Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken ruter bør jeg velge til mitt bruk?

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å få ny ruter på plass, men er usikker på hvilken jeg bør velge.

Skal ha det trådløst fra pc og laptop, gjerne med mulighet for trådløst til skriver også, dersom dette går ann. Skal videre har koblet til iptelefon og xbox, så lurer på hvilken ruter jeg bør velge, og eventuelt hva jeg trenger av ekstra utstyr for å få koblet opp printer trådløst og den stasjonære maskinen min trådløst.

Vil ha det som rast som mulig, slik at det ikke tar evigheter å overføre filer fra pc til xbox, så hvilken ruter har dere bra erfaring med og hvilket ekstra utstyr trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MAR: ikke alle 802.11x løsninger er kompatible med hverandre:

802.11a: 54 Mbps 5 GHz

802.11b: 11 Mbps 2,4 GHz

802.11g: 54 Mbps 2,4 GHz

Av disse er b og g kompatible med hverandre. Det finnes også mange modifiseringer i alle tre standardene som kan føre til dårligere kompatabilitet.

Angående det du lurer på med iptelefoni og xbox live trenger du en router som her uPnP støtte. Noe som de aller fleste har i dag. Om du også kan plassere skriveren der routeren er kan du kjøpe en skriver med innebygd printerserver.

Bruk det avanserte søket i produktguiden for å finne det du er ute etter:

http://produkt.barbara.no

SMC og Asus har greie løsninger med 802.11g trådløst og usb printerserver samt uPnP støtte. De aller fleste routerene i dag har støtte for det, men det må også aktiveres hos de fleste. Linksys WRT54G er en av få som er xbox live sertifisert (som også har UPnP aktivert når du får den). Den har derimot ingen printerserver, men fungerer meget bra.

Lenke til kommentar
MAR: ikke alle 802.11x løsninger er kompatible med hverandre:

802.11a: 54 Mbps 5 GHz

802.11b: 11 Mbps 2,4 GHz

802.11g: 54 Mbps 2,4 GHz

Av disse er b og g kompatible med hverandre. Det finnes også mange modifiseringer i alle tre standardene som kan føre til dårligere kompatabilitet.

Hadde glemt 11a, er ikke akkurat så vanlig den. At enkelte tøyer standarden litt lagt er en annen sak, slikt kan variere fra modell til modell fra samme produsent også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...