Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 piller down, 300 to go. Jeg tar foreløpig 3 om dagen, men jeg kan egentlig kutte ned til 3-2-3-2 de ulike dagene. Ikke at jeg har tenkt til det da. Jeg vil bli ferdig med kvisene som har ødelagt meg psykisk i over to år. For ikke å snakke om arr i ansiktet. Det morsomme er at jeg løy til hudlegen. Jeg har hatt depresjoner tidligere, noe jeg sa jeg ikke hadde hatt. Jeg var fortsatt litt nedstemt da jeg begynte på Iso, men dette forandret seg raskt. Her er det likevel viktig å skjønne at grunnen til depresjonen og nedstemtheten var kvisene. Når jeg endelig fikk Iso steg lykkebarometeret til værs. Der har det vært en god stund. Jeg kjenner det motsatte av depresjoner for tiden og er veldig fornøyd med det. Jeg kjenner meg like vel igjen i det mange av dere skriver om slapphet. Jeg har blitt likegyldig til det meste og har ikke motivasjon til noe. Jeg kjeder meg ikke, jeg bare lar være å tenke så mye. Alt er egentlig bare meningsløst. Jeg har også en nedsatt seksuell lyst faktisk.

 

Av andre bivirkninger er det egentlig ingen som jeg er særlig irritert over. Jeg er ikke særlig tørr og der jeg er tørr er det bare å smøre litt fuktighetskrem. Jeg har tideligere brukt kremer som gjorde at jeg flasset som et uvær, dette er ingenting i forhold. Neseblod er nok det som plager meg mest.

 

Alt i alt gleder jeg meg til jeg kan leve et liv uten kvisene. Ord kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg til det. Dette leder meg til et spørsmål. Forsvinner alle kvisene etter endt Iso kur, eller vil det fortsatt være endel igjen?

Lenke til kommentar

I ansiktet kan det være mulighet for gratis behandling. Hør med legen.

 

Alpha Hydroxy Acids are natural fruit acids that are used to exfoliate (remove) dead skin cells. This process can improve the appearance of acne scars and reduce redness, as well as wrinkles and signs of aging.

Evt. høre på apoteket om de har noe med det.

Postet jeg for noen sider siden. Har ikke prøvd selv, ment tenkte å gjøre snart da jeg er i samme situasjon som deg.

Lenke til kommentar

I ansiktet kan det være mulighet for gratis behandling. Hør med legen.

 

Alpha Hydroxy Acids are natural fruit acids that are used to exfoliate (remove) dead skin cells. This process can improve the appearance of acne scars and reduce redness, as well as wrinkles and signs of aging.

Evt. høre på apoteket om de har noe med det.

Postet jeg for noen sider siden. Har ikke prøvd selv, ment tenkte å gjøre snart da jeg er i samme situasjon som deg.

 

Hvilke produkter kan man få kjøpt med dette i Norge?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Har begynt på Isotretinoin, og lurer på når jeg skal ta dem. Legen sa jeg burde ta dem før middag. Så til nå har jeg tatt pillene rett før middag sammen med et stort glass vann. Men jeg har lest mye på nettet, og samtlige der sier at dem tar pillene etter middag. Så hvis det er noen her som har tatt samme kurern, når tok du pillene dine? Og tok du alt på en gang?'

 

En ting til, når begynte du å se bivirkningene? Har ikke oppdaget noen enda...selvom mange skriver at dem får det etter 2-3 uker.

 

 

Har lest mye på nettet, og vet at disse spørsmålene har blitt besvart tusen ganger før, men vil gjerne ha svar av folk som her som prater av egen erfaring.

 

På forhånd takk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Kvisene mine har iløpet av de to siste årene forsvunnet så og si godt, med unntak av noen få som til gjengjeld er veldig store i panna. Det jeg derrimot har fått nå, er masse små klumper uten farger, jeg tror det er hudormer, men er ikke helt sikker. Klemmer jeg på de, kommer det noe hvitt, som er ganske fast, men samtidig litt klissete. Hva hjelper mot dette? Jeg står foran speilet og klemmer hver dag, men de forsvinner aldri!

Lenke til kommentar

I know, for min del er kvisene for det meste over. De fleste oppfatter ikke meg som en person som sliter med kviser, de er ganske overasket når jeg sier det faktisk.

 

Og jeg satt for meg selv og tenkte at dette er jo noe som kommer til å gå over osv, men fremdeles. Kan ikke nekte for at den dama er og blir mindre attraktiv.. :(

 

EDIT: lurer på siden jeg selv har hatt kviser at jeg ser tegnene/oppfatter lettere at folk har et problem enn de som ikke har slitt.. Noen andre som merker det slik? :hmm:

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke et særlig kviseproblem lenger, men er jo fortsatt litt.

