Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?

Potetdamen

Anbefalte innlegg

Var hos legen og fikk tetracyclin idag, og en anna krem. Husker ikke hva navnet var. Han foreslå jeg skulle ta 1 tablett hver dag. Høres det greit ut?

Har du resept funker aberela krem veldig bra, men ansiktet ditt kommer til å bli tørt, sårt og ganske jævlig i noen uker. Men gir gode resultater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var hos legen og fikk tetracyclin idag, og en anna krem. Husker ikke hva navnet var. Han foreslå jeg skulle ta 1 tablett hver dag. Høres det greit ut?

Har du resept funker aberela krem veldig bra, men ansiktet ditt kommer til å bli tørt, sårt og ganske jævlig i noen uker. Men gir gode resultater.

Det står vel noe i pakningsvedlegget om at en bør smøre på sjeldnere i starten for å unngå at huden blir slik, men det er vanlig at huden reagerer litt på den i starten. Kan nok være en ide å ha en vanlig fuktighetskrem i tillegg, i alle fall i starten.

Lenke til kommentar

Startet på Roaccutan nå for 17 dager siden og må si jeg var både glad og en smule redd da hudlegen foreslo det. Har tidligere gått på Basiron, Doxycyclin og Tetralysal, og alle midlene hjalp i et par måneder, og etter det så var det tilbake til det vanlige. Gikk derfor til hudlegen nå igjen etter en 4-måneders Tetralysal-kur og det eneste som nå sto igjen var da Roaccutan. Var egentlig glad for at han foreslo det - hadde jo tenkt på det en stund i forkant og hadde allerede bestemt meg for at dersom han foreslo det, så skulle jeg si ja. Har rett og slett bare lyst til å bli kvitt kviseproblemet for en god stund, til og med kanskje for alltid med litt hell.

Etter å ha lest gjennom omtrent alt som var av relevante diskusjoner rundt Roaccutan på acne.org begynte jeg da 23. februar. De første syv dagene fikk jeg bare litt tørre lepper, men forebygget det greit ved å bruke leppepomade konsekvent, selv når leppene ikke var tørre. Er som sagt på dag 17 nå og hittil har leppene blitt litt tørrere, men ikke noe særlig ille. I tillegg begynte jeg å få et par veldig små flekker på den ene armen som liknet på eksem, men det forsvant fort med en gang jeg smurte på litt fet hudkrem. Ellers har jeg fått litt vondt i korsryggen og blitt litt tørr i ansiktet, men alt i alt så vil jeg ikke si at bivirkningene er noe problem i det hele tatt i forhold til det å bli kvitt kviseproblemet.

Har moderat akne i ansiktet og får ganske store og veldig vonde kviser der, men heldigvis bare maks 2 om gangen, så er ikke et kjempeproblem. Problemet er derimot på skuldrene der jeg ofte får opptil 3-4 skikkelig vonde og kviser på 1-2 cm i diameter som det kommer mye drit ut av etter at de blir "modne" etter noen dager. Hittil så fikk jeg et lite utbrudd i løpet av den første uken, men etter det så har jeg bare fått 3-4 små kviser i ansiktet, så hvis det holder seg sånn så hadde det vært alle tiders. Skuldrene ble først litt bedre, men i de siste dagene har jeg fått 2 vonde kviser igjen, i tillegg til et par andre små. Regner med at "intial breakout (IB)" vil bli verst på skuldrene sidene det er der problemet er størst, men får nå se utover kuren hva som skjer både i ansiktet og på skuldrene. I tillegg har hudormene på brystet og spesielt haken begynt å tørke og presse seg selv ut, og til tross for at hudormer ikke er et særlig stort problem i forhold til kvisene, så er det absolutt en knallfin virkning!

Forøvrig så går jeg på 60mg i 4 måneder (veier 90kg) og er i en veldig operativ tjeneste i Forsvaret, så er naturlig nok litt skeptisk til dette med å ta Roaccutan mens jeg er i militæret nå, men dimmer i juni så det burde nok gå helt fint. Skal prøve å skrive litt her i denne tråden en gang i blant for å oppdatere litt - vet i alle fall at jeg selv setter pris på andre som skriver om sine erfaringer med Roaccutan. :)

Endret av Kasp
Lenke til kommentar

okey jeg har acne på rygg å bryst å jeg er sååå drittlei har hatt det i over 5 år nå å jeg har prøvd roa uten sukse jeg har tenkt å kjøre flere runder med roa i håp om at det hjelper men er det noen andre ting en roa som får ganske lovende tilbakemeldinger som jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Hvor lenge siden er det du sluttet på din første kur med Roaccutan?

