Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I ansiktet kan det være mulighet for gratis behandling. Hør med legen.

 

Alpha Hydroxy Acids are natural fruit acids that are used to exfoliate (remove) dead skin cells. This process can improve the appearance of acne scars and reduce redness, as well as wrinkles and signs of aging.

Evt. høre på apoteket om de har noe med det.

Lenke til kommentar

Hva tror folk her om ansiktsrens? Jeg har en del komedoner på nese og kinn pluss en del kviser. Bruker Skinoren morgen og kveld og synes den hjelper litt, men jeg er litt usikker på om jeg skal bruke en ansiktsrens eller bare vaske med vann. Jeg har prøvd ACO spotless ansiksrens i dusjen, men ansiktet blir så tørt etterpå, og det virker som om huden bare produserer mer talg noe som gjør ansiktet oljete. Men jeg er også usikker på om det er ansiktsvasken eller den varme dusjen som gjør det.

 

Jeg har lest litt på acne.org nå hvor flere hevder at dette med at huden produserer mer sebum hvis man vasker seg for ofte bare er en myte, selv om mange inkludert meg selv opplever det sånn.

 

Er 23 år og begynner å bli mektig lei både dype og overflatiske kviser nå. Skal til legen imorgen og forhåpentligvis få resept på tetracyclin.

 

Noen meninger om ansiktsvask vs vann? Er det en myte at overvask fører til overproduksjon av talg?

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

I ansiktet kan det være mulighet for gratis behandling. Hør med legen.

 

Alpha Hydroxy Acids are natural fruit acids that are used to exfoliate (remove) dead skin cells. This process can improve the appearance of acne scars and reduce redness, as well as wrinkles and signs of aging.

Evt. høre på apoteket om de har noe med det.

 

Har du navn på noen produkter med aha?

 

Takk for gode svar

Lenke til kommentar

 

 

Noen meninger om ansiktsvask vs vann? Er det en myte at overvask fører til overproduksjon av talg?

 

Nei, det er ikke en myte. ansiktsvask og den slags er humbug, reklame for den slags spiller på holdninger og feilaktige antagelser hos folk som ikke har vært plaget med kviser om at de trenger å vaske seg med slike produkter for å ikke få kviser. Jeg har dessuten det inntrykket at barbering og rutiner på det kan ha en innvirkning. Det ser ut som glattbarbering med høvel i mitt tilfelle (nå er det mange år siden jeg var plaget med kviser), kan bidra til å gjøre at porene holder seg åpne og fine, men når jeg var plaget med kviser brukte jeg maskin, høvel er ikke så bra om du du har mye kviser, derfor vet jeg ikke. Jeg bare ser at jeg har klart renere hud der jeg barberer meg sammenlignet med pannen f.eks.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det med barbering har jeg ikke tenkt over. Jeg bruker ihvertfall høvel hver kveld.

 

Nå har jeg vært hos legen og fått resept på tetracyclin(2 om dagen i tre uker så en om dagen i to måneder) og kremen epiduo. Så ender nok opp med å bruke skinoren om morgenen og epiduo om kvelden, pluss tetracyclinene.

 

Men jeg er fortsatt usikker på om jeg skal bruke ansiktsvask eller bare vann, jeg glemte å spørre legen om dette. Men vanligvis ser huden min bedre ut om jeg bare bruker vann morgen og kveld. Noen meninger om dette? Trenger kremene ordentlig inn i huden hvis jeg bare bruker vann?

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Det med barbering har jeg ikke tenkt over. Jeg bruker ihvertfall høvel hver kveld.

 

Nå har jeg vært hos legen og fått resept på tetracyclin(2 om dagen i tre uker så en om dagen i to måneder) og kremen epiduo. Så ender nok opp med å bruke skinoren om morgenen og epiduo om kvelden, pluss tetracyclinene.

 

Men jeg er fortsatt usikker på om jeg skal bruke ansiktsvask eller bare vann, jeg glemte å spørre legen om dette. Men vanligvis ser huden min bedre ut om jeg bare bruker vann morgen og kveld. Noen meninger om dette? Trenger kremene ordentlig inn i huden hvis jeg bare bruker vann?

 

Du kan jo prøve bare vann, og eventuelt kutte ut høvel, jeg tror det er en fordel når du tar de kremene, også skifte til barbermaskin om morgenen (maskin er og tettere enn høvel så lenge du ikke tar mot hårene med høvelen), samtidig som du kutter ut kremene, ihvertfall ikke mer enn den ene kremen legen skrev ut, de pillene virker nærmest umiddelbart. Jeg tror det beste er å kun bruke en ting om gangen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det med barbering har jeg ikke tenkt over. Jeg bruker ihvertfall høvel hver kveld.

 

Nå har jeg vært hos legen og fått resept på tetracyclin(2 om dagen i tre uker så en om dagen i to måneder) og kremen epiduo. Så ender nok opp med å bruke skinoren om morgenen og epiduo om kvelden, pluss tetracyclinene.

