Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg har fortsatt en god del Roaccutan igjen. Har tatt et lite regnestykke på at jeg skal bli ferdig ca 22. august.

Nå er jo sommer og sol på vei, så hvordan vil dette gå utover huden min? Vil jeg bli veldig fort brent?

Kan jo legge til at jeg skal til Hellas i 3 uker i sommerferien også...

Burde jeg ta en pause, og begynne å knaske piller igjen etter sommeren?

Endret av Zeromac
Lenke til kommentar

Ikke gjør det. Det er ganske tøft for kroppen, da det er et antibiotikapreparat. Det er dessuten viktig å huske at man ikke skal ta tetracyclin om sommeren. Soler du deg med tetracyclin kan du få væskende sår, det vil du ikke ha.

Tatt fra Felleskatalogen:

Kan gi mave- tarmbesvær i form av kvalme og diaré. Tetracyklin kan forstyrre balansen mellom mikroorganismer (for eksempel bakterier og sopp), som vi normalt har på hud og slimhinner. Det kan i sjeldne tilfeller gi soppinfeksjon på tunge, i munn, i endetarm og i skjeden. Allergiske reaksjoner, svie og utslett på områder som utsettes for sollys kan forekomme.

Tar du mer en du skal, vil jeg tro at sjansen for at du blir plaget med det nevnt ovenfor øker.

Kontakt lege om du virkelig føler behov får å øke dosen.

Lenke til kommentar

Det beste er å ta to om morgenen og to om kvelden. Kroppen blir etter hvert immun mot antibiotiske stoffer om du går på en tetracyklin-kur altfor lenge, dette kan ha uheldige konsekvenser om du skal gå på f. eks antibiotika senere. Det har likevel ikke noe å si hvor mye du tar, men hvor lenge du bruker det. Det er derfor viktig at du kjører relativt hardt på den anbefalte dosen og ikke kutter ned på antallet kapsler, men tar fire om dagen. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt to om morgenen og to om kvelden, samt brukt diverse kremer.

Lenke til kommentar

Jepp, skal kjøre på med 2 hver morgen og kveld. Har vel vært på tetracyclin i noen uker. Har kombinert pillene med basiron wash og kremen du påfører. Merker litt forskjell. Men sitter igjen med en masse arr, som ikke ser så bra ut. Har merket at basiron kremen hjelper mot arrene. Hvorfor vet jeg ikke, men sikkert på grunn av at huden flasser av, samt at kremen virker blekende. Har jo nesten også blitt blond i håret på grunn av den.

Noen andre kremer som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Jeg bruker rens, skrubb og fuktighetskrem fra Biotherm. Funker bra, har nesten ingen sorte prikker eller noe igjen, men det er _dyrt_. Må vel punge ut nesten 900 spenn for bare de tre. Så vurderer å prøve noe annet, har sett reklame om Vichy Normaderm. Noen som har prøvd den, eller noe annet?

Lenke til kommentar

Jeg har merket at jeg bare har fått flere kviser etterhvert som huden har tørket ut. Hvordan vil fuktighetskrem påvirke kvisene? Jeg bruker denne:

Face-Menn-ansiktskrem-uparf-stor.jpg

Jeg bruker også doxylin-tabletter, abarela krem og vasker ansiktet morgen og kveld med Vichy Normaderm.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Jeg brukte den fuktighetskremen på hele ansiktet mitt en natt, og da jeg våknet hadde jeg ikke fått noen nye kviser, men de store vonde jeg hadde fra før av hadde blitt gule og det var ikke noe vondt å klemme dem. Hvordan skal jeg tolke det?

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Gjest gjest

Finnes det noen måte å få sjekket hvordan matvarer som ikke er bra for din hud? Og om du er allergisk mot noe som kan påvirke huden din til å få utslett/prikker?

Lenke til kommentar
Gjest jon kjetil munthe

Hey har hatt alvorlig acne problem i 6 år,har gått på flere typer antibiotica (tetrisycliner)osv i 3 år med middels virkning,men da jeg prøvde vilantae så er jeg i løpet av 2 mnder kvitt min acne,dette virker,selfølgeli får du 1 kvise i ny og med,men disse forsvinner også fort og blir ikke varande,nå har jeg gått på B5 vit 10-15 gram daglig(Vilantae) i 1 år å er ikke plaget me kviser!

prøv dette! hele asia Bruker dette!!

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Jeg sa at jeg skulle legge ved bilder fra min laser behandling, tok litt lengre tid enn forventet. Det blir for mange bilder å legge ut alle (tok bilder 2-3 ganger per dag), så blir rett etter behandling. Hvordan det så ut på det verste og et bilde når jeg var nesten normal igjen (6 dager)

Lyset er ikke optimalt for "fine" bilder, så det ser nok verre ut enn de fleste vil oppfatte.

661817.jpeg

20 min etter behandling

661819.jpeg

På det verste

661818.jpeg

Etter 6 dager.

Kan fortelle litt om opplevelsen,

Dette er min andre behandling. Relativt lik oppfatning av disse. Selve behandlingen tar 15-20 min og koster 270,- (vanlig timepris) hos offentlig hudlege. De tar kun ansikt, ikke bryst og rygg. Hals glemte jeg å spørre om..

Rett etter behandling er du brennende varm i ansiktet, ganske lite behagelig. Dette varer i noen timer. Du blir også veldig stiv i ansiktet (føles iallefall slik) Du får med deg antibiotika, samt to kremer (vaselin etter hva jeg forstår) Den ene er mindre fet, for bruk om dagen.

Denne gangen ble jeg veldig tør, mulig jeg var dårlig til å smøre meg. Men det gjorde at jeg flasset litt, ikke pent. Men heller ikke farlig! =) Antibiotikaen glemte jeg stort sett å ta denne gang som sist. Den skal tas 1 time før eller 2 timer etter mat, morgen og kveld.

Jeg merker at jeg faktisk var veldig fin i huden dagen derpå om morningen (nesten ingen merker), men etter det igjen ble det verre til resultatet ble slik som dere ser på bildet. På kvelden samme dag. Hvorfor det kommer ut som sidde stripene når behandlingen er punkt-vis, vet jeg ikke.

Hvis dere lurer på noe mer, er det bare å si i fra :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som Dalacin virkelig fungerer. Har så å si ikke noe akne igjen etter en ukes kur. For dere som ikke vet hva Dalacin er: et antibiotikum i væskeform som påføres direkte på huden der det befinner seg akne. Det er en markant forskjell bare på en ukes tid – faktisk fungerer dette bedre enn Tetracyclin, noe som er en positiv overraskelse.

(Har vært relativt ofte ute i solen denne uken også (for å være meg), så jeg antar det har med dette å gjøre også.)

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...