Gå til innhold

Hva tar man for webdesign?

Anbefalte innlegg

Etter at jeg laget Emily Plays siden til noen kjente, så har andre band meldt sin interesse for å få en tilsvarende webside.

Aner ikke hva man tar seg betalt for noe sånt. Jeg vil ikke ta meg for mye betalt, for mye av grunnen til at de spør meg om å lage tror jeg er fordi proffe sider er for dyrt.

Siden kommer til å bestå av 4-5 sider. Gjestebok, bildegalleri (som må oppdateres etterhvert), bandinfo/nyheter (dette skal jeg fikse så de kan oppdatere selv) osv. Ganske basic. Problemet blir å lage et skikkelig design, malen har jeg allerede.

Er det vanlig med timebetaling eller pakketilbud? Hva er dyrt og hva er billig?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på hva de relativt proffe byråene tar, så trekker du fra et par tusen ;)

Det er vanlig å ta ekstra for serverside scripting;

- kontaktskjema

- gjestebok

- forum

- webshop

- publiseringsløsninger

De tre siste punktene går på installasjon og konfigurasjon av allerede ferdige løsninger (gjerne de som er gratis og opensource)

EDIT: Jeg er stor fan av pakkepris fremfor timepris. Du vet nøyaktig hva du tjener, og kunden vet nåyaktig hva prisen blir. Ingen stygge overraskelser, og faren for uenighet på prisen er minimal

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
EDIT: Jeg er stor fan av pakkepris fremfor timepris. Du vet nøyaktig hva du tjener, og kunden vet nåyaktig hva prisen blir. Ingen stygge overraskelser, og faren for uenighet på prisen er minimal

Helt enig. :yes:

Det du kanskje også bør tenke på er videre oppdateringer og vedlikehold, og om de krever noe av det slaget. Da er vel times/måneds/årspris en grei løsning til akkurat det.

Lenke til kommentar

fra 200 kr timen! husk at du også må betale skatt, da er det plutselig ikkje

mye du sitter igjen med! (moms bør også ligge i bakhodet, kjipt å måtte etter-

betale).. er man selvstendig næringsdrivende vil man måtte opp på 450 kr timen

for at det skal gå rundt.

Utregning av pris; (standard side)

Admin (diverse) 2 timer

Design 3-8 timer

HTML/CSS 5-6 timer

Server-side: her variere tidsbruk voldsomt.

Under 3000 kr bør du ikkje ta for en site.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
IMO, så skal det vere ei _ganske_ kompleks side om du skal bruke så lang tid på HTML/CSS!

mi side som ligger oppe no brukte eg maks 2 timer på HTML/CSS delen.. Innholdet som tar tid igrunn... ;)

Jepp! Bruker sjeldent mere enn 2 timer selv også, men bestandig lurt å beregne

ekstra tid.. ble kanskje litt mye i mitt eksempel.

Lenke til kommentar
IMO, så skal det vere ei _ganske_ kompleks side om du skal bruke så lang tid på HTML/CSS!

mi side som ligger oppe no brukte eg maks 2 timer på HTML/CSS delen.. Innholdet som tar tid igrunn... ;)

Tja... Varierer jo sterkt det... Men, jeg noterte meg "IMO", så vi lar det være :)

Lenke til kommentar
*Kremt* svart arbeid lønner seg :p

Åh nei du!

Hva slags idiotiske ideer er det du går rundt i hodet med da skomaker!? Dette må være noe av det mest tåpelige jeg har lest her på forumet. Jeg må selv ut med 7.000 - 9.000 kr i skatt hver måned, noe som jeg _ikke_ setter så mye pris på, jeg er 18 år gammel gutt som kun går på videregående, og det som irriterer meg mest er at du er en av grunnene til at jeg må betale mer skatt. Svart arbeid er ulovlig og er med på å skape ubalanse i samfunnet, vi andre lovlydige og ærlige mennesker må altså dekke det staten taper pga sånne snyltere som deg.

Les litt samfunnsøkonomi og hvis du syns at skattenivået her til lands er for høy så finnes det minst hundre andre måter å vise sitt engasjement på enn å jobbe svart. Dessuten så bør folk som jobber svart også bli hardere straffet - for min del håper jeg at alle som jobber svart for så mye i bot at de må betale faste avdrag for resten av livet :devil:

Lenke til kommentar

Dette er helt avhengig av hva du kan klare å utføre,

både når det gjelder grafikk/layout/design og programmering.

Sånn som de fleste på dette forumet holder mål, vil jeg tippe

at en grei pakkepris på kan komme på ... tja ... 2000-3000?

Hvis det inkluderer logodesign, serverside-skripting ol. blir

nok prisen nok høyere.

Med det samme, ja, jeg er fan av pakkepris.

Det er en win-win situasjon. Du vet at kunden godtar din pris

før du starter, og kunden vet hva han/hun må betale, nokså nøyaktig.

Timepris blir så unøyaktig, selv om det vel er det proffbransjen benytter.

Lenke til kommentar
Hmm... kan vanlige personer selge hjemmesider ? Må man ikke registrere firma og masse mer ?

Si til nabogutten at du mekker hjemmeside til han for 1000 kr, så MÅ du ikke registrere firma.. Men skal du skrive ut faktura på det må du nok registrere deg et sted ja! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...