Gå til innhold

Diverse spørsmål om Knoppix Linux Live CD

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle flekke innpå Knoppix Live for å teste ut litt med Linux, men har et par spørsmål. For eksempel: Vil dette påvirke nåværende partisjoner eller lignende på noen måte? Kan jeg få tilgang til NTFS-partisjonene? Tar det lang tid å boote? Vil PCen kjøre noe tregere enn hvis Linu var installert på disk? Finnes det andre distroer som man ikke trenger noen installasjon for (LIVE)? Hvis jeg har lyst til å laste ned ett eller annet program og installere det når jeg kjører Live, er det mulig uten å opprette partisjoner osv? Er det noen stor forskjell på de forskjellige distroene og Knoppix?

Takker for at dere tar dere tid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil dette påvirke nåværende partisjoner eller lignende på noen måte?

Nei, Knoppix kjører rett fra CD-ROM.

Kan jeg få tilgang til NTFS-partisjonene?

Ja, det kan du.

mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/harddisk

Jeg tror iallefall Knoppix støtter lesing fra NTFS, men er litt usikker.

Tar det lang tid å boote?

Spørst hvor rask CD-ROM du har. Det tar lenger tid enn å boote fra disk.

Vil PCen kjøre noe tregere enn hvis Linu var installert på disk?

Ja, det kjøres jo fra CD-ROM

Finnes det andre distroer som man ikke trenger noen installasjon for (LIVE)?

Bl. a. SUSE-Live har samme mulighet.

Hvis jeg har lyst til å laste ned ett eller annet program og installere det når jeg kjører Live, er det mulig uten å opprette partisjoner osv?

Ja, men du må installere det på ny neste gang du booter.

Er det noen stor forskjell på de forskjellige distroene og Knoppix?

Knoppix kjører rett fra CD. Knoppix inneholder også en hel del programmer, hvorav det er noen du sikkert ikke kommer til å bruke.

Knoppix er greit for å få et lite innblikk i Linux, men jeg tror ikke jeg ville brukt det til daglig.

Lenke til kommentar
Skjønner, takk. Vil programmene man installerer bli "installert" på minnet da eller?

Ja, knoppix lager en temp partisjon når den starter opp som den pakker ut programmene på, samt installerer ting i. - Greit å ha så mye som mulig ram også, så går det nok litt raskere.

Men Knoppix er en treg fornøyelse :p (iallfall mot raske distroer som Arch Linux, mot SUSE så merker du stor forskjell - om enn ikke like mye ;))

Lenke til kommentar

Du kan installere på knoppix, og modifisere utseendet litt og gjøre det permanent, men det er en lang prosess. Du kan lage din egen remaster, der du fjerner litt av alt tullet som ligger på og installerer det du vil ha.

OBS! Knoppix har en "permanent homedir"-funksjon, som bevarer dine instillinger i bl.a brukergrensesnittet til neste gang. (Har aldri testa dog)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt vitsen med å installere Knoppix på HD. Det er og bør forbli en live-distrubsjon. Ønsker du å installere noe liknende skaffer du deg Debian. For å få den mest up-to-date er det best å hente ned en ISO som installerer pakkene fra et debian-mirror. Tror det het noe med net-install...

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt vitsen med å installere Knoppix på HD. Det er og bør forbli en live-distrubsjon. Ønsker du å installere noe liknende skaffer du deg Debian. For å få den mest up-to-date er det best å hente ned en ISO som installerer pakkene fra et debian-mirror. Tror det het noe med net-install...

Ikke jeg heller egentlig, men latsekker som vil ha en ferdigkonfigurert Debian med masse programvare smeller Knoppix inn på disk.

Lenke til kommentar

Poster her jeg, det passer bra.

Detter at Windows hadde megakrasj her har den ene disken min blitt dynamisk og unreadable av en eller annen grunn, etter at jeg la inn igjen 2000 paa nytt. Naa sitter jeg med Knoppix her, funker fett det, bortsett fra at jeg ikke kan lagre permanent ser det ut som. Jeg har en FAT32 partisjon paa 5GB. Kan jeg lagre paa denne? Har hoert at det er troebbel aa lagre paa NTFS, men vil det fungere paa FAT32? Hvordan lagrer jeg paa den isaafall? Har proevd aa opprette en katalog, og flytte filer, men faar bare feilmeldinger...