Jeg gikk selv på Roaccutan kur ifjor, fra januar til mai/juni. Nå er jeg helt fin, null kviser og arrene er ikke synlige lenger nesten. Tok tid før jeg sluttet å få kviser, og jeg har får en kvise en gang i blant, men sjelden.

Gikk gjennom noen dager det var rent helvette med bivirkninger som f.eks hodepine, ryggplager og leddsmerter og ikke minst tørr hud. De var de værste bivirkningene. Den ryggplagen jeg hadde var fryktelig til tider, var av og til jeg måtte prøve å reise med to ganger da jeg ikke greide det på første forsøk :p

Men alt i alt, det var verdt det!

Endret av Raste
Lenke til kommentar
Startet på Roaccutan nå for 17 dager siden og må si jeg var både glad og en smule redd da hudlegen foreslo det. Har tidligere gått på Basiron, Doxycyclin og Tetralysal, og alle midlene hjalp i et par måneder, og etter det så var det tilbake til det vanlige. Gikk derfor til hudlegen nå igjen etter en 4-måneders Tetralysal-kur og det eneste som nå sto igjen var da Roaccutan. Var egentlig glad for at han foreslo det - hadde jo tenkt på det en stund i forkant og hadde allerede bestemt meg for at dersom han foreslo det, så skulle jeg si ja. Har rett og slett bare lyst til å bli kvitt kviseproblemet for en god stund, til og med kanskje for alltid med litt hell.

Etter å ha lest gjennom omtrent alt som var av relevante diskusjoner rundt Roaccutan på acne.org begynte jeg da 23. februar. De første syv dagene fikk jeg bare litt tørre lepper, men forebygget det greit ved å bruke leppepomade konsekvent, selv når leppene ikke var tørre. Er som sagt på dag 17 nå og hittil har leppene blitt litt tørrere, men ikke noe særlig ille. I tillegg begynte jeg å få et par veldig små flekker på den ene armen som liknet på eksem, men det forsvant fort med en gang jeg smurte på litt fet hudkrem. Ellers har jeg fått litt vondt i korsryggen og blitt litt tørr i ansiktet, men alt i alt så vil jeg ikke si at bivirkningene er noe problem i det hele tatt i forhold til det å bli kvitt kviseproblemet.

Har moderat akne i ansiktet og får ganske store og veldig vonde kviser der, men heldigvis bare maks 2 om gangen, så er ikke et kjempeproblem. Problemet er derimot på skuldrene der jeg ofte får opptil 3-4 skikkelig vonde og kviser på 1-2 cm i diameter som det kommer mye drit ut av etter at de blir "modne" etter noen dager. Hittil så fikk jeg et lite utbrudd i løpet av den første uken, men etter det så har jeg bare fått 3-4 små kviser i ansiktet, så hvis det holder seg sånn så hadde det vært alle tiders. Skuldrene ble først litt bedre, men i de siste dagene har jeg fått 2 vonde kviser igjen, i tillegg til et par andre små. Regner med at "intial breakout (IB)" vil bli verst på skuldrene sidene det er der problemet er størst, men får nå se utover kuren hva som skjer både i ansiktet og på skuldrene. I tillegg har hudormene på brystet og spesielt haken begynt å tørke og presse seg selv ut, og til tross for at hudormer ikke er et særlig stort problem i forhold til kvisene, så er det absolutt en knallfin virkning!

Forøvrig så går jeg på 60mg i 4 måneder (veier 90kg) og er i en veldig operativ tjeneste i Forsvaret, så er naturlig nok litt skeptisk til dette med å ta Roaccutan mens jeg er i militæret nå, men dimmer i juni så det burde nok gå helt fint. Skal prøve å skrive litt her i denne tråden en gang i blant for å oppdatere litt - vet i alle fall at jeg selv setter pris på andre som skriver om sine erfaringer med Roaccutan. :)

Lykke til! Kjempe om du oppdaterer her underveis. Skuldrene er mitt største problem selv og også brystet. Vurderer Roaccutan men er veldig usikker.

Klør de kvisene du får på overkroppen?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Hvor lenge siden er det du sluttet på din første kur med Roaccutan?