 

Men jeg er fortsatt usikker på om jeg skal bruke ansiktsvask eller bare vann, jeg glemte å spørre legen om dette. Men vanligvis ser huden min bedre ut om jeg bare bruker vann morgen og kveld. Noen meninger om dette? Trenger kremene ordentlig inn i huden hvis jeg bare bruker vann?

 

Du kan jo prøve bare vann, og eventuelt kutte ut høvel, jeg tror det er en fordel når du tar de kremene, også skifte til barbermaskin om morgenen (maskin er og tettere enn høvel så lenge du ikke tar mot hårene med høvelen), samtidig som du kutter ut kremene, ihvertfall ikke mer enn den ene kremen legen skrev ut, de pillene virker nærmest umiddelbart. Jeg tror det beste er å kun bruke en ting om gangen.

 

Det er anbefalt(legen sa også det) å bruke lokal behandling samtidig som tetracyclin, for å hindre tilbakefall når man slutter med pillene. I starten kommer jeg nok til å bruke begge, siden de har forskjellige virkestoffer og jeg vil ikke miste virkningen av Skinoren helt enda. Etter en stund på epiduo kommer jeg sikkert til å fortsette med bare den.

Lenke til kommentar

Allmennleger altså. Hvordan i alle dager kan to leger gi så forskjellige anbefalinger. Jeg ble bedt om å ikke ha noe i ansiktet hva so ever, og kun ta en om dagen til det ble tomt.

 

Noen skulle aldri vært lege.

Jeg tror disse kremene øker risikoen for å få arr, hadde nok heller satset på å ta sol, men mulig det ikke passer sammen med kremene eller pillene.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Legen min sa jeg skulle holde meg langt unna sola så lenge jeg gikk på kuren. Dette skal visstnok stemme også.

 

Så sol bør man holde seg langt unna.

 

Mulig en blir lettere solbrendt, noe var det, det er dessuten viktig og få de ordentlig ned i magen da de ikke er helt snille mot spiserøret. Helst ta de sammen med melk, eller et måltid tror jeg

Lenke til kommentar

Allmennleger altså. Hvordan i alle dager kan to leger gi så forskjellige anbefalinger. Jeg ble bedt om å ikke ha noe i ansiktet hva so ever, og kun ta en om dagen til det ble tomt.

 

Noen skulle aldri vært lege.

Jeg tror disse kremene øker risikoen for å få arr, hadde nok heller satset på å ta sol, men mulig det ikke passer sammen med kremene eller pillene.

 

Hvorfor skulle kremene risikere flere arr? Arr kommer vel av pirking og store forandringer i hudoverflaten. Sol kan gjøre huden fin der og da, siden det tørker ut kvisene, men det slår ofte tilbake etter en stund. Jeg opplevde det selv i sommer. Gikk hele sommeren med veldig fin hud, men mot høsten kom alle kvisene tilbake for fullt. Tetracycliner(Og de fleste kremene) gjør også huden veldig ømfintlig for sol.

 

Jeg har kikket gjennom en del saker på lommelegen.no hvor man får svar av hudlege Kjetil Guldbakken. Det som går igjen er en sterk anbefaling om å bruke ihvertfall èn lokalbehandling sammen med tetracycliner, som sagt for at den skal ta over ansvaret etter at man slutter med pillene. Ofte anbefales Differin, Epiduo eller Skinoren.

 

Habitats: Jeg synes en pille om dagen høres litt lite ut til å starte med, men det kan hende huden din ikke er så ille, men det vet jo ikke jeg noe om. Jeg tar ihvertfall to om dagen de tre første ukene. Jeg har også hørt om flere som starter med fire om dagen for så å trappe ned etterhvert.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Legen min sa jeg skulle holde meg langt unna sola så lenge jeg gikk på kuren. Dette skal visstnok stemme også.

 

Så sol bør man holde seg langt unna.

 

Mulig en blir lettere solbrendt, noe var det, det er dessuten viktig og få de ordentlig ned i magen da de ikke er helt snille mot spiserøret. Helst ta de sammen med melk, eller et måltid tror jeg

 

Dette er jo helt omvendt enn det man skal gjøre :nei: Tetracyclin skal IKKE tas sammen med melk, helst skal man unngå melk og jerntilskudd så mye som mulig siden det ødelegger virkningen til antibiotikaen. Tetracycliner skal også helst tas enten 1 time før eller 2-3 timer etter et måltid, altså IKKE sammen med noen form for mat, bare vann. Alt dette står i pakningsvedlegget.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Hvordan blir man kvitt de sorte prikkene rundt nesen? Jeg vasker meg regelmessig (vaske meg mer?? :p)

 

Du har jo ikje ein halv prikk ein gang kim! :p Men hvis du slite med ormer, så må de klemmas eller se om du finne sånn nese-dra-ut-ormer plaster (finnes sikkert på Body Shop) Vasking hjelpe lite..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...