Gå til innhold

Flytting med for tung CPU-vifte...


eranro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal flytte ut av leiligheten om noen dager, og da blir det en del bæring av maskinen min. Jeg har montert en MIST Frostbite C på prosessoren, og denne er jo over anbefalt vekt.

 

Lurer på om noen tips jeg kan gjøre for å unngå at uhell skjer. Noen som har erfaring med det VERSTE som kan skje??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste som kan skje er jo at festene på socketen kan ryke, noe som sannsynligvis kun kan fikses med nytt hovedkort.

 

Hadde jeg vært i tvil tror jeg at jeg ville demontert kjøleribba før flytting evt. fylt kabinettet med håndklær eller lignende slik at du hindrer for mye bevegelse.'

Lenke til kommentar

hovedkortet's fester er somregel laget av meget hard og sterk plast. hovedkortet er laget av enda sterkere epoxy. har heller aldri hørt om episoder hvor CPU kjøler har knekt fester e.l.

har meget lite tro på at noe galt kan skje om du frakter kabbinettet med kjøleren på. bare ikke slipp kabbinettet i bakken, eller hopp rundt med det, for da kan nok g-kreftene mangedoble vekten på kjøleren og da kan det nok gå heller dårlig.

 

jeg for min del ser ingen vits i å avmontere kjøleren.

jeg ser poenget i å frakte kabbinettet mer varsomt enn vanlig, men å drive å bære det på spesielle måter eller avmontere deler er poengløst.

Lenke til kommentar

jeg har en cpu-kjøler som veier 0,630 kilo jeg har stripsa den fast i kabinettet enkelt og greit :p:p:thumbup:

 

 

(det verste som kan skje er at du miste din pc i golvet og at cpu-vifta ødelegger cpu-vifte-festene:P og at den lander oppå skjermkortet etterpå det skjedde med min maskin men :blush: helighvis overlevde mitt R9800pro :ermm: )

Endret av C@T
Lenke til kommentar
hovedkortet's fester er somregel laget av meget hard og sterk plast. hovedkortet er laget av enda sterkere epoxy. har heller aldri hørt om episoder hvor CPU kjøler har knekt fester e.l.

har meget lite tro på at noe galt kan skje om du frakter kabbinettet med kjøleren på. bare ikke slipp kabbinettet i bakken, eller hopp rundt med det, for da kan nok g-kreftene mangedoble vekten på kjøleren og da kan det nok gå heller dårlig.

 

jeg for min del ser ingen vits i å avmontere kjøleren.

jeg ser poenget i å frakte kabbinettet mer varsomt enn vanlig, men å drive å bære det på spesielle måter eller avmontere deler er poengløst.

et hopp med kabinette kan f.eks komme av at man kjører litt for fortr over en veidump og kabinettet bykser. hvorfor ikke bare bruke 10 sek på å demontere kjøler så er man 100% trygg. eller som nevnt tidligere legge det med hk siden ned så g-kreftene jobbr nedover mot festene.

Lenke til kommentar

Sålenge PC'n flyttes normalt så skal det ikke være nødvendig å ta av CPU kjøleren. Skal du kjøre med den i bil så la PC'n ligge sånn at hovedkortet ligger vannrett med kjøleren opp.

 

Skal du sende med posten å la andre (uforsiktige) folk håndtere den, så pakker du hele PC'n inn i 20 meter bobbleplast.

Lenke til kommentar

Her er stikkordet forsiktig. Om du bærer kassen og ikke slenger den rundt så vil det nok ikke skje noe. Har flyttet med maskinen min flere ganger og kjøleribba har aldri falt av, men da har jeg vært forsiktig. Om du behandler det som en glassvase eller noe i den duren vil det ikke skje noe =)

Lenke til kommentar

Det verste som kan skje er ikke at cpu festene ryker. Du kan faktisk ende opp med at coren knuser. Hvis den får et støt fra bunn eller topp blir all vekten på den ene kanten av core. Har opplevd dette en gang. Men det skal veldig mye til hvis kjøeren er godt festet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...