Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjellen på D-Link DI-624 og DI-624+ ?

Anbefalte innlegg

såvidt jeg har skjønt er + versjonen litt simplere og bruker 54mbps og at DI-624 er en router som kan kjøre 108mbps.. noe jeg ikke helt forstår ? er ikke 54mbps maks en router på et G-nett kan sende.. Har dette noenting å si ? er det like greit å ha 54mbps ?

mvh,

Thomas

edit: dårlig formulerte spm, en smule trøtt :)

Endret av kammiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del produsenter har tatt g-formatet et skritt lengre og lagt inn en "turbo". Hvis alt utstyr man bruker er riktig utstyr vil man (teoretisk) kunne få 108 mbps, men hvis en av komponentene (basestasjon/WLAN-kort) ikke oppfyller vilkårene vil det fungere som en normal 54mbps boks.

Derfor: Skal du kjøpe alt, hold deg til utstyr fra Dlink som støtter 108 mbps (tror ikke andre produsenters liknende løsninger er kompatible. Har du noe av utstyr fra før (kortet i laptop/maskinen du skal koble på basestasjone) trenger du ikke den raskeste basestasjonen.

Lenke til kommentar

G standarden er 54mbit.

Dlink har modifisert denne litt.

På 624+ kan du få 8x mode (88mbit) om du har et klientkort som støtter dette (DWL G650+)

På 624 (ikke +) får du 108 mbit om du har passende klientkort (DWL G650). Barbara.no har testet flere 108Mbit løsninger.

624+ er kompatibel med de tidligere B+ standardene fra D-link og et par andre produsenter. Dvs at slike kort vil gi 22Mbit (2x) eller 44Mbit (4x). Om du bruker et B+ kort i kombinasjon med et G(ikke +) kort vill hastigheten falle til 11Mbit.

624(ikke +) er ikke kompatibel med + kortene. Dvs et 624 med G+ kort vil gi 54Mbit og 624 med B+ vil gi 11Mbit.

Alle + kortene har chip fra TI. TI holder sin teknologi ganske hemmelig. Linuxdrivere for disse kortene er derfor ganske dårlige, selv om det har kommet et par som virker.

"Er det noe poeng?"

Er det noe poeng at den dataoverføringen som ellers tar 10 minutter bare tar 5?

Den teoretiske hastigheten er doblet. Praktiske forsøk viser at den virkelige hastigheten ikke er langt fra doblet den heller.

Siden jeg hadde B+ utstyr fr afør valgte jeg 624+. Om jeg ikke hadde hatt dette ville jeg kjøpt 624(uten +)

Lenke til kommentar

petterg:

må få innrømme at jeg fallt littegranne ut.. Jeg har et G-kort i min Whitebox CL-50 laptop, og bruker egentlig nettverket veldig lite til overføringer.. Jeg har følelsen av at denne turbo-standarden aldri vil feste seg ordentlig ?

kortet mitt er et "IEEE802.11G Wireless miniPCI adapter" noe som ikke sier så veldig mye.. driverleverandøren er Micro-Star.. Leverandøren er Broadcom Corporation... Jeg tror dette er et "vanlig" g-kort.

Så i bunn og grunn er 624+ det greieste valget for meg ?

Setter virkelig pris på noen med kunnskap om dette, da jeg hater å "angre" på et kjøp etter noen mnd, fordi noe annet var et bedre kjøp.

:)

Lenke til kommentar

hadde jeg vært deg hadde jeg ikke kjøpt noen av routerne, da d-link sine litt spesielle løsninger av og til har problemer med kompatibilitet ovenfor andre merker. di-624 (uten +) er vel den som følger standarden nærmest, og det skal være mulig å slå av turboen, så hvis du absolutt må ha d-link er det den du bør kjøpe.

Lenke til kommentar

nå er jeg litt usikker.. 624+ er billigst, men støtter + standarden, altså, at den kan la b+ kort få raskere hastighet enn standard b, mens vanlige g vil få 54mbps på 624+...

men det jeg ikke skjønner er at 624 skal være billigere, hvis denne ikke støtter + standarden? og hvorfor kan 624 gi fart på opp til 108mbit når den ikke støtter + ?

nå er jeg litt forvirret.. heh

Lenke til kommentar

Både 624 og 624+ har spesielle løsninger. På begge routerene vil disse spesielle løsningene skrus av automatisk (man kan skru av manuelt også) når det kommuniserer med kort som er standard b eller g.

