Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Det finnes vel ingen varig rask løsning, men jeg synes ren tea tree olje fungerer bra. Det får du bl.a kjøpt på apoteket. Ellers er en bra varig løsning kostholdsendring. I samfunn der de spiser bare naturlige råvarer finnes det ikke kviser. Ikke en gang i pubertetsalder. Kutt ned på(eller ut) alle ferdigmatvarer og drikke. En kropp i balanse får ikke kviser. Jeg har prøvd alle slags kremer og renseprodukter, vært hos hudpleiere og hudlege, men det eneste som hjalp i det lange løp var å forandre kostholdet.

Mitt kosthold består av:

All slags kjøtt

All slags fisk

Egg

Nøtter(for det meste rå, men noen ganger salte og røstede) og frø

Grønnsaker

Sopp

Urter

Bær

Litt frukt

Kaldpresset olivenolje og kokosfett

Meierismør og noen ganger rømme(men melkeprodukter(særlig melkeprotein) kan noen ganger forårsake kviser)

Rå økologiske kakaoprodukter(økosjokolade.no)

Naturlige søtningsstoffer som stevia og yaconsirup

Jeg drikker bare vann og te...kanskje vin en gang i blant til maten

Tar også et multivitamintilskudd som heter bio balanse, ekstra sinktilskudd og omega 3 og bruker noen ganger chlorella og spirulina. Jeg er også fan av himalaya salt

Dette kostholdet hjelper ikke bare mot kviser. Når kroppen først kommer i balanse blir du kvitt det meste av plager. Jeg ble kvitt migrene, kviser, fotvorter, oppblåsthet, fikk en balansert vekt, mer utbytte av trening(trener styrke to ganger i uka og det fungerer som bare det med dette kostholdet), bedre mental helse og generell velvære:)

Jeg jobber nå som kostholdsveileder så hvis du trenger noen flere tips er det bare å si fra.

"Let thy food be thy medicine" :thumbup:

Endret av altbeans
Lenke til kommentar

Tidligere har jeg brukt Dalacin+Skinoren, og så senere Antibiotika-piller. Pillene er vel det eneste som har hatt en effekt. Ulempen er at man må ta en lang pause, og at antibiotika+sol ikke var veldig bra. Så har hatt en lang pause nå.

Kjøpte basiron med 5% benzoyl peroxide og kjører på denne nå. Tenkte jeg skulle gi den et skikkelig forsøk og følge alt til punkt og prikke.

Om det ikke gir resultater etter noen uker er det tilbake til legen. Men hva kan jeg prøve da?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_ANDREAS

HEI.. VIST DU ER PLAGET AV KVISER. SÅ VETT JEG VA JEG SNAKKER OM.. LESS-

JEG ER GUTT Å SIDEN JEG VAR 11. BEGYNTE EG Å FÅ KVISER. Å FRA 12- SLUTTEN AV 16 ÅRAN VAR DET HELT EKSTREMT. VETT IKKE OM NOEN SELV SOM VAR SÅ ILLE SOM MEG. VAR TETT I TETT. Å STORE.

så fikk jeg hørt at jeg måtte klemme ut kvisene å senere fant jeg ut at det skulle jeg ALDERIG gjort. for fikk masse arr. noen var dyppe og.

har prøvd alt av kvise produkter ingen ting av det funket på meg. vill heller bare si det gjorde det verre. kan hver det kan funke for deg. men det gjorde ikke det for meg verfal.

men nå har jeg begynt å få nesten litt fin hud i gjen, har fått så mye bedre selvfølese. å det er deilg^^

DET JEG GJORDE FOR Å FÅ DI VEKK.:D

1. jeg begynte å trene.:) da forbrener du å forbrener opp mye av di fett stoffene i kroppen som utvikler seg til kviser.

2. ta sularium vett dette høres litt homsete ut vist du er gutt. men fuck det da. bare holl kjeft om det^^ hehe. mene det er for 1. du får en fin brunfarge av det:) men vist du har merket at om sommeren har du kansje litt mindre kviser en vinteren? dette skylder uva. strålinger som tørker ut di stoffene å bakteriene i huden som gir deg kviser. jeg tar det ca 3 ganger i uka. å det hjalp meg MYYYE.

