Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Gjest pizzatryne

Noen som har noen erfaringer med Isotretinoin/(Roaccutane) antibiotika tabletter?

Jeg har gått på disse tablettene i 2 måneder, og huden flasser og leppene er tørre og alt er sånn som det skal være. Bortsett fra kvisene da.

 

Legen sa at kvisene kom til å bli skikkelig ille de 3-4 første ukene, også etter det ville antibiotikaen ta knekken på dem. Men jeg er 2 måneder, snart 3 måneder ute i behandlingen og det popper ut både store og små kviser hver dag og jeg ser fortsatt like ille ut som før behandlingen. Noen som har gått på disse tablettene og som vet når man begynner å merke at kvisene forsvinner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at denne tråden begynner å bli veldig uoversiktlig da mye av de samme spørsmålene kommer på ny og ny.. Hvis noen er interessert så kunne vel de mest aktive her satt seg sammen og skrevet et skikkelig innlegg som burde svare på de fleste spørsmålene? :)

 

Uansett, kviser er en veldig individuell greie. Hvor mye, stor og ofte man får varierer fra person til person. Det er mulig at at din alvorlighets grad er så stor at en behandling ikke er nok. Det at det blir verre den først tiden gjelder de fleste, men hvor lenge det er verre og når det blir bedre stemmer ikke for alle. Gi det litt mer tid, hvis det ikke har blitt bedre etter endt kur, vil nok hudlegen øke dosen.

Lenke til kommentar

 

Legen sa at kvisene kom til å bli skikkelig ille de 3-4 første ukene, også etter det ville antibiotikaen ta knekken på dem. Men jeg er 2 måneder, snart 3 måneder ute i behandlingen og det popper ut både store og små kviser hver dag og jeg ser fortsatt like ille ut som før behandlingen. Noen som har gått på disse tablettene og som vet når man begynner å merke at kvisene forsvinner?

 

Det er ikke noe fasitsvar på når medisinen vil kicke inn. Jeg er snart ferdig med min behandling (15. november, kom til meg :love: ), og jeg ser fremdeles ikke særlig perfekt ut. Jeg fikk først merkbare resultater når jeg begynte på p-piller i tillegg.

 

Hudlegen min sa at det der var helt individuelt, noen ble kvitt alt på bare noen uker, mens andre fikk merke effekten skikkelig først noen uker etter at de var ferdig med behandlingen.

 

Det er også verdt å huske på at isotretinoin-en (leif?) kan/gir en del rødheter i ansiktet, i tillegg til de arrene du sikkert har, noe som gjør at du fremdeles ser crap ut, selv om det virker.

Lenke til kommentar

KVISER STYRES IKKE AV KOSTHOLD! Når skal folk virkelig forstå dette?

Kviser skyldes overproduksjon av talg i huden og dette styres av kroppens hormoner, og det eneste som kan ha en innvirkning på kviser utenom hormoner er alkohol.

Blir du utsatt for mye støv og smuss i miljøet du oppholder deg i over lengere perioder, kan dette også ha en innvirkning.

 

Jeg er bare så lei av alle mennesker der ute som tror en eventyrsjokolade = 2 kviser. En cola = 3 kviser, 4 på søndager. Eller de menneskene som tror at alle personer med kviser er personer som aldri vasker seg i fjeset og har elendig personlig hygiene.

Endret av Mantoius
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jepp, men etter en tid når rødheten gir seg og arrene skrumper inn blir resultatet mye bedre. ;)

 

Ang. p-piller så har jeg lest i tråden her tidligere at de også kan slå negativt ut mtp kviser for enkelte. Så igjen veldig individuelt.

 

Ah, så nå at jeg hadde en fullstendig mangel på positivitet i innlegget mitt, tusen takk. :p

 

Det jeg ville si, er vel egentlig at det er bedre å være innstilt på en seks måneder lang kur som ender opp med at du blir supersexy, istendefor å forvente resultater fra dag én. På den måten klarer man å holde seg positiv, og slipper å lure på om noe er galt "når det ikke virker". Så får de som får en sjokkeffekt helt fra begynnelsen ta dette som en bonus, istedenfor at man tror det er normen.

 

Vel, siden jeg snart er ferdig (med isotretinoin/roa)kan jeg kanskje si noe om mine erfaringer.

 

Jeg har opplevd en del av de vanlige bivirkningene: ekstremt tørre lepper (og sår/revner i munnvikene), tørre øyne, litt neseblod/veldig tørr innernese, eksem på underarmene (har inntrykk av at mange får dette?) og tørr hud generelt.

