Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut i fra egne erfaringer så hadde jeg en del kviser. Jeg dro en tur til Thailand i 3 uker, og kom tilbake med en _fin_ hud. Så gikk det noen uker, og kvisene kom tilbake. Derfor tenkte jeg å prøve meg i solarium, og det hjelper på meg. Holder kvisene i sjakk, kommer jo alltids noen som man ikke kan unngå. Prøver å sole meg to ganger i uken, både for å vedlikeholde fargen og for å holde kvisene i sjakk.

Lenke til kommentar

Ut i fra egne erfaringer så hadde jeg en del kviser. Jeg dro en tur til Thailand i 3 uker, og kom tilbake med en _fin_ hud. Så gikk det noen uker, og kvisene kom tilbake. Derfor tenkte jeg å prøve meg i solarium, og det hjelper på meg. Holder kvisene i sjakk, kommer jo alltids noen som man ikke kan unngå. Prøver å sole meg to ganger i uken, både for å vedlikeholde fargen og for å holde kvisene i sjakk.

Føler du beta karoten har noen virking?

Lenke til kommentar

Ut i fra egne erfaringer så hadde jeg en del kviser. Jeg dro en tur til Thailand i 3 uker, og kom tilbake med en _fin_ hud. Så gikk det noen uker, og kvisene kom tilbake. Derfor tenkte jeg å prøve meg i solarium, og det hjelper på meg. Holder kvisene i sjakk, kommer jo alltids noen som man ikke kan unngå. Prøver å sole meg to ganger i uken, både for å vedlikeholde fargen og for å holde kvisene i sjakk.

Føler du beta karoten har noen virking?

 

Betakaroten har jo den effekten at det øker pigmentene i huden din. Noe som igjen gjør deg brunere, og gir deg en "dypere/mørkere" farge. Så har du kviser så vil jo de bli mindre synlig. Tviler litt på at det er dem som fjerner kvisene i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med tetracyclin og tetralysal. Kan fortelle kort om min erfaring. Oppdelt i 4 faser. Fjerde og siste er der jeg er nå.

 

Mein Kampf

 

Tetracyclin

Middels effekt, dette er en "svak" form for antibiotika. Den hjalp meg litt og litt mot kvisene. Til slutt var det nesten ikke noe kviser igjen. En liten her og en der, som forøvrig er normalt/helt greit. Jeg gikk på denne kuren i 4 månder og syntes resultatet var bra. Men fortsatt hang disse arrene igjen med litt hevelser og div. annet. Noen dager var jeg rett og slett Rocky Mountains. Etter fire månedene Begynte jeg på Differin og Basiron

 

Differin og Basiron

Denne kombinasjonen var KJEMPE BRA, for å si det ordrett fra legen min. Jeg falt pladask, for dette hørtes jo fenomenalt ut. Verdt å nevne at jeg nå spurte etter et produkt som hjalp med å forebygge/fjerne disse røde arrene/hevelsene jeg hadde. Dagene gikk og ukene kom. Etter hvert var månder unnagjort og på tampen av måned nr. 2 begynte ting å skje. Ikke missforstå meg, det ble ikke bedre. Disse 2 måndene hadde ting roet seg i kinnene mine, men jeg hadde vært veldig tørr i kninnene og nesa i tillegg svei det litt heletiden. Etter 1 månde med dette, gikk jeg til legen igjen. Han sa det ville roe seg igjen, og hjem dro jeg. 3 mnder gikk, og jeg var nå der jeg startet for drøye 9 månder. Kjøttkaka var tilbake. Etter dette byttet jeg lege og bestilte time hos en hudlege i privat sektor. Her fikk jeg Tetralysal på recept

 

Tetralysal

Tetralysal må jeg få si, var løsningen for meg. Jeg fikk en prøve kur på 1 månde av legen. så skulle jeg tilbake til kontroll. Resultatet var dobbelt så bra enn Tetracyclin på sitt beste. Etter kontrollen tok han meg av kuren. For så å sette meg på en lokal behandling, Dalacin. grunnen til at han tok meg av kuren var fordi da kunne jeg prøve ut noe annet, noe lettere, noe billigere og fremdeles ha noe jeg kan falle tilbake på om kvisene skulle 'siege' tryne mitt på nytt.

 

Dalacin

OoooooOOOOouuuuuUUuuuuuhhhhhh... Dalacin ja. en liten lokal behandling som holder små kviser i sjakk og dreper store. Min erfaring er at den faktisk hjelper litt på arr også, men at arrene blir bedre kan ha noe kanskje med at hude selv gjør det, at det 'dabber' litt av. Men dalacin er en liten flaske som du rett og slett 'poker' på kvisene du vil forebygge/behandle. Simpelt og effektivt

 

Produkter med Italic-skrift er resept du får hos din fastlege, vanlig er apotekvare

 

Dette er min erfaring med Kvisekampen. Og anbefaler folk Tetralysal før dere går løs på Roaccutane. Jeg har nå brukt dalacin i 4 månder, og største kvisa jeg har hatt rakk akkurat å titte frem med sitt hvite hode og måle toppen 0.25mm.

 

Send PM om det er noen spørsmål

Lenke til kommentar

Tredje dagen min på epiduo, ansiktet er blitt veldig mykt og ryggen er bedre. Har bare smurt på veldig tynt, men endringen er stor.

 

Har ikke opplevd noen bivirkninger enda, ikke noe kløe, rødhet eller flass.

 

Tingen er, før dette tok jeg sol 3x 8 min i uka, det hjalp, men med epiduo skal jeg egentlig ikke fortsette dette da adapalene er lys-sensitivt. Hvor lenge bør jeg vente før jeg gjenopptar solinga? Hørte at spor av adapalene er tilstede i huden 5 uker etterpå, 2 uker vil kanskje være greit?

 

Fikk tilbud om pencillin mot kvisene, hvordan er dette prismessig mot epiduo (til 200 kr for 30 ml)?

 

 

Lenke til kommentar

Tredje dagen min på epiduo, ansiktet er blitt veldig mykt og ryggen er bedre. Har bare smurt på veldig tynt, men endringen er stor.

 

Har ikke opplevd noen bivirkninger enda, ikke noe kløe, rødhet eller flass.

 

Tingen er, før dette tok jeg sol 3x 8 min i uka, det hjalp, men med epiduo skal jeg egentlig ikke fortsette dette da adapalene er lys-sensitivt. Hvor lenge bør jeg vente før jeg gjenopptar solinga? Hørte at spor av adapalene er tilstede i huden 5 uker etterpå, 2 uker vil kanskje være greit?

 

Fikk tilbud om pencillin mot kvisene, hvordan er dette prismessig mot epiduo (til 200 kr for 30 ml)?

 

Hvis jeg ikke missforstod legen helt, så var det kun mens du har kremen på at du burde unngå soling. Dvs i og med at epiduo brukes før du legger deg og vaskes av om morningen, kan du fint sole deg i løpet av dagen.

 

Jeg har solt meg mens jeg gikk på tetra, roa, epiduo, basiron, defferin (you name it) og ikke hatt noe reaksjon på det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gått på roaccutan i rundt 3 måneder og jeg er møk lei av de pillene! Ja de har virket og jeg er så og si kvisefri (wo-ho!) men bivirkningene tar snart knekken på meg - og det enda jeg har litt over 2 måneder igjen.

 

Her er listen så langt:

- Tørre øyner. Ja det er evig irriterende, og øyedråper hjelper knapt. Man føler seg trett, men er det ikke og klarer da følgelig ikke sove fordi kroppen ikke følger trøtthetsfølelsen. Sliten av å lese 3 settninger i avisen.

 

- Tørre lepper. Okey ingen damer vil kline med deg på byen og det ser ikke særlig innbydne ut. Nærmer meg sikkert tusenlappen brukt på lipsyler.

 

- Tørr hud. Den flasser noe ekstremt dersom jeg ikke bruker en halv flaske spenol hver dag.

 

- Nedstemthet. Jeg har ikke like mye glede over ting lenger og jeg er litt likegyldig til ting. Føler ikke jeg når opp og at ingenting nytter. Ser ikke fram til så mye som før (og ja det er gørr)

 

- Depresjon. I milde former, men når det kommer så varer det noen dager og jeg gleder meg ikke til å stå opp. Vil bare sove og glemme alt. Heldigvis har jeg ikke merket det særlig, men jeg har merket noen dager med tydelig symptomer pga roaccutanen - det er jeg overbevist om.

 

- Tåkete. Mange dager har jeg vært så omtåket at folk rundt meg har trodd jeg hadde en IQ på 70.

 

- Sår lippe. Snus og roaccutan går evig dårlig sammen! Hver snus svir, men jeg må ha snus... så da får det bare svi.

 

Nå hører jeg bare negativ ut, men misforstå meg rett.. jeg er evig glad for at kvisene er borte, men jeg venner meg litt til kvisefriheten og nå er omtrent bare fokuset på det negative. Kan ikke få sagt nok hvordan jeg gleder meg til å bli ferdig med behandlingen så jeg kan få et normalt liv og sol på kroppen igjen :D

Lenke til kommentar

Har tatt 300 tabletter iso, har 100 igjen. Har de siste 50 tablettene fått noen forferdelige bivirkninger - kløende utslett over hele kroppen i tillegg til flassingen (huden er så skjør at jeg må sove med bomullsklær, eller faller huden rett og slett av i flak og gjør møkkvondt..), mye neseblod og sår i nesa, vonde lepper og munnsår, tørt hår og hodepine/kvalme tilnærmet konstant, øyebetennelse og hoste. Jeg burde absolutt fått leververdiene sjekket, men hudlegen mener det ikke er nødvendig ettersom de var fine etter 100 tabletter. Kan jeg be fastlegen gjøre dette? Uansett. Kan jeg slutte nå og likevel ha god effekt, eller burde jeg "lide" meg gjennom en måned til så jeg får fullført kuren? :dontgetit: Hudlegen har visstnok avsluttet min "sak", så var ikke mye hjelp å få der..

Endret av Marira
Lenke til kommentar

 

- Tørre lepper. Okey ingen damer vil kline med deg på byen og det ser ikke særlig innbydne ut. Nærmer meg sikkert tusenlappen brukt på lipsyler.

 

- Tørr hud. Den flasser noe ekstremt dersom jeg ikke bruker en halv flaske spenol hver dag.

 

Bruk noe annet enn lipsyl, og bruk noe annet enn spenol!

Enig at du kan bytte ut lipsyl, men spenol var den eneste kremen som funket for meg. Siden den er veldig fette, noe som holder mere på fuktigheten. Måtte selv ty til å gå med olje i fjeset noen ganger. Ille, men ja, nå er jeg kvisefri og angrer ikke et sekund på at jeg gikk løs på kuren!

Lenke til kommentar

Enig at du kan bytte ut lipsyl, men spenol var den eneste kremen som funket for meg. Siden den er veldig fette, noe som holder mere på fuktigheten. Måtte selv ty til å gå med olje i fjeset noen ganger. Ille, men ja, nå er jeg kvisefri og angrer ikke et sekund på at jeg gikk løs på kuren!

 

Da burde man heller invistere i en fet kuldekrem. Fetere krem skal man lete lenge etter.. :p Spenol er egentlig ikke så fet.

Lenke til kommentar

Hei. Har til nå svelget ca 450 piller med Isotretinoin, og er ferdig med pillene om ikke så lenge. Ser det er noen her som får skikkelig bivirkninger, men ikke meg? Har jeg gjort noe galt? Tar pillene rett etter middag, som legen sa. Har ikke blitt noe spesielt tørrere i øynene, har blitt veldig tørr i ansiktet. Men da er det ikke mer enn litt fuktighetskrem om morgenen som skal til, så er alt fint. Smører vanlig lypsyl på lippene 4-5 ganger daglig. Har blitt tørr i nesa, men smører da vaselin på så jeg ikke begynner å blø.