Hvordan kan jeg bruke printeren i Knoppix? Skulle fatt printa ut noen dokumenter, men printeren funka ikke.

Og til, slutt. Hva er den beste distroen for en noob paa linux?

Fedora? Debian? Mandrake? Noen andre?

Edit: Klarer ikke aa kjoere .exe filer. Spretter bare opp Open in... vindu. Hvordan kjorer jeg exe-filer?

Takker for hjelp :)

Endret av Pangaea
Lenke til kommentar
Poster her jeg, det passer bra.

Detter at Windows hadde megakrasj her har den ene disken min blitt dynamisk og unreadable av en eller annen grunn, etter at jeg la inn igjen 2000 paa nytt. Naa sitter jeg med Knoppix her, funker fett det, bortsett fra at jeg ikke kan lagre permanent ser det ut som. Jeg har en FAT32 partisjon paa 5GB. Kan jeg lagre paa denne? Har hoert at det er troebbel aa lagre paa NTFS, men vil det fungere paa FAT32? Hvordan lagrer jeg paa den isaafall? Har proevd aa opprette en katalog, og flytte filer, men faar bare feilmeldinger...

Hvordan kan jeg bruke printeren i Knoppix? Skulle fatt printa ut noen dokumenter, men printeren funka ikke.

Og til, slutt. Hva er den beste distroen for en noob paa linux?

Fedora? Debian? Mandrake? Noen andre?

Takker for hjelp :)

Det hjelper lite når du ikke skriver hvilke feilmeldinger du får. Å skrive til en FAT32-partisjon i Knoppix skal ikke by på noen problemer. Det som derimot er mulig, er at du ikke har rettighetene til å skrive til partisjonen. Dette kan løses på to måter:

a) Du kan bli "root", men da er du nødt til å gjøre mesteparten fra en terminalemulator (skrive kommandoer altså), evt. åpne Openoffice.org eller filbrowseren (konqueror) derfra. Dette gjør du ved å skrive <kommando> &> /dev/null &, f.eks konqueror &> /dev/null & . Kort sagt så åpner dette programmet som en bakgrunnsprosess og du kan fortsettte å jobbe i terminalen selv om konqueror kjører.

For å bli root skriver du sudo su i terminalemulatoren.

b)

Du blir root og endrer rettighetene manuelt. Siden ingen endringer i konfigurasjonsfilene blir lagret er det liten hensikt å endre på dem! Istedenfor avmonterer du partisjonen og monterer den igjen som read/write. Hvis /dev/hda5 er FAT32-partisjonen og denne skal monteres /mnt/hda5 er kommandoen som følger: mount /dev/hda5 /mnt/hda5 -t vfat -o remount,umask=022

Printerstøtte vet jeg ikke noe om, men jeg gjetter på at Knoppix bruker printsystemet CUPS (common unix printing system?). Jeg tror man bruker kommandoen lpr fra kommandolinjen, men det er sikkert flere verktøy med GUI som er tilgjengelige i Knoppix.

Og så var det over på distrubsjonsvalg: Jeg mener at Slackware er en god distrubsjon for alle. Den *kan* være litt vrien å få inn hvis du er helt blank på *nix, spesielt med tanke på at du må sette opp X selv. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å lese seg til dette, men det kan by på et hinder hvis du ønsker å se resultater raskt. Men når alt fungerer er Slackware en distro som er enkel å forstå (enkle oppstartsskript, få programmer og daemons som standard og dermed mindre rot i /etc). Debian har jeg selv installert ganske nylig og jeg fikk masse problemer (skal ikke gå inn på detaljer) som innebærte mye bytting mellom kerneler (pga. manglende støtte + alderen på kernelen) og inkompatible moduler. Men det er en veldig fin distrubsjon når alt virker. apt-get gjør programinstallasjon og vedlikehold kjempeenkelt. apt-get finnes også for andre distrubsjoner, og da hovedsaklig rpm-baserte distroer. Velger du debian så last for all del ned et nytt image, og da helst i unstable-treet.

