Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får bittesmå kviser i ny og ne, men ikke så mye at det plager meg. Slutta i starten av juni i fjor.

 

EDIT: Ser det har vært snakk om alkohol og dosering bakover i tråden her, kanskje litt sent ute men pytt pytt.

 

Under russefeiring gikk jeg på roa, grøftefyll etter grøftefyll, jeg merka ikke noe, selvom det kanskje ikke er anbefalt...

 

Samme med doseringen, hvis jeg hadde glemt tablettene i et par dager så tok jeg bare alle i en smell :p

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Dere som har avsluttet behandling med isotretinoin; får dere fortsatt kviser? Avsluttet min kur for noen måneder siden, og har begynt å få en og annen kvise igjen.

Ja, lurer på om jeg tok for lite. Nå har jeg fått litt kviser igjen, men det kan ikke sammenlignes med hvordan det sto til før kuren. Lurer på om det har sammenheng med hvor mye melk jeg drikker. Bruker Aberela og tar sol av og til for å prøve å holde det i sjakk.

 

Postet av anonym: 7e6c7af96fdeaf1a238fd5d7a00a70e7

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg lei av uren hud.

 

Har hatt kviser siden 8 klasse og det har egentlig bare blitt verre og verre oppover årene, er nå 19.

 

Jeg begynte på en Tetracyclin kur for en god stund siden, men stoppe den for sommeren da jeg skulle ut å reise - være mye ute i sola.

 

Merker at jeg får en del av stress - har nettopp begynt på høyere utdanning som sikkert har en påvirkning.

 

Kan jeg bare gå videre på denne kuren (har ca. 40 tabeletter igjen) uten problem, eller må jeg kontakte min lege? Føler ikke det skjedde så mye de månendene jeg gikk på disse tabelettene.

 

Laser kan jeg vel heller ikke gjøre før alt er forsvunnet? (Noe som sikkert ikkje skjer på en god stund...)

 

Hvilke muligheter har jeg?

Lenke til kommentar

Jeg fikk Tetra hos fastlegen min mens jeg venta på at jeg skulle få time hos hudspesialist, noe som tok ca. 6 mnd. Tetracyclin hjalp ingenting hos meg.

 

Så fikk jeg time hos hudspesialist, og han sa det var bare å gå rett på isotretinoin (roa), så gikk jeg på isotretinoin i 6 mnd. så var jeg helt fri for kviser. Eneste jeg merket av bivirkningene var tørr hud, lepper og øyer, men ikke så mye at det plaget meg.

Lenke til kommentar

Kvisene kommer av at talgkjertlene dine er følsomme for androgener, omtrent som håret hos noen som blir skallet, androgenene virker som en slags smøring for kroppen. Det er forskning som tyder på at de som har kviser både har over gjennomsnittlig med hormoner og også kortere lengde på reseptorene (mer følsomme). Det er viktig for kroppen å ha en viss mengde hormoner når kroppen utvikler seg og vokser, spørsmålet er om du ønsker å rote det til med toksiske doser a-vitamin som kan gi alvorlige bivirkninger både på kort og lang sikt for å få en fin hud, når det kanskje vil gå over av seg selv innen du er 25 år gammel. Og hvis det ikke er for ille, kanskje du vil ha det bedre psykisk med kvisene.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har nå som 22åring fått mer kviser enn noen gang før.. Utrolig irriterende. Har nå prøvd med en del rensekremer, Bulldog, Clinique, og nå sist Vichy sin rensekrem. Likt for alle disse at de gir meg _mer_ kviser!!! Jeg har brukt de sammenhengene i 1-2uker hver av de, morgen og kveld, men alle sammen gjør det bare verre. Jeg også prøvd uten fuktighetskrem etter rensinga, bare varmt vann, gjør det heller ikke bedre. Hva er galt? Hva kan jeg gjøre annerledes?

 

Postet av anonym: 7a692617a560c0685788c7b0e2ab95f0

Lenke til kommentar

Lurte litt på en tetrakur, funker det også etter endt kur? Eller må man gå på det "resten" av livet?

Det kommer sakte men sikkert tilbake etterhvert.

Men nei, du trenger ikke gå på det resten av livet. Etter hvert vil kviseproduksjonen avta for alle, så tetra er en måte å holde det nede på til det er "ferdig".

Lenke til kommentar

Lurte litt på en tetrakur, funker det også etter endt kur? Eller må man gå på det "resten" av livet?

Det kommer sakte men sikkert tilbake etterhvert.

Men nei, du trenger ikke gå på det resten av livet. Etter hvert vil kviseproduksjonen avta for alle, så tetra er en måte å holde det nede på til det er "ferdig".

 

Når man straks fyller 26 år burde kviseproduksjonen avta litt... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...