Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men vist jeg ikke biter på leppen så hovner leppa opp og blir jævelig svær! Det ser jo ikke ut...

Ikke bit, ikke pill, ikke bruk lypsyl eller andre produkter. Jeg har hatt en selv. Den er ikke så "svær" som du trur. Jeg følge jeg gikk med verandaleppe, men spurte en god kompis. Han merka ikke at jeg hadde en i det heletatt. Men jeg "gnagde" litt på den, først da så han den. Det ble liksom mye hvitere og til slutt vulkantopp. La den ligge så tar leppa di seg av den.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest GullPotet

Begynte på p-pillen Diane for en måned siden, og har merket at huden har blitt mye bedre.

Har fortsatt litt kviser, men de jeg har begynner også å forsvinne. Smører Differin på huden noen ganger i uken også :) Føler at begge tingene har funket på meg! Men det negative med p-pillene er at jeg har fått større bryster og fått litt økt appetitt, og av kremen har jeg blitt litt tørr i huden. Men det er jo mye bedre enn å ha kviser.

Men p-piller er ikke akkurat aktuelt for gutter ;)

Lenke til kommentar

Begynte på p-pillen Diane for en måned siden, og har merket at huden har blitt mye bedre.

Har fortsatt litt kviser, men de jeg har begynner også å forsvinne. Smører Differin på huden noen ganger i uken også :) Føler at begge tingene har funket på meg! Men det negative med p-pillene er at jeg har fått større bryster og fått litt økt appetitt, og av kremen har jeg blitt litt tørr i huden. Men det er jo mye bedre enn å ha kviser.

Men p-piller er ikke akkurat aktuelt for gutter ;)

Tror jeg har dysleksi i dag ;)

Liten oppdatering fra min side - Vask og epiduo ved kveld og vask og fuktighetskrem ved morgen holder kvisene mine nesten i sjakk. Sykt digg at det endelig minker :)

Lenke til kommentar

Det jeg gjør er å rense huden med rensekrem både morgen og kveld, samt påføre fuktighets krem. Også tar jeg litt solarium, og sitter i badstu. Siden dette hjelper mot kviser. Men plutselig kan jeg få et tilbake fall, får noen områder med 3-4 kviser...

Men det som plager meg nå er at jeg har masse arr. Veldig kjipt.

Lenke til kommentar

Er nå på isotretinoin-kur, har vel rundt en måned igjen.

Bieffekter jeg har merket er tørr hud på hender og armene(ikke så stor grad), tørr hud i ansiktet, spesielt på leppene, støl i ryggen (ikke hver dag), støl i ledd (sjeldent). Det jeg har merket det mest på er at jeg blir utrolig fort andpusten. Det har dessverre gått utover treningen i alt for stor grad, og jeg gleder meg til å bli ferdig på kuren.

Har også blødd litt neseblod, men det har stoppet opp ganske fort igjen (aldri slik at jeg har våknet i en blodpøl).

Når det kommer til alkohol og isotretinoin, har jeg ikke merket noe som helst. Jeg var noe tvilsom første gangen jeg drakk, men merket ikke noe den gangen, og ikke noe etter det.

Samme gjelder soling. Jeg var en uke i Hurghada, Egypt i januar. Hudlegen anbefalte det ikke, men sa at det ville gå fint om jeg smurte meg inn. Jeg gjorde det, men ikke spesielt mer enn jeg ville gjort ellers. Dette var vel første gangen jeg har vært i "syden" uten å ha blitt solbrent.

Kuren har har hatt god effekt. Nå har jeg ingen kviser, kontra veldig mange før jeg begynte på kuren. Anbefales, men ut i fra det jeg har lest, bør man ikke regne med å være like heldig som meg.

Men. Det som irriterer meg nå er at jeg fikk avslag på søknad om støtte fra NAV. Noen som kan linke til en offentlig side, hvor det står om støtte til Roaccutan/Isotretinoin?

Edit: Dog, kan være brukerfeil med NAV sitt skjema som har gjort at jeg fikk avslag. Skal undersøke dette med NAV-kontoret i dag.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Hei, har ikke lest førstepost. Refererer til mitt svar i denne tråden.

Akne skyldes først og fremst en ubalanse i hormon- nivåene i kroppen! Dette er grunnen til at steroider og p- piller kan føre til akne-utbrudd, samtidig som det kan lindre.

