Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Faen assa. Er kvisefri i ansiktet. Men de på ryggen og brystet vil ikke bort. Har blitt litt bedre etter jeg begynte med H&S shampoo. Men har fortsatt en del igjen. Noen tips til å få de bort?

Roaccutan.

 

Min erfaring med disse magiske tablettene:

Jeg hadde MASSE kviser både på rygg og bryst + bittelitt i ansiktet, hovedsaklig rundt nesen. Tok et par år før jeg i en alder av 23 innså at dette gikk ikke bort med tiden. Fikk da Roaccutan, og det fungerte som følger:

  1. Etter 10 dager, ca dobling av antall kviser i fjeset.
  2. Etter ca 20 dager, ikke en eneste kvise igjen i fjeset.
  3. Etter ca 1,5 måned begynte jeg å se klar bedring på rygg/bryst.
  4. Nå når jeg er ferdig, etter litt over 5 måneder (400tabl), er jeg 100% fri for kviser. Ryggen og brystet ser helt smooth ut fra 1 meters avstand, men ser en nærmere kan en se bittelitt rødlige ujevnheter i huden, men det er helt uproblematisk og ikke noe noen ville lagt merke til. Antagelig bilr det også bedre etter hvert.

Etter 20 dager med Roacuttan hadde det altså tatt totalt knekken på kvisene - det har ikke poppet frem en eneste siden da!

 

Av bivirkninger merket jeg kun tørr hud i deler av ansiktet (spesielt hake), tørre lepper(!!), noen ganger tørr hud på oversiden av hendene, og i en liten periode svidde jeg litt i øynene og ble nærmest "blendet" av dagslys/pc-skjermer - ikke noe stort problem, og kunne sikkert blitt løst ved å bruke øyeveske, eller redusert den daglige dosen fra 3 til 2 tabeletter. Alt i alt var ikke bivirkningene særlig problematisk. Det tørre leppene var faktisk mest plagsomt.

 

Tusen takk for dette innlegget. Dte gav meg virkelig håp:P Er på dag 4 av Isotretinoin.

 

Et spm. til deg: Merket du noengang at kvisene spesielt på overkroppen klødde? Kløen kommer ofte om kvelden for meg.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et spm. til deg: Merket du noengang at kvisene spesielt på overkroppen klødde? Kløen kommer ofte om kvelden for meg.

 

På meg klør de veldig, går forresten på tetra. Er ofte etter jeg har dusjet og når det er tørt de klør.

 

Forresten, har fått veldig mye luft i magen i den tiden jeg har gått på tetra. Egentlig bare fett. Digger å gå og prompe på kompisa!

Endret av Tozva
Lenke til kommentar
Et spm. til deg: Merket du noengang at kvisene spesielt på overkroppen klødde? Kløen kommer ofte om kvelden for meg.

 

På meg klør de veldig, går forresten på tetra. Er ofte etter jeg har dusjet og når det er tørt de klør.

 

Forresten, har fått veldig mye luft i magen i den tiden jeg har gått på tetra. Egentlig bare fett. Digger å gå og prompe på kompisa!

 

Haha, husker jeg hadde vanvittig vondt i magen den andre uka på tetra, heldigvis noe som gikk over... Men er jo på roa nå da :p

Lenke til kommentar

Har vært så heldig og aldri ha noe stort problem med kviser, helt til i fjor høst da jeg fikk en del små kviser rundt munn og på kinnene. Var hos legen for noen uker siden og fikk resept på Differin, men har ventet med å bruke det til nå grunnet russetiden hvor jeg har tatt en del sol for å holde det i sjakk.

 

Det jeg lurer på er om det er behov for å bruke noe annet produkt på dagtid(?), siden differin skal smøres på før sengetid og kun brukes på natten mens man sover(etter det jeg har forstått).

Lenke til kommentar
Har vært så heldig og aldri ha noe stort problem med kviser, helt til i fjor høst da jeg fikk en del små kviser rundt munn og på kinnene. Var hos legen for noen uker siden og fikk resept på Differin, men har ventet med å bruke det til nå grunnet russetiden hvor jeg har tatt en del sol for å holde det i sjakk.

 

Det jeg lurer på er om det er behov for å bruke noe annet produkt på dagtid(?), siden differin skal smøres på før sengetid og kun brukes på natten mens man sover(etter det jeg har forstått).

