Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

så var det dette med bytting av pasta på denne maskinen da..

 

jeg har hatt celly 1,4 versjonen siden sept/okt ifjor, og det eneste negative synes jeg er at viften går litt for mye. jeg har skiftet kjølepasta ca 5-6 ganger tror jeg - både forskjellig type (bl.a. AS5) og forskjellig mengde, men viften starter _alltid_ etter en stund i AC mode selv om CPUstår på 25% i power4gear og jeg ikke rører maskinen..

 

==> er jeg bare litt klønete mtp påføring av pasta eller blir aldri viften dønn stille i AC mode med 25% CPU? noen som har en "dønn stille" maskin??

 

 

PS: har lest litt rundt på forumet ang påføring av pasta og jeg _tror_ jeg gjør det etter "oppskriften" med isopropanol og greier..

 

:roll:

Lenke til kommentar

Hastighetsinstillingen i Power4Gear gjør ingen ting på en Celeron-M, da denne ikke har SpeedStep. Selv P-M har bare to hastighetsnivåer, multiplyer 6x og maks.

 

Edit: Eller bedriver denne kanppen busunderklokking via hardware på S5N? Kunne du teste med CPU-Z eller tilsvarende for å se om den klokker ned? Har sett motstridende informasjon om dette. Tester med en betydelig underklokking av C-M har forøvrig vist at dette ikke under noen omstendighet senker strømforbruket noe særlig, mens man får en betydelig senkning av ytelsen.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Hastighetsinstillingen i Power4Gear gjør ingen ting på en Celeron-M, da denne ikke har SpeedStep. Selv P-M har bare to hastighetsnivåer, multiplyer 6x og maks.

Jeg merker ihvertfall markant ytelsesforskjell på "fly" (=100%) og "bil"(=25%). vet ikke hvor klokkingen skjer, men den skjer et eller annet sted..

 

Både i AsusProbe og MyComputer->Properties står det 25% - hvis dette er noe å stole på da :ermm:

Lenke til kommentar
Hastighetsinstillingen i Power4Gear gjør ingen ting på en Celeron-M, da denne ikke har SpeedStep. Selv P-M har bare to hastighetsnivåer, multiplyer 6x og maks.

Jeg merker ihvertfall markant ytelsesforskjell på "fly" (=100%) og "bil"(=25%). vet ikke hvor klokkingen skjer, men den skjer et eller annet sted..

 

Både i AsusProbe og MyComputer->Properties står det 25% - hvis dette er noe å stole på da :ermm:

mulig den ikke har Pentiums registrerte varemerke, SpeedStep, men den klokker i allefall ned på et vis.

 

Endre hastighet i Powergear og se på egenskaper for Min datamaskin.

Hos meg (SP2) viser det

325MHz (25%)

650MHz (50%)

975MHz (75%)

1,3GHz (100%)

 

Hvorfor skulle ikke power gear gjøre noe med CPU, når man kan angi CPU-level i prosent? Det går uansett tregere med redusert hastighet, og batteriet varer lengre..

Lenke til kommentar

Har nå vært eier av både S5600n og hp nc4010. Må si at kvaliteten er merkbar bedre på nc'en. Om prisen rettferdig gjør forskjellen er vel litt individuelt. Må i alle fall si jeg er tidligere imponert over servicen til HP. Tviler på det er like bra hos HOCO/Asus.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke power gear gjøre noe med CPU, når man kan angi CPU-level i prosent? Det går uansett tregere med redusert hastighet, og batteriet varer lengre..

Jeg ble brått usikker her, og måtte sjekke litt.

 

På en C-M må dette være styrt av ODCM (On Demand Clock Modulation). Dette fungerer slik at på, si en 25% 'duty cycle', vil prosessorens interne klokke fortsatt kjøre på maksimal hastighet. Strømsparingen foregår ved at bare 25% av disse klokkene er 'aktive'.

 

Noe slikt som:

 

0: Prosessoren kjører kode

1: Prosessoren er idle

2: --"--

3: --"--

4: Prosessoren kjører kode

5: Prosessoren er idle

6: --"--

7: --"--

...

...

osv...

 

På de inaktive klokkene vil prosessoren gå til det laveste 'idle' strømsparings-tilstanden den støtter. På en C-M er dette ca. 8-10W. På en P-M er det det noe lavere 5-7W. P-M har i tillegg en 'dypere søvn' hvor strømforbruket faller helt ned til ca. 0.5W (i praksis bruker CPU i denne tilstanden like mye strøm som i suspend, uten at systemet er det). Disse tilstandene er noe prosessorene vil forsøke å oppnå på egenhånd når det er lite å gjøre, men med denne funksjonaliteten blir den tvunget til det. På P-M kan dette komme i tillegg til multiplyer og voltjusteringer via Enhanced SpeedStep.

