Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

En måned inni min Roaccutan kur og det verste jeg har merket er litt tørr hud og ekstra tørre lepper. Når det gjelder deperesjon har jeg heller opplevd det motsatte i og med at det er utrolig kjekt å bli kvitt kviser. Det eneste jeg har å deppe over er at jeg ikke startet tidligere, men selvfølgelig er dette avhengig av person. Men jeg vil tro normalt oppegående personer klarer å se fordelene ved å bli kvitt kvisene isteden for å deppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går på tetra nå, og merker stor forskjell. Får bare noen få kviser innimellom. Men hva er det beste å gjøre når de er modne? Stikke hull på de, og skvise ut guffet inni. Og deretter smøre på krem? Eller hva er det beste for å få de fort bort, når de liksom er åpne og såre. Har Basiron og Aberela som krem. Men syntest det egentlig blir bare værre når jeg smører på med det.

Lenke til kommentar
Går på tetra nå, og merker stor forskjell. Får bare noen få kviser innimellom. Men hva er det beste å gjøre når de er modne? Stikke hull på de, og skvise ut guffet inni. Og deretter smøre på krem? Eller hva er det beste for å få de fort bort, når de liksom er åpne og såre. Har Basiron og Aberela som krem. Men syntest det egentlig blir bare værre når jeg smører på med det.

 

Ikke klem for mye, da kommer det arr ! Ta deg en dusj, og klem de ut når det blir fuktig luft på badet. Da åpnes porene, og i de fleste tilfeller er det lettere å få ut den "hvite guffa". Ikke klem eller plukk mer hvis den hvite guffa er ute, kvisene forsvinner innen en uke etterpå uansett. Jeg har aldri hatt troen på kremer, faktisk vil jeg si det virker mot sin hensikt. Det kan irritere huden, og lage grobunn til flere kviser. Jeg opplevde at jeg ble rød og sår av kremer (f.eks en spritliknende krem jeg fikk av legen i millitæret). Ser ikke akkurat bedre ut på bilder når man er kjemperød.

 

Hvis det ikke hjelper med tetra første gangen, anbefaler jeg å begynne på rouaccutane asap. Jo før jo bedre! Slå meg hvis jeg tar feil, men funker ikke tetra dårligere andre gangen enn første ?

Lenke til kommentar
Jess, nå er det endelig litt sol ute noe som er fantastisk deilig og bra for huden. Nå har jeg jammen prøvd det aller meste og til høst tenker jeg å ta turen til hudlege, føler ikke det er så mye vits nå da jeg allerede bruker differin + dalacin. Sommeren er heller ingen tid for Roaccutan.

 

Uansett, jeg skal tjenestegjøre i militæret i Nord-Norge etter ferien, og regner med det kommer til å bli bitende kaldt til tider. Er det i det hele tatt mulig å bruke roaccutan i en slik situasjon, med mye fysisk hardkjør og mye kulde (tenker da spesielt på tørre lepper)?

 

 

Håper disse forbannede kvisene snart gir seg : D !

 

Er selv i en fysisk krevende militærtjeneste i Nord-Norge nå og går på Roaccutan. Går helt fint så lenge du husker på å ta med deg leppepomade og fuktighetskrem på øvelse. ;)

Lenke til kommentar
Går på tetra nå, og merker stor forskjell. Får bare noen få kviser innimellom. Men hva er det beste å gjøre når de er modne? Stikke hull på de, og skvise ut guffet inni. Og deretter smøre på krem? Eller hva er det beste for å få de fort bort, når de liksom er åpne og såre. Har Basiron og Aberela som krem. Men syntest det egentlig blir bare værre når jeg smører på med det.

 

Ikke klem for mye, da kommer det arr ! Ta deg en dusj, og klem de ut når det blir fuktig luft på badet. Da åpnes porene, og i de fleste tilfeller er det lettere å få ut den "hvite guffa". Ikke klem eller plukk mer hvis den hvite guffa er ute, kvisene forsvinner innen en uke etterpå uansett. Jeg har aldri hatt troen på kremer, faktisk vil jeg si det virker mot sin hensikt. Det kan irritere huden, og lage grobunn til flere kviser. Jeg opplevde at jeg ble rød og sår av kremer (f.eks en spritliknende krem jeg fikk av legen i millitæret). Ser ikke akkurat bedre ut på bilder når man er kjemperød.

 

Hvis det ikke hjelper med tetra første gangen, anbefaler jeg å begynne på rouaccutane asap. Jo før jo bedre! Slå meg hvis jeg tar feil, men funker ikke tetra dårligere andre gangen enn første ?

 

Klemme gjør du kun på mindre kviser og hudormer. Men er det noen mega elementer, så vil du få arr uansett om du klemmer eller ikke. Bare ikke klem for tidlig, da blir det bare værre. Vent til den er klar og gul og sexehh!

 

Når det gjelder kremer, så skal de irritere huden. De gjør at du ikke får så tykt fettlag på huden som ofte er årsaken til at kvisene kommer, acnen detter på en måte bare ut i steden for å bli holdt igjen av fettlaget og gro seg fast (dette er kun en illustrasjon av funksjonen, du kan ikke se kvisene dette fra huden din... :p) Men selvfølgelig. Alt med måte, er du huden veldig irritert, må du selvfølgene stoppe/ta pause.

Lenke til kommentar
[...]

For å få sterkest mulig kur, så klager man mest mulig. Er det "gale" nok, vil legen sannsynligvis gi deg tetracycliner og differin eller annet å smøre på. Dersom det ikke er så gale, vil du nok få en eller annen form for krem å smøre på.

Dersom tetracycliner ikke hjelper, kan du be om å få henvisning til hudlege. Dersom du vil ha roaccutan (isotretinoin), hjelper det å hinte til at det er en grunn til at du oppsøker hudlege (svakere preparater kan man få hos vanlige leger)

 

Selv gikk jeg "hele stigen" med preparater før jeg begynte på Roaccutan, som jeg går på nå. Dette fungerer veldig bra! Var innom de fleste kremer og to ganger innom tetracyclin (som virket godt, men etter kuren fikk jeg tilbakefall). Hvilke preparater man får, avhenger selvsagt av hvilken lege man snakker med, men det hjelper å pushe på dersom man ønsker sterke midler.

 

Husk: Det tar tid å bli kvitt kvisene. Det vil ta en til to måneder normalt før man ser en reell forskjell.

Men kan en vanlig lege gi ut roaccutan, eller må jeg til hudspesialist? Kan fake på meg at jeg syntes at det er et stort problem, får se om det funker. Hørt masse positivt om roaccutan og egentlig det jeg har mest lyst på. Er det for lite å ha rundt 10-15 kviser i ansiktet for å få det uskrevet?

 

Fikk time neste onsdag forresten, here we go! :D

Endret av TheClown
Lenke til kommentar

Fastlegen kan nå gi roa kur, men du vil uansett få tetra og trolig bli sendt til hudlege hvis du trenger roa da legene ikke er helt konfortable med å gi dette ut pga bivirkninger og dårlig kunnskap.

 

Hvis du ikke har et problem, ville jeg ikke prøvd å fått meg ROA. Det har mange bivirkninger, jeg hadde ikke gått på det hadde jeg ikke faktisk hatt behov.. Start med tetra, kanskje prøv å få differin også, se hvordan det hjelper.

Lenke til kommentar
Klemme gjør du kun på mindre kviser og hudormer. Men er det noen mega elementer, så vil du få arr uansett om du klemmer eller ikke. Bare ikke klem for tidlig, da blir det bare værre. Vent til den er klar og gul og sexehh!

 

Når det gjelder kremer, så skal de irritere huden. De gjør at du ikke får så tykt fettlag på huden som ofte er årsaken til at kvisene kommer, acnen detter på en måte bare ut i steden for å bli holdt igjen av fettlaget og gro seg fast (dette er kun en illustrasjon av funksjonen, du kan ikke se kvisene dette fra huden din... :p) Men selvfølgelig. Alt med måte, er du huden veldig irritert, må du selvfølgene stoppe/ta pause.