+ versjonen bruker TI chip, som er billigere og litt mindre kompatibel enn versjonen uten +. Personlig har jeg aldri opplevd kompatiblitets problemer med mine 3 dlink+ routere, men har hørt noen andre som har hatt problemer. (Noen av problembeskrivelsene har hørt mer ut som inkompetent bruker enn inkompatibelt utstyr)

624+ er overaskende billig for tiden. Generelt er den litt dyrere enn andre routere. Da jeg skulle bestille en router til i går hadde jeg tenkt å bestille en Linksys siden den skal brukes et sted hvor det ikke er behov for + eller 108mbit. (Har ikke kjøpt linksys siden 2001, så ville gjerne prøve dem igjen.) Men da det viste seg at 624+ var rimeligere endte jeg med å bestille en til av dem.

Som tidligere skrevet: Har man klientkort med + standarden (g+ eller b+) har man mye igjen for å kjøpe en 624+ fremfor andre routere.

Har man, eller har planer om å skaffe, 108mbit kort vil en 108mbit router (f.x. 624 uten +) være overlegen.

Selv om man fra før av bare har b-utstyr, bør man skaffe en g-router med tanke på fremtidig oppgradering. Prisforskjellen er såpass liten.

Så, sett at man har bestemt seg for å skaffe en g-router, og lurer på hvilken, så har man disse alternativene: (priser hentet fra prisguiden)

3Com OfficeConnect 11g, kr 674 hos PCutstyr.no

En helt kurrant router, men personlig ble jeg ikke venn med web grensesnittet. Hørt mye negativt om pcutstyr.no, aldri handlet der selv. Man bør vurdere å heller betale kr 706 hos Mshop eller kr 722 hos MPX.

Dlink DI 624+, kr 694 hos Netshop

Dette er for tiden den rimeligste G-routeren man kan få om man ikke vil handle hos pcutstyr.no. Bestillte en igår, og pakka var registrert i Postens sporings system 3 timer etter bestilling! Raskere kan det vel ikke gjøres? I tillegg til å være rimelig får man her en turbo om man bruker kompatibelt + utstyr. Dvs b+ vil gi 44Mbit og g+ vil gi 88Mbit.

En stor fordel med DI 624+ er den høye hastigheten mot WAN. Det var dette som gjorde at jeg byttet ut 614+ routeren med en 624+. Jeg bruker den til å lage et beskyttet privatnett på et 100Mbit bedriftsnett. Å ha opptil 70Mbit gjennom en router er mer enn dobbelt av hva nærmeste konkurent kan tilby!

Belkin 54Mbps Trådløs, kr 716 hos Advance.no

Har ingen erfaring med Belkin, men skulle gjerne likt å teste dem ut. Har heller ingen erfaring med Advance. Kanskje man bør vurdere kr722 hos MPX i steden?

Ellers har XD en pakke med denne routeren og et 54mbit klient kort for kr 899. Det er et veldig bra tilbud om man trenger kort også.

Linksys WRT54G, kr 725 hos Netshop

Som tidligere nevnt, denne hadde jeg planer om å kjøpe igår. Dlink på tilbud fikk meg derimot til å endre mening. Ubekreftede opplysninger sier at den er linuxbasert. Det skulle dermed være mulig å kunne gjøre ekstra fine konfigureringer. Spennende!

Må da gjentas at Netshop sendte pakka jeg bestillte i går 3 timer etter at den ble bestillt!

Sist jeg hadde Linksys (tidligere modell, kjøpt 2001) var det et problem at den hang seg med ujevne mellomrom. Den måtte restartes hvertfall en gang pr. mnd. Routing funksjonaliteten via webgrensesnittet overgitt alle andre routere jeg har vært borti. Og loggingen var på nivå med SOHO routeren! Om linksys har beholdt samme router funksjonaliteten, og fikset problemet med at den hang seg, er dette den beste routeren man kan få i denne prisklassen. (Mulig noen routere jeg ikke har prøvd kan konkurere.)

Dlink DI 624, kr 910 hos databutikken.com

Hørt mye negativt om databutikken, man bør vurdere å heller betale kr 961 hos PS data. Har god erfaring med PS.