 

Jeg har brukt en krem fra La Roche Posay, som heter "Effaclar H". Den er fantastisk effektiv (jeg har ikke hatt problemer med tørr ansiktshud i det hele tatt, kanskje bortsett fra helt i begynnelsen) og beregnet på roa-pasienter tror jeg (for "oily skin made fragile by over-drying skincare").

 

Renser huden med "ultracalming cleanser" fra Dermalogica (siden jeg vil rense huden, uten å utsette den for enda mer sterke greier) og jeg har en fuktighetsspray fra samme merke ("multiactive toner").

 

For utslette brukte jeg en krem med litt hydrokortison, øynene noe som kanskje heter "Vizcure" og tubevis av leppekrem av Eucerin (den røde deres er veldig bra). Sprekkene man har i munnvikene kan leges kjemperaskt av en salve som heter "Bepanthen", den gir de i tillegg ut gratisprøver fra på de fleste apoteker! Du trenger ikke mye, så bare hamstr gratisprøver.)

 

Kjøpt deg en god fuktighetskrem og, huden din blir generelt veldig tørr.

 

Ble mye produktsnakk her, men jeg føler det er ganske viktig å ha de rette greiene, siden du får det mye bedre da.

 

Det viktigste under roa er egentlig å ta vare på huden, og ellers ikke miste motet. Selv om det tar tid, vil du mest sannsynlig ende opp supersnaxy til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest utslitt

Jeg har nå gått på roa i 3 måneder, og alt av kviser er borte. Men jeg føler meg psykisk og fysisk utslitt nesten hele dagen. Jeg klarer å trene, men før og etter øktene, så er jeg helt utslitt. Når jeg er ferdig med 2 timer undervisning, så må jeg dra rett hjem og ligge i senga resten av dagen. Dette er nå blitt livet mitt; Sove 8 timer, trene, skole, hjem og sove/dasse på pcen..

 

Kostholdet mitt er tilnærmet perfekt, kroppens fysiske tilstand er meget god. Jeg har også vært hos legen for blodprøver (2 ganger) og de sier jeg er frisk som en hest.

 

Andre som har opplevd dette? Eksamene og innleveringene er på vei, og jeg orker ikke engang tanken på å åpne en skolebok, enda mindre på å skrive en 5 siders tekst om aktiv dødshjelp..

Lenke til kommentar

Etter to uker med Tetracyclin(To om dagen) og Epiduo hver kveld og Skinoren om morgenen har endelig huden min blitt helt fin. Nå har jeg ikke fått en eneste kvise på over en uke, og den var ganske så liten. Håper bare Epiduo eller Skinoren(som jeg har brukt i to måneder nå) kan ta endel av æren så ikke alt kommer tilbake om to måneder når jeg slutter med tetra.

 

Men det er deilig å endelig ha et ansikt man kan vise fram :) Anbefales.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gått på roa i 3 måneder, og alt av kviser er borte. Men jeg føler meg psykisk og fysisk utslitt nesten hele dagen. Jeg klarer å trene, men før og etter øktene, så er jeg helt utslitt. Når jeg er ferdig med 2 timer undervisning, så må jeg dra rett hjem og ligge i senga resten av dagen. Dette er nå blitt livet mitt; Sove 8 timer, trene, skole, hjem og sove/dasse på pcen..

 

Kostholdet mitt er tilnærmet perfekt, kroppens fysiske tilstand er meget god. Jeg har også vært hos legen for blodprøver (2 ganger) og de sier jeg er frisk som en hest.

 

Andre som har opplevd dette? Eksamene og innleveringene er på vei, og jeg orker ikke engang tanken på å åpne en skolebok, enda mindre på å skrive en 5 siders tekst om aktiv dødshjelp..

Føler akkurat det samme! Er så og si trøtt døgnet rundt, og orker så vidt å gå å drite.

Like vell så trener jeg 3 - 4 ganger i uka og gjør det bra på løpetester og alt sånn,

men blir helt utmattet etter øktene. Føler meg utrolig lat!

Lenke til kommentar

Jeg har nå gått på roa i 3 måneder, og alt av kviser er borte. Men jeg føler meg psykisk og fysisk utslitt nesten hele dagen. Jeg klarer å trene, men før og etter øktene, så er jeg helt utslitt. Når jeg er ferdig med 2 timer undervisning, så må jeg dra rett hjem og ligge i senga resten av dagen. Dette er nå blitt livet mitt; Sove 8 timer, trene, skole, hjem og sove/dasse på pcen..