Mandrake er en svært god distrubsjon for de som liker Windows og helst ønsker at overgangen til GNU/Linux skal være så rask som mulig. Den er også "windowsbrukervennlig" fordi du får med et vell av enkle veivisere og plenty av "tilgjengelig" dokumentasjon. Velger du dette er du i hvertfall ikke den eneste nybegynneren som bruker den distrubsjonen! Nå er jeg litt usikker på pakkesystemet, men jeg tror urpmi er ganske bra. Det er også mulig at apt-get også finnes for Mandrake...

Lenke til kommentar

Fedora er en annen distro som mange starter med. Men selv om den er lettbrukt/installert, så har den massevis av kraft.

Grunnen til at du ikke får åpnet .exe filer er at .exe -filer er windowsprogrammer. Du kan kjøre _noen_ windowsprogrammer med wine, men hovedsaklig kjører windows windowsprogrammer og Linux linuxprogrammer. Programmer i Linux har heller ingen spesiell filendelse, men har exec-bitsen satt (du har kjøre-rettighet, på samme måte som du har lese/skrive-rettigheter)

Lenke til kommentar

Takker for svarene folkens. Er på skolen nå for å gjøre ferdig prosjektet mitt, men skal se mer på det seinere :yes:

Tror jeg går for Fedora, virker som det skal være en noelunde lett overgang til linux. Blir sikkert masse problemer likevel, men må vertfall prøve.

Knoppix brukte CUPS til skrivere, men passet tideligvis ikke til min epson c82. fant bare windows og mac drivere på hjemmesidene deres, så de passer vel ikke regner jeg med.

Følger det med det meste av dokumentasjon og programmer i fedora, slik at jeg slipper å legge inn masse ekstra til drivere osv? XMMS etc...

Hvor stor diskplass trenger jeg til fedora? er 5GB nok? er det FAT32 som brukes, eller noe annet linuxspesifikt?

Lenke til kommentar

For å svare på det første sist; 5GB er nok, men dess mer du skal installere dess større plass trenger du.

Edit: Og installeren sier også hvor mye diskplass installasjonen vil ta når du velger ut pakker.

Vanligvis installerer man Fedora på ext3 partisjoner, fat32 er støttet men anbefales ikke.

Bare sett åpent et upartisjonert område så fixer fedora installeren med egne partisjoner.

Det meste er med på cdene så det er bare å velge å installere under installasjonen.

Det vanlige er å bruke CUPS til printing, støtte fra skriverprodusentene må du ikke regne med, sjekk heller http://www.linuxprinting.org

Fedora er den greieste pakkedistroen mener jeg, jeg prøvde Mandrake og det er kanskje bittelitt lettere men ikke så mye at det har noe å si, og Fedora når den godt igjen på flere andre punkter.

Selv startet jeg opp på Linux på RedHat som er forgjengeren til Fedora (FC1 er det som ville blitt RH10).

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Om 5GB blir litt lite, kan jeg jo egentlig bare smække ihop til 10GB. Har to partisjoner på 5GB nå. Den ene inneholder en totalt vraket Windows 2000 installasjon. Reinstallering gjelper visst ikke heller...

Fant en driver på www.linuxprinting.org som skal passe til skriveren min. Ypperlig :)

Reiser snart hjem nå. Dette kan bli interessant. Hvor kan jeg laste ned Fedora raskest mulig egentlig? Sitter på Uninet linjer...til imorgen tidlig... snufs ;)

Lenke til kommentar
Om 5GB blir litt lite, kan jeg jo egentlig bare smække ihop til 10GB. Har to partisjoner på 5GB nå. Den ene inneholder en totalt vraket Windows 2000 installasjon. Reinstallering gjelper visst ikke heller...

Fant en driver på www.linuxprinting.org som skal passe til skriveren min. Ypperlig :)

Reiser snart hjem nå. Dette kan bli interessant. Hvor kan jeg laste ned Fedora raskest mulig egentlig? Sitter på Uninet linjer...til imorgen tidlig... snufs ;)

du finner mirrors på siden deres. kanskje ftp.uio.no har eller ftp.uninett.no :p

- Uansett så skal jeg si deg at det å sette opp printer i Linux var kjeeempelett! Jeg trodde det var litt vanskelig, men satt igår opp en printer på et minutt. Var helt utrolig glatt! ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...