EDIT: lurer på siden jeg selv har hatt kviser at jeg ser tegnene/oppfatter lettere at folk har et problem enn de som ikke har slitt.. Noen andre som merker det slik? :hmm:

Merker selv det der litt. Kanskje fordi jeg sammenligner huden min med andres, mer var på det liksom.

Lenke til kommentar

^

Jeg kan ikke si jeg følte meg noe mer sliten enn før, men jeg kan ikke si jeg har vært i så veldig mye aktivitet... :whistle:

Så jeg vet ikke hvordan det påvirker folk som trener regelmessig.

 

Er ikke helt perfekt ennå, men mye av det som er igjen er sikkert arr. I tillegg til den ekstra rødheten i huden man får fra iso. Får vente til jeg skal til legen og høre hva han har å si. Har ekstremt lyst til å ta arrene vekk med laser eller noe, jeg syns jeg har sett ut som crap lenge nok nå.

 

Det som plaget meg mest under kuren var hvor tørr og ødelagt huden ble. Fikk skader og sår mye lettere enn før, hadde konstant ekkelt utslett på underarmene i tillegg til den generelle tørrheten over resten av kroppen (i nesten også! wtf)

 

Er det noen her som vet hvor lang tid det tar før huden/kroppen er normal igjen? Og når kan man begynne med tran igjen? (Sto at man ikke kunne ta det (eller andre kosttilskudd) på infoarket jeg fikk av hudlegen.)

 

Er forresten litt pain for hudelegen min tror jeg, så på infoarket at jeg egentlig skulle tatt blodprøve både denne og neste måned, men det sier jeg bare at jeg glemte om han savner det. :whistle:

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

^

Jeg vet ikke hvorfor man ikke bør ta det, ei heller om det faktisk stemmer. Leste det som sagt bare på et ark jeg fikk av hudlegen (som han har skrevet, så det sto ingen kilder)

 

EDIT: Tok meg bryet og slo det opp og det viser seg at det stemmer.

 

Tetracykliner skal ikke tas under isotretinoinbehandling (risiko for intrakraniell trykkstigning). Alkohol bør brukes med forsiktighet og ekstra vitamin A-tilskudd bør unngås (tran, Sanasol o.l.).

 

Kilde: Norsk legemiddelhåndbok

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

Av dere som går/har gått på isotretinoin... Når startet dere virkelig å se forbedringene?

 

Jeg har gått på det i 5 uker nå. Det har vært flere svingninger der jeg to til tre dager på rad nesten ikke har fått en eneste kvise og huden har kjent virkelig bra. Så plutselig slår det ut igjen. Mye mer uforutsigbart enn før kuren.

Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med min iso kur, og takk faen for det!

 

Har vært et helvettes slit med stive muskler og leddplager, tørr hud og noe jævelig med munnsår. Har hatt munnsår konstant i flere måneder nå!

 

Jeg så forbedringer veldig fort, da snakker vi kun noen uker. Sleit mest med mange store kviser på ryggen, samt noen i ansiktet. Nå er ALT borte. Ikke en eneste kvise å se, kun noen arr på ryggen, som jeg kanskje er nødt til å ta bort med laser? Hudlegen sa at dette ville farge seg med huden noen måneder etter endt kur.

 

Har faktisk ikke hatt en kvise på lang lang tid, og det er utrolig deilig å være ferdig med det!

 

Jeg anbefaler på det sterkeste denne kuren! Det har selvfølgelig vært et helvette til tider, men absolutt verdt det!

 

Noen som har endt kuren, og vet når kroppen blir normal igjen?

Lenke til kommentar

Er litt utfor i "gamet", men er ISO det samme som ROA?

 

Når det gjelder arr (iallefall mine), så vil det nok ta noe mer enn noen mnd før de er "visket" ut og kamuflert seg med resten av huden. Kan se om jeg får tatt bilde om det er ønske for slikt, det er vel 6-7 år siden ble ferdig med ROA, har gått og små tygt på tetra samt smørt meg med epiduo i mellomtiden...

 

Fjerning av arr i ansiktet blir dekket (med egenandel) av staten (eller hvem f*en som dekker det!). Men det gjelder bare de som går innover og det er en laaangsom prosess! Jeg har hatt 3 behandlinger og vet ikke om jeg gidder mer da jeg ser og føler meg rimelig j*vlig ut i over en uke etter, pluss forbedringene ikke er så store..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...