Jeg gjør et langt sprang i pris nå. Grunnen er at Linksys routeren er veldig bra, og så vidt jeg vet er det ingen nevneverdige funksjoner på routerene i prisområdet mellom Linksys og DI624 som kan forsvare at de koster mer en Linksys.

DI 624 er den mest aktuelle routeren om man vil ha 108Mbit. Den er ikke kompatibel med b+ og g+ utstyr. (b+ yter som vanlig b, og g+ som g.) For å utnytte den ekstra hastigheten trenger man 108Mbit klientkort. Disse kortene koster også litt mer enn vanlige g kort, men er definitivt verdt det om du vil ungå å putte kabel i laptopen hver gang store mengder data skal overføres på lokalnettet. Hastigheten mot WAN er like høy som for DI624+

Jeg ville kjøpt:

DI624+ fordi jeg har + kort fra før, og trenger høy hastighet mot WAN, eller vil ha en bra g-router uten å betale mer enn nødvendig.

DI624 fordi jeg vil ha 108Mbit trådløs

Belkin fordi jeg vil prøve noe jeg ikke har prøvd før

Linksys fordi den forige routeren hadde så mange nyttige funksjoner, og den nye sikkert har det samme i en forbedret versjon.

SOHO dersom krav til stabilitet og flere public ip'r teller mer en penger

Jeg ville ikke kjøpt:

Noe som er dyrere enn Linksys om det ikke tilbyr noen funksjoner som gjør den verdt ekstra kr. (Dvs DI624(+) eller routere med båndbreddekontroll=dyrt.)

Netgear fordi routing funksjonaliteten er overlegent det dårligste jeg har noen gang har vært borti. (Med mindre de har gjennomgått en total endring siden mai 2003)

Du må selv avgjøre hva som er viktig for deg.

Edit:

..ville kjøpt... SOHO

..ville ikke kjøpt... netgear

Endret av petterg
Lenke til kommentar

jeg setter utrolig pris på hjelp, og har vel forsåvidt kommet frem til at den blir routeren fra 3com, eller d-link di-624+, siden jeg skal bruke den mot laptopen min med vanlig G... og siden d-link er billigst og 3com kanskje har kjipere web-grensesnitt er vel valget enkelt? :)

Lenke til kommentar

Bra sammendrag petterg.

Personlig synes jeg det nye grensesnittet til linksys og det vanlige 3com grensesnittet er bedre enn D-Link sitt.

De nyere linksys routerene benytter seg av Linux som operativsystem. WRT54G finnes med flere modifiserte firmwarer som legger til bridging, justering av sendestyrke, PPTP server, NTP server, statisk dhcp ++++

Buffalo og Asus har også linux i bunn, og de legger ut som linksys kildekoden.

DI-624+ er en helt grei boks, men som sagt tidligere har den litt svakere kompatabilitet enn de enhetene med standard 802.11g. Det jeg har merket meg mest er svakere ytelse med andre klientkort. DWL-G650+ oppnår også tregere ytelse enn konkurrentene, og har enda ikke WPA støtte.

Testet WPA ytelsen i 1.15 firmwaren til DI-624+ og fant ut at den er lite glad i atheros brikkesettene. Et 3Com kort jeg har liggende klarte ikke mer enn 10 Mbps, og et SuperG kort klarte bare 15 Mbps.

I billigmarkedet anser jeg WRT54G som det beste kjøpet pga et meget godt webgrensesnitt, god hastighet, mange funksjoner, støtte for WPA og WPA2 (802.11i) kryptering. Linksys er også veldig flinke med å komme med nye firmwarer som også kommer med ny funksjonalitet.

Routingytelsen på DI-624+ er overlegen det WRT-54G klarer, men WRT54G takler 25 Mbps noe som bør holde for de aller fleste i et par år fremover.

Vi antar forøvrig at det vil komme flere rimeligere bokser utover høsten som benytter seg av mindre kjente brikkesett som Marvell, Ralink, SiS og VIA. Vi jobber med å få tak i klientkort med de fleste brikkesettene på markedet og håper at vi også i fremtiden kan gi grundige tester.