 

Ifølge hudlegen min og mine egne erfaringer (mange, mange år ), vil kroppen da produsere mer talg (det fettlaget du snakker om). Da klogger det seg mer opp uansett, og man gjør vondt verre.

 

Spark meg hvis jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på følgende;

generelt sett fungerer ikke kvisekremer på noen, fordi kviser blir dannet under huden. Ingen kremer, det være seg kvisekremer, antirynkekremer etc, har ingen eller svært liten mulighet til å komme inn i huden. Det rouaccutan gjør, er at det setter ned talgproduksjonen i kroppen. Derfor tørker man inn mange steder, f.eks på leppene. Hvis noen har hatt god tilbakegang i problemet sitt ved hjelp av krem, og kun krem, så er det supert om dere skriver tilbake !

Lenke til kommentar
Fastlegen kan nå gi roa kur, men du vil uansett få tetra og trolig bli sendt til hudlege hvis du trenger roa da legene ikke er helt konfortable med å gi dette ut pga bivirkninger og dårlig kunnskap.

 

Hvis du ikke har et problem, ville jeg ikke prøvd å fått meg ROA. Det har mange bivirkninger, jeg hadde ikke gått på det hadde jeg ikke faktisk hatt behov.. Start med tetra, kanskje prøv å få differin også, se hvordan det hjelper.

Fastlegen kan ikke gi Roaccutan ut til folk, det er kun hudleger. I såfall må den regelen ha kommet i 2009.

Lenke til kommentar
Men kan en vanlig lege gi ut roaccutan, eller må jeg til hudspesialist? Kan fake på meg at jeg syntes at det er et stort problem, får se om det funker. Hørt masse positivt om roaccutan og egentlig det jeg har mest lyst på. Er det for lite å ha rundt 10-15 kviser i ansiktet for å få det uskrevet?

 

Fikk time neste onsdag forresten, here we go! :D

 

Det er på ingen måte nødvendig for deg å kjøre på med en roaccutan-kur om kvisene du har ikke er store, røde, vonde kviser som forblir lenge i ansiktet. Greit at kviser ikke er kult, men det er normalt...

Jeg unner det forresten ikke konstant tørrhet på leppene i 6mnd heller :)

 

Og så må jeg legge til at du kommer langt med tetra og differin!

Lenke til kommentar

skulle til å ta kvelden , og si natta til min helt ekte bror. jeg er 16 han er 15.

jeg går på tetra kur og differin, han ingenting. så han i bar overkropp, og han har mye mer kviser på ryggen og skuldrene enn det jeg har, men ikke en PRIKK! i ansiktet. så ble ganske overrasket av å se at han har alle kvisene på ryggen.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Uansett, jeg skal tjenestegjøre i militæret i Nord-Norge etter ferien, og regner med det kommer til å bli bitende kaldt til tider. Er det i det hele tatt mulig å bruke roaccutan i en slik situasjon, med mye fysisk hardkjør og mye kulde (tenker da spesielt på tørre lepper)?

Håper disse forbannede kvisene snart gir seg : D !

 

Det du gjør er å Hendvende deg til militærlegen, som videre vil henvende deg til hudlege(ventetid på 3mnd for meg). H*n vurderer videre om trenger en roaccutan-kur. Det positive erat du får dekket alle utgifter til hudlege og selve kuren mens du er i militæret ;) Det andre er at det kanskje etter min mening er lettere å gå på kuren i militæret. Her er du på et ganske innestengt sted og kan gi litt mer faen i hvordan du ser ut mtp tørrhet, utbrudd i starten osv. Det skal også nevnes at hvis hudlegen mener du skal ha roaccutan er dette et legemiddel som gjør at militæret må tilpasse din tjeneste etter hvordan du kan bidra. Får du muskelsmerter kan du kansje ikke være med på alle øvelser osv. Roaccutan er ikke noe man tar fordi man føler for det, det er noe man tar fordi man har et stort problem, og dermed må militæret tilpasse seg dette.