 

Det er altså litt å hente på dette, selv på en Celeron, men ytelsestapet står ikke i samsvar med energibesparingen. Står maskinen idle hele tiden skan den klare å 'gå i søvne' helt av seg selv, og ingen reduksjon oppnås. Det er altså bare klokkesykluser som ellers ville være aktive som blir spart. Under Prime95 vil altså forbruket kunne bli, veldig grovt forklart, sånn ca: 24W-8W-8W-8W, med tilsvarende ytelsestap, mens om den ikke gjør noenting ville den ha brukt 8W-8W-8W-8W uansett. Man sparer heller ingen ting når prosessorlast er under 25%, og over dette taper man ytelse. Avhengig av øvrig stømtrekk i maskinen skal denne metoden kunne gi en økning i batteritiden på 10-20% på en C-M mot en, opp til 75%, ytelsesreduksjon under moderat bruk.

 

Alt hva man ikke kan lære av Intels whitepapere.

 

Edit: Redigert for (forhåpentligvis) klarhet.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei..

 

Har prøvd å lese litt om denne maskinen, og må si den høres ut til å være et meget godt kjøp.. Vurderer å bytte den ut med min Zepto 4100 til fordel for størrelsen :D

Men jeg har et par spørsmål jeg ikke har klart å finne svar på helt enda:

 

1. Jeg har for tiden en Zepto 4100 (CL50) med en 1,6 GHz pentium M CPU. Denne maskinen er meget stille, og vifta slår seg sjelden på. Viften bråker også veldig lite. CPUen klokker seg ned til 89MHz noen ganger ved "max battery" instillingen i windows xp, men pleier å ligge på 221MHz. Vil dette gjelde for ASUS s5600n også? Har hørt noen som er litt misfornøy med støyen den lager...

 

2. Støyer den medfølgende harddisken? (Da tenker jeg på susing eller piping). Kan denne byttes med en hvilken som helst 2.5" harddisk?

 

3. Hvor lang batteritid har de forskjellige batteripakkene?

Lenke til kommentar
Hei..

 

Har prøvd å lese litt om denne maskinen, og må si den høres ut til å være et meget godt kjøp.. Vurderer å bytte den ut med min Zepto 4100 til fordel for størrelsen :D

Men jeg har et par spørsmål jeg ikke har klart å finne svar på helt enda:

 

1. Jeg har for tiden en Zepto 4100 (CL50) med en 1,6 GHz pentium M CPU. Denne maskinen er meget stille, og vifta slår seg sjelden på. Viften bråker også veldig lite. CPUen klokker seg ned til 89MHz noen ganger ved "max battery" instillingen i windows xp, men pleier å ligge på 221MHz. Vil dette gjelde for ASUS s5600n også? Har hørt noen som er litt misfornøy med støyen den lager...

 

2. Støyer den medfølgende harddisken? (Da tenker jeg på susing eller piping). Kan denne byttes med en hvilken som helst 2.5" harddisk?

 

3. Hvor lang batteritid har de forskjellige batteripakkene?

Alt dette er besvart i tidligere poster, men jeg kan prøve å repetere en gang.

 

1) klokkingen på prosessoren skjer via hardware hvis du har en P-m prosessor, uansett hvaslags maskin du har. Har du en celeron-m må du derimot klokke den selv, ved å velge hvilken "modus" du vil ha den i.

 

Disse maskinene lager ikke mye støy, men det finnes jo laptops som er helt støyfrie. Man kan høre viftesus noen ganger, men dette er ikke så høyt at det blir sjenerende/hørbart i en forelesningsal e.l.

 

2)

Hardiskken er meget stillegående. Ja den kan byttes ut med hvilken som helst 2,5" harddisk

 

3)

lite 2200mAh 1t 50min

stort 4400mAh rundt 3t

 

Dette avhenger selvfølgelig av mange faktorer, som belastning, lysstyrke på skjerm, WLAN osv..

 

Ta også en titt på Asusmodellen W5N, da dette er arvtageren til S5.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
bare å skaffe seg en 3G telefon det samt et IR Bluetooth kort til den. Eller kjøpe et eget 3G kort fra for eks netcom.

*Pirke pirke* :p

Mener vel IR/Bluetooth?

 

Ringte nettopp Telenor om priser. Koster deg 30,- kr. dagen å surfe med GPRS/EDGE/UMTS uansett om du kobler deg opp med PC-kort (PCMCIA) eller mobiltelefon.

 

Sitter langt ute i Saltenfjorden i Nord-Norge akkurat nå (uten strøm og vann) og surfer over GPRS. God sommer :) .

 

Fredrik.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ettersom jeg ikke gidder lese 40 sider med poster, lurte jeg på om noen fort og enkelt kunne svare på spørsmålet om STØY. Skal mulignes ha denne som student maskin. Takk for svar (snakker da om S5A)

Perfekt studentmaskin, ja. :thumbup:

 

Den er veldig støysvak. Svak suselyd i blant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...