Kosthold

For det første: Kosthold har innvirkning på ditt problem... eller ikke. Mye synsing her, og det er noen forskere som har kommet frem til at det ikke er noen sammenheng mellom kosthold og akne. Andre har kommet frem til at det faktisk er sammenheng. JEG var et levende bevis på at det er sammenheng. Hvis jeg spiste på McDonalds da jeg hadde problemer med kviser, ble jeg helt ødelagt etter to - tre dager. Jeg ble øm, rød og problemet mitt blusset opp. Samme var det med sukkerholdig brus og godteri. De periodene jeg holdt meg HELT vekke fra usunn mat gikk problemet mitt ned, men var allikevel ille. Noen forumbrukere sier at det å spise sunt løser alle dine problemer, fordi det funket for dem. For all del, hvis kosthold er nøkkelen for deg er det supert, men har du store problemer med kviser må det nok mer enn godt kosthold til!

Dessuten, spiser man mat med mye fett i med hendene, for eksempel rennende hamburger, vill dette fettet havne på fingrene. Prøv å holde fingrene vekk fra ansiktet nesten uansett. Hvis du skal "plukke" bør du vaske hendene grundig!

Kremer?

Det anbefales også diverse kremer. Jeg har prøvd dem alle sammen, og merket overhodet ingen forskjell. Igjen; kanskje det hjalp for noen, men de fleste med virkelige problemer vil ikke merke noe. Jeg har et inntrykk av at mange påstår de har problemer med kviser, mens det i virkeligheten dreier seg om to- tre kviser i uka på et ellers rent fjes. Jeg snakker om noe som er verre.

Kremer har en tendens, sammen med tannkrem (gammelt kjerringråd), å tørke ut huden og gjøre det verre på langt sikt. Fuktighetskrem kan være svaret, men mange fuktighetskremer kan også skape kviser. Miksen mellom krem og tørr fuktighetskrem har blitt prøvd av meg, men gav ingen resultater. Jeg har konfrontert legen min, samnt hudlegen, og lest mye litteratur om kviser, og min konklusjon er at kremer generelt ikke hjelper noen ting mot problemer du beskriver. Som sagt; det må ordnes fra innsiden.

Solarium

Solarium kan være med å dempe problemet. Ikke bare gir det en god farge som kan virke visuelt dempe problemet, men hos meg hadde det en tendens til å lette litt på trykket i huden. Anbefales, men vær obs på at det kan gjøre ting verre i lengden. Dette må du finne ut av selv.

Hudpleier

Jeg prøvde hudpleier i en lengre periode. Ikke bare var det skamdyrt, men det gjorde også at huden min ble svært sår, rød og kvisene blusset opp! Det hudlegen gjorde var å først klemme på en "riktig måte", deretter smøre inn trynet i syre (!), for så å lyse meg i ansiktet med "blått lys". Dette skulle visst hjelpe. For min del kom det ingenting positivt ut av det. Huden ble irritert, og siden jeg ble så rød og jævlig var solarium bedre... og latterlig mye billigere.

Rouccutan

Det eneste som noengang fikk mitt problem til å forsvinne, var Rouccutan. Tror dette er tilfellet for de aller fleste som har virkelige problemer med kviser. Noen av bieffektene er at man tørker ut og blør neseblod (pga uttørking i nesa). Medisinen brytes ned på samme plass som alkohol (samme plass i cellene i nyrene), så man kan derfor ikke drikke alkohol under behandlingen. Jeg har hørt om folk som har vært på fylla uten problemer, men jeg var avholds i de 6 månedene jeg undergikk behandling, i tillegg til en måned etterpå. Spesielt leppene tørker ut, så det er greit å smøre seg inn med Vaselin fra dag 1! Når leppene først begynner å sprekke, har de vanskelig for å lege seg pga tørken. Etter en måned merket jeg at jeg begynte å bli kvitt kviser, og da jeg var ferdig var jeg hundre prosent fin. Nå, 2 år etter, har jeg telt 4 kviser siden dengang. Med andre ord ble kviseproblemet mitt eliminert under behandlingen. Noen trenger kanskje en behandling til.

Jeg prøvde også Tetracyclin flere ganger, men hadde liten effekt. Dette er egentlig bare en mild versjon av Rouaccutan, og er mulig å få hos fastlegen.

