Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sant nok, fordi den gugga som kommer ut når kvisene går i stykker, kan spre flere kviser. Skal man prøve å fjerne en "moden" kvise, så bør man bruke sterile hjelpemidler og rense området rundt kvisa etterpå.

 

Uhm, source? Aldri merket noe til det.

Det er egentlig ikke noen vits i å gi en kilde her fordi man finner alltid for- og motargumenter på internett, så vedlagte kilder beviser egentlig ingenting. Gå og spør en apotektekninker eller en helsekostarbeider i ditt lokale område.

 

Men renslighet og mest mulig sterilitet når man roter med kviser trodde jeg da var allmennlig annerkjent hos de fleste...

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noen vits i å gi en kilde her fordi man finner alltid for- og motargumenter på internett, så vedlagte kilder beviser egentlig ingenting.

Oi, den fikk jeg nesten lyst til å poste i "gullkorn"...

 

Ellers er det sant at sterilitet er viktig, fordi man slepper at såret verker og det minsker sjansen for arr.

Det er ingenting i det gugga som spesielt kan gi mere kviser, annet enn at det blokker porene på samme måte som andre ting.

Lenke til kommentar

Så klart er det ikke meningsløst å gi kilder. Oppgir du kilder til si en vitenskapelig undersøkelse står du mye sterkere i en debatt hvor motparten kun stiller med kjeften og egne erfaringer.

 

Å gå og spørre en farmasøyt er på ingen måte å henvise til en kilde.

 

Uansett tror jeg det nærmeste vi kommer et svar her er hva matsemann sa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig å dusje hver eneste dag fordi det er viktig å holde huden ren. Fet (og evt svett) hud resulterer som oftest i større kviseutslag.

 

Kutt ned på karbohydratene (da mener jeg også sukker, som er en karbohydrat). Det vil si, spise lite godteri i helgene. Man kan få kjøpt sukkerfri sjokolade på helsekostbutikker hvis du absolutt vil ha litt godt i helgene. De sjokoladene er ikke på langt nær så ille som vanlige. DETTE HAR SÅ UTROLIG MYE Å SI!! Grunnen til dette er at karbohydrater (derav også sukker) får kroppen til å produsere mer insulin. Når det produseres mer insulin, vil det påvirke produksjonen av mange andre hormontyper i kroppen også. Noen av dem fører til blandt annet uren hud.

 

Betakaroten, som nevnt over, kan være ganske bra. Det er godt for huden, og dessuten kan det også bidra til bedre brunfarge. 2 fluer i en smekk er fint, eller hva? :) Du kan eventuelt også prøve andre pilletyper, blandt disse; Sink, Vitamin D og Burdock.

 

Omega-3 tilskudd er også veldig bra for huden faktisk. Udo's Choice kan være et godt alternativ. 2 spiseskjeer hver dag.

 

Mye sol er veldig fint for å bli kvitt kviser. Du kan også bruke solarium, det funker fint, men vanlig naturlig sol er definitivt det beste. Nå som vi går mot vinteren er det kanskje ikke så enkelt, men ellers ville jeg ha holdt meg til naturlig sol.

 

For mye vasking kan tørke ut huden, som igjen gjør at huden overproduserer talg/fett, og gir mer kviser. Det er ikke nødvendig å dusje hver dag. Ikke alle deler av kroppen trengs å vaskes hver dag hvis man ikke svetter mer enn normalt.

Lenke til kommentar

 

Sant nok, fordi den gugga som kommer ut når kvisene går i stykker, kan spre flere kviser. Skal man prøve å fjerne en "moden" kvise, så bør man bruke sterile hjelpemidler og rense området rundt kvisa etterpå.

 

Uhm, source? Aldri merket noe til det.

 

Det er bare tull. Grunnen til kviser hos de som er skikkelig plaget er overaktive talgkjertler grunnet genetisk disposisjon. f.eks at talgkjertlene langt mer sensitive for hormoner sammenlignet med hos andre personer. Det er slik at det å vaske ansiktet mye og bruke clerasil og lignende bare vil forværre problemet.

