Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Personlig erfaring er at kremer hjelper midlertidig, men kvisene kommer alltid tilbake etter en stund. Har nå begynt å ta et kosttilskudd spesielt laget for å motvirke kviser, som visstnok har gitt gode resultater i kliniske tester. Spent på å se hvordan det virker!

selfølgelgi vil kvisene komme tilbake dersom du ikke har en god nok rutine. Hvilke kremer har du prøvd? å bruke en rens fra garnier og en krem fra md formulations vil f.eks ikke fungere ettersom garnier vil ødelegge.

kostilskudd er ofte bra! nattlysolje fungerer for mange. men bare som et tillegg selføglelig. renserutine(m/krem osv selfølgelig) er VIKTIG

jeg vasker ansiktet 2 ganger daglig med ansiktsrens. Var på et kremhelvete i to måneder som involverte vasking, krem og fuktighet to ganger daglig, og det gidder jeg ikke være med på! Så prøver å holde meg til kun rens og tilskuddet nevnt over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rens og krem vil aldri holde akne helt i sjakk når du er i tenårene, av og til vil man merke at man får "tilbakefall". Dette har jo med at hormonene går i bølgedaler i akkurat denne perioden. Som med jenters menstruasjonssyklus.

Det eneste som virkelig gir akne et skikkelig skudd for bauen er antibiotika-kurene som nevnt tidligere, som man får hos legen. Disse bør imidlertid bare tas av personer med alvorlige akneproblemer.

Andre som har middels eller ingen akne bør holde seg til en mild rens, og en lett krem, aller helst hudgel som ikke virker fet på huden og tetter porene. Man må også bare akseptere at man i denne perioden vil en litt urenheter en gang i blandt selv om man følger en strikt rutine.

Det som hjelper aller mest på akne er og blir alder, men kan ramse opp litt som er nevnt tidligere som kan ha god effekt:

Mild Rens+ Fuktighetsgel: Viktig å ikke avslutte rutine selv om resultatet i starten er en forværrelse, dette vil normalt snu etter et kort tid.

Sol: (Trengs ikke mye. I solarium holder dt med 10min i uka. Skal kun tørke akne litt, så det tørker/dør ut)

Tetracyclin Arco ol. preparater: får hos lege og er antibiotisk. Dette bør kun tas dersom man har store plager med akne. Feks. masse i ansikt, på rygg og bryst. (Pillene skal tas med mye drikke og må ikke kombineres med soling)

Basiron: er et preparat som man får reseptfritt på apotek som gel og vask. Gel passer best for personer med enkelte akne de vil fjerne, og skal ikke smøres over store områder. For større områder som feks rygg bør man bruke vasken.

Kosthold: For å redusere akne anbefales det at man reduserer mat og drikke med et stort innhold av sukker. Cola, godteri etc. Hvorvidt dette hjelper er svært individuelt, hos noen feks. er smågodt med mye kunstige farge som hjelper mest å redusere.

Tannhygiene: God tannhygiene har hos noen en god effekt også på huden. God tannhygiene bør man jo uansett tilstrebe.

Kosstilskudd som feks B-vitamin for hud og hår: Dette skal ha liten eller ingen effekt ettersom vitamin B finnes i nesten alt vi spiser, og vi får tilstrekkelig hvis ikke for mye gjennom maten vi spiser. (Unntak; B12 og folat, hvor mangel kan føre til blodmangel).

Endret av davinci745
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Johanne

^veldig mye bra her. Som han sa, selv om du kanskje ikke får plettfri hud ved hjelp av rens+fuktighetskrem, så er det veldig viktig.

Og du som sa du hadde brukt rens + fuktighetskrem daglig, hvilke produkter? de fleste forstår vel at det du kjøper på rema 1000 ikke fungerer.... dessuten er det ofte smart å bruke en skrubb i tilleggg for å få bort døde hudceller.

