xstian Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Kjøpte meg ny prosessor i går, en Athlon XP 1800. Da jeg putta'n inni bootet den på bare 1150mhz og ble detektet som duron av pcmark f.eks. etter å ha bootet uten å gjøre noe som helst, var den da i det minste athlon. Men... Jeg må jo ha de siste megahertzene da. Så jeg fislet rundt i biosen, uten å finne noe relevant (tenker meg at det er bussen som må på 133 i stedet for 100mhz?) Justerte opp, lagret, bootet. svart skjerm. Mange ganger. Ikkeno fart, bare alle vifter. Ikke pip engang. Må vel resette hk, da, tenkte jeg. gjorde det, satte i strømmen igjen, slo på. ikke liv. helt dødt. ikke vifter engang. Hva er gæærnt? Hovedkortet er et MSI K7T Turbo. Det fungerte jo som fjell nesten en hel dag, så jeg tror ikke det er noe som er feilmontert, og BIOS er flasha med siste versjon som iflg msi skal takle xp1800. jølp -xstian Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Du må ta av den ene jumperen på hovedkortet. Mener det er jumper 17. Sjekk i manualen. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 Hmm.. Seff. *rødme* Men nå har det seg jo slik at en av minnebrikkene er kun 100mhz, og da går det vel ikke? kan jeg se det fysisk på brikken om den er 100 eller 133mhz? (husker ikke åssen en det er da sjø) -xstian Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Quote: On 2002-04-18 11:08, xstian skrev:Hmm.. Seff. *rødme*Men nå har det seg jo slik at en av minnebrikkene er kun 100mhz, og da går det vel ikke? kan jeg se det fysisk på brikken om den er 100 eller 133mhz? (husker ikke åssen en det er da sjø) Du sliter litt dersom det er PC100 brikker som stå i maskinen. Det er nemlig ikke mulig å "underklokke" minnet. Som regel står hastigheten på minnet på en klisterlapp. Hvis ikke, så vil PC100 minnet har minnemoduler som er på ca 10ns, mens PC133 minnet vil a brikker på ca. 7ns. Dette tallet er det mulig at du finner igjenn på modulene, men det er slettes ikke sikkert. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 ok, da er det avklart. men åssen får jeg starta'n igjen? .xstian Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 "clear cmos" Enda en jumper :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå