kns Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Prøver å fikse en pc, men sliter litt nå.. Tidligere var det installert WinME på denne, men nylig begynte maskinen å henge (mus og tastatur låser seg) like etter at Win ME var ferdig lastet. Dette skjer ca 70% av gangene maskinen startes. Bestemte meg så for å installere Xp (har ikke giddet det tidligere, da det er en gammel pc). Bootet maskinen med XP Home-cd, repartisjonerte og reformaterte hd'en, og satte i gang installering av Xp Home. Cirka midtveis i installeringen, henger maskinen igjen. Ingen aktivitet hverken på hd eller fra cdrom. Reboot, samme prosedyre, henger på samme sted. Noen som ser en sammenheng her, eller kan tenke seg hva dette skyldes. Er 99% sikker på at det ikke er XP-cd'en det er noe galt med. Den er rimelig ny, og installerte nettopp Xp på en annen maskin med samme cd.. Hadde satt veldig pris på noen gode tips nå, gitt... edit: skrivefeil + litt info Endret 22. juni 2004 av kns Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Er det stasjonær eller bærbar? Og hva skjer når den henger? Har du bilde, eller blir skjermen svart? Kirikiri Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 kan være. cd/dvd rom eller harddisken din som begynner å ta kvelden også da. Lenke til kommentar
kns Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Er det stasjonær eller bærbar? Og hva skjer når den henger? Har du bilde, eller blir skjermen svart? Kirikiri Takk for svar. Det er en stasjonær pc. Husker ikke helt typen, den står hos en kompis. Men det er imiderltid et treskeverk av en pc. En sånt "hjemmepc-tilbud" som han har fått fra jobben. Tror det er en IBM ettellerannet. Kanskje jeg burde sjekke ordentlig før jeg poster flere spørsmål.. edit: Den henger like etter at WinME har lastet desktopen. Ingen svart skjerm, ingen feilmeldinger, bare fullstendig låst tastatur og mus, og all aktivitet fra hd'en stopper. Endret 23. juni 2004 av kns Lenke til kommentar
kns Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 kan være. cd/dvd rom eller harddisken din som begynner å ta kvelden også da. Ja, tenkte det samme. I og med at den også henger på samme måte under installasjon av nytt OS. At den henger når den når den samme sektoren på hd'en som da eventuelt er ødelagt...? Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Du kan sjekke harddisken ved å kjøre scandisk, eller bare det å sjekke den gjennom Disk Management under My Computer -> Manage. Hvis den er litt i limbo nå, så kan du ta den ut og ta den med til en annen pc, koble den til og sjekke den der. I samme slengen kan du jo prøve å demontere cd-rom'en og teste den sammen med annen hardware også. Hvis det viser seg å være harddisken det er noe galt med, så er det kanskje like greit å invistere i en ny. En grei 40gb koster ca 500 kr på komplett.no, og store harddisker er ikke altfor mye dyrere. Det er lettere å hente ut data av en litt korrupt harddisk, enn å installere Windows på den, så du får nok ut dataene. - Grunnen til at jeg spurte om den var bærbar, var at vi oppdaget et problem med en av våre bærbare. Hver gang den kom til et spesielt punkt i installeringen, virket den nesten død. Viste seg at den hadde blitt slått av mens den koblet til skjerm, så hver gang den kom til biten med skjerminnstillinger, slo skjermen på den bærbare seg av, og lette etter ekstern skjerm... Fant vi ut, etter å ha sendt den på reperasjon.... Kirikiri Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Ang pris på HD, jeg kjøpte ny for 1 uke siden, og det er en 120GB seagate barracuda 8 MB cache 7200 rpm, den kostet 820kr på komplett! (Det er ikke SATA) Lenke til kommentar
alexjenx Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Det å installere XP burde være enkelt. Det beste er å installere fra scratch...uansett hva andre måtte si. Partisjonere harddisken med f.eks. PartitionMagic disketter. Følg denne oppskriften: 1: Partisjonere harddisken med PartitionMagic disketter (2stk) 2: Lag en bootbar winxp HOME CD-rom 3: Sette bootsekvensen til FIRST boot fra CD-ROM 4: Sett inn CD, reboot, start installasjonen. (5) Winxp kan ta seg av partisjoneringen den og..... Alex Lenke til kommentar
kns Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 I samme slengen kan du jo prøve å demontere cd-rom'en og teste den sammen med annen hardware også. Jepp! Skal gjøre det i morgen. Tipper det er disken som er røket, ettersom XP-installasjonen leser alle data fint fra den og inn på hd, og systemet henger først når den skal begynne å installere fra filene som da ligger på disken.. Men forresten, finnes det noe programvare for å teste cdrom-spillere? Grunnen til at jeg spurte om den var bærbar, var at vi oppdaget et problem med en av våre bærbare. Hver gang den kom til et spesielt punkt i installeringen, virket den nesten død. Viste seg at den hadde blitt slått av mens den koblet til skjerm, så hver gang den kom til biten med skjerminnstillinger, slo skjermen på den bærbare seg av, og lette etter ekstern skjerm... Fant vi ut, etter å ha sendt den på reperasjon.... Heh..kjipt Ang pris på HD, jeg kjøpte ny for 1 uke siden, og det er en 120GB seagate barracuda 8 MB cache 7200 rpm, den kostet 820kr på komplett! (Det er ikke SATA) Hm..takk for tipset, men jeg mener da at jeg betalte 700 for samme disken rundt jul..har ikke kvitteringen her jeg sitter nå, men jeg er 99% sikker på at den kostet det. Det var altså hos Psdata.. Det å installere XP burde være enkelt. Det beste er å installere fra scratch... Ja, enig. Det bør være enkelt, men i dette tilfellet streiker altså installeringen ved at maskinen henger seg fullstendig under installeringen. Etter at installasjonsfilene er kopiert fra cd og inn på hd, og selve installeringen begynner.. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Ja, tenkte det samme. I og med at den også henger på samme måte under installasjon av nytt OS. At den henger når den når den samme sektoren på hd'en som da eventuelt er ødelagt...? Jeg tenkte mer i retning av minne-feil eller for varm prosessor... Siden alt fryser, mener jeg. Hadde det vært feil med CD/DVD/HDD ville han antagelig fått lese/skrive feil-melding. Er maskinen gammel? For svak strømforsynig eller skranglete vifte på CPU? Bare for å gi flere muligheter å feilsøke Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Ta en tur innom bios og sjekk om maskinen har APIC enabled og hviklen MPS versjon det står det . Win 2000 og XP er kompatibel med APIC mps versjon 1.4 . Hvis det er versjon under mps 1.4 eller ikke mps disable APIC i bios . Trykk F5 under installasjonen (akkurat når de står press F6 for raid controller) Bruk da piltast opp/ned og scroll til (Advanced Power Management PC , i menyen vises dette som "standard PC") Altså IKKE velge ACPI PC . .... Lenke til kommentar
kns Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg tenkte mer i retning av minne-feil eller for varm prosessor... Siden alt fryser, mener jeg. Hadde det vært feil med CD/DVD/HDD ville han antagelig fått lese/skrive feil-melding. Ahh...ok. Ja, godt poeng. Urk.. Er maskinen gammel? For svak strømforsynig eller skranglete vifte på CPU? Ja, den er vel ca 3 år gammel. Tror det er en 800mhz, halv gb ram. Så hadde det vært min maskin, ville jeg kjøpt ny, men... Lenke til kommentar
kns Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Ta en tur innom bios og sjekk om maskinen har APIC enabled og hviklen MPS versjon det står det .Win 2000 og XP er kompatibel med APIC mps versjon 1.4 . Hvis det er versjon under mps 1.4 eller ikke mps disable APIC i bios . Trykk F5 under installasjonen (akkurat når de står press F6 for raid controller) Bruk da piltast opp/ned og scroll til (Advanced Power Management PC , i menyen vises dette som "standard PC") Altså IKKE velge ACPI PC . .... Godt tips, skal se på det. Men her kommer da et nytt problem som jeg ikke nevnte innledningsvis, nemlig at jeg ikke kommer inn i BIOS. Typisk sånne elendige pakkeløsnings-hjemme-pc'er. Når den booter, vises ikke skjermbildet hvor ram'en telles opp, og hd'ene registreres, etc... Det står bare IBM over hele skjermen i 1 sek, så kommer WinME-logoen.. Av en eller annen grunn har de valgt å ikke forholde seg til standarden som er å trykke DEL for å gå inn i bios-settings. Det er heller ikke F10, slik som det er på noen Compaq-maskiner.. Har prøvd alt. .. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Er det opprinnelig pc med installert win98/me de os'ene virket ,prøv metoden jeg nevnte. (F5 og Standard PC) for W2K/XP installasjon . Det er ingen grunn å endre noe i bios da . ... Lenke til kommentar
kns Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Er det opprinnelig pc med installert win98/me de os'ene virket ,prøv metoden jeg nevnte. (F5 og Standard PC) for W2K/XP installasjon .Det er ingen grunn å endre noe i bios da . ... Ok, skal prøve det. Ikke sikker på når det blir, er litt lei hele ruklet, må ha noen dagers pause... men jeg lover å gi tilbakemelding når operasjonen er utført! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå