Gå til innhold

Skjermkortet som er flaskehalsen?

StianGH

Anbefalte innlegg

Jeg har et passe bra system, synes nå jeg. Men jeg får ikke den ytelsen jeg synes jeg bør få.

Specs:

Prosessor: Intel P4 3.06Ghz

RAM: DDR-Ram 512Mb (2x256)

Skjerm\3D-Kort: NVIDIA Geforce FX 5600, 256Mb

Hovedkort: ASUS P4R800-V Deluxe

Så, det jeg lurte på er om det er skjermkortet som gjør at jeg ikke får det eg bør... Eller er det minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer vel helt ann på hva du måler. Om du tenker på spilling så er det nok det som er den store flaskehalsen ja, og ram er ikke SÅ viktig, i og med at du har 512MB av det, og det skal fortsatt holde en grei stund.

veldig saklig svar. "hei, jeg har 4 gb RAM jeg.....PC2100..." tok du den? :green:

Det er jo mye mer som skal til for en RAM da. Det er Mhz, timings, og minnebåndbredde. kan jo hende han har PC2100 RAM elns, da er det jo selvsagt en stor flaskehals.

Lenke til kommentar

send det gamle skjermkortet til meg da!....

OT: Tror dere mitt skjermkort er en flaskehals? har GeForce 4 MX 440. ??

Slenger meg forøvrig på uttalelsen til MrLeftfield

Endret av Murty
Lenke til kommentar
veldig saklig svar. "hei, jeg har 4 gb RAM jeg.....PC2100..." tok du den? :green:

Det er jo mye mer som skal til for en RAM da. Det er Mhz, timings, og minnebåndbredde. kan jo hende han har PC2100 RAM elns, da er det jo selvsagt en stor flaskehals.

Om du er spesielt sær, ja. I praksis så har det ikke så mye å si. Ihvertfall ikke så mye som mange vil ha det til. Om du har 256MB DDR2100 så vil nok 512 DDR2700 eller DDR3200 hjelpe en del, men ellers så er timings og slikt svært oppskrytt. Get my point? (regner ikke med at du gjør det ;))

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt dette skjermkortet. Jeg hadde en helt grei maskin med 3ghz p4 med 800 mhz fsb, 1024 mb pc 3200 minne og maskinen lagget i mange spill. Skiftet til 9600XT og fikk utrolig stor ytelses økning. Jeg vil gå så langt som å si at dette er noe av det dårligste nvidia noensinne har kokt i hop (i forhold til konkurrentene på tidspunktet)

Lenke til kommentar
Om du er spesielt sær, ja. I praksis så har det ikke så mye å si. Ihvertfall ikke så mye som mange vil ha det til. Om du har 256MB DDR2100 så vil nok 512 DDR2700 eller DDR3200 hjelpe en del, men ellers så er timings og slikt svært oppskrytt. Get my point? (regner ikke med at du gjør det ;))

Altså. jeg snakket ikke om at timings var veldig viktig for en P4 system. det er faktisk omvendt. Det er AMD som liker stramma timings, mens P4 liker stort minnebåndbredde og antall Mhz. Så æ tog an, æ :p

Lenke til kommentar

Har du testet? Det er ikke min erfaring til spillbruk hvertfall. Ramslukende spill gikk mye smoothere hos meg med 1 GB 100 MHz 2.5-3-3-7 og null OC enn det gjorde med overklokking og 512 MB 200 MHz 2-2-2-5.

512 MB er ikke det det engang var, nye spill er kravstore.

Lenke til kommentar
Ja, det er to ELD GAMMLE ram brikker jeg har. Ja, det ER 2100.. :(

Så jeg burde prioritere slik (?):

Skjermkort

RAM

...

...

...

om jeg var deg, så hadde prioriteringa mi vært slik:

-RAM

-Skjermkort

:p

Sikker på det....Hallo! Det er snakk om spilling, og jeg ser for meg en skikkelig boost hvis jeg skaffer et nytt skjermkort....Ikke ram!

Jeg mener, tuller du? RAM viktigere enn skjermkort når det gjelder spilling?!

Lenke til kommentar

jeg merket i allefall det når det gjalt anti-aliasing på mitt Ti4400 kort at jeg trodde kortet var helt elendig til det, helt inntil jeg gikk over fra PC133 ram til PC3200 (DDR400) ram, da gikk det plutselig strålende i de fleste spill med full AA igjenn. =)

jeg trodde heller ikke ramen hadde så mye å si, men der tok jeg vist grundig feil.

så om det er ramen din som er gått ut på dato kan det vært minst like viktig å oppgradere den som nytt skjermkort.

desverre har jeg falt helt av lasset innenfor pc side jeg nermest ble kastet ut herifra for litt over et år siden, så jeg kjenner ikke til det skjermkortet ditt. jeg vet bare at ramen også har stor betydning innenfor spill.

Lenke til kommentar
Jeg vil gå så langt som å si at dette er noe av det dårligste nvidia noensinne har kokt i hop (i forhold til konkurrentene på tidspunktet)

Å nei, g4mx440 er nokk det dårligste nvidia noensinne har kokt i hop (i forhold til konkurrentene på tidspunktet)... (rævkort :thumbdown: )

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

mx serien var retter for kontor pc'er osv da (Ti var mer rettet mot spillere), så at de er elendige til spill kom vel kanskje ikke som noen stor overaskelse...?

men vil man tjene veldig mye på å oppgradere fra PC2100 til PC3200 for eks da, med tanke på ytelse i spill? jeg vet jeg tjente en del på å bytte RAM, men jeg hadde jo SDRAM før da, og gikk rett til PC3200. vil tro PC2100 er en god del raskere en PC133?

Lenke til kommentar
StianGH: Du sier ennå ingenting om hvilken test, og testbetingelser som oppløsning, AA, AF, og heller ikke noe om resultatet du sikter til så det er umulig å si om CPU er flaskehals eller ikke.

Oppløsning: 1024x786

AA\AF: Ingen

FPS: 60+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...