Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Basiron fungerte litt for meg, men effekten ble dårligere og dårligere med tiden.

Tetracyclin ga ingen forbedring i det hele tatt!

Roaccutan, eller Isotretinoein som det heter nå, ble min vidunderkur.

 

Jeg får nå kanskje én eller to små kviser i måneden som nesten ikke synes, og jeg får stadig komplement for hvor utrolig fin huden min har blitt. Noen bivirkninger hos meg var det, som tørre lepper (bruk lepomade flere ganger daglig), tørr hud (bruk vannbasert fuktighetskrem), tørr nese (bruk litt fuktighetskrem i nesen) og tørre øyne (bruk øyedråper), men det var uten tvil verdt det og alt er tilbake til normalt bare uten kviser.

 

Jeg gikk på dem i fire måneder og de var litt dyre, men fikk det aller meste refundert. Absolutt å anbefale om du har kviser. Bedringen ga et sykt mye bedre humør og dermed en mye bedre prestasjon på skolen, for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tenker litt høyt her. Har hørt at Ibux har anti-inflammatoriske egenskaper, men det er vel ikke akkurat sunt å poppe flere ibux daglig. Ser det ruller en reklame for ibux-krem på tv-en, ville dette være interessant for å redusere kviser?

 

Skal sies at ryggen min begynner å bli rimelig bra nå, bare ved hjelp av Epiduo - men det er kanskje 15% igjen.

 

 

Lenke til kommentar

Ibux/paracet er det veldig gunstig å gå i seg minst mulig av da disse fort man miste effekten hvis du tar det for ofte og det er virkelig kjedelig den dagen du sliter med voldsom hodepine elns! ;)

 

Hva kremen angår så vet jeg ikke, trolig vil nok en fastlege kunne svare på slikt. Spør klaraklok? ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Vil bare legge inn et par personlige erfaringer som kanskje er til hjelp for andre:)

 

Jeg har slitt med kviser siden 12-årsalderen og er nå 16. Det er ikke mye som har hjulpet for meg, men det er et par ting:

 

- Soling. Om sommeren har jeg under halvparten så mye kviser som på vinteren, så dette er noe som i hvert fall virker bra for meg. Jeg har vurdert å ta solarium et par ganger for å bli kvitt kviser, men tiden har aldri strukket til. Jeg tror dog at solarium ville virket bra.

 

-Dalacin. Dette er en væske man skal ta på betente kviser og virker ganske bra til akkurat det formålet. Betente kviser blir mindre.

 

-Vaske fjeset med kaldt vann når du begynner å bli svett. Etter jeg begynte med dette, har det blitt litt mindre kviser. Vet ikke om det er det som ga utslaget, men det er verdt å nevne :)

 

Ellers har jeg prøvd en del andre legemidler, som f. eks basiron, men disse har ikke virket nevneverdig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg kom på enda en ting. I det siste halvåret har jeg sluttet nesten totalt med matvarer som inneholder raffinert sukker. Kvisene på ryggen har nesten forsvunnet totalt og det kommer bare en brøkdel nye i forhold til hvordan det var. Kvisene i ansiktet er det omtrent likt med som for et halvt år siden, dog... men nok en ting jeg kan føye til listen

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Correlation does not imply causation, viktig å huske på før man overanalyserer alt.

Ja, det er sant. Innleggene var egentlig ment som en "logg", der jeg skrev hva jeg trodde hadde hjulpet for meg. Det siste innlegget burde jeg spart meg for, da jeg ikke kan si at det er noen sammenheng (Jeg tenkte høyt, som bestemoren min alltid sa). Samme med kaldt vann i fjeset.

 

Men: Soling og dalacin er jeg sikker på at har hjulpet for meg (og jeg kan si sikkert at dette har direkte sammenheng med mindre kviser), så det kan jeg bare anbefale.

Lenke til kommentar

Dalacin er jeg enig i er bra. Det fåes tross alt på resept og er "flytende antibiotika". :)

 

- Soling. Om sommeren har jeg under halvparten så mye kviser som på vinteren, så dette er noe som i hvert fall virker bra for meg. Jeg har vurdert å ta solarium et par ganger for å bli kvitt kviser, men tiden har aldri strukket til. Jeg tror dog at solarium ville virket bra.

Selv om du sier du ser en sammenheng mellom soling og kviser, kanskje det er noe annet? Eller er eneste forskjellen på sommer og vinter mengden sol du får? Selv vet jeg at at dagene mine om sommeren er veldig annerledes enn om vinteren.

Kanskje kan det være fordi jeg er mer ute? Og er det da mer sol, eller kanskje den friske luften?

Kanskje jeg sitter mindre foran pcen, og foran pcen er det lettere å ha hendene i ansiktet og pill/fette til huden, så det egentlig er det?

Kanskje det er bading i saltvann?

 

Osv., det er så mange sammenhenger man kan dra om man vil, derfor skal man være forsiktig med å trekke konklusjoner. Jeg er ikke ute etter å henge deg ut eller noe, det er bare fordi jeg har lest flere som har skrevet dette i det siste. :)

 

Sitat fra acne.org:

The sun may work in the short-term to hasten the clearing of existing acne while reddening your skin, thus blending your skin tone with red acne marks. However, a sun burn is actually skin damage. It's important to prevent damage to your skin while trying to get rid of acne. Sun exposure causes irritation which can make acne worse. People will often notice their skin breaking out as it heals from sun damage. The sun is a short-term band-aid which will often bite back with more acne in the weeks following exposure.

