Gå til innhold

HP Pavilion zt3242 - Eventuelt andre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har etter mye om og men fått teknisk retur på min Fujitsu Siemens Celcius H maskin pga. feil på hovedkort. Jeg har nå fått kreditnota hos forhandler og skal velge meg ut en ny maskin.

Forhandler (Norek) fører kun HP, Fujitsu Siemens og Medion, så eventuelle anbefalninger må være av disse merkene.

Noe av det jeg legger vekt på når jeg skal velge ny bærbar er batterilevetid og skjerm oppløsning. Skjermen må ha mer en 1024*800.

Jeg har sett på følgende maskin: http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=300100&cks=PRL og syns den ser veldig bra ut. DinSide har en test av zt3000 (forgjengeren til denne?) som kan finnes på følgende adresse: http://www.dinside.no/php/art.php?id=97143 . zt3000 kommer veldig godt ut av testen.

Har og sett på disse to Futjisu maskinene:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=121778&cks=PRL (LifeBook E4010) og

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=300618&cks=PRL (LifeBook S7010).

Lurte på om noen hadde erfaringer med HP zt3242, eventuelt andre maskiner dere vil anbefale.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem er jo også å finne rett segment av bedrift eller privat.

Du hadde opprinnelig en pc fra bedriftsegmentet, en med riktig så tunge ytelser!Så ønsker du å velge en fra et blandet segment, og det med en spredning fra ultraportabel FS7010 (Bedriftsmarkedet) til de mer tunge fra Amilo serien i privatmarkedet. HP maskinene her er også rettet mot privatmarkedet, med unntak av nx7010 som både er rettet mot privatmarkedet og bedriftsmarkedet.

Jeg ville foreslå HP NW8000, ser at Norek ihvertfall forhandler HP.

Superskjerm 1600x1200, sertifisert, godt skjermkort greier også spill da ATI Fire GL2 128Mb er basert på ATI9600.

(Prisen varierer fra ca. 23000 til 33000 så der er jeg usikker på hva Norek kan tilby). Du kan eventuelt sjekke prisen på www.ndsdirekte.no se forøvrig www.hp.no

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så kresen på ytelse så for min del er en ultraportabel løsningen (les FS P7010). Jeg har bruk for bærbar pc og ikke en slepbar erstatter for desktop pc'n.

Fujitsu siemens har E8010 og Hp har NW8000! Vanskelig valg i denne kategorien, må liksom senke kravene til vekt/størrelse og heller legge vekt på ytelse osv.

nok en gang lykke til :)

Lenke til kommentar
Jeg har bruk for bærbar pc og ikke en slepbar erstatter for desktop pc'n.

Fujitsu siemens har E8010 og Hp har NW8000! Vanskelig valg i denne kategorien, må liksom senke kravene til vekt/størrelse og heller legge vekt på ytelse osv.

nok en gang lykke til :)

HP NW8000 veier 2,9kg. Den er høyst bærbar og bygget for mobilt hardkjør!

Vær klar over at FS7010 ikke har eget grafikkkort, og at ytelsen på det innebygde ikke gjør den egnet til 3D/Spill og lignende. Altså dårlig valg med hensyn til ytelse.

Lenke til kommentar

Hvem prøver du å opplyse brainware? Trådstarter eller meg? Som jeg nevnte har jeg et helt annet behov for bærbar enn det trådstarter har, derfor er løsningen for meg en Fujitsu Siemens P7010!

Vet ikke hvordan du mener en bærbar pc skal fungere uten eget skjermkort, Fujitsu Siemens S7010 har et integrert intel extreme graphics 2 med max 64Mb minne som deles med resten av pc'n. S7010 vil ikke jeg heller anbefale derfor kom jeg med et forslag fra Fujitsu nemlig E8010! E8010 har enda ikke blitt lansert her på berget, men dukker forhåpentligvis opp i nær fremtid. Denne mener jeg vil være bedre for trådstarter enn Hp NW8000. NW8000 er myntet mest på de som driver med 3D modellering og CAD!!

brainware vær så snill å ikke sitér posten min når den ikke danner grunnlag for å siteres, ok? :laugh:

Endret av anders79
Lenke til kommentar
Hvem prøver du å opplyse brainware? Trådstarter eller meg? Som jeg nevnte har jeg et helt annet behov for bærbar enn det trådstarter har, derfor er løsningen for meg en Fujitsu Siemens P7010!

Vet ikke hvordan du mener en bærbar pc skal fungere uten eget skjermkort, Fujitsu Siemens S7010 har et integrert intel extreme graphics 2 med max 64Mb minne som deles med resten av pc'n. S7010 vil ikke jeg heller anbefale derfor kom jeg med et forslag fra Fujitsu nemlig E8010! E8010 har enda ikke blitt lansert her på berget, men dukker forhåpentligvis opp i nær fremtid. Denne mener jeg vil være bedre for trådstarter enn Hp NW8000. NW8000 er myntet mest på de som driver med 3D modellering og CAD!!

brainware vær så snill å ikke sitér posten min når den ikke danner grunnlag for å siteres, ok?  :laugh:

Jeg mente hele tiden å opplyse trådstarter. Syntes egentlig det var litt uinteressant at du selv ville ha en FS7010, men syntest det kunne virke som en anbefaling av den. Så hvordan har det seg at 855GME har flere pinner enn 855PM. Kan det være at det ikke finnes støtte for et eget grafikk-kort på 855GME, og at det er en del av brikkesettet? Å prøve å vri på det forandrer ingen ting. Jeg ville ikke anbefale en slik maskin til noen uten å gjøre dette klinkende klart på forhånd, samt hva det vil bety for spill og 3D ytelse generellt!

Jeg syntes forøvrig du tok drøyt i da du antydet at HP NW8000 var slepbar ! Den finnes forøvrig med Dothan 2.0Ghz prosessor. En annen ting: Etter min mening ligger HP langt over Fujitsu-Siemens i kvalitet og samlet ytelse i forbrukersegmentet. Uavhengige tester i PC blader også gir dårlig karakter til FS jevnt over også i det segmentet. De har alt for lenge kjøpt inn billige byggverk fra Taiwan og satt sitt eget navn på til at de er særlig tillitsvekkende.

ZT3242 virker som et fornuftig kjøp også. Ville prøvd å fått den med WSXGA+ skjerm. Det virker meningsløst for meg å anbefale en maskin som ikke finnes her i landet !

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Hvilken ville du valgt?

Dette er grunnen til at jeg i det hele tatt kom inn på P7010! Og for opplysningens skyld så er det P7010 jeg tok med i innlegget og S7010 trådstarter skriver om.

Du nevner den vesentligste forskjellen på 855PM/GME brikkesettet, javel? Det vil medføre større riktighet å si at grafikkortet er integrert i chipsettet enn som du brainwave så elegant forklarte det; "Vær klar over at FS7010 ikke har eget grafikkkort, og at ytelsen på det innebygde..." Skjønner du nå at det du skrev kunne virke en smule forvirrende for trådstarter?

Et annet viktig poeng er at trådstarter tydeligvis har vært i tvil om hva slags pc han er ute etter, derfor kom han med 2 eksempler i første innlegg, en ultraportabel og en ikke fullt så portabel. Min tolkning er da at han helst vil ha en lett og mobil bærbar med best mulig prestanda. Derfor var mitt første råd en FS amilio M1420, men skjermen hadde en oppløsning som var i minste laget. Men prisen derimot er noe på nivå med den gamle pc'n som han hadde fått parkert for godt og på den måten slipper han å betale mellomlegg for den nye.

Synes NW8000 er en fin maskin jeg, bare at den er litt for massiv og i dette tilfellet i feil kategori ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt HP NW8000!

quote anders79:som du brainwave så elegant forklarte det; "Vær klar over at FS7010 ikke har eget grafikkkort, og at ytelsen på det innebygde..." unquote

Dette finner jeg ikke forvirrende men opplysende!

quote anders79: for opplysningens skyld så er det P7010 jeg tok med i innlegget og S7010 trådstarter skriver om. unquote

Dette finner jeg forvirrende.

quote anders79: Men prisen derimot er noe på nivå med den gamle pc'n som han hadde fått parkert for godt og på den måten slipper han å betale mellomlegg for den nye. unquote

Vet du i det hele tatt hvilken PC det er snakk om? FS Celsius H er en 3,5kg tung sertifisert mobil arbeidsstasjon, og den er i en meget høy prisklasse! Nokså lik ytelsesmessig som HP NW8000 som altså er mye lettere ca 2,9kg. Dette er nokså likt vektmessig som Elitegroup ECS G556E som veier ca 2,8kg. Den blir anbefalt og kjøpt av mange, men er ikke en sertifisert arbeidsstasjon!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har nettop fått meg HP ZT3242.
1.6 GHZ
Radeon 9200
60 GB HD (4200 RPM)

Er veldig fornøyd! Den støyer lite, selv når vifta går. Det skal også en del til for at vifta går i det hele tatt. Det betyr mye for meg siden jeg har tenkt å drive med lydopptak med denne maskinen.

Den virker som en solid maskin og har aluminiums-lokk over skjermen.

Valgte WSXGA+ oppløsning. Dette funker veldig bra synes jeg. Var litt redd for at alt skulle bli for smått, men det går bra. Kan også justere opp DPI i windows og enable scaling i Internet Explorer hvis bokstavene blir for små.

Har også kjøpt en kjappere HD (7200RPM) som jeg vil erstatte den originale med. Putter den originale (4200 RPM) disken i et 2.5" kabinett som kan brukes til backup etc.

Bestilte først en Fujitsu Siemens Amilo M 1420, den støyet for mye for mitt bruk så jeg sendte den tilbake.

Maskinen kjøpte jeg på Komplett (hjemme-pc avtale)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...