3. så etter jeg har tatt sularium så tar jeg på alluvera gell 98% dette er for å fjerne arr etter alle kvisene oppover årene å det har hjulpet mye.

så smøre jeg og inn med spinol det er en billig krem du får kjøpt på alle dagligvare fretinger. det er en fuktighets krem. det hjelper huden til å reparere seg selv fortere.

jeg vett hva jeg snakker om. så vist du er plagget av dette så vett jeg hvor jævlig det er. så derfor jeg tar meg gid til å skrve dette.

men prøv dette. 2. uker 1 månde å se om det har hjulpet. sier ikke du er kvise fri da. men skal nesten garantere deg det vill hjelpe mye. for allt som jeg gjer som står det. er rein fakta vist du leser runt på nette så sier det seg selv at det burde hjelpe. alle di kremene di prøver å selle til deg er bare piss.

dette anbefales.. vist du er plaget av det. PRØV DET DA :D ^^

Lenke til kommentar
Gjest Guest_....._*

Må si jeg blir litt provosert av noen av disse innleggene..

Fet mat og drikke har ingenting med kviser å gjøre! Det er ikke vitenskaplig bevist noen steder, heller motsatt.. eneste de har kunnet "men bare nesten" si er at alkohol og kviser KAN ha en sammenheng..

Det er 100% hormonbetinget og ingen livsstilsykdom! Dette er en sykdom på lik linje med andre kroniske sykdommer, og det kan for mange være svært vanskelig å leve med det!

Man SKAL ved denne sykdommen være veldig forsiktig med hva man smører inn i ansiktet av forskjellige produkter. Bruk det dere finner på apoteket eller dra til legen og få oppfølging der til dere finner noe som hjelper.

Jeg ventet altfor lenge med å dra til legen. Var aldri plaget med kviser før jeg fikk det i voksen alder. 24 år var jeg da problemet begynte. Nå er jeg 28, og er fortsatt ikke kvitt det.

Jeg gikk på dalacin og skinoren i et halvt år.. virket først, men så kom de tilbake igjen når jeg sluttet med det, og gikk ikke bort når jeg prøvde på nytt med samme kuren..

Har nå fått tetracyclin activia.. hvis dette ikke hjelper så blir ruccotain neste for meg.. jeg skiter i bivirkningene så lenge jeg blir kvitt problemet for godt!

Lenke til kommentar
Roaccutan er "the shit".

Slik jeg opplevde det var det mye jævligere å leve med kviser enn på roaccutan.

Roaccutan er faktisk the shit.

Gikk til hudlegen og fikk Roaccutan med en gang.

Jeg gikk på det selv i ca seks måneder, funket veldig bra. Alle kvisene er borte, men har fortsatt arr pga for sen start på kuren, men det fjernet i alle fall rødheten så det egentlig ikke synes. Etter noen måneder på kuren forsvant mye av kvisene og jeg fikk bedre selvtilitt. Bivirkninger fikk jeg; meget tørre lepper som måtte smøres inn hver time, litt vondt i ryggen og litt tørr ansiktshud.

Men det var helt klart verdt det.

Som sagt over her, kosthold og sånne ting hjelper ikke for å få vekk kviser. Kom deg til hudlegen istedenfor - og gjerne med en gang du får mye kviser.

Lenke til kommentar
Må si jeg blir litt provosert av noen av disse innleggene..

Fet mat og drikke har ingenting med kviser å gjøre! Det er ikke vitenskaplig bevist noen steder, heller motsatt.. eneste de har kunnet "men bare nesten" si er at alkohol og kviser KAN ha en sammenheng..

Det er 100% hormonbetinget og ingen livsstilsykdom! Dette er en sykdom på lik linje med andre kroniske sykdommer, og det kan for mange være svært vanskelig å leve med det!

Man SKAL ved denne sykdommen være veldig forsiktig med hva man smører inn i ansiktet av forskjellige produkter. Bruk det dere finner på apoteket eller dra til legen og få oppfølging der til dere finner noe som hjelper.

Jeg ventet altfor lenge med å dra til legen. Var aldri plaget med kviser før jeg fikk det i voksen alder. 24 år var jeg da problemet begynte. Nå er jeg 28, og er fortsatt ikke kvitt det.

Jeg gikk på dalacin og skinoren i et halvt år.. virket først, men så kom de tilbake igjen når jeg sluttet med det, og gikk ikke bort når jeg prøvde på nytt med samme kuren..

Har nå fått tetracyclin activia.. hvis dette ikke hjelper så blir ruccotain neste for meg.. jeg skiter i bivirkningene så lenge jeg blir kvitt problemet for godt!

Jeg merker i allefall forskjell, var brus og godis fri i 3 mnd, nesten ikke nye kviser. Så var det rett på'n igjenn med world of warcraft, cola og chips og kvisene kom fort som faen.

Lenke til kommentar
Jeg merker i allefall forskjell, var brus og godis fri i 3 mnd, nesten ikke nye kviser. Så var det rett på'n igjenn med world of warcraft, cola og chips og kvisene kom fort som faen.

