Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internet til leieboer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal legge en kabel fra 3com ruteren min inn til leieboeren slik at han får tilgang til internet. Men hvordan hindrer jeg at han kommer inn på maskinene mine?

Altså. Jeg har selv to maskiner koblet til ruteren og disse skal kunne dele filer og printer seg imellom. Er det da mulig å koble leieboerens pc til samme ruter uten at han har mulighet for å hacke seg inn på maskinene mine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp en firewall på din maskin som tillater ID'n (Network ID?) til den andre maskinen din men ikke leieboeren, dessuten kan jo dette passord beskyttes. Tviler leieboeren din hacker seg inn på din maskin når han bor i ditt hus :)

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Hei.

Jeg skal legge en kabel fra 3com ruteren min inn til leieboeren slik at han får tilgang til internet. Men hvordan hindrer jeg at han kommer inn på maskinene mine?

Altså. Jeg har selv to maskiner koblet til ruteren og disse skal kunne dele filer og printer seg imellom. Er det da mulig å koble leieboerens pc til samme ruter uten at han har mulighet for å hacke seg inn på maskinene mine?

Tja, det enkleste er vel å bruke soft fw på maskinene dine, skru av tilgang via subnettet å gi kun fri tilgang pr maskin mac/ip. Eller så kan du jo skru av simple filesharing og passord beskytte maskinene dine, men det er vel ikke det sikreste trikset på byen. Men som Mr sier over her så er jo ingen ting 100% sikkert, på den annen side er vel det å ta litt vel hardt i dette tilfellet. Regner med at du stoler såpass på en person du tross alt har boende i huset ditt. Vil han absolutt inn på maskinene dine så dirker han nok heller opp dørlåsen ved en passende anledning. ;)

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe denne.

Da kan du sette opp Virtuelle LAN (VLAN). Et til deg og et til leieboeren. I tillegg har den innebygd båndbreddekontroll. Da kan du sette opp hvor mye båndbredde leieboeren din skal bruke.

Eller du kan sette opp en Linux boks som gjør det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...