 

En måned inni min Roaccutan kur og det verste jeg har merket er litt tørr hud og ekstra tørre lepper. Når det gjelder deperesjon har jeg heller opplevd det motsatte i og med at det er utrolig kjekt å bli kvitt kviser. Det eneste jeg har å deppe over er at jeg ikke startet tidligere, men selvfølgelig er dette avhengig av person. Men jeg vil tro normalt oppegående personer klarer å se fordelene ved å bli kvitt kvisene isteden for å deppe.

 

Helt enig! Er både kjempeglad og en måned ut i kuren selv. Føler også at jeg ikke har noen plagsomme bivirkninger i dethele tatt. Er litt tørr, men holder det ganske bra i sjakk ved å påføre et bra lag med aderma exomega i ansiktet før jeg legger meg. har også blødd neseblod 3-4 ganger, og er ofte litt "tung" i hodet. Men det skal store fysiske smerter til før de overgår den psykiske påkjenningen det er å ha kviser!

 

Mamma og pappa vil at jeg skal dra til legen og skjekke kvisene mine. Jeg har en del (rundt 10 stykker), men syntes ikke det er så ille selv.

 

Bare si at du har et problem med kviser, legen er fult klar over at reseptfrie midler ikke funker på kviser. Du vil da sannsyneligvis få utskrevet tetracylen og diffein, noe du bør gi et forsøk. Funker ikke dette, blir du sannsyneligvis sent videre til hudlege. Eneste tingen som er sikkert er at det er bedre å dra til legen nå og prøve å få bukt med problemet, istedenfor å slite med dt i mange år ;)

 

Går på tetra nå, og merker stor forskjell. Får bare

Hvis det ikke hjelper med tetra første gangen, anbefaler jeg å begynne på rouaccutane asap. Jo før jo bedre! Slå meg hvis jeg tar feil, men funker ikke tetra dårligere andre gangen enn første ?

 

Siden det er et antibiotikum blir man jo mer og mer imun mot det...

 

Jeg unner det forresten ikke konstant tørrhet på leppene i 6mnd heller :)

 

Er man skikkelig plaget med kviser er det meste akseptabelt i 6mnd. Men på en annen side er kanskje ikke roaccutan medisinen for deg hvis du er usikker. Det er noe man bør ha satt seg inn i på egenhånd før man begynner på det. Er mange hudleger som nok ikke opplyser nok om bivirkninger + at du vil være mer rustet for en kur.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Hører mye snakk om differin kombinert med tetra? Har selv fått resept på tetracycling og Aberela. Hva hjelper differin for?

 

Differin er en resept belagt krem med a-vitaminsyre (som bla hjelper mot rødheten i arr) og forsterker effekten av tetra. Sterke greier, iallefall i etter Norsk målestokk :p

Lenke til kommentar
Hører mye snakk om differin kombinert med tetra? Har selv fått resept på tetracycling og Aberela. Hva hjelper differin for?

 

Differin er en resept belagt krem med a-vitaminsyre (som bla hjelper mot rødheten i arr) og forsterker effekten av tetra. Sterke greier, iallefall i etter Norsk målestokk :p

 

 

jeg har hatt differin i flere måneder. hadde sinnsykt mange arr for 2 måneder siden . etter at jeg klasket på med differin og brukt det en stund, så sa hudlegen neste gang at han aldri hadde sett noen som har blitt kvitt arr så fort :p

syns effekten minker jo lengre du går på det =/

Lenke til kommentar

ok folkens. Konfirmasjon til min bror imorgen, og vil skjule arrene/rødhet mest mulig, uten bruk av pudder, brunkrem, dekkstift.

er det noe som virker dempende? f.eks hvitheten i basiron skjuler jo ganske mye. men det har jeg ikke.

Aloe vera?, spenol? anyone :p

Endret av dan882
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...