Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897
4. Gjør følgende noen kvelder i uka:

Dusj, og såp inn ansiktet med såpe, bruk gjerne shampooen. Dusj trynet ditt godt. Etterpå føner du ansiktet til det blir veldig tørt. Bruk et håndkle som har blitt ru. Poler ansiktet med det så det blir bra friksjon, litt blod må du tåle. Bruk fuktighetsgivende krem etterpå.

 

Dropp drittartikler fra apoteket.. funker sjeldent.

Er du gal man? Latterlig "tips". Dersom du vil gå rundt med rød, flassete og irritert hud, kan du gjøre dette, men om du vil bli bedre: Hold deg langt unna!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sverger til produkter fra MD. Ser forskjeller etter bare noen dager med gjevnlig bruk.

 

Kjøp deg rens fra MD, en "glycare lotion" som er mot røde arr, kviser, porer og sånt dritt, og fuktighetskrem (der kan jeg anbefale dermalogica for jeg har ikke prøvd fuktighetskrem fra MD)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Skal til syden og da blir det gjerne endel drikking. Går på roaccutan. Er det slik at jeg bør ligge langt unna drikke? Har drukket ca en gang i måneden mens jeg har tatt kuren, og blodprøvene er visstnok fine :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Jeg drakk mye under Roa-kuren. Blodprøvene mine var helt normale.

Type 7 av 14 dager? Vurderer å ta det litt rolig med flasken. Kjedelig å få skadet leveren sin.

Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom det meste nå.

 

Kremer og vasker fra apoteket man ikke trengte resept for, Basiron, Skinoren, Tetracyclin og Dalacin.

 

Var hos legen i starten av sommeren, og fikk resept på Epiduo. Siden jeg med Epiduo har vært gjennom så godt som alle legemidler han kunne tenke på, ga han meg og resept på Isotretinoin (Roaccutan). Med beskjed om at jeg kunne begynne på dette til høsten hvis epidoen ikke hjalp (noe den absolutt ikke har gjort). Fikk beskjed om at jeg i så fall måtte komme inn å ta leververdiprøver etter 1 mnd på produktet.

 

Av fastlegen fikk jeg beskjed om at jeg skulle bruke 1kpsl daglig til måltid. Fikk advarsel om mulige bivirkninger som tørr hud, neseblod og slikt, men han nevnte vel egentlig ikke noe om leddsmerter som jeg ser folk skrive om her.

Fikk beskjed om å ta 1 kpsl hver dag til pakken gikk ut, og at det var den vanlige kuren med isotretinoin. Men føler ikke det stemmer overens med det jeg har lest i denne tråden. Så vidt jeg har forstådt det så er vanlig dosering av denne medisinen 0,5 til 1 mg per kg per døgn. Så med disse 20mg kapslene så forstår jeg det slik at jeg skal ta mellom 2 og 4 kpsl hver dag? Har planer om å få en ny time med fastlegen for å spørre om dette, men lurte på hva dere tenker. Er redd for at han egentlig ikke hadde så mye peiling på hva han drev med da han skrev ut resept på dette til meg.

 

Og er det noen som vet om noe blir dekket av staten? Hver pakke med 100 kapsler koster 734kr eller noe slikt.

Lenke til kommentar

 

 

Skrev legen din ut isotretionin til deg? Trodde bare hudleger kunne gjøre det... Dosen er som du sier vanligst å ligge på 0,5-1mg/kg, men dette er opp til hudlegen.. Jeg gikk på 2 om dagen den første måneden, og 3resten. Du skal vel heller ikke bare ta en pakke? Jeg skal ta ca 500piller, noe som vil si 5pakker. Du skal helst ta over over 120mg*kroppsvekt(kg)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

 

 

Skrev legen din ut isotretionin til deg? Trodde bare hudleger kunne gjøre det... Dosen er som du sier vanligst å ligge på 0,5-1mg/kg, men dette er opp til hudlegen.. Jeg gikk på 2 om dagen den første måneden, og 3resten. Du skal vel heller ikke bare ta en pakke? Jeg skal ta ca 500piller, noe som vil si 5pakker. Du skal helst ta over over 120mg*kroppsvekt(kg)

 

Ja, fastlegen min skrev ut isotretinoin til meg.