+ et sitat fra en annen plass:

Sunlight, while necessary for your body to produce vitamin D (which the body uses in the absorption of calcium), if not obtained in a supplement, is the WRONG way to attempt to clear up your acne. Sunlight doesn’t kill the acne vulgaris bacteria, UVA and UVB actually breaks down the fatty tissue layers in the epidermis, destroying the skin’s ability to retain elasticity and regulate oil production, so what you get is a flaky, drying out of whatever acne is currently visible and a resulting OVER-production of sebum when the body’s oil glands regulate themselves again, making the situation worse in a few weeks.

 

Så i kort: Huden blir "bedre" i starten, fordi kvisene blir mindre synlige. Men i lengden kan det forverre.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Men 50% økning er ikke særlig mye, selv om det kanskje høres sånn ut.

 

Jo hvis man tenker på at det allerede er en viss risiko for at du får det uansett om du tar solarium eller ei.

 

Tenker også mer på de som også har hudkreft i familien, da det gjerne er arvelig. Min far har hatt hudkreft, så det blir ingen solarium noensinne på meg og ingen solbading.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Matsemann:

 

Jeg er ganske sikker på at det er solen det kommer av. Kvisene blir små inntørkede klumper, selv etter en uke i syden og det kommer ikke nye før brunfargen begynner å gå vekk.

 

Og jeg vil bare poengtere igjen: Det jeg skrev er hva jeg tror hjalp for meg, av ingen annen grunn enn at jeg trekker konklusjoner med en gang jeg ser en sammenheng som virker sannsynlig.

 

Men du har helt rett; jeg kan ikke være sikker, eller si at det hjelper. Det er mye kjerringråd og tull som går når det gjelder kviser. Det kan nok være irriterende å se folk skrive: "Dette hjelper mot kviser, for dette gjorde jeg og jeg fikk mindre kviser" og det er feil når folk som meg presenterer personlige erfaringer som fakta, bare på grunn av de har sett en sammenheng de synes virker sannsynlig. Kritikk tatt til etterretning :)

Lenke til kommentar

Overdreven bruk av soling og solarium er heller ikke å anbefale. Så ett program hvor risikoen for hudkreft økte med 50% bare man tok solarium en gang i uken, uten at jeg gidder å grave opp noen kilde akkurat nå.

 

Hudkreft eller kviser? Valget er vel enkelt?

 

Må huske på at risikoen i utgangspunktet er relativt lav, noe som betyr at 50% er den dobling av risikoen i utgangspunktet. Men om den er høy er noe annet.

 

50% økning fra 1 er 2. 50% økning fra 100 000 er 200 000 ;)

 

 

Har forresten prestert å få en kvise INNI øregangen som treffer perfekt på in-ear headsettet mitt. Det ble portapro i dag gitt!

Lenke til kommentar

Men 50% økning er ikke særlig mye, selv om det kanskje høres sånn ut.

 

Jo hvis man tenker på at det allerede er en viss risiko for at du får det uansett om du tar solarium eller ei.

 

Tenker også mer på de som også har hudkreft i familien, da det gjerne er arvelig. Min far har hatt hudkreft, så det blir ingen solarium noensinne på meg og ingen solbading.

 

Det er forskjell på å ta solarium og å se ut som en hummer når du er ferdig. Hudkreft er dessuten relativt enkelt å behandle. Høres mer ut som en unnskyldning for at du ikke liker solbading eller solarium?

 

Selv ble jeg "aldri brun" før, men nå i vår kom resultatene etter solinga kjemperaskt. Grunnen til det tror jeg er at kostholdet har vært mye bedre enn før. Lå 6 min første gangene, 8 min etterhvert, og tar 10 min en gang i uka nå for å opprettholde en påbegynnende brunfarge. Er ikke sånn "sol&bol" brun, men heller ikke bleik - en fin middelvei.

 

 

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å ta solarium og å se ut som en hummer når du er ferdig. Hudkreft er dessuten relativt enkelt å behandle. Høres mer ut som en unnskyldning for at du ikke liker solbading eller solarium?

 

Selv ble jeg "aldri brun" før, men nå i vår kom resultatene etter solinga kjemperaskt. Grunnen til det tror jeg er at kostholdet har vært mye bedre enn før. Lå 6 min første gangene, 8 min etterhvert, og tar 10 min en gang i uka nå for å opprettholde en påbegynnende brunfarge. Er ikke sånn "sol&bol" brun, men heller ikke bleik - en fin middelvei.

 

Det er fakta at solarium er flere ganger verre enn å sole seg ute i sola, så nei, det blir aldri aktuelt for meg uansett, da risikoen øker på grunn av det, OG på grunn av at det kan være arvelig, og siden faren min aldri har tatt solarium men kost seg ute i sola om sommeren så blir det aldri noe av det heller.

 

Ønsker heller ett par kviser (har ikke problemer med huden altså) enn at de skal måtte kutte i fjeset mitt for å få fjernet kreften.

Pluss så vil huden min se mye bedre og sunnere ut lenger hvis jeg ikke gjør noen av delene. Jeg kan fremdeles bade ute om sommeren, leve normalt og kanskje bli litt brun når jeg nyter været, men jeg kommer aldri til å strebe etter at jeg skal se ut som en helt annen person bare fordi det er det foretrukne skjønnhetsidealet og fjeset mitt, selv om jeg har kviser eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...