Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått på Tetracyclin Arco i tre uker. Doktoren anbefalte at jeg skulle ta to kapsler til dagen i to uker, og deretter en kapsel hver dag i to måneder. Etter de to ukene med to kapsler hver dag så jeg rimelig grei ut, men nå som jeg har gått over til en hver dag begynner kvisene å komme tilbake. Er dette normalt? Burde jeg være litt mer tålmodig? Når vil kvisene forsvinne? :(

 

Edit: Jeg får ikke så mange nye kviser, men jeg har noen svære som aldri forsvinner.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er der du bor, men her har vi et helsetilbud for ungdom hver tirsdag (tror jeg) hvor ungdom kan besøke en lege eller helsesøster helt gratis. Det jeg gjorde var å stikke innom, forklare problemet mitt til en lege og etter å ha fått tilatelse av han kjøpte jeg 200 kapsler på apoteket. Veldig greit.

Lenke til kommentar
Jeg har nå gått på Tetracyclin Arco i tre uker. Doktoren anbefalte at jeg skulle ta to kapsler til dagen i to uker, og deretter en kapsel hver dag i to måneder. Etter de to ukene med to kapsler hver dag så jeg rimelig grei ut, men nå som jeg har gått over til en hver dag begynner kvisene å komme tilbake. Er dette normalt? Burde jeg være litt mer tålmodig? Når vil kvisene forsvinne? :(

 

Edit: Jeg får ikke så mange nye kviser, men jeg har noen svære som aldri forsvinner.

 

 

Tviler på at du vil bli kvitt kvisene med Tetracyclin. Tetracyclin kan fjerne kvisene mens du går på kuren. Men vil komme tilbake når du slutter eller tar pause.

 

Selvfølgelig kan det være forskjellig fra person til person. Men tror det er sånn med de fleste. Gikk på Tetracyclin når jeg var yngre. Hadde ingen virkning da. Men det er ikke ille nå lengere. Så holder meg til ansiktsvask og fuktighetskrem. Som holder i massevis.

 

Haarod: Det kommer helt ann på hvor ille det egentlig er og hvor streng legen din er på å skrive det ut. Gå til fastlegen din og spørr hva han/hun synes. Hvis legen synes det er ille vil han/hun skrive ut en kur. Vil ikke anbefale å begynne på det hvis du ikke sliter veldig.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Det tviler jeg litt på. Kan jo hende, men tviler. De vil komme tilbake hvis du ikke er flink med å vaske ansikte og bruke fuktighetskrem. Hvis du gjør det vil du nok holde kvisene borte en stund.

 

Hvis du ikke er veldig utsatt vil du nok ikke merke like mye som en som er veldig utsatt. En som er veldig utsatt vil jo se resultater fortere enn deg som ikke er så utsatt. Så da ville jeg nok ha hatt litt bedre tålmodighet.

Lenke til kommentar

Jeg har vært hos hudlege før og da fikk jeg differin og en ting til som fungerte bra. Nå er jeg bedre, men jeg er 19 år og har fortsatt ganske mye så det kunne vært greit å prøve noe nytt eller evt. mer av det samme. I hvertfall en ny kur.

 

Er det noen regler ang. alkohol og sollys med tetracyclin?

Lenke til kommentar

Jeg går på Tetracyclin og har vært ute og solt meg et par ganger uten bivirkninger. Det står på pakken at man helst skal holde seg unna sollys, men det er vel for å unngå et eventuelt søksmål om det skjer noe. Jeg tror sollys kun er problematisk i skjeldne tilfeller.

Lenke til kommentar

Update: Brukt roaccutan/Isotretinoin i 30 piller nå.

 

Ansiktet er ikke like tørt som det var første uka, men leppene er helt forjævlig! Bruker feit krem på leppene morgen/kveld, samt lypsyl ørten ganger daglig. Jeg husker ikke om jeg var konstant tørr på leppene da jeg tok kuren forrige gang (4 år siden), men 3 mnd med tørre lepper ser jeg ikke frem til :\

Takk Gud for at Spenol er billig, for det funker som bare det :D Jeg har alltid litt reservefuktighetskrem i sekken/lomma. Det er helt klart et must.

 

Hvor lang tid tar det før blodig nese kommer? Ennå ikke merket noe.Heldigvis.

Lenke til kommentar
Update: Brukt roaccutan/Isotretinoin i 30 piller nå.

 

Ansiktet er ikke like tørt som det var første uka, men leppene er helt forjævlig! Bruker feit krem på leppene morgen/kveld, samt lypsyl ørten ganger daglig. Jeg husker ikke om jeg var konstant tørr på leppene da jeg tok kuren forrige gang (4 år siden), men 3 mnd med tørre lepper ser jeg ikke frem til :\

Takk Gud for at Spenol er billig, for det funker som bare det :D Jeg har alltid litt reservefuktighetskrem i sekken/lomma. Det er helt klart et must.