Lenke til kommentar

Mange får også en forverring de første ukene / måneden på roa før det så bedrer seg.

patentet går ut i 2011, derfor vil roche slutte å produsere produktet. Det betyr at det ikke er økonomi i å selge produktet uten å ta en høy pris som gir en god buffer for søksmål. Prisen vil falle dramatisk i 2011.

Lenke til kommentar

Viktig å dusje hver eneste dag fordi det er viktig å holde huden ren. Fet (og evt svett) hud resulterer som oftest i større kviseutslag.

 

Kutt ned på karbohydratene (da mener jeg også sukker, som er en karbohydrat). Det vil si, spise lite godteri i helgene. Man kan få kjøpt sukkerfri sjokolade på helsekostbutikker hvis du absolutt vil ha litt godt i helgene. De sjokoladene er ikke på langt nær så ille som vanlige. DETTE HAR SÅ UTROLIG MYE Å SI!! Grunnen til dette er at karbohydrater (derav også sukker) får kroppen til å produsere mer insulin. Når det produseres mer insulin, vil det påvirke produksjonen av mange andre hormontyper i kroppen også. Noen av dem fører til blandt annet uren hud.

 

Betakaroten, som nevnt over, kan være ganske bra. Det er godt for huden, og dessuten kan det også bidra til bedre brunfarge. 2 fluer i en smekk er fint, eller hva? :) Du kan eventuelt også prøve andre pilletyper, blandt disse; Sink, Vitamin D og Burdock.

 

Omega-3 tilskudd er også veldig bra for huden faktisk. Udo's Choice kan være et godt alternativ. 2 spiseskjeer hver dag.

 

Mye sol er veldig fint for å bli kvitt kviser. Du kan også bruke solarium, det funker fint, men vanlig naturlig sol er definitivt det beste. Nå som vi går mot vinteren er det kanskje ikke så enkelt, men ellers ville jeg ha holdt meg til naturlig sol.

 

Hvor er det du får dette fra?! Vaske seg hver dag er absolutt unødvendig (Så fremt man ikke svetter mye/sliter med vond lukt) Kunne sikkert også motsagt alle forslagene dine, men kan tar det litt enklere og generelt.

 

Jeg vil tro at de som deltar i denne diskusjonen/spør om hjelp, har større problemer enn den gjennomsnittlige hormonbomben av en tenåring. (Eventuelt er en skikkelig klyse med en hel kvise som ødelegger dens sosiale omgang..)

 

Kviser som alle opplever, kommer av uren/fet hud og hormoner som gir ubalanse, for slikt kan selvsagt tipsene dine virke. For de som er her, er det høy produksjon i talgkjertlene som er problemet, noe som vil si at påvirkningen fra utsiden vil være minimal. Noen få kremer har en begrenset effekt (Epiduo/Differin), men i de fleste tilfellene må antibiotika til for å få ned produksjonen.

 

Vasker man seg for mye, vil huden tørkes ut og man er mer sårbar for bakterier og skitt som kan medvirke i nye kviser. Kosthold er en myte som er avkreftet i flere forskninger. Betakaroten hjelper kun på bedre/raskere/finerer brunfarge, samt litt styrking av huden (tåler mer sol?), dermed hjelper det ikke mot kviser. Men det vil gjøre at huden ser finerer ut da rødheten blir mindre synlig, dermed vil det ha en positiv effekt på selvtillit :)

 

Når det gjelder soling i seg selv, så har det en begrenset effekt. Huden tørkes også litt hud, så fuktighets krem er viktig hvis man soler seg. Men sol gjør huden brun, som igjen skjuler rødhet/kviser, noe som har en positiv effekt på personen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, litt av noen påstander du kommer med der. Å si at ren hud og kviser ikke har noen sammenheng er bare naivt. Å vaske ansiktet daglig (les vaske, ikke skrubbe) for å fjerne døde hudceller etc vil på mange ha positiv effekt. Ikke nødvendigvis på alle, men for meg er det slik. Bruker man et mildere middel, og vanlig fuktighetskrem vil heller ikke huden tørke ut. At man over tid skaper seg et behov for fuktighetskrem til en hver tid i ansiktet som et resultat av dette, som man kanskje i utgangspunktet ikke hadde behøvd, er en annen sak. Men slik er det jo med det meste.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tok det før dere fikk reduksjon av kviser på Roaccutan?