Jeg snakker om erfaring. Jeg har hatt problemet i mange år. Humøret har mildt sagt hatt sine bølgedaler pga av dette, og jeg har undersøkt MYE info om emnet, ved å prate med fagpersoner, lese tidsskrifter og høre om andres erfaringer.

Tappe blod

Dessuten har jeg hørt noen vage rykter om at det å tappe blod kan hjelpe, ettersom det stimulerer produksjonen av blodlegemer. Om dette stemmer eller ikke har jeg ikke sjans til å svare på, det var omtrent den eneste tingen jeg ikke "rakk å teste" før jeg begynte med Rouaccutan. Noen som har erfaringer rundt dette ?

Til jentene

Sminke kan forverre problemet! Mange jenter dekker over problemet med sminke, som gjør ting verre. Hva som er best: være halvveis plaget av kviser uten sminke vs. ha store problemer og dekke det til skal ikke jeg ta stilling til Dessuten, som nevnt tidligere, kan dere slutte eller begynne med p-piller, det kan i noen tilfeller hjelpe.

Jeg vil også nevne at du burde være forsiktig med å klemme. Det er lett å si, men vanskelig å sette ut i praksis når det verker. Tro meg, jeg vet. Jeg har noen arr etter jeg selv gjorde dette, så helt fin vil aldri huden bli. Men jeg er såpass kjekk uansett, at det veier opp

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Hadde kviser når jeg var rundt 14-18 år.

Husker jeg brukte clearasil, uten NOEN form for resultat. Det er iallefall penger rett ut vinduet.

Så brukte jeg det...uff, nå husker jeg ikke navn her. Iallefall i en tube med en grønn linje på. Det også uten resultat.

Jeg unngikk å smøre for mye drit i ansiktet og heller vaske det godt med mild såpe.

Nå kommer uansett sola som er veldig godt for å bli kvitt kvisene!

Lenke til kommentar

Anbefaler Benzoyl Peroxide gel. Litt vanskelig å få tak i, det er 10% peroxide, noe som er sterkere enn den vanlige basironen.

Funker veldig bra på meg. Fikk kjøpt på qxl og finn for en stund tilbake, vet ikke om det er å få tak i fortsatt.

Den het hvertfall Benzoyl Peroxide Gel 10%, grønn og hvit tube.

Lenke til kommentar
Gjest Johanne

TIl Flinkefreddy. KREMER HJELPER!!!!!!! fuktighetskrem er det absolutt viktigeste når man sliter med akne/kviser generelt. Hvorfor får vi kviser? Fordi huden mangler fuktighet. Altså, den produserer mer talg som gir fuktighet. Som de fleste vet, talg=kviser. For å unngå å produsere mye talg, må huden ha fuktighet. Pass på å bruke gode fuktighetskremer tilpasset DIN hud. Kanskje garnier funker for huden til kompisen din, men den trenger ikke funke på deg. Gode merker er det mange av, selv om prisen kan være dyr. Men husk at det er dyrere å reparere enn å forhindre. Gode merker kan være decleor, md formulations, matis. Gå til hudpleier, ikke lege. Lege bør ALLTID være siste utvei.

jeg har lært svææært mye på www.hildechristina.com og på de siste 6 mnd har jeg gått fra veldig uren hud, til et par kviser... bare sier det.

og husk at vann ikke hjelper, og at såpe i ansiktet gjør til at fuktigheten forsvinner som igjen fører til.... ja, nettopp, talg.

(tenk deg at du tar f.eks rapsolje i et glass sammen med vann. Blander det seg? nei. på samme måte vil ikke vannet ta bort oljen fra ansiktet ditt som kommer når du har fet hud. derfor er det viktig med en rens)

Lenke til kommentar
Gjest johanne

Personlig erfaring er at kremer hjelper midlertidig, men kvisene kommer alltid tilbake etter en stund. Har nå begynt å ta et kosttilskudd spesielt laget for å motvirke kviser, som visstnok har gitt gode resultater i kliniske tester. Spent på å se hvordan det virker!

selfølgelgi vil kvisene komme tilbake dersom du ikke har en god nok rutine. Hvilke kremer har du prøvd? å bruke en rens fra garnier og en krem fra md formulations vil f.eks ikke fungere ettersom garnier vil ødelegge.

kostilskudd er ofte bra! nattlysolje fungerer for mange. men bare som et tillegg selføglelig. renserutine(m/krem osv selfølgelig) er VIKTIG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...