Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wireless lan Antenne

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sette antennen på pcen min ett stykke unna pcen men uten å forstyrre signaet med demping i antenne kabelen. Jeg kan kjøre vanlig tp det stykket så har dere noen forslag?

Og jeg spør igjen om noen her vet om de 2 antenne på accsess punkt , routere osv gjør det samme for jeg ser accsess punkt og lignende med både 1 og 2 antenner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal koble pcen til AP'et med kabel, går det jo helt fint med TP kabel siden signalet blir forsterket i AP'et.

Jeg vil tro at AP's med 2 antenner har det for en grunn, antagelig større dekningsområde ( eller omni på begge? ) og større rekkevidde.

darkness|: den tonen der kan du holde for deg selv :hrm:

Lenke til kommentar

Syntes det var en helt grei tone jeg... Regner med at det bare var et hint for å få flere til å svare. Ofte jeg heller ikke gidder å svare på spørsmål når jeg føler at trådstarterne ikke bruker noe tid på spørsmålet sitt.

Endret av güner
Lenke til kommentar
Jeg har planer om å sette antennen på pcen min ett stykke unna pcen men uten å forstyrre signaet med demping i antenne kabelen. Jeg kan kjøre vanlig tp det stykket så har dere noen forslag?

Og jeg spør igjen om noen her vet om de 2 antenne på accsess punkt , routere osv gjør det samme for jeg ser accsess punkt og lignende med både 1 og 2 antenner.

Du vil altså kjøre TP kabel fra pc`en og fram til en ap/bridge og bare ha en kort coax kabel fra ap`en/bridgen til antennen? Er det noe langt du skal sende dette trådløse eller er det bare inne i huset? Forklar litt mer.. :yes:

Lenke til kommentar

De fleste AP/routere har såkalte rundstråleantenner. Det vil se de sender i en sirkel rundt antennestangen, med noen graders spredning. Altså ikke i en "kule". Dette betyr at de har dårlig virkning over antennespissen og under antennestangen. Har AP/routeren to antenner, så har du mulighet til å dekke et større område ved å vinkle antennene slik at de virker der du trenger de. F.eks. en antenne med vertikal dekning og en antenne med horisontal dekning.

Når det gjelder det første spørsmålet ditt, så er jeg litt usiker på hva du mener. Snakker du om antennen til et nettverkskort i PC'n din eller antennen til AP/router?

Lenke til kommentar

En grunn til at noen typer utstyr (radio-mottakere) har 2 stk antenner ofte plassert noen antenne lengder fra hverandre er for at disse mottakerene er bygget slik at de skal kunne ta inn signalet fra en sender og filtrere ut refleksjoner.

----------

Litt kort fortalt vet jo de fleste at radiobølgene går igjennom luften met nesten opp mot lyses hastighet men når man eks får en reflektsjon fra en sender mot en veg kan man få 2 stk radio signaler som mottas på mottakeren (eks WLAN routeren) men disse kan ha gått forskjellige veier. Der den ene har gått direkte A-B mens den andre har gått fra A til veggen og så reflektert til B.

Pga at det faktisk tar tid å reise igjennom rommet, blir det siste signalet litt forsinket. (dette er reflektert signal) (velkjent for folk i trange daler med TV antenne).

Ilustert enkelet via "0" og "1" kan dette bli som under:

Normalt

---------

A> 01001100 dette vandrer så igjennom luften og kommer frem som 01001100 på mottakeren B og alt er ok.

Refleksjons signalet blir tatt i mot på B: men fysiske lover gjør at summen av alle radiosignaler blir oppfattet på antennen til B: dette blir derfor mottat som:

A>01001100x

R>>01001100

------------------ Summen av disse to (R=reflektert) blir

B=01101110x

Her ser man at det mottakeren B ser egentlig ikke lenger er det A sendte, for å rette opp dette kan man bruke 2 antenner og pga at disse har en avstand imellom seg vil dette medføre tidsforsinkelse mellom B1 og B2 mottaket, når man i tillegg på en radio link har syncroniserings bitt og liknende alle CSC osv.... ReadSalamon kode, Trubo Fec (Forward Error Code) vil man på mottakeren gjøre en sammenlikning av mottatte sidnaler og kjente "syncbil" som gjør at man kan gjenskape "en kopi" av det refkelterte signalet og bruke denne som et "minus" signal og da komme tilbake til utgangspunket.

Det er også kjent at WLAN benytter Sprett spectrum (mange små radio signaler) som gjør at reflesjons problematikken blir minimert.

Andre kjente systemer som benytter dette er eks DAB radio.

Mye nytt utstyr benytter kun 1 antenne men da ligger det mer "highttec" i selve hardwaren på feltente rundt FEC, osv...

Håper dette gjorde diskusjonen litt mer korrekt...

A:

Lenke til kommentar
Er vel ikke nødvendig å gjenta.

Som du nevner nærmest som i en bisetning, så tror jeg ikke dette egentlig er særlig relevant for trådløse routere. Både av den grunnen du nevner, og at trådløse routere er både sendere og mottakere. Spesielt i funksjonen som sendere, er det viktig at antennen(e) er optimalt justert for det feltet/området antennen(e) dekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...