Det du beskriver er akkurat slik jeg har forstått det ved å lese her og på legemiddelsider, så det fastlegen min sa fikk meg til å stusse veldig.

Resepten er gyldig for inntil 4 pakker (så totalt 400 piller a 20mg). Skal ringe til legen min i morgen å høre, for jeg er keen på å få startet så tidlig som mulig. Nå som det uansett ikke er noe særlig sol ute må jo det være perfekt.

 

Litt av problemet mitt er at jeg flytter til usa i september for å gå på skole, og kommer nok ikke hjem før neste sommer, så jeg er nødt til å kjøpe all isotretinoinen på forhånd så jeg vet at jeg har nok.

 

Måtte du betale alt selv, eller fikk du noe dekket? Gikk du på dette i år?

Lenke til kommentar

 

 

Skrev legen din ut isotretionin til deg? Trodde bare hudleger kunne gjøre det... Dosen er som du sier vanligst å ligge på 0,5-1mg/kg, men dette er opp til hudlegen.. Jeg gikk på 2 om dagen den første måneden, og 3resten. Du skal vel heller ikke bare ta en pakke? Jeg skal ta ca 500piller, noe som vil si 5pakker. Du skal helst ta over over 120mg*kroppsvekt(kg)

 

Ja, fastlegen min skrev ut isotretinoin til meg.

Det du beskriver er akkurat slik jeg har forstått det ved å lese her og på legemiddelsider, så det fastlegen min sa fikk meg til å stusse veldig.

Resepten er gyldig for inntil 4 pakker (så totalt 400 piller a 20mg). Skal ringe til legen min i morgen å høre, for jeg er keen på å få startet så tidlig som mulig. Nå som det uansett ikke er noe særlig sol ute må jo det være perfekt.

 

Litt av problemet mitt er at jeg flytter til usa i september for å gå på skole, og kommer nok ikke hjem før neste sommer, så jeg er nødt til å kjøpe all isotretinoinen på forhånd så jeg vet at jeg har nok.

 

Måtte du betale alt selv, eller fikk du noe dekket? Gikk du på dette i år?

 

Har litt over en pakke igjen... Fikk dekket alt fordi jeg intil nylig har vært i militæret :) Du må betale ca700 per pakke, og så får du dekket 90% over 1800 els av trygdeverket ;) Og så vil jeg nesten anbefale deg å snakke med en annen lege eller noe, fordi det hørtes litt rart ut som du beskriver. Skal du ta en om dagen blir det jo en kur på over ett år, og den skal egentlig strekke seg over 4-6mnd. Men nå kan det jo hende at du skal starte med en tablett den første mnd for så å øke...

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Jeg prøvde TV Shop produktet "Proactive" mot kviser :-P

 

Dette funket og fjørnet alle kviser i området jeg smurte inn. Det eneste problemet var at jeg fikk helt vannvittig tørr hud, Hu har kanskje hatt tørr hud får men dette var helt ekstremt tørt føltes ut som om huden skulle sprekke vært sekund og at det skulle sprute blod ut av ansiket mitt :-S Ambefales ikke på noen måte i det heletatt!

Lenke til kommentar

 

 

Skrev legen din ut isotretionin til deg? Trodde bare hudleger kunne gjøre det... Dosen er som du sier vanligst å ligge på 0,5-1mg/kg, men dette er opp til hudlegen.. Jeg gikk på 2 om dagen den første måneden, og 3resten. Du skal vel heller ikke bare ta en pakke? Jeg skal ta ca 500piller, noe som vil si 5pakker. Du skal helst ta over over 120mg*kroppsvekt(kg)

 

Ja, fastlegen min skrev ut isotretinoin til meg.

Det du beskriver er akkurat slik jeg har forstått det ved å lese her og på legemiddelsider, så det fastlegen min sa fikk meg til å stusse veldig.

Resepten er gyldig for inntil 4 pakker (så totalt 400 piller a 20mg). Skal ringe til legen min i morgen å høre, for jeg er keen på å få startet så tidlig som mulig. Nå som det uansett ikke er noe særlig sol ute må jo det være perfekt.

 

Litt av problemet mitt er at jeg flytter til usa i september for å gå på skole, og kommer nok ikke hjem før neste sommer, så jeg er nødt til å kjøpe all isotretinoinen på forhånd så jeg vet at jeg har nok.

