-Teddy- Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Har hatt Windows ME i 3 år, og er mildt sagt dritt lei av ME. Fikk meg en ny 120GB HD som ble formatert for noen dager siden og ville ha XP på denne. Men jeg får ikke XP til å virke! Opplysninger: 1. Jeg hadde den gamle HD'en som master, og med ME installert da jeg installerte XP første gang. (Som master i BIOS og med jumpere) Boot HD var da "den gamle" 2. XP virket ikke, etter rebooten etter installasjonen kunne jeg velge hvilken windows jeg ville kjøre. Jeg valgte "Windows XP Pro" Win XP loading skjerm kom, og etter det var den bare svart skjerm. (Skjermen stod på, den begynte ikke å blinke slik den gjør når jeg skrur av pc'en) 3. Jeg skrudde opp pc'en og flyttet jumperene slik at den nye disken ble Master, og den gamle ble slave. Sjekket i BIOS, og de hadde blitt flyttet der også. (Slik at Master / Slave stemte oversens med jumperene) Jeg installerte XP på nytt, etter jumper change'n, på samme disk som forrige gang. (Den nye disken hadde da også automatisk blitt satt som boot disk i BIOS) Etter reboot da fikk jeg ingen spm om hvilken windows jeg ville bruke, den brukte win XP automatisk. Men skjermen ble svart etter loadingen nå også. 4. Nå har jeg satt den gamle disken som boot disk igjen, slik at jeg kunne bruke ME og få skrevet dette innlegget. Er det noen som kan hjelpe? Plz! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Anbefaler å installere XP på den nye harddisken da den er mye raskere. Også lurt å dele den i to deler. Ikke sett inn den gamle harddisken når du installerer. Den nye skal være "Master". Under installasjonen lager du en ny partisjon (primary partition). Ca. 20GB er nok her. Resten kan du dele opp slik du ønsker. De gjør du til "Extended partition". Start installasjonen fra oppstarten (dvs fra den bootbare cd'en) For å gjøre det velger du cd-rom som første oppstartsenhet i bios. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Jeg prøver å installere XP på den nye disken fra før av Ikke noe vits i å lage en ny partisjon vel... Jeg kjører Xp cd'en fra boot fra før av. CD-ROM kan ikke være 1. oppstartsenhet i BIOS, men det er den andre (tror jeg) Den nye ER master, men ikke boot disk da jeg måtte ha ME for å kunne bruke pc'en da XP ikke virker Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Tok du ut den gamle disken når du installerte på den nye da? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Nei, jeg tok ikke ut den gamle HD'en når jeg installerte XP på den nye. Må jeg gjøre det? -Første gang jeg installerte XP på den nye var den nye slave, både i BIOS og jumpere. -Andre gang jeg installerte XP på den nye var den nye master både i BIOS og med jumpere. -Jeg har prøvd å installere med den nye disken som boot disk, og den gamle disken som boot disk. Men det blir bare svart skjerm uanz! Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 har du prøvd å installere Windows XP på samme harddisk men på en annen partisjon da? dvs. f. eks hvis du har Windows ME på C: og installerer XP på samme harddisk men en annen partisjon. prøv dette. se hva som skjer. har du forresten prøvd å installere en annen Windows på den nye harddisken? hvis ikke kan du jo prøve det også. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) XP er installert MEN: 1. Jeg må bruke det integrerte skjermkortet, det integrerte virker i XP, men ikke under boot, skjermen får først signal når den er inne i XP. For å komme inn i BIOS må jeg derfor bruke Radeon 9200 kortet mitt. 2. Jeg har tatt ut den gamle disken, og laget en windows partisjon på 15GB, som er formatert i NTFS. Dette er den eneste partisjonen jeg har, skal lage en til. 3. Når jeg startet windows fikk jeg en feilmelding om noe greier, og pc'en skulle reboote etter 60 sek, men jeg skrev "shutdown -a" i run, og derfor kunne jeg skrive dette... 4. Noen som vet hvordan jeg kan få fikset slik at jeg kan bruke 9200 kortet OG slippe feilmeldingen? (Det kan vel ikke være virus, pc'en er jo nyformatert..) EDIT: Skriveleif... Endret 23. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Virker som virus, det er "Iass.exe" som er problemet Men kan noen hjelpe med skjermkortet? EDIT: Når jeg startet opp får jeg en feilmelding; LSA (shell) og et ekker annet, som det er noe galt med... HJELP! Ny EDIT: Sjekket sticky posten, tror problemet fixer seg med "stinger" men er ikke sikker... Endret 23. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Tror jeg har fått fjernet sasser. Men fremdeles har jeg dette skjermkort problemet da, noen som kan hjelpe / si hvor jeg kan få hjelp? EDIT: Skulle bare si ifra om at problemet er fixet! Endret 23. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
evorkahn Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Hadde det samme problemet med svart skjerm på gamle pcen. Hadde da gf4ti4200 og fikk svart skjerm. satte i mitt gamle banshee kort, da gikk alt fint. Satt i mitt gf4 instalerte driverene. ALt funka da normalt. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Det jeg måtte gjøre var å bruke det integrerte skjermkortet, så måtte jeg bruke cd'en som fulgte med kortet for å installere, men det virket ikke da heller jeg måtte gå på egenskaper for skjerm, avansert, og trykke på "ikke bruk denne modulen" (over det stod det en hel haug informsajon om det integrerte skjermkortet på 4 MB.....) Tok meg litt tid å finne ut av det... EDIT; Puh, det var litt av en setning Endret 24. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Hvor langt har du kommet med XP-installasjonen nå? Er du ferdig, uten feilmeldinger? Kom nemlig til å tenke på en sak: Hvor gammel er PC'n din og hvor stor er den nye harddisken? Jeg har akkurat skaffet meg en 200GB disk, og ble nødt til å oppgradere BIOS for at den skulle bli gjenkjent. Er nemlig slik at det ikke var så store disker når PC'n min ble anskaffet Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) XP virker fint det nå! Gammel pc, fra 2001, med en gammel, og en en uke gammel disk. Trengte ikke noe BIOS flash! Endret 24. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå