Gå til innhold

Win2k / WinXP installasjon

kaaasen

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å installere både Win2k Pro (eng) og WinXP Pro (eng) på en ny-formatert disk. Men hver gang jeg skal begynne å legge det inn står det at det ikke går ann å installere fra DOS - så derfor må jeg først legge inn Win95 (norsk), for så å legge inn Win2k / WinXP.

Er det en måte å kunne "rein-installere" Win2k / WinXP på?

Er det mulig f.eks å gå inn i BIOS og starte opp med cd'en slik at jeg kan rein-installere det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-17 23:31, kim_a55 skrev:

Jeg har forsøkt å installere både Win2k Pro (eng) og WinXP Pro (eng) på en ny-formatert disk. Men hver gang jeg skal begynne å legge det inn står det at det ikke går ann å installere fra DOS - så derfor må jeg først legge inn Win95 (norsk), for så å legge inn Win2k / WinXP.

Er det en måte å kunne "rein-installere" Win2k / WinXP på?

Er det mulig f.eks å gå inn i BIOS og starte opp med cd'en slik at jeg kan rein-installere det?

Jepp, å installere 2000 / XP fra CD er det beste. Gå inn i bios (Del, F1, INS) ved boot, velg å boote fra CD.

Alle 2000 og XP CD'er skal være bootbare.

Lenke til kommentar

Var akkurat det jeg har hatt en mistanke om skjønner du =)

Skifta fra XP til ME, men jeg angrer noe voldsomt - det er så ustabilt som det går ann å få blitt. Maskinen restarter til og med seg selv innimellom mens jeg holder på med den!!!

Hva vil du anbefale? Jeg bruker maskinen mest til Internett, men også en del spilling og skolearbeid. Er Win2k eller WinXP best da?

Alle kan komme med innvendelser hvis man vil.

Lenke til kommentar

Quote:

kim_a55 skrev (2002-04-17 23:43):

Var akkurat det jeg har hatt en mistanke om skjønner du =)

Skifta fra XP til ME, men jeg angrer noe voldsomt - det er så ustabilt som det går ann å få blitt. Maskinen restarter til og med seg selv innimellom mens jeg holder på med den!!!

Hva vil du anbefale? Jeg bruker maskinen mest til Internett, men også en del spilling og skolearbeid. Er Win2k eller WinXP best da?

Alle kan komme med innvendelser hvis man vil.

Windows Xp ville jeg har valgt.

Win2k virker litt for serverbasert OS for meg, og jeg kategoriserer meg selv som en normal bruker.

Lenke til kommentar

Har en maskin med T-bird og win XP. rota med å oppgradere HK og det ble rot i win xp. Prøvde å boote fra CD og installere WIN XP på nytt, men det fungerer ikke. Maskinen prøver å installere, men når han kommer til filene om FAT og NAFS? så stopper det og skjermen blir blå med masse feilmeldinger. Tror disken er helt rota til og trtenger en formatering, men hvordan skal jeg få det til.

Per

Lenke til kommentar

bare en liten kommentar til det som Spirograf sa, du må huske å kopiere over Smartdrv.exe fra windowsmappa de til bootdisken og starte programmet FØR du starter installasjonen, hvis ikke tar det omtrent et døgn å kopiere alle filene (ja, er ikke overdrivelse en gang, en kamerat av meg brukte over 24 timer.. hehe )

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 14:32, kim_a55 skrev:

Altså... jeg har ikke noe som er verdt å stjele, og jeg har ALLTID brukt FAT32 (etter FAT32 kom da såklart)...

Sikkerhet i 2 dimensjoner: Innbrudd og korrupte filer. Med Fat32 vil jeg anta du får 100 ganger så ofte korrupte filer ved en krasj enn ved bruk av NTFS.

Quote:

Er ikke FAT32 mer praktisk med tanke på kompatibilitet og sånn da?

Hvis du mener kompabilitet at Windows 95/98/ME ikke kan lese NTFS-partisjoner (uten 3d parts programvare), så har du et kompabilitetsproblem, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...