Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Det er fakta at solarium er flere ganger verre enn å sole seg ute i sola, så nei, det blir aldri aktuelt for meg uansett, da risikoen øker på grunn av det, OG på grunn av at det kan være arvelig, og siden faren min aldri har tatt solarium men kost seg ute i sola om sommeren så blir det aldri noe av det heller.

 

Ønsker heller ett par kviser (har ikke problemer med huden altså) enn at de skal måtte kutte i fjeset mitt for å få fjernet kreften.

Pluss så vil huden min se mye bedre og sunnere ut lenger hvis jeg ikke gjør noen av delene. Jeg kan fremdeles bade ute om sommeren, leve normalt og kanskje bli litt brun når jeg nyter været, men jeg kommer aldri til å strebe etter at jeg skal se ut som en helt annen person bare fordi det er det foretrukne skjønnhetsidealet og fjeset mitt, selv om jeg har kviser eller ei.

Du vet at man kan leve helt normalt selv om man tar solarium, ikke sant?

Du mener virkelig at du ser ut som en helt annen person med en litt mørkere hudfarge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er hvit, hvorfor skal jeg late som om jeg er noe annet?

 

Forresten blir det vanskelig å leve normalt hvis man plutselig får kreft.

Du trenger ikke å bli svart av å bruke solarium. Som Storken sa over her, det finnes en mellomting.

 

Man kan like gjerne få kreft av å sole seg, eller kun av sitte innelåst i huset sitt.

Lenke til kommentar

Jeg er hvit, hvorfor skal jeg late som om jeg er noe annet?

 

Forresten blir det vanskelig å leve normalt hvis man plutselig får kreft.

Du trenger ikke å bli svart av å bruke solarium. Som Storken sa over her, det finnes en mellomting.

 

Man kan like gjerne få kreft av å sole seg, eller kun av sitte innelåst i huset sitt.

 

Men akkurat dette er noe JEG er mer utsatt for. Jeg skrev også et lengre innlegg ovenfor her, som du faktisk kommenterte, hvor jeg skrev at jeg IKKE soler meg heller.

Lenke til kommentar

Men akkurat dette er noe JEG er mer utsatt for. Jeg skrev også et lengre innlegg ovenfor her, som du faktisk kommenterte, hvor jeg skrev at jeg IKKE soler meg heller.

Det er noe du KAN være mer utsatt for.

Og som jeg sa nå nettopp, du kan like gjerne få kreft selv om du holder deg så langt unna sola du bare kan...

Lenke til kommentar

Det er noe du KAN være mer utsatt for.

Og som jeg sa nå nettopp, du kan like gjerne få kreft selv om du holder deg så langt unna sola du bare kan...

 

Og du KAN overleve hvis du stikker hodet ditt i en alligators kjeft, men det er ikke anbefalt.

 

Jeg er ikke hysterisk, og vet at alt kan skje under de rette omstendighetene, men det betyr ikke at jeg må utfordre skjebnen når jeg vet at jeg er mer utsatt.

Lenke til kommentar

Det er noe du KAN være mer utsatt for.

Og som jeg sa nå nettopp, du kan like gjerne få kreft selv om du holder deg så langt unna sola du bare kan...

 

Og du KAN overleve hvis du stikker hodet ditt i en alligators kjeft, men det er ikke anbefalt.

 

Jeg er ikke hysterisk, og vet at alt kan skje under de rette omstendighetene, men det betyr ikke at jeg må utfordre skjebnen når jeg vet at jeg er mer utsatt.

 

Pass på at du ikke spiser gullerøtter heller, kan få kreft.

Lenke til kommentar

Og du KAN overleve hvis du stikker hodet ditt i en alligators kjeft, men det er ikke anbefalt.

 

Jeg er ikke hysterisk, og vet at alt kan skje under de rette omstendighetene, men det betyr ikke at jeg må utfordre skjebnen når jeg vet at jeg er mer utsatt.

Det blir det samme som å si; hvorfor går du ut av døra når du risikerer å bli kjørt ned av en bil?

Lenke til kommentar

Det blir det samme som å si; hvorfor går du ut av døra når du risikerer å bli kjørt ned av en bil?

 

Nei.

Fordi?

 

Fordi det å sidestille det blir like idiotisk som å sidestille sjansene for å bli påkjørt av en bil (som forøvrig er svært lavt) og det at noen trosser legens anbefalinger og går på p-pillen selv om de har en blodsykdom i familien.

 

Og ja, det kan være livstruende i form av at sjansene for å få blodpropp da øker betraktelig. Men man er vel bare hysterisk hvis man heller velger minipillen fremfor p-pillen da? Man skal jo dø uansett, så hvorfor ikke tidligere?

 

Edit: og hvis man må amputere ett bein pga blodpropp, hvem bryr seg så lenge du ikke er hysterisk!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Herlighet for en heksejakt på Buffy.

 

Hva faen bryr dere om hun ikke vil følge trenden til fjortisene og se ut som en person fra Portugal? Dessuten har jo hun rett i mye av det hun sier. Det ER større sjanse for å få en eller annen type hudkreft ved jevnlig bruk av solarium, og det ER definitivt større sjanse for å se ut som en rosin når man bikker 50 år etter jevnlige solariumsbesøk i flere år.

 

Synes det er fantastisk å se fine jenter med normal, hvit hud. Da mener jeg heller ikke grå/helt hvit hud, men gjennomsnittlig vinterhud. De sminker seg brune rundt ansikt og hals uansett, så den gløden får de med sol eller ikke. Om sommeren blir nesten alle brunere uansett hva de foretar seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vitamin D et biprodukt av solarium, er faktisk sterkt knyttet til kreft (Da, mer sol, mer vit-D, mindre kreftfare). Selvfølgelig, du kan ta ekstra vitamin D i kapselform.

 

Siden du er så redd for kreft, vil det vel være greit å innføre vit-D supplement til kosten Buffy? Du finner 5000 UI kapsler på ebay.co.uk som går gjennom tollen. 400UI (som er referanseverdi og maksverdi i Norge) er latterlig lavt.

 

Solarium er bare enda et eksempel på at ting kan være sunt i moderasjon, men skadelig i store mengder. Solarium gjorde underverker for kvisene mine, så jeg ville ikke vært så negativ til det.

 

Edit: Direktelink til Vit-D - kreft.

White wolf:

Det ER større sjanse for å få en eller annen type hudkreft ved jevnlig bruk av solarium, og det ER definitivt større sjanse for å se ut som en rosin når man bikker 50 år etter jevnlige solariumsbesøk i flere år.

 

Epidemistudier tyder på det ja. Samme resultat gjenskapes ikke i kontrollerte forsøk, så de påstandene der er det vitterlig ikke mye hold i.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Vitamin D et biprodukt av solarium, er faktisk sterkt knyttet til kreft (Da, mer sol, mer vit-D, mindre kreftfare). Selvfølgelig, du kan ta ekstra vitamin D i kapselform.

 

Siden du er så redd for kreft, vil det vel være greit å innføre vit-D supplement til kosten Buffy? Du finner 5000 UI kapsler på ebay.co.uk som går gjennom tollen. 400UI (som er referanseverdi og maksverdi i Norge) er latterlig lavt.

 

Solarium er bare enda et eksempel på at ting kan være sunt i moderasjon, men skadelig i store mengder. Solarium gjorde underverker for kvisene mine, så jeg ville ikke vært så negativ til det.

 

Så morsom du er, tydeligvis har du ikke lest det jeg har skrevet heller.

Lenke til kommentar

Joda, det var bare logikken og de drøye påstandene som ikke helt overbeviste meg.

 

Jeg har ikke kommet med noen ''drøye påstander''.

 

Min far har hatt kreft, det er arvelig, jeg ønsker det ikke, og avhengig av hvilken type hudkreft man får så kan det være livstruende. Jeg mistenker at min far hadde den alvorlige typen da han måtte skjære det bort ganske fort, de mindre farlige typene drøyer legen heller med eller gjør ikke noe med i det hele tatt.

 

Er det virkelig drøyt at jeg ikke ønsker å heve risikoen for at jeg kan få en hudkrefttype som kan spre seg til andre deler av kroppen? Virkelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...