Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal ta 3 hver dag av den typen jeg viste på forrige side. Kan jo hende hun tenkte at hun blir fortere brun eller noe hvis hun trøkker i seg 10, ikke vet jeg... :p

 

Det er også mulig hun kan ha brukt noe annet sammen med betakaroten som ikke er bra sammen da.. Men det er godt mulig betakaroten ikke passer for alle ja. Det er bare å teste ut da... Det er i hvert fall ikke skadelig annet enn å bli oransj, som går bort etter hvert igjen :p

Lenke til kommentar

Vil også bare legge til at om du ønsker å må mindre kviser, hold dere TOTALT unna godteri og spis mye mindre karbohydrater (brød, pasta, poteter osv.). Karbohydrater gir samme effekt mot huden som sukker. Dette er vitenskapelig bevist, råd fra min mor som er daglig leder på helsekostbutikk og personlig erfaring.

Du veit sukker er karbohydrater, ikke sant? :roll:

Det er heller ikke bevist en klar sammenheng mellom acne (kviser) og sukker.

 

De helgene hvor jeg har spist mye godteri merker jeg at det blir større utslag på huden den kommende uka, mens hvis jeg har spist lite/ingenting godteri den helga, vil utslaget neste uke være minimalt. :)

Correlation does not imply causation

Det kan være utrolig mange andre ting som påvirker, som ikke har direkte noe med matinntaket å gjøre.

 

F. eks.: Mange sier de får dårligere hud etter å ha spist hurtigmat, grandis osv. Betyr det at man får kviser av grandis?

Eller kan de ha noe med at de gangene man spiser grandis er det fordi man er stresset og ikke har tid til å lage skikkelig mat. Kanskje det egentlig er stress som gir kviser?

Lenke til kommentar

^

Jeg liker at du tror du vet best. Beklager, men en mor på helsekost er ikke nok til å få meg til å gi meg over. Dette er noe det faktisk er forsket på, og jeg syns faktisk det er frekt (og stereotypisk) å skylde kviseproblemer på kostholdet. Det er ikke noe kjekt å ha et sunt kosthold og trykke i seg alt av de syke medisinene legen har, når alle rundt deg mener du er en usunn snopegris og "får skylde på deg selv."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg enig i at kostholdet spiller en stor rolle. Merker vertfall stor forskjell her i gården. Er det mye "junkfood", brus og alt annet som er usunt så popper det ut nye kviser dagen derpå nesten. Kanskje det er et sammentreff?, nei det tror jeg ikke, siden det skjer hver gang. Drikker jeg mye vann og holder et bra kosthold i ei uke så får jeg minimalt med nye kviser.

Lenke til kommentar

^

Hvor mye kviser har du da?

Siden starten av 8endeklasse har jeg hatt såpass at jeg ikke har sjanse til å SE om jeg har fått noen nye en gang. Jeg kan være med på at kosthold virker inn, men når du har nådd ett visst stadium (der de virkelig radikale kvisebehandlingene begynner å bli et alternativ), så tror jeg det spiller rimelig liten rolle.

 

Jeg kan ta meg selv som eksempel: jeg spiser aldri junkfood (av type McDonalds, BigMac osv), har sjelden kjøpepizza (tre ganger i halvåret?), spiser jeg taco er det med 50% salat og grove lefser, drikker sjelden brus (5 dl i måneden max), drikker syke mengder vann og spiser litt chips og sjokolade på fredager og lørdager. Sykler til skolen to ganger i uken (laaaangt) og beveger meg helt normalt. Hvis kosthold er så viktig, hvorfor var jeg regelrett tapetsert med kviser frem til seg fikk roaccutane?

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

Slikt er vel veldig individuelt. Har selv merket at om jeg blir sittende inne å spise chips og dip en hel helt har det innvirkning på huden min. Men dette kan også være en kombinasjon av at jeg er nettopp inne, hvor det lett blir klam luft, som igjen gir fet hud.

 

Men hadde ikke vært så rart at å spise mye fettholdig mat ville gitt utslag? Er ikke dermed sagt at å spise sunt vil ha motsatt virkning.

Lenke til kommentar

Vel har du brukt den? Noe spesielt den er anbefalt om? Blir litt tynt å linke til en haug av produktet, som du nevner, uten å skrive noe mer enn navnet på produktet og at det visstnok er bra.

 

Selv hater jeg å få for mange anbefalinger... Gjør det bare desto vanskeligere å finne ut hva jeg skal prøve, og føler det begynner å påvirke meg på samme måte som reklame når det blir for mye, altså, ikke i det hele tatt.

 

Men mulig dette bare er meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...