 

Du kan kombinere det med basiron som brukes 1-3 ganger daglig.

Lenke til kommentar

Sikkert endel som har skrevet om egne erfaringer og kurer før, men tenkte jeg og kunne dele mine egne erfaringer :)

Jeg har tidligere hatt STORE problem med kviser i ansikt og på rygg/bryst, men er nå helt kvisefri(med unntak av litt uren hud rundt nesa). Jeg gikk først ett par år uten noe form for behandling(ca 13-14 års alderen, er nå 16). Dette førte til at kvisene nærmest fikk utvikle seg fritt, og jeg så helt jævlig ut :p

Etterhvert gikk jeg til legen og fikk høre hvilke kurer jeg burde bruke. Min erfaring er at legene alltid anbefaler den "mildeste" kuren først, noe som nesten alltid ikke vil ha noen effekt viss kviseproblemet er stort. Det er helt klart best å begynne med en hardcore-kvisekur fra begynnelsen viss problemet er stort.

Viss jeg ikke husker helt feil begynte jeg med Basiron, deretter Differin. Ingen av delene hadde noe som helst virkning i det hele tatt! Jeg måtte mange ganger til legen før jeg fikk skrevet ut noe som heter Dalacin. Det fungerte heller ikke for meg.

Etter nye legebesøk fikk jeg begynne på noen antibiotika-tabletter. Disse hadde en viss effekt i starten, men kvisene kom etterhvert tilbake for fullt. Så jeg måtte selvfølgelig til legen igjen og prøve å få mast meg til henvisning hos hudlegen. Siden ingen av de tidligere kurene hadde fungert fikk jeg time hos hudlegen. Her i Sogndal er det ofte mange måndeder venting, men jeg var heldig og kom meg dit etter bare noen uker. På det tidspunktet hadde jeg faktisk nesten gitt opp håpet om å bli kvisefri igjen. :p Men av hudlegen fikk jeg utskrevet Roaccutan, og dette hadde utrolig effekt. Kvisene gikk bort etter kort tid, men jeg måtte fullføre behandlingen på 500 tabletter for å sikre meg mot tilbakefall. Jeg fikk endel bivirkninger med Roaccutan, som ekstremt tørre lepper og tørr hud, men det er definitivt vært det! Nå 7 måneder etter fullført behandling har jeg ikke fått tilbakefall, og huden min er helt kvisefri. :D

En og annen kvise kommer nå og da, men da lokalbehandler jeg bare med Dalacin(hadde endel igjen :p ). Dalacin har faktisk veldig god effekt nå når jeg ikke har problem med kviser lenger.

 

Så mitt tips er å mase på fastlegen om å få resept på f.eks Dalacin tidlig, før kvisene slår seg skikkelig ned i trynet ditt. ;) Eventuelt be om henvisning til hudlege tidlig, for behandling med Roaccutan fungerer faktisk ekstremt bra.

Lenke til kommentar
Burde jeg skaffe en referanse til en annen hudlege som kan gi meg roacutan så jeg blir ferdig med hele møkka?

Han jeg bruker nå vil ikke gi meg noe annet enn det jeg går på..

 

Ja, jeg ser ingen grunn til å ikke bruke Roaccutan. Det gir(ga hvertfall ikke meg) verre bivirkninger enn tørrhet, noe som høres ut som du allerede har fra den kuren du går på nå. Roaccutan er så effektivt at man nesten ikke tror det engang, og jeg anbefaler det på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Heihei!

 

Vil veldig gjerne ha svar på min "story"..

 

Er 18 år og har hatt et kviseproblem i vel 2 år.

Starter som mange andre her med basiron og var innom legen tre ganger og fikk forskjellige resepter på ting som ikke fungerte. dalacin bla.

 

Ba deretter om henvisning til hudlege og har nå brukt han i et år. Har aldri hatt STORE problemer med kviser men såpass mye at jeg blir virkelig psykisk satt ned av det og bla passer meg for å ikke være i mye lys fordi det kommer tydeligere frem. Det har ført til at jeg også har holdt meg mer unna jenter.

 

Jeg har brukt noe dekkrem over for å skjule litt, men jeg er fortsatt psykisk plaget av det. Jeg har nå gått i 9 mnd ca på noe som heter Ery-Max, det er en antibiotika som har i det minste holdt kvisene i sjakk og sørget for at jeg ikke har de villeste utbruddene. sammen med dette har jeg brukt aberela på kvelden.

Men det jeg sliter med nå er at jeg må nå og har brukt fuktighetskrem i ansiktet pga at huden blit tørr pga kremene. Hvis jeg tar en dusj og går uten fuktighetskrem nå så ser man at det blir dannet løs hud rundt om munnen og i pannen.

MEN når jeg bruker fuktighetskremen ser jeg seriøst SVETT ut i ansiktet, og det setter meg enda mer ned. Jeg tror kanskje jeg har et problem med svette i ansiktet sånn generelt for ved den minste anstrengelse kan jeg svette skikkelig i panna og rundt munnen, men har en misstanke om at dette kommer pga fuktighetskremen. SÅ HVA GJØR JEG?!? faen jeg hater å ha dårlig hud..

 

Burde jeg skaffe en referanse til en annen hudlege som kan gi meg roacutan så jeg blir ferdig med hele møkka?

Han jeg bruker nå vil ikke gi meg noe annet enn det jeg går på..

 

Jeg ville prøvd å byttet fuktighetskrem til en som var mindre fet. Det som også kan være en fordel, er å vente litt før du tar på kremen. Hvis du har hatt en varm dusj, så vil kroppen/huden være veldig varm. Derfor kan det være greit å vente litt før du tar på, kjøle litt ned. Jeg merker iallefall selv hvis jeg tar på krem med en gang, blir jeg bare svett.

 

Ellers tror jeg at jeg ville prøvd å få en tetra og differin kur. Det høres ikke ut som at du har et så stort problem at roa vil være nødvendig. Ta en tur til hudlegen og be om vurdering på å endre til tetra og differin. Prøv å ha en dialog med legen, ikke bare ta alt h*n sier for god fisk. Det er veldig få leger, selv hudleger, som faktisk har GOD kunnskap/erfaring med kviser og behandling av dette.

 

@SogndalRep

Selv om det er gøy å bli kvitt kviser i denne forfengelige verdenen vi lever i. Så vil jeg ikke si at roa er svaret til alle. De som sliter med tenåring/urenhud-kviser er det ingen grunn til at skal gå på roa. Kanskje holder det å øke rensligheten.

 

Jeg ville ikke gått på roa hvis jeg ikke hatt det problemet jeg hadde. Det er over 3 år siden jeg var ferdig med roa kuren min, og jeg må fremdeles smøre meg på både hender, leppene og på ansiktet daglig. Huden min har blitt mye mer fintfølende. Skulle gjerne vært uten..

Lenke til kommentar
@SogndalRep

Selv om det er gøy å bli kvitt kviser i denne forfengelige verdenen vi lever i. Så vil jeg ikke si at roa er svaret til alle. De som sliter med tenåring/urenhud-kviser er det ingen grunn til at skal gå på roa. Kanskje holder det å øke rensligheten.

 

Jeg ville ikke gått på roa hvis jeg ikke hatt det problemet jeg hadde. Det er over 3 år siden jeg var ferdig med roa kuren min, og jeg må fremdeles smøre meg på både hender, leppene og på ansiktet daglig. Huden min har blitt mye mer fintfølende. Skulle gjerne vært uten..

 

Det er ikke min erfaring.

Og når antibiotika kun holder kvisene i sjakk, og ikke fjerner problemene, er vel neste skritt Roaccutan? Da han og blir psykisk nedsatt, mener nå jeg det er bedre med litt tørr hud.

 

Roaccutan er definitivt ikke svaret til alle, men viss man har vært innom antibiotika uten virkning vil jeg si at Roaccutan er neste skritt..

Lenke til kommentar

går på tetrakur. er ikke ferdig engang, men jeg har blitt verre nå.

virker som jeg er blitt immun mot antibiotika.