Jeg gikk selv på Roaccutan kur ifjor, fra januar til mai/juni. Nå er jeg helt fin, null kviser og arrene er ikke synlige lenger nesten. Tok tid før jeg sluttet å få kviser, og jeg har får en kvise en gang i blant, men sjelden.

Gikk gjennom noen dager det var rent helvette med bivirkninger som f.eks hodepine, ryggplager og leddsmerter og ikke minst tørr hud. De var de værste bivirkningene. Den ryggplagen jeg hadde var fryktelig til tider, var av og til jeg måtte prøve å reise med to ganger da jeg ikke greide det på første forsøk :p

Men alt i alt, det var verdt det!

jeg slutta med det for 4 dager siden, det så ut til å hjelpe littegrann men det gjorde meg ikke helt kvisefri har fortsatt konstant et par aktive kviser å en del arr å røde merker men det plager meg ikke så mye siden jeg kan gjøre noe med det, men det er ikke vits før jeg slutter å få nye kviser %¤%#¤&%¤%&/%¤/%&/% GAAAAAH blir gal det tærer skikkelig på selvtilliten. gikk på en 5 måneder kur btw 60.60.60.60.80

Lenke til kommentar

Jeg ble heller ikke kvisefra av en recca kur, jeg gikk vel 6 mnd elns, og det var for 3-4 år siden tror jeg. Jeg har blitt utrolig mye bedre etter kuren, jeg får ikke noen store elemeneter som nesten måtte bruke pincett for å dra ut selve nøtta. Jeg går på tetra nå, har medisinert meg selv de siste 2 årene egentlig. Jeg har klart meg veldig bra uten i nesten 1 mnd nå, men pga treningstilskudd, tar jeg 2-4 per dag nå. Jeg er ikke flink til å unngå å ta det med mat eller sol (som man skal..) men har ikke fått noe problemer, eneste eventuelle er vel at effekten er mindre ...

Jeg skal til hudlegen snart (finner ikke innkallelsen) Tenker jeg skal prøve å klage meg til laserbehandling. Jeg har en del arr som jeg synes er sjenerende.. Spesielt på venstre skulder (terningkastet 5 som jeg kaller de :D 5 stk som ligner på terningkast lizzzzzzzxxxxzzzom ...) Jeg begynner å bli gammel nokk til at jeg driter litt i det, men hadde ikke hatt noe i mot å få fjerna det =)

Lenke til kommentar

Går selv på tetracyclin og aberela nå. Har bare brukt det i 4 dager, så vet ikke helt om det funker enda. Tar 1 pille om dagen og smører inn hver kveld. Merket at kvisene jeg hadde på ryggen vart pluttselig veldig tørre og begynte å klø, og den gule klumpen kom. Er det negativt eller positivt?

Legen sa at jeg måtte forvente å vente 6-8 uker før jeg merket resultat. Stemmer det, eller kan jeg se det tidligere?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Petter_*

Har begynt med noen piller som heter "Tetralysal 300 mg". Noen som har erfaringer med disse pillene?

Også påsmørningsprodukter som: Aberela, basiron og sebe med.

Er dette bra? eller bare tull som alt annet? :(

Lenke til kommentar
Har begynt med noen piller som heter "Tetralysal 300 mg". Noen som har erfaringer med disse pillene?

Fikk nettop de samme pillene og Aberela av legen. Har brukt det 1 ukes tid. Har ikke merket noe forskjell i ansiktet enda. Men på ryggen har det forbedret seg :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_an_*

Fikk nettop de samme pillene og Aberela av legen. Har brukt det 1 ukes tid. Har ikke merket noe forskjell i ansiktet enda. Men på ryggen har det forbedret seg :)

Når smører du på aberela og hvor lenge har du den på ? blir mann veldig rød i ansiktet av denne?

Lenke til kommentar

Når smører du på aberela og hvor lenge har du den på ? blir mann veldig rød i ansiktet av denne?

Smører Aberela,n på før jeg legger meg. Har ikke blitt rød før idag, da jeg har vært ute i sola ganske mye.

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaringer med acne.org? Bruker selv en kur derfra, og er ganske fornøyd hittil. Får kun 2-3 ordentlige kviser (med talg og hele driten) i uka, bortsett fra det er det kun røde merker som sitter igjen. Dog merker jeg at man må være ekstremt konsekvent med bruken, glemmer man seg et par dager er helvete løs igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...