Jeg heller mer mot at det er den generelle hyigenen som svikter og ikke maten.

Det er ikke slik at jeg det er kun hyigenen har noe og si for kviser (har vaert veldig plaget selv), men kviser oppstär när det produseres for mye talg og porer tettes igjen.

http://www.ung.no/pubertet/1058_Kviser.html

Det produseres bl.a. mange hormoner, og disse hormonene gjør at det produseres ekstra mye talg, spesielt i ansiktet, på skuldre og på øvre del av brystkassen. Du får derfor fetere hud i puberteten. Hvis denne talgen ikke kommer ut på hudens overflate, dannes det en slags propp, en hudorm. Hudormer er små hvite eller sorte prikker. I huden til alle mennesker finnes det bakterier. Hvis bakteriene og talgen "kobles sammen" i hudormen, blir det betennelse. Området blir rødt og ømt, og så får du en kvise.

Ä vaske ansiktet morgen og kveld er dermed ä fortrekke og kan vaere med pä ä forhindre det. I de verste tilfellene som mitt mätte det sterkere lut til og jeg endte pä en roa-kur som ble avsluttet idag. Er spent pä hva som skjer nä. Forhäpentligvis kommer de ikke tilbake, har virkelig likt livet som kvisefri de siste 5 mänedene.

Uansett tilbake til teorien min angäende wow, junk og cola. Min oppfattning var at de gangene jeg slo meg lös med crapmat og drikke var de samme dagene hvor jeg bare slacka. Den daglige vasken ble skippet og fikk därlig med frisk luft. Om dette förer til större sjanse for at porer sperres, enn de dagene jeg tok en dusj om morran og stakk pä skolen, trening og tok en skylling av ansiktet för sengen, kan jeg ikke si sikkert da jeg ikke tok noen seriös forskning pä det. Men jeg fölte at jeg fikk ökt kviseproduksjon etter slacker dagene. Til det gikk ut av kontroll og jeg egentlig fikk kviser hele tiden samme hva.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Enig med Ant1. Der det virker som om noe har skylda, er det egentlig noe annet.

Når jeg er på fylla synes jeg det er verre dagen etter (for å ta et eksempel), men man kan ikke da trekke konklusjonen at alkohol gir meg kviser. Den kvelden blir jo blant annet behandlingen skippet.

Man må heller ikke dra det hygieniske så langt å si at alle som har kviser har det fordi de er uhygieniske (folk har skrevet det her bl a før). Faktisk bør man ikke vaske ansiktet oftere enn to ganger daglig om man har kviser, da det irriterer huden.

Lenke til kommentar

Ant1, det er fullt mulig du har rett :)

Vel nå har jeg prøvd ALT, bortsett fra Roa.

Startet med kremer fra apoteket, senere ble det svakere resept kremer, sterkere og nå bruker jeg en slags veske ( vann) med antibiotika i. Funker heller ikke kjempebra.

Da blir det vel roa, selvom det har sine bivirkninger. Må jeg vente lenge for å få det? Pris? Disse bivirkningene som neseblod og smerter, er det vanlig eller er det kun noen som får de?

Mvh Blaxtro

Lenke til kommentar
Da blir det vel roa, selvom det har sine bivirkninger. Må jeg vente lenge for å få det? Pris? Disse bivirkningene som neseblod og smerter, er det vanlig eller er det kun noen som får de?

Hudlegetime tar sin tid, men når du først er kommet dit kan du få det på dagen (hvis du er gutt). Prisen er ikke avskrekkende, betaler ca. 700 kr for 100 piller. Alt over 1500 kr elns dekker staten 90% av. Bivirkningene kan du lese deg grønn av på nettet. Ta det som det kommer, kanskje det bare blir tørre lepper.

Til dere som har tatt eller tar en roa kur; hvor stor ble deres endelige dose? Min blir ca. 125mg/kg, har vært kvisefri i ca. 4 av mine 7mnd på roa. Er dette bra nok?

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Hudlegetime tar sin tid, men når du først er kommet dit kan du få det på dagen (hvis du er gutt). Prisen er ikke avskrekkende, betaler ca. 700 kr for 100 piller. Alt over 1500 kr elns dekker staten 90% av. Bivirkningene kan du lese deg grønn av på nettet. Ta det som det kommer, kanskje det bare blir tørre lepper.

Til dere som har tatt eller tar en roa kur; hvor stor ble deres endelige dose? Min blir ca. 125mg/kg, har vært kvisefri i ca. 4 av mine 7mnd på roa. Er dette bra nok?

Snakker vi flere mnd for å få seg lege-time eller? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...