 

Kostholdet mitt er tilnærmet perfekt, kroppens fysiske tilstand er meget god. Jeg har også vært hos legen for blodprøver (2 ganger) og de sier jeg er frisk som en hest.

 

Andre som har opplevd dette? Eksamene og innleveringene er på vei, og jeg orker ikke engang tanken på å åpne en skolebok, enda mindre på å skrive en 5 siders tekst om aktiv dødshjelp..

 

Det skulle vært veldig nyttig og se verdiene dine for testosteron før og etter, dersom det finnes.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gått på roa i 3 måneder, og alt av kviser er borte. Men jeg føler meg psykisk og fysisk utslitt nesten hele dagen. Jeg klarer å trene, men før og etter øktene, så er jeg helt utslitt. Når jeg er ferdig med 2 timer undervisning, så må jeg dra rett hjem og ligge i senga resten av dagen. Dette er nå blitt livet mitt; Sove 8 timer, trene, skole, hjem og sove/dasse på pcen..

 

Kostholdet mitt er tilnærmet perfekt, kroppens fysiske tilstand er meget god. Jeg har også vært hos legen for blodprøver (2 ganger) og de sier jeg er frisk som en hest.

 

Andre som har opplevd dette? Eksamene og innleveringene er på vei, og jeg orker ikke engang tanken på å åpne en skolebok, enda mindre på å skrive en 5 siders tekst om aktiv dødshjelp..

 

Det er veldig asymmetrisk informasjon om preperatet. Produsenten trakk tilbake preperatet fra det amerikanske markedet i 2009 og patentet gikk ut i 2002, slik at det er trolig heller ingen står ansvarlig dersom noe skulle hende, om du opplever problemer som vedvarer eller kommer senere. jeg vet ikke om de selger det enda i Norge eller hvem som lager det, men ingen bør vurdere å bruke midlet. Trolig er det mindre bivirkninger med hormonbehandlinger.

Endret av festen
Lenke til kommentar

^

Jeg tror ikke jeg forstår helt hvor du vil.

 

For øvrig tror jeg han, som alle andre går på Isotretinoin, og ikke Roaccutane som jeg forsto det het før. Grunnen til at alle sier roa er vel fordi det er enklere.

 

For øvrig missunner jeg alle isotretinoin-gutter som kan få alle pillene med en gang. Er så glad jeg bare har en blodprøve igjen, begynner å bli lei av å stikke på sykehuset. (Jenter får bare piller for en måned av gangen, og først etter at man har tatt en godkjent blodprøve.)

 

Dere som har blitt så slapp av iso, hvor stor dagsdose tar dere?

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

^

Jeg tror ikke jeg forstår helt hvor du vil.

 

For øvrig tror jeg han, som alle andre går på Isotretinoin, og ikke Roaccutane som jeg forsto det het før. Grunnen til at alle sier roa er vel fordi det er enklere.

 

For øvrig missunner jeg alle isotretinoin-gutter som kan få alle pillene med en gang. Er så glad jeg bare har en blodprøve igjen, begynner å bli lei av å stikke på sykehuset. (Jenter får bare piller for en måned av gangen, og først etter at man har tatt en godkjent blodprøve.)

 

Dere som har blitt så slapp av iso, hvor stor dagsdose tar dere?

 

Fikk ikke logget inn forige gang, men det er ihvertfall meg som sliter med "roa" Han over meg har helt rett, det heter iso... Det tok meg 2 år å få "roa" og jeg vet ikke om det egentlig er verdt det. Ja jeg ser mye bedre ut, og ja jeg slipper å ha vondt i ansiktet og på ryggen pga dype kviser. Men det hjelper utrolig lite når jeg har energi til å være ute av senga 3-4 timer om dagen. Det eneste jeg kan se at hjelper er å fylle på med koffein, for å klare 2 ekstra timer, for så å sove i 12+ timer. Jeg tar 2x 20mg pr døgn, noe som er en ganske lav dose i følge legen.

 

Bare for å oppklare: Iso selges i Norge, jeg fikk det av universitetsykehuset i Oslo for 3 måneder siden, overlegen som jeg snakket med, etter å ha kjeftet på hudlegen min for elendig behandling, sa ingen ting om at det var noen så kraftige bivirkninger, og jeg finner heller ikke noe særlig info om det på nettet, så nå vet jeg egentlig ikke hva jeg skal gjøre, blir spennende å se hva som skjer etter endt kur i januar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...