(siste uken)

 

satser på å bli så jævlig nå at når jeg skal til hudlegen i neste måned så blir det roaccutan.

dette er den 4 tetracuren. prøvd tetracycal, tetracyclin, differin, basiron, h&S shampoo, Avene ansiktskrem, prøvd zink tabletter, (holdt på med i 2 uker) prøvd Vichy hudserie (alt)

har prøvd kosthold, 0 snop i 3 måneder, 100% like mye kviser som å hive nedpå alt snop du klarer til du spyr, før du tar enda mer. ( har et Ganske bra kosthold, da jeg har six pack og prøver å få det nederste fettet helt fjernet og fullt markert.)

den 4 tetrakuren, lik som de andre: gikk i 3 måneder, ganske fin, 1 måned uten, helvete bryter løs, på igjen (snakket med hudlegen) liten eller ingen effekt.

er alltid fin siste gangen jeg er hos hudlegen, fordi da er kuren AKKURAT ferdig.

så har det gått 2 måneder før det er fullt tilbakefall og bestilt ny time, vente ca 2 måneder ventetid for å komme inn.

har også prøvd solarium, Damping av porene,

2 siste dagene har jeg begynt på kreatin og Whey tech design protein.

virkingen er, for å si det sånn. vil du ha kviser så løp og kjøp.

men jeg driter i det. for nå begynner jeg å bli ganske jævlig. og jeg satser på Roaccur AKA mirakelkur. naboen min fikk det, fra monster til hunk på 2måneder. + de fleste anbefaler det.

er noe dritt. er straks 17, har slitt med det siden 13-14 års alderen, og min far var kvisetryne til han var godt over 22.

 

til de som lurer brukte jeg ikke alle tingene samtidig

Lenke til kommentar

Hei! Lurte på om det er flere her inne som har gode erfaringer med acne.org sin behandling. Dvs. benzoyl peroxide 2,5 %. Holder nå på med differin + dalacin, men føler bare dalacinen kødder det til og har virkelig bare sett forverring etter at jeg sluttet med tetracyclin og den fucka helt opp magen min så har lite lyst på en tredje tetracyclinkur.

 

 

Så alternativene nå er. forsette med differin + dalacin som ikke fungerer prøve meg med benzoxyl peroxide, eventuelt i kombinasjon med differin. Ellers så skal jeg gå til en hudlege snart, men tror nok jeg venter til høsten, hvor jeg eventuelt vil vurdere roaccutan.

 

 

Men hva tror dere? Er faktisk litt keen på å slutte med dalacin i allefall, og bruke benzoyl peroxide. Noen som har erfaringer med behandlingen på acne.org?

Lenke til kommentar
Sogndalrep:::: Er du kvitt alle bivirkningen? Type tørrhud, lepper, hodepine, lett sliten osv?

 

Ja, jeg har ingen bivirkninger lenger nå :)

Det eneste er at huden min muligens har blitt enda mer ømfintlig for sol enn før. Greide faktisk å bli lett solbrent nå nylig.

Vet dog ikke om dette har sammenheng med kuren, da jeg veldig enkelt har blitt solbrent før.

Lenke til kommentar

Hei, har nå gått ferdig en kur på 3 måneder på tetralsyl og en annen krem jeg smurte på, og kan si at jeg har fått tilbake så og si alle kviser, hooary, knall å være snart 20 med kviser:) mitt neste steg nå er å drikke masse vann, IKKE NOE sjokolade, Bade en del(saltvann hjelper) og prøver å faktisk sole meg:) så får vi se om det hjelper i løpet av sommern!

 

 

Hvis ikke det fungerer heller, så er det bare å leve med, til det går bort!

Lenke til kommentar
Hei, har nå gått ferdig en kur på 3 måneder på tetralsyl og en annen krem jeg smurte på, og kan si at jeg har fått tilbake så og si alle kviser, hooary, knall å være snart 20 med kviser:) mitt neste steg nå er å drikke masse vann, IKKE NOE sjokolade, Bade en del(saltvann hjelper) og prøver å faktisk sole meg:) så får vi se om det hjelper i løpet av sommern!

 

 

Hvis ikke det fungerer heller, så er det bare å leve med, til det går bort!

 

Kan jeg anbefale at du skaffer deg en ansiktsvask og fuktighetskrem mot uren hud.

 

Du vil nok merke forskjell ja hvis du gjennomfører de tiltakene. Spesielt det med å sole deg! Sol deg så mye du kan! ;)

Prøv å spis så sunt som mulig. Hold deg unna godteri/sjokolade etc. Ikke stress for mye. Prøv å ha så avlsappet hverdag som mulig. Og bytt ut cola/juice med vann.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at han merker spesielt forskjell. Jeg kan pakke innpå med godteri uten å i det heletatt se forskjellen. Har gått på Tetracyclin, men ble ikke kvitt kvisene av det. Har nå startet opp en sink kur, får se om det fungerer :) 50mg/dagen i startperioden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...