Veldig individuelt. Jeg merket ikke noe særlig bedring før etter èn måned, men etter det gikk det veldig bra med huden, man kunne se forbedring ukesvis. Heldigvis avsluttet jeg Roaccutan 1 uke før jeg dro 3 uker til Hellas, så etter jeg kom hjem derfra var huden min knall. Nå 2 måneder etterpå, har jeg ikke fått en eneste kvise, og hele ansiktet er helt rent.

Lenke til kommentar

Tja, litt av noen påstander du kommer med der. Å si at ren hud og kviser ikke har noen sammenheng er bare naivt. Å vaske ansiktet daglig (les vaske, ikke skrubbe) for å fjerne døde hudceller etc vil på mange ha positiv effekt. Ikke nødvendigvis på alle, men for meg er det slik. Bruker man et mildere middel, og vanlig fuktighetskrem vil heller ikke huden tørke ut. At man over tid skaper seg et behov for fuktighetskrem til en hver tid i ansiktet som et resultat av dette, som man kanskje i utgangspunktet ikke hadde behøvd, er en annen sak. Men slik er det jo med det meste.

 

For de med høy talg produksjon har renhold lite å si da kvisene kommer innen i fra og ikke oppstår pga tett/skitne porer. Men for generelle små kviser vil det å vaske huden ha en effekt. Jeg ser heller ikke noe i mot å bruke ansikts skrubb i ansiktet og kropps skrubb på resten av kroppen, fuktighet burde du tilføre uansett etter å ha vasket ansiktet (nesten samme hvor mild såpen er)

 

Det er også viktig å ikke gjøre seg selv avhengig av fuktighets kremer, tilslutt vil kroppen slutte med sin naturlige smøring og da blir huden fort tør og veldig utsatt for urenheter i porene = mer kviser..

Lenke til kommentar

Tja, litt av noen påstander du kommer med der. Å si at ren hud og kviser ikke har noen sammenheng er bare naivt. Å vaske ansiktet daglig (les vaske, ikke skrubbe) for å fjerne døde hudceller etc vil på mange ha positiv effekt. Ikke nødvendigvis på alle, men for meg er det slik. Bruker man et mildere middel, og vanlig fuktighetskrem vil heller ikke huden tørke ut. At man over tid skaper seg et behov for fuktighetskrem til en hver tid i ansiktet som et resultat av dette, som man kanskje i utgangspunktet ikke hadde behøvd, er en annen sak. Men slik er det jo med det meste.

 

Jeg tror ikke det samme gjelder for de som er disponert for en kvise av og til og de som har veldig alvorlige kviser. Når jeg hadde kviser var fuktighetskrem det mest negative det gikk og ha i ansiktet. Andre ting som var negativt er diverse mat, spesielt melkeprodukter, pizza. Det å tørke ut huden hadde den effekten at talgproduksjonen så ut til å øke, altså negativt. Og fuktighetskrem ville gi mange kviser som ellers ikke hadde kommet. Det beste er å bare vaske seg med vann.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har de siste ukene nå oppdaget at dipp (rømme+dipp pulver) er synonymt med kviser for meg. Kan gå uten noen i en uke, men så fort jeg spiser dipp (spiser gjerne ganske mye når jeg først spiser, og skjer som regel på fredager) får jeg med en gang reaksjoner.

 

Noen andre som har merket noe lignende?

Lenke til kommentar

Har de siste ukene nå oppdaget at dipp (rømme+dipp pulver) er synonymt med kviser for meg. Kan gå uten noen i en uke, men så fort jeg spiser dipp (spiser gjerne ganske mye når jeg først spiser, og skjer som regel på fredager) får jeg med en gang reaksjoner.

 

Noen andre som har merket noe lignende?

melkeprodukter er negativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...