Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sink

- Godt for immunforsvaret

- Viktig for cellefornyelse, arvematerialet og dannelsen av nytt vev

- Godt for huden, spesielt uren hud (noen type kviser) og svarte prikker

Dessuten er Sink gunstig for vegetarianere.

 

Betakaroten

- Akselerer bruning av huden og gir bedre brunfarge

- Beskytter huden og øynene mot skadelige UV stråler

- Godt for ben, huden og kjertlene generelt

 

Burdock (Mest Anbefalt!)

- Veldig godt for huden (...hjelper mot uren hud og kviser)

- Godt for fordøyelsen

 

 

Jeg har brukt alle disse tre kosttilskuddene, og jeg må si at alle tre hjelper etter min mening veldig godt. Ofte kan det være induviduelt fra person til person, men dette er noe man definitivt bør prøve seg på. Anbefaler Burdock på det sterkeste av alle tre.

 

Anbefaler også å ta Omega-3 tilskudd hver dag hvis dere ikke gjør det allerede. Dette er noe alle bør gjøre da, ikke bare de med uren hud.

Endret av Vikestart
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva trening angår har jeg hørt at det kan ha en negativ virkning, da spesielt om man svetter mye. Svett hud gir samme symptomer som fet hud. Huden får ikke pustet ordentlig, noe som gir irriterte talgkjertler og den slags.

 

Så lenge man ikke sitter lenge etterpå og koser seg i sin egen svette så skal det vell gå fint, bare og dusje etterpå. ;)

Lenke til kommentar

Vasker dere trynet med klut eller bruker dere hendene?

 

Fordeler/bakdeler?

Akkurat det har nok ingenting å si bare du er forsiktig. Ikke ta hardt i med klut. Man vil vel helst ungå å rive i stykker en kvise eller noe, og begynne å blø. Jeg vasker alltid med hendene da; før jeg tar på krem, og når jeg skal ta den av (ikke alle kremer skal skylles av da).

 

By the way, kan være lurt å la det varme vannet trekke i et par minutter og ikke bare skylle seg i 10 sekunder og ta på kremen i full fart etter det.

Lenke til kommentar

Ja, men før det meste av karbohydratene og sukker ble importert fra Amerika til Europa, var det mye mindre sykdommer og da blandt annet - hudproblemer - som uren hud.

 

Se på de som lever langt oppi Nord... De spiser veldig mye spekk (mesteparten er fett) og er en av de friskeste befolkning du finner på Jorda.

 

Jeg tror faktisk også at det psykiske kan ha innvirkning på uren hud o.l. Tross alt er de jo for det meste regulert av hormoner, og blandt annet stress og å være deprimert kan sette i gang forskjellige prosesser i kroppen, blandt annet da disse hormonene som har innvirkning på huden. Kvisene ble ekstreme hos meg først når jeg slet med venner og slikt for 4 år siden circka..

 

Dette er småting og kan er ikke 100% bekreftet, men det er verdt å tenke på og ta til seg. Jeg holder fast på at dette stemmer.

Lenke til kommentar

Tenkte å loggføre en måneds tid eller to, for å se om jeg kan se et mønster i hva som fører til kviser.

 

Har tenkt å ha med disse punktene: Stress, depresjon, sukker, vann (lite/mye), generelt usunn mat.

 

Noe annet jeg bør ta med? Er litt usikker på hvordan jeg bør sette det opp, noen innspill?

Lenke til kommentar

Jeg derimot er lei spekulasjoner om usundt kosthold, psykiske problemer og alt sånt bare fordi jeg har noen prikker i trynet.

Det er ikke spekulasjoner. Hvis du ikke vil høre på det, så gi faen da. Jeg prøver å være hjelpsom, mens alt du gjør er å pessimisere. Jeg har lang erfaring med kviser... 4-5 år på ekstremt nivå og har testet utallige mange forskjellige ting, jeg har en utdannet mor som har peiling på dette og jeg har lest veldig mye om dette. Hva har du?

 

Tenkte å loggføre en måneds tid eller to, for å se om jeg kan se et mønster i hva som fører til kviser.

 

Har tenkt å ha med disse punktene: Stress, depresjon, sukker, vann (lite/mye), generelt usunn mat.

 

Noe annet jeg bør ta med? Er litt usikker på hvordan jeg bør sette det opp, noen innspill?

Joda.. fint det, men om du ønsker å teste de ut, så kan du ikke kjøre flere samtidig. Du må teste hvert enkelt element induviduelt, og du må være veldig observant på hva annet du putter / ikke putter i deg.

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Tenkte å loggføre en måneds tid eller to, for å se om jeg kan se et mønster i hva som fører til kviser.

 

Har tenkt å ha med disse punktene: Stress, depresjon, sukker, vann (lite/mye), generelt usunn mat.

 

Noe annet jeg bør ta med? Er litt usikker på hvordan jeg bør sette det opp, noen innspill?

Hvis du er gutt - trening, da spesielt styrketrening.

 

Kviser kommer av at gutter i puberteten får mye testosteron i kroppen, og det er også derfor mange flere gutter sliter med problemet enn jenter. En ting som øker produksjonen av testosteron er styrketrening, og jo hardere du trener - jo mer testosteron - mer kviser?

Lenke til kommentar

Jeg derimot er lei spekulasjoner om usundt kosthold, psykiske problemer og alt sånt bare fordi jeg har noen prikker i trynet.

Det er ikke spekulasjoner. Hvis du ikke vil høre på det, så gi faen da. Jeg prøver å være hjelpsom, mens alt du gjør er å pessimisere. Jeg har lang erfaring med kviser... 4-5 år på ekstremt nivå og har testet utallige mange forskjellige ting, jeg har en utdannet mor som har peiling på dette og jeg har lest veldig mye om dette. Hva har du?

Om det ikke er spekulasjoner, er det da fakta at jeg har psykiske problemer, spiser usundt osv.?

Jeg prøver ikke pessimere, men dette er tross alt internett, så jeg er opptatt av at de ikke tar alt de leser for god fisk. Samtidig få drept en del myter som går igjen i tråden her.

 

Jeg har og hatt mye kviser, testet mye forskjellig. Jeg opplever ingen forskjell på mat. Poenget mitt er at du sier kosthold har noe å si. Jeg sier det er ikke sikkert. Kanskje verdt å prøve, men kommer veldig mange med kommentarer som "du har kviser fordi du spiser sukker" osv. De er hverken hjelpsomme eller bevist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det ikke er spekulasjoner, er det da fakta at jeg har psykiske problemer, spiser usundt osv.?

Jeg prøver ikke pessimere, men dette er tross alt internett, så jeg er opptatt av at de ikke tar alt de leser for god fisk. Samtidig få drept en del myter som går igjen i tråden her.

 

Jeg har og hatt mye kviser, testet mye forskjellig. Jeg opplever ingen forskjell på mat. Poenget mitt er at du sier kosthold har noe å si. Jeg sier det er ikke sikkert. Kanskje verdt å prøve, men kommer veldig mange med kommentarer som "du har kviser fordi du spiser sukker" osv. De er hverken hjelpsomme eller bevist.

Nei, sier ikke at du har psykiske problemer. Bare fordi jeg lister opp en del ting, betyr ikke det at alle som har kviser sliter med alle de problemene, men som oftest bare noen få av dem.

 

Også når det gjelder hormoner og mat osv., så varierer nok det også fra person til person. Alle gutter utvikler seg i puberteten, men ikke alle får kviser. Noen får så og si ikke en eneste kvise faktisk. Kroppene våres reagerer forskjellig, og til forskjellige grader, men i utgangspunktet deler vi det meste da.

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som bruker betakaroten for kviser i ansikt og på rygg. Hun fikk bedskjed av legen sin om det. Det hjelper ganske bra. dessuten er det viktig å skifte putetrekk ofte fordi hvis ansiktet blir fort oljete og skittent fester det seg til putetrekket, og da er det ikke så mye vits i å vaske det hver dag hvis du legger ansiktet i det skitne igjen :/ Du burde ikke bruke for mye kremer, og hvertfall ikke for sterke fordi det sliter på huden og gjør den sår. Jeg bruker Neutrogena til å vaske ansiktet og neutrogena ansiktskrem etterpå. Det står bakpå pumpeflaska at den er mild nok til å brukes hver dag, og jeg har ikke kjent at huden har blitt noe værre når stoppet litt opp med den. Jeg har ikke spesielt mye kviser da :S Du burde se etter kremer med salycid acid, det åpner porene og hjelper med å fjerne smusset. Dessuten er Neutrogena et merke som er kjent for å være bra. Ikke sløs penger på dyre produkter, finn heller ut mer om hvorfor huden din er sånn og hva det er som gjør det :)

Lenke til kommentar

Viktig å dusje hver eneste dag fordi det er viktig å holde huden ren. Fet (og evt svett) hud resulterer som oftest i større kviseutslag.

 

Kutt ned på karbohydratene (da mener jeg også sukker, som er en karbohydrat). Det vil si, spise lite godteri i helgene. Man kan få kjøpt sukkerfri sjokolade på helsekostbutikker hvis du absolutt vil ha litt godt i helgene. De sjokoladene er ikke på langt nær så ille som vanlige. DETTE HAR SÅ UTROLIG MYE Å SI!! Grunnen til dette er at karbohydrater (derav også sukker) får kroppen til å produsere mer insulin. Når det produseres mer insulin, vil det påvirke produksjonen av mange andre hormontyper i kroppen også. Noen av dem fører til blandt annet uren hud.

 

Betakaroten, som nevnt over, kan være ganske bra. Det er godt for huden, og dessuten kan det også bidra til bedre brunfarge. 2 fluer i en smekk er fint, eller hva? :) Du kan eventuelt også prøve andre pilletyper, blandt disse; Sink, Vitamin D og Burdock.

 

Omega-3 tilskudd er også veldig bra for huden faktisk. Udo's Choice kan være et godt alternativ. 2 spiseskjeer hver dag.

 

Mye sol er veldig fint for å bli kvitt kviser. Du kan også bruke solarium, det funker fint, men vanlig naturlig sol er definitivt det beste. Nå som vi går mot vinteren er det kanskje ikke så enkelt, men ellers ville jeg ha holdt meg til naturlig sol.

Lenke til kommentar

Det viktigste er å ikke pille på de eller røre ansiktet for mye.

Sant nok, fordi den gugga som kommer ut når kvisene går i stykker, kan spre flere kviser. Skal man prøve å fjerne en "moden" kvise, så bør man bruke sterile hjelpemidler og rense området rundt kvisa etterpå.

 

Men igjen er til og med dette også forskjellig fra person til person. For meg har det ingen negativ effekt om jeg piller på dem. Jeg får aldri arr, og det sprer seg aldri. Men det hender at etter jeg har ødelagt kvisa, at den i løpet av noen dager bygger seg opp igjen. Det er her hudkremer kommer inn.

 

Men det er definitivt ikke det viktigste :p Hvis du bare driter fullt i alt annet enn dette så ender du opp med utallige mange kviser. Jeg ville si det viktigste er kosthold og vaner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...