Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N

Anbefalte innlegg

Og for meg er det motsatt. Med TouchPointen på X40en kan jeg gjøre alt uten å flytte hånda så mye som en millimeter. Lener tommelen ned på knappene og bruker pekefinger på "sticken". Velger hvilken knapp jeg vil trykke ved å legge vekten frem og tilbake langs tommelen.

Med touchpads må man "kave" så mye for å få rekkevidde over hele skjermen. Touchpad er faktisk det eneste negative jeg har å utsette på PowerBooken min... ;)

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også se på http://www.psdata.no/

Tundra 1557S Pro - IntelCentrino 1.5GHz / 256MB / 40GB / CDRW / 15" / R9700 128MB

Tundra 1556P Centrino - Intel P-M 1.6GHz / 512MB / 60GB / CDRW / DVD / 15"

Tundra 1556X Centrino - Intel P-M 1.7GHz / 512MB / 80GB / DVD RW / 15"

Tundra 1557S Pro - IntelCentrino 1.5GHz / 256MB / 40GB / CDRW / 15" / R9700 128MB

Tundra 1557P Pro - IntelCentrino 1.6GHz / 512MB / 60GB / CDRW / 15" / R9700 128MB

Tundra 1557X Pro - IntelCentrino 1.7GHz / 512MB / 80GB / DVD RW / 15" / R9700 128MB

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
Du kan også se på http://www.psdata.no/

Tundra 1556P Centrino - Intel P-M 1.6GHz / 512MB / 60GB / CDRW / DVD / 15"

Tundra 1556X Centrino - Intel P-M 1.7GHz / 512MB / 80GB / DVD RW / 15"

Tundra 1557P Pro - IntelCentrino 1.6GHz / 512MB / 60GB / CDRW / 15" / R9700 128MB

Tundra 1557X Pro - IntelCentrino 1.7GHz / 512MB / 80GB / DVD RW / 15" / R9700 128MB

Han kikker på ultraportable...

-KJ

Lenke til kommentar

Har ikke sett så mye på x40 nei, men den er betydlig dyrere enn Asus maskinen, også selges den uten ekstern optisk enhet.

Når jeg ser på målene på begge maskinene så er de ganske like.

X40: 26.67 x 23.67 x 2.38 cm

s5200n: 27.5 x 22.3 x 1.7-2.5 cm

Asus maskinen er litt bredere, men er til gjengjeld mindre dyp. Tykkelsen er også ganske identisk. Det skal også være sagt at Asus produserer mange av Thinkpad modellene for IBM.

Lenke til kommentar

X40 blir vel å regne som hva man sammenligner alle andre ultraportable med. Det som er kjedelig er at IBM er svinedyrt i Norge.

Jeg har rett og slett ikke råd til å betale 20k for en pentium-m 1.2 maskin! Ja, jeg kan kjøpe den i Danmark. Men prisen kommer uansett på ca 17k etter moms og valutaberegninger.

Det virker som om denne ASUS modellen er det beste kjøp pr. dags dato når det gjelder ultraportable maskiner.

Fumle: Ja jeg er klar over at tundramaskinene er gode kjøp, men dette er ikke hva jeg er ute etter. Ultraportable maskiner er maskiner som veier under 2kg, helst under 1.5. De skjelden større skjerm enn 12".

Blundern: Takk for din post! Dette styrket min tro på at jeg har valgt rett maskin!

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Vil bare gjøre oppmerksom på at IBM sine X31 nå er på "billigsalg". Jeg har sett den til like under 11.000,- eks. mva.

Det er snakk om denne:

TK1C8NO IBM ThinkPad X31 2672 - Pentium M 1.4 GHz - RAM 256 MB - HD 40 GB - Mdm - LAN EN, Fast EN, 802.11b - Centrino - Win XP Pro - 12.1" TFT

Jeg vet ikke hvordan ASUS sine garantiordninger er, men det spørs om den lille vektforskjellen og den ekstra bundelen gjør at ASUSen vinner over X31. Ville bare gjøre oppmerksom på tilbudet.

-KJ

Lenke til kommentar

Okay, jeg har funnet enda en negativ ting med denne maskinen og det er tastaturet...

> >    - The number-keys are not full height

> >    - There are no pos1/end/page-up/down keys! You have to use the

> >      cursor-keys with the Fn-Key

> >    - I cannot speak for english/amerikan/... layout but the german

> >      layout normally has the "<>|"-Key on the LEFT side. But not the

> >      Asus! The Asus has that key on the MOST RIGHT side - Right

> >      beneath the Cursor-Keys!

> >    - That means: the Cursor-Keys are not at RIGHT position. There's

> >      an other key at the right side of the right-cursor key!

> >    - The cursor-keys are full hight but extremely small

> >    - The Cursor-keys are at one line with the other keys. That means,

> >      that the Cursor-Up-Key is at the left side of the smaller

> >      Shift-Key... and that means, when you are 10-Finger-Typist you

> >      will often hit Cursor-Up when you like to hit the Shift-Key..

> >      not very nice design...

Lenke til kommentar

Den linken anbefales for alle som vurderer den ASUSen. Det ser ut til at vedkommende som har skrevet det innlegget virkelig har gjort et grundig forarbeide og at han vet hva han snakker om. (Ikke fordi at han mener IBM er bedre, men fordi at han setter fingeren på en del kritiske ting ved en ultraportabel.)

Her følger link som hyperkobling:

http://illuminati.stderr.org/pipermail/thi...une/012020.html

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte de litt uggene tastene på s5200n. Synes tallene var de mest irriterende, men det fungerte ganske greit når man brukte tastaturet litt. Av vanlige databrukere så er det ikke SÅ mange som bruker <> eller home/end/page up/down. Jeg bruker det litt selv, men det er ikke så ofte. (bruker <> oftere enn mange andre da, så det hadde vært vanskeligere for meg å bruke den.

IBM sine maskiner har nok bedre kvalitet, og har et par mer gjennomtenkte løsninger. men den maskinen til rundt 13 000 har ikke optisk enhet, ekstra batteri, veske, mus, minnepenn osv. Men den har windows xp, ir og bedre prosessor. Men er igjen noen hundre gram tyngre.

Mitt Dell tastatur er uten tvil bedre enn S5200N, men de fleste tastene på S5200N er gode og er på de rette plassene. Om man er en normal bruker vil man ikke irritere seg så mye over tastene.

Lenke til kommentar

Har bestilt min i dag. Kommer tilbake med mere info når jeg har fått den inn i hus.

Gleder meg som en unge.

Det at de nevnte tastene ikke er så logisk pasert bryr jeg meg ikke om da jeg ikke akkurat er noen hyppig bruker av disse tastene.

Lenke til kommentar

Skriver dette fra min nye Asus S5200N :)

Denne maskinen er noe av den lekreste lapptoppen jeg noen gang har brukt.

Rett og slett lekker :love:

Skal prøve å komme tilbake med bedre tilbakemeldinger etterhvert, men jobber veldig mye for tiden så er begrenset med tid.

Kan nevne at quad gir 8% studentrabatt, noe som jo komme godt med :)

Dere andre som har bestilt eller vurdere å bestille denne maskinen burde glede dere.

Nevnte jeg også at bundelen er fantastisk. Den brstår av litt software, en breveske (god en sådann), et lite omslag for korte transporter, 2 batterier (et på 2200mah og et på 4400mah), trådløs optisk mus, minnepenn samt den eksterne cd/dvd enheten.

Jeg kjøpte versonen med 1,2 Celeron M CPU da jeg ikke er avhengig av ytelse til skolebruk.

Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at det også følger med en liten fille til å holde skjermen ren og pen.

De av dere som lurer på støynivå på denne maskinen. Så kan jeg si at det som bråker mest på den en museknappene på touchpaden. Du må lene deg godt inntil vifta for å høre at denne går.

Maskinen har også en meget god kasse. Når man trykker bak på skjermen så er det ikke anntydning til at skjermen blir påvirket (i motsetning til Dell og sony Vaio). Den virker også meget solid ellers også. Samt at carbon looken er helt rå :love:

Lenke til kommentar

Står ikke noe om denne ekstra bundelen på Quad nei, men den følger med fra Asus sin side. Hvis du leser på Asus sine sider så står det litt der.

Det minste batteriet på 2200 mah (ca 2,5 t levetid) stikker ikke ut i det heletatt.

Det større på 4400 mah (ca 4,5 t levetid) stikker ca en centimeter ut i bakkant, men det passer fortsatt inn i designet av maskinen. Skal prøve å få tatt noen bilder på søndag å legge de ut her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...