Vi har nå disse klientkortene som vi tester opp mot alle aksesspunkter/basestasjoner:

Signamax 108 Mbps (Atheros SuperG)

3Com 802.11a/b/g X-Jack (Atheros)

Dell Truemobile 1400 (Broadcom ABG)

Linksys WPC11 v.3 (Intersil Prism 3)

Linksys WPC54G (Broadcom bg)

D-Link DWL-G650+ (Ti 11g+)

Jaxx 22 Mbps (Ti 11b+)

Jensen High speed card (Intersil Prism GT)

Asus WL-330 (Marvell libretas 11b (ethernet klient))

snart:

Ukjent pcmcia basert på ralink 11g brikkesettet

Asus WL-330g (Marvell libretas 11g (ethernet klient))

Vi skal også prøve å få tak i Intel sine Pro Wireless kort, men det er foreløpig noe kronglete å ta av tastaturet på laptopen og koble ut det eksisterende kortet og koble til et nytt for disse testene, så vi jobber med et par andre løsninger for å få til dette. Er det noen brikkesett vi mangler, og dere har tips om klientkort som benytter seg av disse brikkesettene?

Lenke til kommentar

jeg bestilte D-Link DI-624+ fra netshop til ca 800kr inkl frakt.

Jeg har vanlig g-kort i laptopen og kommer nok ikke til å bygge ut noe 108mbit wlan, da jeg egentlig bare skal bruke wlan til å slippe ledning når jeg surfer nett osv, pluss at jeg ville ha router så jeg slipper å ringe opp vpn hver gang jeg skal på.

håper det var et godt kjøp?

forresten, hvordan er filtreringsmulighetene på denne routeren ? kjører filserver/ftp i tillegg til laptopen min, med en router vil de jo få lik utgående ip, hadde vært greit å filtrere porter. på testen på barbara sto det "gode filtreringsmuligheter", men henviste til testen av 614-routeren, har ikke lest denne da.

nok en gang takk for MASSE hjelp!

Lenke til kommentar

mente forsåvidt forwardings-muligheter ja :) men du gav meg svaret på det jeg lurte på.

Hvordan er det å sette opp vpn-oppkobling med egendefinerte sikkerhetsinnstillinger?

Jeg må angi det for å få koblet opp, og bruker vpn i windows xp, og innstillingene er som vist under. Jeg var på d-link foredrag med jobben, og spurte om vpn, men ikke om man kan ha egendefinerte sikkerhetsinnstillinger.

screenshot.jpg

Lenke til kommentar

altså, jeg vil at routeren skal være konstant oppkoblet, så jeg slipper å ringe opp hver gang, så jeg lurte på om routeren kan bruke en slik tilkobling ?

nå er jeg ikke helt sikker på om du faktisk skjønte at det var det jeg mente da.. heh

Lenke til kommentar

Den har ikke en innebygd vpn-server. og det er ikke sikkert at de som du kobler deg opp hos takler gateway til gateway oppkobling.

Det er også få gatewayer som støtter pptp i gateway til gateway modus. De som støtter pptp eller l2tp/ipsec er i de aller fleste tilfeller en klient til gateway oppkobling.

Lenke til kommentar

så sånn jeg forstår det ville det vært mulig å være konstant tilkoblet med routeren om jeg hadde hatt adsl ? men ikke med vpn ?

jeg bor på studenthjem i bergen og her får vi gratis internett gjennom vpn-oppkobling til universitetets linje over radiolink. Hver bruker får eget brukernavn og passord.

hadde egentlig håpet at med en router ville jeg slippe å ringe opp hver gang, siden det funker med adsl. menmen, noe stort problem er det jo ikke akkurat.

Lenke til kommentar

Har akkurat satt opp den ny 624+ routeren. Må si jeg er imponert over leveringstiden til Netshop. Bestillte torsdag ettermiddag. Pakka kunne hentes på posten Lørdag!

Den kom med siste FW, 1.18, og det er akkurat samme problem med den som med den andre 624 routeren som jeg selv oppgraderte til siste FW: NTP virker ikke! Den forsøker ikke engang å sende ut NTP pakker for å stille sin interne klokke.

Dette fungerte med 1.01 FW, og har fungert med alle tidligere d-link routere jeg har hatt.

En annen irriterende ting med denne routeren er at den restarter seg så ofte når man endrer instillinger. F.x legge til host i mac-filter => restart, skru på static DHCP => restart....

Med FW 1.18 tar også restart mye lenger tid en med tidligere FW. Tidligere har det gått å ta restart mens det pågår nedlastinger uten at nedlastingen har stoppet. Nå som restart tar så lang tid har det blitt et irritasjons moment.

Får vel ta det opp med d-link...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...