klager over kviser og uren hud, så sitter de som regel å drikker alkohol, eller spiser gluten mat, eller spiser sukker, eller drikker melk og gjør ingenting med disse tingene.

Hvor mange av dere kan si at dere ikke drikker alkohol, holder dere unna meieri produkter, holder dere unna store mengder sukker, umetta fett osv ?

Hvis jeg tar så skammelig feil her, så bøyer jeg meg i støvet og skal holde kjeft. Mener iallefall ikke noe negativt med dette, noe jeg regner med de fleste forstår.

Jeg har en teori om at noen da får en så kraftig reaksjon på noen av disse tingene i eldre alder, pågrunn av hvor bortskjemte vi er med dette kostholdet fra vi er små barn her i vesten, derfor får vi bare flere og flere tilfeller av dette. Og for noen trenger man ikke å hatt mye sukker o.l i livet fra ung alder i det hele tatt, men får en reaksjon forde, pågrunn av allergi enkelt og greit, eller det kan også være bragt fra dine foreldre, som gjør deg mer sensitiv.

Jeg er iallefall lei av normale leger som sitter å sier at dette ikke stemmer, men gang på gang blir de motbevist.

Hudspesialister dog, er som oftest mer enige i dette.

Kan ta søskenbarnet mitt som et eksempel. Hu hadde på følelsen at det var noe med gluten etter en del eksperimentering på egenhånd, men legen sa det var tåpelig og kviser ikke hadde noe med kosthold å gjøre. Hun testet seg og det viste seg at hu hadde gluten allergi. Når hun sluttet med gluten, ble hun 100% fin.

Konklusjonen er iallefall at det ikke skader for folk å teste disse tipsene og se om dette kan gjelde dem, istedenfor å bare klage på dette.

Når det gjelder Roaccutan, så er det du sier feil >etter min mening<.

De fleste som går på denne kuren blir ikke 100% fin og dette kunne også 3 hudspesialister jeg har vært hos bekrefte, som anses å være blant toppfolkene og har kontroll over resultatene.

Det er meget stor % sjans for at kuren bare virker midlertidlig eller bare demper det verste. Meget liten sjans for at det klarer ved et mirakel å fjerne hele problemet.

Også har man jo ulempen med å gå på denne kuren, hvor levra får gjennomgå en knallhard økt blant annet.

Når jeg gikk på dette, så pissa jeg blod og så ut som jeg hadde 10kg med snøfnugg i trynet osv. Drakk vanvittig mye vann, men som sagt, dette er en knallhard kur.

Mista selv alt av kviser iløpet av denne perioden, da denne kuren røska opp i alt, men så fort kuren var ferdig, så sto jeg igjen med 3-4 måneder med tørke og kvisene poppa frem igjen og tok ikke lang tid før alt var nesten like ille igjen.

Men sitter med en følelse av at du vil være uenig i dette og motsi hudspesialister og xxx antall folk som har gått på det, så vi får være enig om å være uenig.

Iallefall så er mitt bidrag bare for å prøve å hjelpe, og klarer jeg å hjelpe 1 person med mitt bidrag, så er jeg happy.

Lenke til kommentar

Hei. Hvordan er det med roaccutan og alkohol? Må jeg virkelig holde meg unna det i 6 måneder?

Postet av anonym: 7ce862bbec25517d2968a7fffaa46b93

Ja, det er en knallhard kur, og det er absolutt annbefalt å holde seg unna alkohol.

Man vil vel si at det er liten % sjans for at noe galt skal skje hvis du drikker i moderater mengder, MEN, du burde tenke litt på hvor hardt dette går utover levra di med bare den kuren, og hvis du skal drikke alkohol itillegg, så... Du skjønner poenget.

Har vært tilefeller av folk som har drekt mye itillegg til å gått på denne kuren, og de har det ikke gått bra med.

Men som sagt, ikke hver redd for å ta litt alkohol, men man vet aldri om du kan være personen som rett og slett ikke takler begge tingene, fordi om det er i moderate mengder.

Snakk med hudspesialisten og legen.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Du skal drikke MYE vann. I mitt eksempel, så drakk jeg mer enn vanlig med vann, men allikavel ble jeg helt uttørka og fikk sår inne i urinrøret og tissa blod osv, var ikke noe deilig, så prøv å få i deg flere liter om dagen. Normalt så skal en mann drikke ca 3 liter vann om dagen, og går man på den kuren, så prøv iallefall på minst 2,5-3 liter.

Er en grunn til at de også helst vil ha folk på den kuren i andre årstider enn sommeren.

Spør om foreldrene dine kan minne deg på om vannet hele tida også, lett å glemme. Hvis du bor hjemme..

Når det gjelder alkohol, så la meg si det slik..

Levra di får gjennomgå veldig mye og roaccutan blir sett på som den siste løsningen som nesten grenser over til ulovelig, pågrunn av hvordan kroppen og organer får gjennomgå. Man får som regel denne kuren bare 1 gang.

Å tilføye alkohol itillegg til dette, er en risiko. Som sagt, så skal det mye til for at noe skal skje hvis du drikker moderate mengder og drikker mye vann itillegg, men man vet jo aldri, vi er alle forskjellige.

Det du iallefall må regne med, er at du ikke kan drekke deg full og helst ikke miste kontrollen. Da trur jeg dagen derpå kan bli dritt.

Men vi er alle forskjellige og noen tåler mer enn andre.

Det du burde tenke på er, hvor mye vil jeg at levra mi skal gjennomgå ?

Hvis du vil legge ekstra press på den ved å innta alkohol, så er det bare å gjøre det.

Jeg vil tro at legene vil fraråde deg å innta alkohol, slik de gjorde når jeg spurte.

Jeg drakk 0 alkohol under perioden, allikavel var det noe dritt.

edit: Glemte også å nevne at folk får forskjellige doser roaccutan. Noen tar 1 om dagen, noen tar 2 osv.

Som sagt, rådfør deg med legene og få oversikt.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...