Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har veldig uren hud og en del kviser!

Brukte Basiron-gelen en måneds tid, og den funket utrolig bra for meg! Den ble kastet i søpla etter å ha ødelagt en del håndkler og sengetøy desverre. Der er ulempen.

 

Nå har jeg brukt Acnicyl cleanseren og kremen i tre uker ca. Denne skal være sterkere enn Basiron, selv om det ikke føles slik ut på huden! Den funker bedre enn det Basiron gjorde, men er litt dyrere igjen og ikke så veldig drøy i bruk. Det positive her er at huden din ikke tørker ut i det hele tatt! Kremen gir masse fuktighet, så det er en kjempefordel!

 

Kokosolje, extra virgin kjøpt på helsekost. Bruker det på kroppen og i ansiktet! Det er helt utrolig hvordan det fungerer. Jeg har hatt kviser og røde flekker i ansiktet på kvelden, og våknet opp med en betydlig bedre hud!! Koster 180,- for 500ml. Om du ikke synes oljen fungerer særlig, så bruk den til matlaging/ som kosttilskudd. Enkelt og greit

 

Et annet tips er å tenke over hva du putter i deg. Spis ren mat, mer raw og sørg for å få i deg antioksidanter, masse bra fett, vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar

Yes sir!

Det er en olje som kan brukes til alt mulig. Matlaging, kosttilskudd, hårkur og olje på kroppen.

 

Det er en krukke/glass med olje som er litt fast, men smelter ved kroppskontakt. Du tar litt i hånden bare, og smører utover i ansiktet. Men vask deg med vann først og vær tørr!

Sov med det over natta og vask vekk om morgenen! Har du mer på hånden, så bare smør det på kroppen din! Kommer litt på sengetøy og sånn, men det går vekk.

Jeg bruker kokosolje i solarium også, funker fett!!

 

Ganske enkelt i og for seg:pp

Lenke til kommentar

åå?

vel sånn i forhold til at det vil poppe opp nye kviser forstår jeg at du er skeptisk. Men gi det en uke? Jeg er sikker på at det vil funke :) Dessuten er det snakk om noen tiere over hundringsen, og når du uansett kan bruke den til mye annet, så er det vel ikke så farlig å prøve

Har noen venninner som kun bruker oljen som eneste form for "kosmetikk".

 

Men les litt om kokosolje. Forrestem er det to typer; Cocosa pure og Cocosa extra virgin. Jeg har kun prøvd pure, den er billigere.

Lenke til kommentar

åå?

vel sånn i forhold til at det vil poppe opp nye kviser forstår jeg at du er skeptisk. Men gi det en uke? Jeg er sikker på at det vil funke :) Dessuten er det snakk om noen tiere over hundringsen, og når du uansett kan bruke den til mye annet, så er det vel ikke så farlig å prøve

Har noen venninner som kun bruker oljen som eneste form for "kosmetikk".

 

Men les litt om kokosolje. Forrestem er det to typer; Cocosa pure og Cocosa extra virgin. Jeg har kun prøvd pure, den er billigere.

 

Oki, da prøver jeg det nestegang jeg er innom helsekosten.

Bruker forøvrig ACO 2in1 for øyeblikket. Fungerer helt greit, tørker ut kviser, men ser ikke ut til å forhindre nye.

Lenke til kommentar

En gammel tråd, men fant den etter et raskt google-søk og tenkte at jeg kunne skrive noen ord.

 

Etter mange turer til fastlegen og hudlegen har jeg endelig fått utskrevet roaccutan. Jeg har prøvd alle slags lokalmidler (kremer osv) piller, antibiotika osv. Antibiotikaen Tetracyclin funket delvis på meg, men jeg ble liksom aldri kvitt det ved hjelp av disse pillene, og sluttet jeg på antibiotikaen kom kvisene like fort tilbake. Med andre ord ble det ikke helt suksess.

Hudlegen var ikke i tvil når jeg kom på mitt 3 besøk på få år med kviser som begynner å danne arr. Jeg har delvis hatt hell i uhell vil jeg si, for kvisene har ikke gitt de helt store arrene. Det er først nå i senere tid at kvisene har begynt å sette litt spor i huden.

 

Jeg er ikke kommet lenger enn dag 3 på kuren og eneste bivirkning jeg har merket så lang er tørre øyner. Det er ikke akutt krise, men jeg føler meg litt mer sliten i synet enn til vanlig. Blir det verre kan jeg lett løse det med øyedråper fra apoteket.

 

Mange snakker om bivirkninger. Det man skal være klar over er at listen over bivirkninger er skrevet ned til minste detalje. Selv om det kanskje er avdekket en eller to pasienter av flere tusen på verdensbasis, så står det på bivirkningslisten. Om man leser på pakningsvedlegget i pakken, så vil man fort se at bivirkninger som deprisjon osv oppstår i sjeldnere enn 1 av 100.000 tilfeller! Det vil jo derfor være litt uvesentlig å ta disse bivrikningene særlig innover seg. Jeg vil tro det er flere som får deprisjon og selvmordstanker av kviser og dårlig selvtillitt framfor roaccutan - viss man velger å se slik på det. Eller at 1 av 100.000 dør i trafikken årlig vil ikke si at du kommer til å gjøre det i år.

 

Er utrolig lettet over å endelig å ha fått utskrevet dette legemiddelet i alle fall. Skal bli herlig om 4 måneder når kuren er over å være 100% fri for kviser, og det mest sannsynlig i evig tid :D

 

Edit:

Har heller ikke lest noe i pakningsvedlegget om normal bruk av alkohol, og det var heller ikke noe hudlegen nevnte, enda hun pratet i lang tid om roaccutan.

Det sto tydelig dersom man hadde et svært høyt forbruk av alkohol, og med det menes det på hverdagslig basis som alkoholikere.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Noen som har noen erfaringer med roaccutan og hvor lang tid man må vente før kvisene blir fjernet?

Jeg startet på kuren i August, og legen garanterte meg at jeg ville bli kvisefri til jul. Men der tok han feil, jeg har fortsatt mange kviser i ansiktet. Og i dag morges våknet jeg og så var venstre kinn dekket med et stort rødt område, og en liten voksende klump.

Denne klumpen har terrorisert meg i hvertfall fem-seks ganger før på akkurat samme sted, og den vokser seg til en gigant kvise som varer i flere uker før den forsvinner og etterlater et stort krater. Så nå har jeg masse flass og arr etter kviser i fjeset.

 

Jeg har fått litt resultater, men ikke i nærheten av hva jeg hadde forventet og hva legen sa til meg. Når nye gigantkviserog småkviser fortsatt popper når man går på en sånn kur, så begynner man å lure.

Tar tre tabletter hver dag, og det er jo en meget stor dose. Så da er det ekstra frustrerende at disse sterke sakene har hatt så lite effekt på meg, spesielt når legen sa at dette var det sterkeste jeg kunne få og at det var et siste forsøk på å få de vekk, etter snart 5 år med helvete.

 

Kuren går ut i Februar, er redd for at jeg fortsatt vil ha kviser da. Hva gjør jeg da?

Det ville vært flere tusen kroner RETT I DASS

Lenke til kommentar

Dette hørtes trist ut saitek.

 

Når resultatene ser ut til å være veldig individuelt. Noen ser det med en gang, for andre tar det uker/måneder. Altså inget fasitsvar på dette - dessverre.

 

Jeg ville tatt meg en ny tur til legen å hørt hva han hadde å si om saken. Kanskje kan du i det minste få søkt om å få dekket utgiftene (er mulig). Om det er så ille som du sier, kanskje kvisene har andre årsaker også - så du kunno spurt om en hendvisning til en ordentlig hudlege (om det er allmennlege du har brukt så langt).

 

Uansett lykke til!

Lenke til kommentar

Saitek: Kuren din er ikke ferdig før i februar. Viss du ikke er kvitt kvisene i februar, da hadde jeg bedt om en større dose. Men er ganske sikker på at du vil bli kvitt kvisene før februar. Er tross alt 2 måneder til. Opp med motet! ;)

 

Som Habitats sier, så er det veldig individuelt før man får ser resultater. Vil tro at grunnen til at legen din sa at du ville være kvisefri før jul, er fordi at han garantert har tidligere erfaring der man har sett resultater tidligere.

 

Så opp med motet, og fortsett med pillene frem til du er tom. :)

Lenke til kommentar

eldjak: For å få Isotretinoin må du først få resepten din. Vanlig praksis er å gi ut resepten etter legen har sett svar på blodprøven din. Når du har fått resepten din, så kan du gå til apotek og få pillene dine.

 

Jeg som posta som anonym over her og. Skulle gjerne ha sveisa de to innleggene sammen, men det går ikke.

 

Kan for øvrig si at jeg går på Isotretinoin selv. :)

Lenke til kommentar

eldjak: For å få Isotretinoin må du først få resepten din. Vanlig praksis er å gi ut resepten etter legen har sett svar på blodprøven din. Når du har fått resepten din, så kan du gå til apotek og få pillene dine.

 

Innlegget mitt var ganske dårlig formulert ser jeg nå.

 

Men jeg fikk resepten i slutten av timen min, så den har jeg allerede. Var egentlig derfor jeg spurte om det. Vriker jo litt rart at jeg kan begynne på pillene før legen har sett blodprøven.

Lenke til kommentar

Om du allerede har fått resepten, så er det bare å gå til apoteket å få hente ut pillene dine. Virker litt merkelig at du får resepten før blodprøven, men tror det er veldig sjeldent at man ikke får resept på Isotretinoin pågrunn av blod- og leververdier.

Lenke til kommentar

Har nå begynt å ta Iso pillene. Tar 40mg per dag, altså to piller. Begynte i går, og har så lagt tatt en pille til frokost og en til kvelds. Burde jeg heller tatt begge to samlet, til f.eks. middag?

Tror du får et bedre svar en legen her?

 

Dette er VEDLIG sterke medisiner og hold deg til legens instrukser. Du vil merke effekten fort nok.

Lenke til kommentar

Yes sir!

Det er en olje som kan brukes til alt mulig. Matlaging, kosttilskudd, hårkur og olje på kroppen.

 

Det er en krukke/glass med olje som er litt fast, men smelter ved kroppskontakt. Du tar litt i hånden bare, og smører utover i ansiktet. Men vask deg med vann først og vær tørr!

Sov med det over natta og vask vekk om morgenen! Har du mer på hånden, så bare smør det på kroppen din! Kommer litt på sengetøy og sånn, men det går vekk.

Jeg bruker kokosolje i solarium også, funker fett!!

 

Ganske enkelt i og for seg:pp

Kjøpte Cocosa Pure i dag for 120 kroner på Sunkost. Tok det lang tid før du merket forbedring? Skal prøve det ut i kveld.

Lenke til kommentar

Har nå begynt å ta Iso pillene. Tar 40mg per dag, altså to piller. Begynte i går, og har så lagt tatt en pille til frokost og en til kvelds. Burde jeg heller tatt begge to samlet, til f.eks. middag?

 

Tror det meningen å ta hele dosen på en gang, og i forbindelse med middag. Les på pakken/instruksjonsheftet, det står der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...