 

Måtte du betale alt selv, eller fikk du noe dekket? Gikk du på dette i år?

 

Har litt over en pakke igjen... Fikk dekket alt fordi jeg intil nylig har vært i militæret :) Du må betale ca700 per pakke, og så får du dekket 90% over 1800 els av trygdeverket ;) Og så vil jeg nesten anbefale deg å snakke med en annen lege eller noe, fordi det hørtes litt rart ut som du beskriver. Skal du ta en om dagen blir det jo en kur på over ett år, og den skal egentlig strekke seg over 4-6mnd. Men nå kan det jo hende at du skal starte med en tablett den første mnd for så å øke...

 

 

Pokker ass. Legen min er på ferie. Legekontoret mitt kan ikke gi meg noen time før ute i neste uke, og kunne ikke få noen leger til å svare meg på telefon eller noe annet.

Var å kjøpte Isotretinoin på apoteket i stad. Den første damen ville ikke gi meg det siden det var mer enn 7 dager siden resepten var skrevet ut, men kom heldigvis en annen dame og lot meg få den. (man kan visst ikke gi ut Isotretinoin til gravide kvinner om det har gått mer enn 7 dager siden resepten ble skrevet ut eller noe slikt, jeg er definitivt hannkjønn, og ikke gravid, og det kan man se ganske tydelig, bare så det er sagt!)

 

Apotekdamen mente at 1kpsl a 20mg dagen var vanlig dose. Jeg sa at jeg var skeptisk til dette, og hun slo det opp på en eller annen helsepersonellside eller noe, og kom frem til konklusjonen at det kunne være vanlig dose, noe som jeg ikke forstår når vanlig dosering er anngitt til 0,5 til 1 mg/kg kroppsvekt/døgn.

 

Ståa er nå slik at jeg har Isotretinoin, alt av vasker, fuktighetskremer og lignende jeg trenger for å overleve kuren i hus, og at jeg vil starte nu. Men jeg er fremdeles usikker på hvordan dosering jeg skal ta. Både fastlegen min og apotekdamen har kommet frem til at jeg skal ha 1kpsl om dagen siden dette er vanlgi, men alt jeg har lest og hørt fra produsentens sider, legemiddelsider, pakningsvedlegget, st. olavs hospital sine nettsider, venner som har gått på det, og ikke minst her i denne tråden, samt mange andre kilder sier meg at jeg skal ta mer, og regne ut hvor mye ut i fra kroppsvekt.

 

Vanlig startdose er 0,5mg/kg per dag. For de fleste pasienter vil vedlikeholdsdosen være mellom 0,5 og 1,0 mg/kg per dag.

 

Begynner å haste litt å komme igang med dette med tanke på flytting utenlands.

 

Fastlegen min sa tydelig til meg at jeg skulle ha normal dosering, og med min kroppsvekt skal jeg da ha ganske nære 2kpsl per dag. Men jeg vet ikke om jeg vil gjøre dette uten konsultasjon med lege.

 

(Eneste grunnen som nevnes i pakningsvedlegget til å ha lavere dosering er om man har alvorlige nyreproblemer, noe jeg ikke har).

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med ZENMED Derma Cleanse System?

Jeg har lest en del om dette produktet på nettet, og det virker som de fleste har knallgode erfaringer. Det er dog ikke til salgs i Norge, så man må bestille fra utlandet.

 

http://zenmed.com/skincare/acne/

 

Egentlig er jeg litt skeptisk til å bestille den typen saker på nett, men med så gode tilbakemeldinger er det fristende å prøve. Ellers vurderer jeg å kjøpe MD formulations teen-kit. Det virker også som mange er fornøyd med det.

 

Jeg hadde egentlig planer om å starte med Roaccutane(står på venteliste hos hudlege), men jeg har lest om så mange som har dårlige erfaringer med det, at jeg ser på alternative løsninger. Noen gode forslag?

Lenke til kommentar

Ja, da skal jeg til legen en dag i uken. Problemet er kviser. Eller arr/blodblemmer etter en tetra-kur. Har noen få kviser igjen på rygg og bryst og en haug med arr. Mest sånne blodblemmer. Noen tips til hva jeg kan spørre etter? Frister med en roa-kur, så jeg blir helt kvitt kvisene. Er det en mulighet? Hjelper det for arr også? Eller er det noe annet jeg kan spørre etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...