 

Hvor lang tid tar det før blodig nese kommer? Ennå ikke merket noe.Heldigvis.

har vel vært på roa i 22 dager når (44 piller), og har blødd neseblod 3-4ganger. Er nok helt opp til hver enkelt person,kan hende du slipper det i det hele tatt ;)

 

Hva bruker du på leppene?

Lenke til kommentar

Jeg pleide aldri å blø neseblod før, men hadde ofte blodige buser :p Istad så jeg faktisk noen små tendenser til blodige buser, så får håpe de holder seg der :)

Jeg bruker 'Løveapotekets Barnekrem', den er tykk, men holder i flere timer, i motsetning til lypsyl aloe vera. Den får et sterkt anbefalt av meg, hvis ikke du har noe enda bedre å anbefale?

 

Noen andre bivirkninger enn tørrhet på kropp og lepper, og blodig nese du har erfart?

Jeg regner med leddene blir påvirket desto lenger vi kommer ut i kuren :\

Lenke til kommentar
Jeg pleide aldri å blø neseblod før, men hadde ofte blodige buser :p Istad så jeg faktisk noen små tendenser til blodige buser, så får håpe de holder seg der :)

Jeg bruker 'Løveapotekets Barnekrem', den er tykk, men holder i flere timer, i motsetning til lypsyl aloe vera. Den får et sterkt anbefalt av meg, hvis ikke du har noe enda bedre å anbefale?

 

Noen andre bivirkninger enn tørrhet på kropp og lepper, og blodig nese du har erfart?

Jeg regner med leddene blir påvirket desto lenger vi kommer ut i kuren :\

 

Nja, har en del hodepine, men ellers går det utmerket... Har jo vært på det nesten en måned og synes jeg begynner å se resultater. Skal til lege 8 mai så regner med han øker dosen fra 40mg til 60 eller 80. Det jeg trenger er en god krem jeg kan bruke på leppene om natten... I ansiktet smører jeg på en tykt lag med Aderma Exomega for dry and irritated skin. Den funker fjell, våkner opp med svært lite tørrhet i ansiktet.

 

Blir spennendeå se hva som skjer dess lengre vi kommer ut i kuren, men nekter å tro det blir så ille at jeg må avbryte kuren. Tenk at om 3-6 mnd er vi sannsyneligvis kvitt kvise-problemet for alltid! :)

Lenke til kommentar

Husker når jeg gikk på roaccutan. Var så jævlig å begynne å sylblø neseblod midt i skolekantina eller andre offentlige plasser. Var bare å pelle seg litt i nesa så begynte det å renne. Men for å motvirke dette kjøpte jeg sånn oljete nesespray som smører litt.

 

Var også ganske rød/tørr i ansiktet og leppene tørre, men brukte lypsyl ca. hele tiden. Men alkohol og roaccutan er noe av det verste som finnes. Skal ikke mye til før du blir dritings og det tar heller ikke lang tid før du blir skikkelig dårlig og ikke orker mer. Mer enn noen andre medisiner jeg har prøvd, antidepp også. Så det påvirker ikke deg bare fysisk.

 

Men det verste var uansett tørrheten i huden for min del.

 

Edit: Men kvisene forsvant :) Roaccutan is the only real cure.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

jj_89: Jeg har allerede sett resultater, og det kun etter 4uker eller så. Noe av grunnen er helt klart at jeg var en uke på Lanzarote: roaccutan, sol og sjø = godt for kviser.

 

Jeg har fått beskjed om å bruke 'Bacimycin' i nesen hvis mye neseblod.

Veier 54kg = 6600mg, altså minimum 300kapsler, men skal prøve meg på 400 stk, hudlegen mener jeg kanksje må kjøre på med mer også.

 

Jeg skal se om jeg finner en link til den kremen jeg bruker på leppene =)

Et lite obs også; kvisene kom tilbake etter 2 år, men ikke like ille, så ikke sats alle pengene dine på et kvisefritt liv etter dette (men mest sannsynlig).

Tror hudlegen nevnte at 2 kuren faktisk var veldig sjelden.. humm

Lenke til kommentar

Det er fordi ingen gidder å gå igjennom de samme bivirkningene om igjen. Er muligens verdt det, men det er ikke langt ifra å ikke være verdt det. Men sant det du sier om at kvisene ikke kommer like kraftig tilbake etter kuren, men de kommer litt. Men som regel får man resept på kremer som Skinoren som funker fett til småkviser etter kuren. Bruker det en gang iblandt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tetra først, prøvde dette i 3 mnd uten at det hadde no effekt. Da tok jeg 4-6 om dagen tror jeg. Fikk en roaccutan kur på 4 elr 6 mnd som virkelig hjalp. Eneste bivirkningen jeg hadde var at jeg ble veldig tørr (noe jeg fremdeles sliter med, 3 år etter) Har i tiden etter vært litt on and off med tetra, dosert selv .. Nå har jeg gått nesten 4 mnd uten noe, og har ikke noe problemer. Bare vært noen få hudormer. Skal til laser behandling for gropene mine i slutten av juni :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...