Selv om dere tror at å ikke bruke fuktighetskrem fungerer, så er det dessverre helt feil. Det fungerer godt i kanskje 1 mnd, fordi kvisene og urenhetene tørker ut. men så! forstår huden at den faktisk MÅ ha fuktighet, og siden du nekter å gi den det - så vil den selføgelig produsere talg. SVÆRT ENKELT Å FORSTÅ.

god rens: varierer veeeeeldig på hvilken hudtype du har. Jeg selv bruker MD Formulations cleanser for sensitive skin(obs denne inneholder glykolsyre så pass opp for solen), men f.eks Decleor Foaming Cleanser fungerer på alle hudtyper. Du merker fort hva som kan fungere for deg, men prøv f.eks å spørre etter tester på et parfymeri eller hudpleieklinikk så det ikke blir så dyrt.

Og som jeg har sagt: ja, det er dyrt med gode produkter. men er det ikke bedre å betale ca 200 kr (rens) + 150 kr(fuktighetskrem) for å få pen hud istedet for en krem her og en rens der fra Garnier til 100 kr til sammen som ikke fungerer engang?

lite tips: internettshopping. litt mindre flaut for gutta og selfølgelig MYE billigere. cheapsmells.com + feelunique.com in my heart.

Lenke til kommentar

Personlig erfaring er at kremer hjelper midlertidig, men kvisene kommer alltid tilbake etter en stund. Har nå begynt å ta et kosttilskudd spesielt laget for å motvirke kviser, som visstnok har gitt gode resultater i kliniske tester. Spent på å se hvordan det virker!

Hvilket kosttilskudd er det du har begynt med?

Lenke til kommentar

Noen forslag til rens?

Crimar: Enkelte er så uheldige at de må igjennom to omganger med roa. Men regner med du har sett god forbedring i disse 5 mnd?

Ja. Sinnsyk forvandling til endel kviser til ingen.

Har vært så og si kvisefri i 2 mnd, men måtte slutte en uke pga jeg ble veldig syk, så hadde en pause i en uke. Fikk da en midt i panna, et på brystet og en på skulderbladet.

Er småredd for at det kommer tilbake når jeg er ferdig midt i mai ca. Nå kjører jeg på igjen med roa og har ikke fått noen nye kviser.

Lenke til kommentar
Gjest Petter

får resept på det i neste uke selv... lurer på det samme. Har hatt 2 kompisser som har gått på det. Han ene ble nesten bra, men det kom tilbake etter noen måneder. Han andre ble helt fin, og har ikke hatt noen tilbakefall siden han slutta.

Lenke til kommentar

Ja, det gjorde hvertfall det på meg.

Det er vell mange andres erfaringer også, det er bare et midlertidig hjelpemiddel.

Men kan godt hende jeg tar feil! Sikkert noen som blir helt kvitt dem av en Tetra kur også.

Snakker bare ut i fra mine erfaringer!

Lenke til kommentar

Fikk nettop resept på Roaccutan.

Til dere som har gått på det, hvor lang tid tar det før dere ser forbedring?

Tok meg rundt 2 måneder før ting ble bedre. Den første måneden var helt jævelig. Aldri vært så ille i trynet før. Etter det så gikk det riktig vei, og i dag har jeg minimalt med kviser. MEN!!! for all del ikke klem elle rør kvisene mens du går på roa. Det kan gi stygge arr. Sjæl så gjorde jeg dette, og endte opp med unødvendig rødhet som jeg endelig 15 måneder etter kurens slutt har klart å få bort takket være emu olje. Emu olje er forøvrig noe jeg varmt vil annbefale hvis du har rødhet/arr i ansiktet. Fungerer ypperlig!

Lenke til kommentar

Lutz: Merket veldig fort forbederinger. Tror jeg så det allerede etter 2 uker.

2 måneder ja. 4 dagen min i dag, merker ingenting av bivirkninger, og har veldig lite i ansiktet nå. Men skyldes nok kanskje mer at jeg har vært ute i solen. Ingen forverringer enda hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...