 

Virker som om alle andre hater denne kuren pågrunn av kraftige bivirkninger, men jeg har ikke fått noe særlig av dem, føler jeg. Jeg får nesten ikke kviser lengre, men det hender at det en gang i uken eller noe kommer en liten en. Er dette normalt?

 

Kan det hende at det ikke fungerer like kraftig på meg?

Og dere som er ferdig med Isotretinoin, hvor lenge har dere vært kvisefrie?

 

Takker for svar. :)

 

Postet av anonym: fa07c2e1d1bd75e120fd7080f6227192

Lenke til kommentar

snip

Tørre øyne, bruk en liten tube som heter simplex, funger knall. Ikke bruk lypsyl, det er bare tull. Gå på apoteket og kjøp noe fra en ordentlig produsent, jeg brukte en fra Aco. Når det gjelder fuktighetskrem ville jeg ikke brukt Spenol på annet enn hendene. Jeg bruker en som heter Canoderm fra Aco, fungerer helt utrolig bra.

 

For min del gikk det hele utrolig smertefritt. Jeg hatet rett og slett å bruke kremer som Basiron, Skinnoren, Finecea og alt det der. De var helt jævlige. Isotretinoin var ingenting for min del.

 

Det eneste jeg bekymrer meg over er om jeg tok for få piller. Jeg veier 73 og tok 400 piller, men jeg leser om folk som veier 80 og tar 500. Jeg har nesten ingen kviser lenger, men jeg hadde håpet på null. Får kanskje en til tre hver annen uke. Problemet er at jeg fortsatt har noen røde prikker jeg frykter er arr. Ellers er alt topp, og det er snart to måneder siden jeg tok siste pille.

 

Postet av anonym: 7e6c7af96fdeaf1a238fd5d7a00a70e7

Lenke til kommentar

Hei. Har til nå svelget ca 450 piller med Isotretinoin, og er ferdig med pillene om ikke så lenge. Ser det er noen her som får skikkelig bivirkninger, men ikke meg? Har jeg gjort noe galt? Tar pillene rett etter middag, som legen sa. Har ikke blitt noe spesielt tørrere i øynene, har blitt veldig tørr i ansiktet. Men da er det ikke mer enn litt fuktighetskrem om morgenen som skal til, så er alt fint. Smører vanlig lypsyl på lippene 4-5 ganger daglig. Har blitt tørr i nesa, men smører da vaselin på så jeg ikke begynner å blø.

 

Virker som om alle andre hater denne kuren pågrunn av kraftige bivirkninger, men jeg har ikke fått noe særlig av dem, føler jeg. Jeg får nesten ikke kviser lengre, men det hender at det en gang i uken eller noe kommer en liten en. Er dette normalt?

 

Kan det hende at det ikke fungerer like kraftig på meg?

Og dere som er ferdig med Isotretinoin, hvor lenge har dere vært kvisefrie?

 

Takker for svar. :)

 

Postet av anonym: fa07c2e1d1bd75e120fd7080f6227192

Hos meg har det variert. I starten av kuren merket jeg ingenting, og slik gikk det en del uker. Så halveis i kuren fikk jeg ekstremt tørre øyne og jeg følte meg nedstemt, trøtt og uopplagt hver eneste dag. Jeg hatet virkerlig å ta de pillene!

 

Nå har bivirkningene avtatt igjen og jeg merker vel mer eller mindre ingenting - så tror det går litt opp og ned hos meg i perioder.

Har faktisk ikke sånn veldig stort behov for å smøre meg med fuktighetskrem annet enn etter jeg har dusjet :)

 

Edit:

Ser noen nevner basiron. Personlig tror jeg basiron bare er svada og piss for å tjene penger. Jeg har aldri møtt eller snakket med en eneste person hvor basiron har hjulpet - tvert i mot! Flassende og irritert hud, forverring av problemet og ødeleggelse av klær, håndklær osv.

Har aldri hatt særlig tro på lokalmiddler som kremer heller.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...